Losuje nowy.ziaro pisze:Witam
Ja mam takowe pytanie. Co się dzieje gdy jeden z graczy wylosował kafelek, które nigdzie nie da się dołożyć do planszy?
Wylosowuje kolejny nowy czy traci kolejkę aż do czasu gdy na planszy będzie mógł dodać kafel?
Carcassonne - pytania i wątpliwości
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 357 times
- Been thanked: 639 times
Re: Carcassonne
Re: Carcassonne
Nie odkładamy "do puli" a usuwamy z gry.TomB pisze:Najpierw wszyscy gracze muszą się zgodzić, że nie da się takiego kafelka nigdzie dołożyć, potem odkłada się go do puli i gracz losuje od razu nowy.
Re: Carcassonne
- losujemy nowy
- usuwamy
to wasze zdania. Które jest prawdziwe i zgodne z instrukcją?
- usuwamy
to wasze zdania. Które jest prawdziwe i zgodne z instrukcją?
Re: Carcassonne
Oba;) Jeżeli wszyscy uznają, że danej płytki nigdzie nie da się ułożyć to:ziaro pisze:- losujemy nowy
- usuwamy
to wasze zdania. Które jest prawdziwe i zgodne z instrukcją?
1) gracz odrzuca ten kafelek z gry
2) tenże gracz losuje nową płytkę
Re: Carcassonne
W instrukcji dostępnej tutaj:
http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=23
na początku strony 2: "Płytkę nie pasującą należy usunąć z gry (włożyć do pudełka)."
http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=23
na początku strony 2: "Płytkę nie pasującą należy usunąć z gry (włożyć do pudełka)."
Re: Carcassonne
Znalazłem
Wnioskuje, że włożenie do pudełka oznacza eliminacje kafla z rozgrywek.W rzadkich przypadkach, kiedy płytki nie da się nigdzie ułożyć,
pozostali uczestnicy mogą pozwolić osobie rozgrywającej turę
na dobranie i ułożenie nowej płytki. Płytkę nie pasującą należy
usunąć z gry (włożyć do pudełka).
Re: Carcassonne
Ja mam tłumaczenie z Rebela , które nakazuje odłożyć do puli, ale instrukcja niemiecka z Hans Um Gluck mówi, żeby usunąć (chyba, bo użyłem google translatora).
Oczywiście ważniejsza jest ta niemiecka instrukcja, więc przepraszam za (niezawinione) wprowadzenie w błąd. Tez się czegoś nauczyłem.
Oczywiście ważniejsza jest ta niemiecka instrukcja, więc przepraszam za (niezawinione) wprowadzenie w błąd. Tez się czegoś nauczyłem.
- lacki2000
- Posty: 4084
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 289 times
- Been thanked: 173 times
Re: Carcassonne
A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
- bogas
- Posty: 2806
- Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 357 times
- Been thanked: 639 times
Re: Carcassonne
Można prosić pdf-a z tymi niepasującymi żetonami to sobie druknę.lacki2000 pisze:A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
A tak poważniej to pamiętam 1 (słownie: jeden) raz, kiedy nie było jak dołożyć wylosowanego kafelka. A zagrałem w Carcassone już setki razy
- lacki2000
- Posty: 4084
- Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 289 times
- Been thanked: 173 times
Re: Carcassonne
pdf-a nie posiadam ale sposób jest prosty - korektorem rysujemy na każdym kafelku takie drogi (podwójne, potrójne, skośne) by się nie dało nic połączyć. Kilka rund i sąsiadki gotowe.bogas pisze:Można prosić pdf-a z tymi niepasującymi żetonami to sobie druknę.lacki2000 pisze:A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
A tak poważniej to pamiętam 1 (słownie: jeden) raz, kiedy nie było jak dołożyć wylosowanego kafelka. A zagrałem w Carcassone już setki razy
A mi w podstawce zdarzyło się kilka razy, że kafelek nie pasował (najczęściej pod koniec ten cały środkowo-miejski) więc może czas dokupić dodatki, zwłaszcza, że już w podstawkę nie chce się nam tak grać, jak kiedyś.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Re: Carcassonne
Rozbierany wariant Carcassonne... , że też sam na to nie wpadłem
Nam, na kilkadziesiąt partii, także tylko raz zdarzyło się trafić na niepasujący kafel. Z drugiej strony bez dwóch pierwszych dodatków raczej już nie gramy.
Nam, na kilkadziesiąt partii, także tylko raz zdarzyło się trafić na niepasujący kafel. Z drugiej strony bez dwóch pierwszych dodatków raczej już nie gramy.
Re: Carcassonne
Myślę, że za każdym razem każdy gracz może przestawić sobie wróżkę na kafelek ze swoim podwładnym.Miotelka pisze: Chodzi mi o sposób przemieszczania się wróżki. Czy jeżeli jedna osoba na początku gry wstawi ja na swoje pole (poprzez dołożenie płytki bez ustawiania chłopka) to wróżka zostaje tam do końca? Czy przenosi się za każdym razem kiedy ktoś dokłada płytkę bez chłopka (jakby wydawało sie logiczniej, aczkolwiek nie jest ujęte to w zasadach).
- lesar
- Posty: 594
- Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 31 times
Re: Carcassonne
@Miotelka
Wróżkę można, ale nie trzeba przestawić na dowolnym swoim kaflu z ludzkiem ale tylko wtedy, gdy wykładamy kafelek i nie dokładamy ludzika. Należy pamiętać o wróżce, bo czasami się o niej zapomina (a ma chronić przed smokiem). Jeżeli na początku ruchu gracza wróżka stoi przy jednym z jego pionków, gracz otrzymuje 1 punkt
Wróżkę można, ale nie trzeba przestawić na dowolnym swoim kaflu z ludzkiem ale tylko wtedy, gdy wykładamy kafelek i nie dokładamy ludzika. Należy pamiętać o wróżce, bo czasami się o niej zapomina (a ma chronić przed smokiem). Jeżeli na początku ruchu gracza wróżka stoi przy jednym z jego pionków, gracz otrzymuje 1 punkt
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Re: Carcassonne - podliczanie
Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.
Spoiler:
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Generalnie łąki dzielą:Scott pisze:Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.Spoiler:
- drogi
- koryto rzeki
- wiadukty (inne mosty) nad drogami i rzekami (tu przyjęto zasadę, że ew. zielenina między filarami nie jest wystarczająca, by łąki były połączone)
W podanych przykładach mamy:
1. staw z karczmą - żaden taki staw nie dzieli łąk, to wyłącznie wyróżnik karczmy
2. jezioro z dodatku rzeka - także nie dzieli łąk, jest większe, by zachować estetykę planszy
3. źródło rzeki - też nie dzieli, ale jako ciekawostkę warto dodać, że w dodatku GQ11 oraz Rzeka II jest na tym kaflu droga do źródła, właśnie po to aby rozdzielić łąki
4. droga blisko murów, ale jednak nie styka się z nimi - nie dzieli. Znów ciekawostka, w jednym z dodatków (ale nie pomnę, czy oficjalnym, czy fanowskim) jest podobny kafel, gdzie droga styka się ewidentnie z murami i dzieli łąki.
Re: Carcassonne - podliczanie
No to już wszystko jasne. Dzięki wielkieWRS pisze:Generalnie łąki dzielą:Scott pisze:Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.Spoiler:
- drogi
- koryto rzeki
- wiadukty (inne mosty) nad drogami i rzekami (tu przyjęto zasadę, że ew. zielenina między filarami nie jest wystarczająca, by łąki były połączone)
W podanych przykładach mamy:
1. staw z karczmą - żaden taki staw nie dzieli łąk, to wyłącznie wyróżnik karczmy
2. jezioro z dodatku rzeka - także nie dzieli łąk, jest większe, by zachować estetykę planszy
3. źródło rzeki - też nie dzieli, ale jako ciekawostkę warto dodać, że w dodatku GQ11 oraz Rzeka II jest na tym kaflu droga do źródła, właśnie po to aby rozdzielić łąki
4. droga blisko murów, ale jednak nie styka się z nimi - nie dzieli. Znów ciekawostka, w jednym z dodatków (ale nie pomnę, czy oficjalnym, czy fanowskim) jest podobny kafel, gdzie droga styka się ewidentnie z murami i dzieli łąki.
BTW. jeszcze małe pytanko skoro już jestem w dziale o CSS: czy kafelki z dodatków mogą się różnić wielkością, w bardzo niewielkim stopniu (chodzi o wielkość do 0,5 mm)? Bo mam takie kafelki i przy większej planszy widać różnicę. Czy akurat to wina innej wersji językowej (niderlandzkiej)?
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Odpowiedź zawarta w zapytaniuScott pisze:BTW. jeszcze małe pytanko skoro już jestem w dziale o CSS: czy kafelki z dodatków mogą się różnić wielkością, w bardzo niewielkim stopniu (chodzi o wielkość do 0,5 mm)? Bo mam takie kafelki i przy większej planszy widać różnicę. Czy akurat to wina innej wersji językowej (niderlandzkiej)?
Oczywiście, że w przypadku sztancowania z jednej maszyny jest spora szansa na zachowanie rozmiarów (ale przecież przez te naście lat produkcji Carcassonne ostrza albo się ostrzy albo wkręca nowe).
Jednak produkcja w różnych firmach (a pewnie dałoby się doliczyć ich kilkunastu) tym bardziej może skutkować niewielkimi różnicami.
Trzeba się z tym pogodzić. Nie ma w tym złej woli ani niedbałości. Ot, specyfika materiału.
Re: Carcassonne - podliczanie
Witam Wszystkich bardzo serdecznie.
Jestem nowy w dziedzinie planszówek, no ale lepiej późno niż wcale
Gram w CSS w podstawowej wersji. Mam pytanko związane z stawianiem kafli z klasztorem.
Mam taka sytuację:
jest kafel z klasztorem na którym stoi czerwony, żółty losuje i wyciąga klasztor i chce go postawić i na nim umieścić swojego meepla:
a. będzie się stykał z krawędzią klasztora czerwonego
b. będzie się stykał tylko narożnikiem z klasztorem czerwonego (oczywiście dodatkowo będzie się stykał krawędzią z inna pasującą kafelką)
Czy taki ruch jest dopuszczalny??
PZDR
DariuszB.
Jestem nowy w dziedzinie planszówek, no ale lepiej późno niż wcale
Gram w CSS w podstawowej wersji. Mam pytanko związane z stawianiem kafli z klasztorem.
Mam taka sytuację:
jest kafel z klasztorem na którym stoi czerwony, żółty losuje i wyciąga klasztor i chce go postawić i na nim umieścić swojego meepla:
a. będzie się stykał z krawędzią klasztora czerwonego
b. będzie się stykał tylko narożnikiem z klasztorem czerwonego (oczywiście dodatkowo będzie się stykał krawędzią z inna pasującą kafelką)
Czy taki ruch jest dopuszczalny??
PZDR
DariuszB.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
Warto dodać, ku przyszłości, że jeden z dodatków Kult oferuje podobne lokacje jak klasztor - miejsca kultu - które rywalizują o punkty z klasztorami.darbuni pisze:Gram [...] w podstawowej wersji.
W opisanym przypadku takie ułożenie miejsca kultu oznaczałoby rywalizację i punkty zdobyłby wyłącznie ten z graczy, który jako pierwszy obudowałby swoją lokację. Drugi nie zdobywa już nic. Oba meeple wracają na rękę.
Re: Carcassonne - podliczanie
Oba ruchy są w pełni dopuszczalnedarbuni pisze:Mam taka sytuację:
jest kafel z klasztorem na którym stoi czerwony, żółty losuje i wyciąga klasztor i chce go postawić i na nim umieścić swojego meepla:
a. będzie się stykał z krawędzią klasztora czerwonego
b. będzie się stykał tylko narożnikiem z klasztorem czerwonego (oczywiście dodatkowo będzie się stykał krawędzią z inna pasującą kafelką)
Czy taki ruch jest dopuszczalny??
Przy czym nie można dostawić kafla przy stykaniu "tylko rogiem", więc musi być tam jakiś kafel obok
7% zniżki w 3trolle - chętnie się podzielę, jak ktoś chce :)
Re: Carcassonne - podliczanie
Budowniczy nie liczy sie jako meeple przy podliczaniu punktów
Smok jest mało wybredny: żre zarówno meeple, świnie, jak i budowniczych
Smok jest mało wybredny: żre zarówno meeple, świnie, jak i budowniczych
Ashes to ashes, dice to dice...
Re: Carcassonne - podliczanie
Dziękując Wszystkim za pełne wyjaśnienia moich wątpliwości. Zwracam się z kolejną kwestią, a mianowicie czy kafel z klasztorem i kafel z klasztorem i kawałkiem drogi stanową przedłużenie łąki ??
Miałem sytuację, że po lewej i prawej stronie takiej kafelki z klasztorem były łąki dwóch graczy i nie jestem pewny czy były to dwie osobne łąki, czy też jedna większa i trzeba było ustalać przewagę , który gracz będzie za nią punktował??
PZDR
DariuszB.
Miałem sytuację, że po lewej i prawej stronie takiej kafelki z klasztorem były łąki dwóch graczy i nie jestem pewny czy były to dwie osobne łąki, czy też jedna większa i trzeba było ustalać przewagę , który gracz będzie za nią punktował??
PZDR
DariuszB.
- WRS
- Administrator
- Posty: 2179
- Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
- Lokalizacja: Ropczyce
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 96 times
- Kontakt:
Re: Carcassonne - podliczanie
W przypadku tych kafelków łąka "opływa" klasztor dookoła, zatem jest łącznikiem, przedłużeniem istniejących łąk.
Aby coś dzieliło łąki musi się rozciągać między dwiema krawędziami. Tak się dzieje w przypadku prostych dróg i zakrętasów, skrzyżowań i rozstajów oraz miast większych niż pół piłki rugbowej
Aby coś dzieliło łąki musi się rozciągać między dwiema krawędziami. Tak się dzieje w przypadku prostych dróg i zakrętasów, skrzyżowań i rozstajów oraz miast większych niż pół piłki rugbowej