Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Carcassonne

Post autor: bogas »

ziaro pisze:Witam

Ja mam takowe pytanie. Co się dzieje gdy jeden z graczy wylosował kafelek, które nigdzie nie da się dołożyć do planszy?
Wylosowuje kolejny nowy czy traci kolejkę aż do czasu gdy na planszy będzie mógł dodać kafel?
Losuje nowy.
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Carcassonne

Post autor: alagor »

TomB pisze:Najpierw wszyscy gracze muszą się zgodzić, że nie da się takiego kafelka nigdzie dołożyć, potem odkłada się go do puli i gracz losuje od razu nowy.
Nie odkładamy "do puli" a usuwamy z gry.
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

- losujemy nowy
- usuwamy

to wasze zdania. Które jest prawdziwe i zgodne z instrukcją?
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Carcassonne

Post autor: alagor »

ziaro pisze:- losujemy nowy
- usuwamy

to wasze zdania. Które jest prawdziwe i zgodne z instrukcją?
Oba;) Jeżeli wszyscy uznają, że danej płytki nigdzie nie da się ułożyć to:

1) gracz odrzuca ten kafelek z gry
2) tenże gracz losuje nową płytkę
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4137
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 345 times

Re: Carcassonne

Post autor: tomb »

Ja mam w instrukcji, że wraca do stosu.
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Carcassonne

Post autor: alagor »

W instrukcji dostępnej tutaj:

http://wydawnictwo.bard.pl/?wpfb_dl=23

na początku strony 2: "Płytkę nie pasującą należy usunąć z gry (włożyć do pudełka)."
Awatar użytkownika
ziaro
Posty: 14
Rejestracja: 03 sie 2012, 15:47
Lokalizacja: Bytom

Re: Carcassonne

Post autor: ziaro »

Znalazłem
W rzadkich przypadkach, kiedy płytki nie da się nigdzie ułożyć,
pozostali uczestnicy mogą pozwolić osobie rozgrywającej turę
na dobranie i ułożenie nowej płytki. Płytkę nie pasującą należy
usunąć z gry (włożyć do pudełka).
Wnioskuje, że włożenie do pudełka oznacza eliminacje kafla z rozgrywek.
Awatar użytkownika
tomb
Posty: 4137
Rejestracja: 22 lut 2012, 10:31
Has thanked: 316 times
Been thanked: 345 times

Re: Carcassonne

Post autor: tomb »

Ja mam tłumaczenie z Rebela , które nakazuje odłożyć do puli, ale instrukcja niemiecka z Hans Um Gluck mówi, żeby usunąć (chyba, bo użyłem google translatora).
Oczywiście ważniejsza jest ta niemiecka instrukcja, więc przepraszam za (niezawinione) wprowadzenie w błąd. Tez się czegoś nauczyłem.
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4084
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Carcassonne

Post autor: lacki2000 »

A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
Awatar użytkownika
bogas
Posty: 2806
Rejestracja: 29 paź 2006, 00:17
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 357 times
Been thanked: 639 times

Re: Carcassonne

Post autor: bogas »

lacki2000 pisze:A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
:lol: Można prosić pdf-a z tymi niepasującymi żetonami to sobie druknę.
A tak poważniej to pamiętam 1 (słownie: jeden) raz, kiedy nie było jak dołożyć wylosowanego kafelka. A zagrałem w Carcassone już setki razy :)
Awatar użytkownika
lacki2000
Posty: 4084
Rejestracja: 30 maja 2012, 00:09
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 288 times
Been thanked: 173 times

Re: Carcassonne

Post autor: lacki2000 »

bogas pisze:
lacki2000 pisze:A do nas jak czasem wpadną sąsiadki pograć to dodałem zasadę, że kto wylosuje niepasujący kafelek to musi zdjąć jeden element ubrania. Na tę okazję mam pudełko z samymi niepasującymi kafelkami.
:lol: Można prosić pdf-a z tymi niepasującymi żetonami to sobie druknę.
A tak poważniej to pamiętam 1 (słownie: jeden) raz, kiedy nie było jak dołożyć wylosowanego kafelka. A zagrałem w Carcassone już setki razy :)
pdf-a nie posiadam ale sposób jest prosty - korektorem rysujemy na każdym kafelku takie drogi (podwójne, potrójne, skośne) by się nie dało nic połączyć. Kilka rund i sąsiadki gotowe.

A mi w podstawce zdarzyło się kilka razy, że kafelek nie pasował (najczęściej pod koniec ten cały środkowo-miejski) więc może czas dokupić dodatki, zwłaszcza, że już w podstawkę nie chce się nam tak grać, jak kiedyś.
Nie dajcie gnuśnieć umysłom, grajcie w Go! - Konfucjusz (Kǒng Fūzǐ, 551-479 p.n.e.)
:: Moja kolekcja (BGG) :: Chciałbym do kolekcji (BGG) :: Chętnie kupię (BGG) ::
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Carcassonne

Post autor: alagor »

Rozbierany wariant Carcassonne... , że też sam na to nie wpadłem :wink:

Nam, na kilkadziesiąt partii, także tylko raz zdarzyło się trafić na niepasujący kafel. Z drugiej strony bez dwóch pierwszych dodatków raczej już nie gramy.
zgrrredek
Posty: 2
Rejestracja: 01 kwie 2013, 13:12

Re: Carcassonne

Post autor: zgrrredek »

Miotelka pisze: Chodzi mi o sposób przemieszczania się wróżki. Czy jeżeli jedna osoba na początku gry wstawi ja na swoje pole (poprzez dołożenie płytki bez ustawiania chłopka) to wróżka zostaje tam do końca? Czy przenosi się za każdym razem kiedy ktoś dokłada płytkę bez chłopka (jakby wydawało sie logiczniej, aczkolwiek nie jest ujęte to w zasadach).
Myślę, że za każdym razem każdy gracz może przestawić sobie wróżkę na kafelek ze swoim podwładnym. :)
Awatar użytkownika
lesar
Posty: 594
Rejestracja: 11 cze 2011, 16:08
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 1 time
Been thanked: 31 times

Re: Carcassonne

Post autor: lesar »

@Miotelka

Wróżkę można, ale nie trzeba przestawić na dowolnym swoim kaflu z ludzkiem ale tylko wtedy, gdy wykładamy kafelek i nie dokładamy ludzika. Należy pamiętać o wróżce, bo czasami się o niej zapomina (a ma chronić przed smokiem). Jeżeli na początku ruchu gracza wróżka stoi przy jednym z jego pionków, gracz otrzymuje 1 punkt
"Zresztą zamiast kraść jako dyrektor, fabrykant, sekretarz czy inny prezes lepiej już kraść par excellence jako złodziej. Tak jest chyba uczciwiej." - kasiarz Kwinto
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Scott »

Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.
Spoiler:
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Te kafle nie rozdzielają łąki. Dopiszę więcej gdy będę przy kompie.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Scott pisze:Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.
Spoiler:
Generalnie łąki dzielą:
- drogi
- koryto rzeki
- wiadukty (inne mosty) nad drogami i rzekami (tu przyjęto zasadę, że ew. zielenina między filarami nie jest wystarczająca, by łąki były połączone)

W podanych przykładach mamy:
1. staw z karczmą - żaden taki staw nie dzieli łąk, to wyłącznie wyróżnik karczmy
2. jezioro z dodatku rzeka - także nie dzieli łąk, jest większe, by zachować estetykę planszy
3. źródło rzeki - też nie dzieli, ale jako ciekawostkę warto dodać, że w dodatku GQ11 oraz Rzeka II jest na tym kaflu droga do źródła, właśnie po to aby rozdzielić łąki
4. droga blisko murów, ale jednak nie styka się z nimi - nie dzieli. Znów ciekawostka, w jednym z dodatków (ale nie pomnę, czy oficjalnym, czy fanowskim) jest podobny kafel, gdzie droga styka się ewidentnie z murami i dzieli łąki.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Scott »

WRS pisze:
Scott pisze:Mam problem z dodatkiem "Karczmy i katedry" oraz "Rzeka I". Mianowicie, czy poniższe kafelki rozdzielają łąki po dwóch stronach kafelka, czy karczma ani źródło czy jezioro nie mają znaczenia? Gdy się tak przyjrzeć tym kafelkom, to w sumie łąka nie zostaje przerwana na dwie części (np. na kafelku nr 4 łąka ciągnie się dalej, mimo bliskości drogi przy zamku). W związku z tym nie wiem, czy z jednej i z drugiej strony kafelka może być dodany chłop, a to z kolei prowadzi do właściwego liczenia punktów na koniec gry.
Spoiler:
Generalnie łąki dzielą:
- drogi
- koryto rzeki
- wiadukty (inne mosty) nad drogami i rzekami (tu przyjęto zasadę, że ew. zielenina między filarami nie jest wystarczająca, by łąki były połączone)

W podanych przykładach mamy:
1. staw z karczmą - żaden taki staw nie dzieli łąk, to wyłącznie wyróżnik karczmy
2. jezioro z dodatku rzeka - także nie dzieli łąk, jest większe, by zachować estetykę planszy
3. źródło rzeki - też nie dzieli, ale jako ciekawostkę warto dodać, że w dodatku GQ11 oraz Rzeka II jest na tym kaflu droga do źródła, właśnie po to aby rozdzielić łąki
4. droga blisko murów, ale jednak nie styka się z nimi - nie dzieli. Znów ciekawostka, w jednym z dodatków (ale nie pomnę, czy oficjalnym, czy fanowskim) jest podobny kafel, gdzie droga styka się ewidentnie z murami i dzieli łąki.
No to już wszystko jasne. Dzięki wielkie :)
BTW. jeszcze małe pytanko skoro już jestem w dziale o CSS: czy kafelki z dodatków mogą się różnić wielkością, w bardzo niewielkim stopniu (chodzi o wielkość do 0,5 mm)? Bo mam takie kafelki i przy większej planszy widać różnicę. Czy akurat to wina innej wersji językowej (niderlandzkiej)?
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

Scott pisze:BTW. jeszcze małe pytanko skoro już jestem w dziale o CSS: czy kafelki z dodatków mogą się różnić wielkością, w bardzo niewielkim stopniu (chodzi o wielkość do 0,5 mm)? Bo mam takie kafelki i przy większej planszy widać różnicę. Czy akurat to wina innej wersji językowej (niderlandzkiej)?
Odpowiedź zawarta w zapytaniu ;)
Oczywiście, że w przypadku sztancowania z jednej maszyny jest spora szansa na zachowanie rozmiarów (ale przecież przez te naście lat produkcji Carcassonne ostrza albo się ostrzy albo wkręca nowe).
Jednak produkcja w różnych firmach (a pewnie dałoby się doliczyć ich kilkunastu) tym bardziej może skutkować niewielkimi różnicami.

Trzeba się z tym pogodzić. Nie ma w tym złej woli ani niedbałości. Ot, specyfika materiału.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
darbuni
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2013, 08:39
Lokalizacja: Gliwice

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: darbuni »

Witam Wszystkich bardzo serdecznie.
Jestem nowy w dziedzinie planszówek, no ale lepiej późno niż wcale :wink:
Gram w CSS w podstawowej wersji. Mam pytanko związane z stawianiem kafli z klasztorem.
Mam taka sytuację:
jest kafel z klasztorem na którym stoi czerwony, żółty losuje i wyciąga klasztor i chce go postawić i na nim umieścić swojego meepla:
a. będzie się stykał z krawędzią klasztora czerwonego
b. będzie się stykał tylko narożnikiem z klasztorem czerwonego (oczywiście dodatkowo będzie się stykał krawędzią z inna pasującą kafelką)
Czy taki ruch jest dopuszczalny??

PZDR
DariuszB.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

darbuni pisze:Gram [...] w podstawowej wersji.
Warto dodać, ku przyszłości, że jeden z dodatków Kult oferuje podobne lokacje jak klasztor - miejsca kultu - które rywalizują o punkty z klasztorami.
W opisanym przypadku takie ułożenie miejsca kultu oznaczałoby rywalizację i punkty zdobyłby wyłącznie ten z graczy, który jako pierwszy obudowałby swoją lokację. Drugi nie zdobywa już nic. Oba meeple wracają na rękę.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Picek
Posty: 182
Rejestracja: 14 maja 2013, 10:46

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Picek »

darbuni pisze:Mam taka sytuację:
jest kafel z klasztorem na którym stoi czerwony, żółty losuje i wyciąga klasztor i chce go postawić i na nim umieścić swojego meepla:
a. będzie się stykał z krawędzią klasztora czerwonego
b. będzie się stykał tylko narożnikiem z klasztorem czerwonego (oczywiście dodatkowo będzie się stykał krawędzią z inna pasującą kafelką)
Czy taki ruch jest dopuszczalny??
Oba ruchy są w pełni dopuszczalne :)
Przy czym nie można dostawić kafla przy stykaniu "tylko rogiem", więc musi być tam jakiś kafel obok :)
7% zniżki w 3trolle - chętnie się podzielę, jak ktoś chce :)
Svartisen
Posty: 176
Rejestracja: 09 wrz 2013, 19:16
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: Svartisen »

Budowniczy nie liczy sie jako meeple przy podliczaniu punktów

Smok jest mało wybredny: żre zarówno meeple, świnie, jak i budowniczych
Ashes to ashes, dice to dice...
darbuni
Posty: 5
Rejestracja: 17 paź 2013, 08:39
Lokalizacja: Gliwice

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: darbuni »

Dziękując Wszystkim za pełne wyjaśnienia moich wątpliwości. Zwracam się z kolejną kwestią, a mianowicie czy kafel z klasztorem i kafel z klasztorem i kawałkiem drogi stanową przedłużenie łąki ??

Miałem sytuację, że po lewej i prawej stronie takiej kafelki z klasztorem były łąki dwóch graczy i nie jestem pewny czy były to dwie osobne łąki, czy też jedna większa i trzeba było ustalać przewagę , który gracz będzie za nią punktował??

PZDR
DariuszB.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - podliczanie

Post autor: WRS »

W przypadku tych kafelków łąka "opływa" klasztor dookoła, zatem jest łącznikiem, przedłużeniem istniejących łąk.

Aby coś dzieliło łąki musi się rozciągać między dwiema krawędziami. Tak się dzieje w przypadku prostych dróg i zakrętasów, skrzyżowań i rozstajów oraz miast większych niż pół piłki rugbowej ;)
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
ODPOWIEDZ