Agricola (Uwe Rosenberg)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
kmd7
Posty: 1019
Rejestracja: 09 lip 2007, 15:25
Lokalizacja: okolice Bydgoszczy
Has thanked: 42 times
Been thanked: 30 times

Re: Agricola

Post autor: kmd7 »

cezarr pisze: Ale w Agri, moim zdaniem, jest tak, że wysokość Twojego wyniku zależy bezpośrednio od klasy przeciwników. Chyba nawet bardziej niż od tego, jak dobrze grasz Ty czy jakie masz karty.
Hm, nigdy, przenigdy nie dam tego zdania do przeczytania mojej żonie, z którą najczęściej gram :D.

Ale z drugiej strony, zdarzało mi się (i to nie raz) wyraźnie przegrać z moją drugą połową np. 19:32.
Generalnie, po przejściu z wariantu rodzinnego na wariant z kartami miałem wrażenie, że (karty) bardziej przeszkadzają, niż pomagają - w grze jest tyle do zrobienia, a tak mało akcji. Ale wraz z ilością rozgrywek widać coraz więcej zależności między akcjami i kartami, dzięki temu jest możliwość odpalenia fajnych kombosów. Pod tym względem, moim zdaniem, ta gra genialna jest i basta. Eh, ta króciutka kołderka tylko przeszkadza :D.

@Fojtu - karty bierzemy jak leci, bez draftu. Wiem, że to zmniejsza szanse na dobór dobrych kart. Draftu też spróbujemy.
Fojtu
Posty: 3392
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Agricola

Post autor: Fojtu »

kmd7 pisze: @Fojtu - karty bierzemy jak leci, bez draftu. Wiem, że to zmniejsza szanse na dobór dobrych kart. Draftu też spróbujemy.
Draft z 10 kart, lub po prostu rozdanie 10 i wybranie sobie z nich 7 bardzo pomaga jeżeli chodzi o wyższe wyniki, bo eliminuje bardzo słabe karty, których w Agricoli jednak trochę jest. Nawet nie chodzi o jakieś chore komba, ale ogólnie jakość kart.
wajdzik83
Posty: 345
Rejestracja: 11 lis 2012, 07:53
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Agricola

Post autor: wajdzik83 »

...a ja mam pytanie odnośnie starej i nowej edycji :) Agricola jest jedną z moich ulubionych gier i teraz po wyjściu nowej edycji tej dla graczy mam dylemat czy wymieniać starą na nową czy po prostu mieć obie ? :/ ktoś coś ?? :)
dariuszkoziel
Posty: 106
Rejestracja: 18 lut 2015, 00:32
Lokalizacja: Tarnowskie Góry/ Katowice
Has thanked: 15 times
Been thanked: 2 times

Re: Agricola

Post autor: dariuszkoziel »

Awatar użytkownika
predki
Posty: 427
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola

Post autor: predki »

tokage pisze: Wstępny zarys komponentów, to jeszcze afaik nie jest ostateczne:
"Spielmaterial: 1 großer Spielplan, 2 kleine Spielpläne, 4 Starträume,
12 Raum-Plättchen, 36 Weideplättchen, 11 Anschaffungsplättchen,
9 Ersatzmarken, 5 Bettelmarken, 44 Nährwertmarken, 1 Startspieler-
Plättchen, mehr als 170 Holzteile und 1 Spielregel"
Spróbowałem to przetłumaczyć i wychodzi mniej więcej tak:
1 duża plansza, 2 małe plansze, 4 izby startowe, 12 płytek izb, 36 płytek pastwisk, 11 płytek rozszerzeń, 9 żetonów zastępczych, 5 żetonów żebrania, 44 żetony żywności, 1 znacznik gracza rozpoczynającego, ponad 170 elementów drewnianych, 1 instrukcja.

Z tego płynąłby wniosek, że może nie będzie orania/obsiewania pól, tylko same pastwiska. Chyba, że pastwisko z drugiej strony ma pole. W "dużej" Agricoli jest ponad 260 elementów drewnianych, co mogłoby sugerować, że "warzyw" nie będzie. Trochę podobnie zresztą jak jest w "małej" Agricoli - tam też są tylko zwierzaki.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 648 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: pan_satyros »

Jeśli ktoś nie zagląda na FB:

Obrazek
Fojtu
Posty: 3392
Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
Has thanked: 560 times
Been thanked: 1266 times

Re: Agricola

Post autor: Fojtu »

Widzę, że zmienili koszty ogrodzeń, ciekawe jak dokładnie jest ono teraz budowane. Wydaje się, że każdą zagródkę kupuje się osobno jeżeli chodzi o koszty.
Awatar użytkownika
predki
Posty: 427
Rejestracja: 14 cze 2015, 09:06
Has thanked: 3 times
Been thanked: 56 times

Re: Agricola

Post autor: predki »

Spróbuję jeszcze raz za Spiele-Offensive, choć zawartość pudełka podają nadal złą. :D

Różnice w stosunku do wersji "Dla Graczy":
- główna plansza zawiera nadrukowane pola akcji - nie ma kart akcji,
- gra jest całkowicie niezależna językowo - wszystko pokazane na ikonach (nie wiem jak płytki dużych ulepszeń),
- nie ma żadnych kart - wszystkie elementy z kartonu, nie licząc oczywiście drewnianych,
- nie ma plansz graczy (to już widać na wizualizacji z FB),
- na pastwiskach są pokazane koszty ich zakupu i ile mogą pomieścić zwierząt,
- nie ma "kamieni" i "warzyw"
- "wszystko jest warte 1 punkt" - co by to nie miało dokładnie oznaczać.

Sugeruje to więc, że nie ma ogrodzeń (są zresztą pokazane na płytkach pastwisk) oraz prawdopodobnie nie ma też obór (legenda na pastwisku podawałaby liczbę zwierząt z oborą).
Można dalej sądzić, że jest to trochę bardziej rozbudowana "mała Agricola" w wersji dla 2-4 graczy, a nie tylko dla 2. Ale może być ciekawa.
Lacerto, czekamy na więcej szczegółów.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Agricola

Post autor: GrzeL »

Wnoszę o przeniesienie postów dotyczących gry rodzinnej do innego wątku, bo to są dwie różne gry.
Wprowadza zamieszanie, bo już pojawiły się w innym wątku pogłoski, że wersji dla graczy nie ma ogrodzeń.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Agricola

Post autor: GrzeL »

Małe podsumowane zmian w nowej edycji.

Liczba graczy:
Zmniejszono maksymalną liczbę graczy z 5 do 4, ale zapowiedziany dodatek ma ja zwiększyć do 6.

Pola akcji:
  • Zmieniono jedno pole akcji w grze 3-osobowej, zastąpiono pole „1 dowolny surowiec budowlany”, polem „+1 trzcina/kamień +1 żywność”, upodabniając go do odpowiedniego pola z 4-osobowej „+1 trzciny, +1 kamień +1 żywność”.
  • Dodatkowe pola akcji dla 3 i 4 graczy są na dołączanej części planszy, obecnie są w jednej kolumnie zamiast dwóch złożonych z dowolnie układanych kart, co może mieć znaczenie dla niektórych kart, dla których wzajemne położenie pól akcji jest istotne.
  • Istnieje także możliwość dołożenia dodatkowej płytki z polami akcji. W grze 2-osobowej rozwiąże to problem z drewnem i brakiem w początkowych rundach kamienia. We wszystkich wersjach osobowych ułatwione zostało powiększanie rodziny oraz pozyskanie zwierząt.
  • Zmieniono nazwy pól akcji, teraz nie są tożsame z nazwą akcji, którą na nich wykonujemy. Daje to możliwość precyzyjnego określenia na kartach ich działania względem pól akcji albo rodzaju akcji.
  • W polskiej edycji zmieniono „i/lub” na „oraz/albo” oraz „lub” na „albo”.
Karty pomocników i małych usprawnień:
W nowej edycji jest tylko po 48 pomorników i małych usprawnień (odpowiednio w starej wersji 169 i 139). Karty zostały podzielone na dwie talie A i B, podział jest tylko ze względów wydawniczych i nie ma przełożenia na działanie kart jak w starej wersji E, I, oraz K.
Mniej więcej połowa obecnych kart pomocników i małych usprawnień znajduje się w starej podstawce (część trochę zmieniona), z czego nieco ponad połowa z tali E. Cześć z pozostałych kart widziałem już w innych dodatkach, a przynajmniej o dość podobnym działaniu.

Szata graficzna:
  • Zastąpiono część tekstu na planszy ikonami, zwiększając tym samym czytelność pól akcji. Podobnie postąpiono z dużymi usprawnieniami w szczególności z budynkami rzemieślniczymi.
  • Niestety nowe oznaczenie żniw jest mało widoczne, ale nie przeszkadza to za bardzo.
  • Na kartach oraz na polach akcji tekst jest na jaśniejszym tle.
  • Z planszy graczy zniknęły wyodrębnione miejsca do przechowywania zasobów oraz przypomnienie o możliwości zamiany zboża i warzyw na żywność w stosunku 1:1.
  • Rysunki w tym te na kartach zostały poprawione.
  • Układ kart się nieco zmienił oznaczenie punktów specjalnych, jest obok zwykłych punktów. Pojawiła się też ikona informująca, do której z ośmiu kategorii należy karta. Koszt kart jest teraz lepiej widoczny, bo zwiększono rozmiar cyfr oraz dobra są odpowiednich kształtów.
  • Usunięto z rewersów kart napisy, co może ułatwić ewentualne mieszanie różnych wersji językowych kart. Dodatki będą się pojawiać, a nie wszystkie zostaną prawdopodobnie wydane po polsku.
Instrukcja:
Obecnie składa się z dwóch części po 12 stron, w starej edycji była jedna 12-stronicowa.
Instrukcja – opis zasad bez zagłębiania się w szczegóły.
Dodatek do instrukcji – uszczegóławia zasady, definiuje wraz z wyjaśnieniem pojęcia użyte w grze oraz zawiera warianty zasad.
Niestety nie ustrzeżono się błędów, przyglądając niezbyt szczegółowo, znalazłem dwa* merytoryczne. W dodatku do instrukcji już nie występują.

*Nazwanie punktów za wystawienie karty punktami specjalnymi.
Przy opisie budynków rzemieślniczych napisano, że możemy uzyskać po 3 żywności za odpowiednie materiały budowlane, a tyle możemy uzyskać tylko w jednym, w pozostałych dwóch po 2.

Warianty:
  • Wbrew powszechnej opinii wariant podstawowy (bez kart pomocników i małych usprawnień) został zachowany nie tylko przez zapis w instrukcji, ale też przez dodatkową płytkę z polem akcji. Dodatkowo grając z dziećmi mamy specjalne 3 żetony proponowanych akcji.
  • Nowy wariant zespołowy z dodatkowym polem Rynku (wymiana dóbr pomiędzy graczami).
  • Kilka wariantów draftu.
  • Kampania wieloosobowa.
Pozostałe elementy:
  • Zmniejszona liczba graczy z 5 do 4 poniosła za sobą zmniejszenie liczby dóbr i żetonów.
  • Duże meeple jako pionki graczy są wygodniejsze w używaniu, zwłaszcza zbieraniu z planszy.
  • Materiały budowlane i plony są teraz w odpowiednich kształtach, grubsze niż odpowiednie dyski w Agricoli, ale cieńsze niż w Kawernie.
  • Elementy tekturowe są nieco grubsze.
  • Żetony izb-pól są nieco mniejsze.
  • Pola są obecnie po drugiej stronie drewnianych izb.
  • Brak znaczników gości oraz żądań, ale karty ich nie wymagają.
  • Brak kart z opisem punktacji (ta znajduje się na planszy głównej) oraz pojawienia się nowych pól akcji (osobna płytka).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1987 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Kupiłem Agricolę dla graczy. Bardzo wątpię czy mi się spodoba, biorąc pod uwagę, że nie lubię Kawerny (i generalnie stylu Rosenberga) :) Ale wstyd nie znać takiej klasyki :) Po cichu liczę na to, że łamigłówka związana z zagrywaniem kart będzie rzeczą, która mnie przekona do tej gry...

No i mam nadzieję, że zakup nowej wersji jest dobrym wyjściem dla kogoś, kto nie miał kontaktu z tą grą ;).
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 648 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: pan_satyros »

GrzeL pisze:Małe podsumowane zmian w nowej edycji.

[*]Usunięto z rewersów kart napisy, co może ułatwić ewentualne mieszanie różnych wersji językowych kart. Dodatki będą się pojawiać, a nie wszystkie zostaną prawdopodobnie wydane po polsku.
czyli karty z Torfowiska jednak nie są kompatybilne z nowym wydaniem?
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Agricola

Post autor: GrzeL »

pan_satyros pisze:
GrzeL pisze:Małe podsumowane zmian w nowej edycji.

[*]Usunięto z rewersów kart napisy, co może ułatwić ewentualne mieszanie różnych wersji językowych kart. Dodatki będą się pojawiać, a nie wszystkie zostaną prawdopodobnie wydane po polsku.
czyli karty z Torfowiska jednak nie są kompatybilne z nowym wydaniem?
Rewersy kart z torfowiska zawsze były odmienne od podstawki, również Talia graczy ma inne rewersy.

Na kompatybilność większy wpływ mają zmienione nazwy pól akcji, przez co osoba nieznająca starej edycji może mieć problemy z używaniem starych kart. Natomiast używanie nowych kart w starej edycji jest jeszcze bardziej utrudnione, bo domyśl się które pole z drewnem obecnie nazywa się „Knieja” a które „Las”, albo które z gliną jest „Kopalnią gliny”, a które „Złożem gliny”.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6131
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 648 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: pan_satyros »

No ładnie. Było sprzedać starą edycję w komplecie...
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

pan_satyros pisze:No ładnie. Było sprzedać starą edycję w komplecie...
Shame on you.
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
GrzeL
Administrator
Posty: 1140
Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
Lokalizacja: okolica Warszawy
Has thanked: 9 times
Been thanked: 57 times

Re: Agricola

Post autor: GrzeL »

Na karcie Geologa [B121] jest błąd, zamiast „Pokłady gliny” (nie ma takiego pola akcji, istnieje natomiast karta małego usprawnienia [B077] o takiej nazwie) powinno być „Kopalnia gliny” (mimo że treść karty może sugerować „Złoże gliny”).
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1987 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Przed partią w mojej grupie chciałem rozegrać sobie partyjkę solo, tak żeby utrwalić zasady. :) Powiem szczerze, że jestem zaskoczony tym, jak bardzo spodobała mi się ta gra. Nie mogę doczekać się pełnoprawnej partii ;). Spodziewałem się, że zasady będą przytłaczająco ciężkie, a tymczasem jest tu znacznie mniej do ogarnięcia niż w Kawernie. Może tłumaczenie Agricoli nie będzie taką masakrą, jak myślałem przed lekturą zasad :)

A tak na marginesie - naklepałem 53 pkt solo (losowe karty + kolejność). To dużo? Mało?
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

Powiedzcie mi proszę - w tej nowej Agricoli dla graczy są te dodatkowe planszetki akcji w zależności od liczby graczy (m.in. Bazar zwierzęcy) - używa się ich normalnie? Ten ludzik ze strzałkami narysowany w środku planszetki jest jakiś mylący. Czy to jest jakiś wariant? Nie mogę znaleźć tego w instrukcji zamieszczonej na stronie Lacerty. I dlaczego nie ma tych akcji na planszy głównej? Czemu to tak dziwnie zostało zrobione?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1987 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

romeck pisze:Powiedzcie mi proszę - w tej nowej Agricoli dla graczy są te dodatkowe planszetki akcji w zależności od liczby graczy (m.in. Bazar zwierzęcy) - używa się ich normalnie? Ten ludzik ze strzałkami narysowany w środku planszetki jest jakiś mylący. Czy to jest jakiś wariant? Nie mogę znaleźć tego w instrukcji zamieszczonej na stronie Lacerty. I dlaczego nie ma tych akcji na planszy głównej? Czemu to tak dziwnie zostało zrobione?
Miałem się pytać dokładnie o to samo - te akcje dodatkowe na dwóch graczy z osobnych kafelków były integralną częścią starej planszy?

Doszukałem się tylko jednej rzeczy, która potwierdza, że te plansze są nieobowiązkowe. W suplemencie do instrukcji, tam, gdzie jest spis wszystkich pól akcji:
gra w ② osoby, wariant, pole kumulacyjne +1 drewno.
Przy wszystkich polach z kafelków jest dopisek "wariant". Także nie są one integralną częścią gry.

Generalnie żetonu z ludzikiem używasz tak:
W grze 2-osobowej, gdy chcesz skorzystać z któregoś pola na dużym żetonie, połóż członka rodziny na jego środku.
Wybierasz i wykonujesz jedną akcję, jednak wszystkie cztery pola akcji z tego żetonu nie są już w tej rundzie dostępne
(ani dla ciebie, ani dla drugiego gracza). Jeśli wybierzesz pole kumulacyjne, zabierasz całe drewno. Jeśli jednak
korzystasz z innego pola na tym żetonie, drewno pozostaje na polu kumulacyjnym.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

Dzięki warlock! Nie, w starej Agricoli tego nie ma, dlatego pytam. :) Trochę mało eleganckie to rozwiązanie, ale rozumiem, że to taki wariant ułatwiający?
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1987 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Generalnie to wydanie jest naszpikowane wariantami, które ludzie wymyślili przez lata :) Jak dla mnie ten kafel to spore ułatwienie, w końcu to kolejne źródło bezcennego drewna ;).

***

Wiem, że partia solo jest słabym odzwierciedleniem "pełnoprawnej partii", ale Agricola póki co podoba mi się najbardziej ze wszystkich gier Uwe, w jakie grałem (chociaż nie było ich dużo :)). Tematycznie wszystko się tutaj klei i ma sens, gra ma taką fajną, sielankową i ciepłą atmosferę. No i nic tu nie jest zbędne, wszystkie elementy tworzą spójną, realistyczną i logiczną całość.

Temat w Kawerenie kompletnie do mnie nie trafił (mimo, że na pierwszy rzut oka jest podobny). Nie "czuję" budowy jaskini, karty wypraw wydają mi się być dodane na siłę. Temat gry wydaje się być "wymówką i pretekstem" do dorzucenia nowych elementów, które komplikują grę i czynią ją mniej intuicyjną. Jak tak na to patrzę, to Agricola jest "Kawerną streamlined" w najlepszym tego słowa znaczeniu.

No i tak jak myślałem - łamigłówka związana z zagrywaniem kart jest fantastyczna!

Ojjj czuję, że po solidnym ograniu Agricola może zajść daleko w moim osobistym rankingu ;). Ale zobaczę jak się będą sprawy miały po dwu, trzyosobowych partyjkach.
Awatar użytkownika
romeck
Posty: 2875
Rejestracja: 20 sie 2009, 22:22
Lokalizacja: Warszawa / Łódź
Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Re: Agricola

Post autor: romeck »

Cały czas szukam pretekstu do kupna nowej wersji. :) Ale się chyba wstrzymam do czasu ewentualnego dodatku, aby zobaczyć jak to będzie wyglądać. Strasznie mi przykro, że w nowej wersji nie zaimplementowali od razu chociaż kilku elementów z Torfowiska - zwłaszcza konie, opał, predefiniowany układ gospodarstwa z lasami i torfowiskami. Przyzwyczaiłem się do tego, a dla Ciebie warlock to coś w ogóle nieznanego. :) I bardzo mnie cieszy to, co piszesz zestawiając Agricolę z Caverną. Tak trzymaj!
Właśnie czytasz kompletnie bezużyteczne zdanie.
Awatar użytkownika
warlock
Posty: 4675
Rejestracja: 22 wrz 2013, 19:19
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1045 times
Been thanked: 1987 times

Re: Agricola

Post autor: warlock »

Kupiłem nową edycję, bo "uniwersum" starej trochę mnie przytłoczyło swoją wielkością :) Liczę na to, że Lacerta wypuści nowe dodatki po polsku i będę stopniowo oswajać się z grą (trochę tak, jak robili to gracze, którzy mają tę grę od samego początku i stopniowo ją rozbudowywali) :). Mniejsza liczba kart (teoretycznie zbalansowanych) i rewelacyjne komponenty też mnie "kupiły", nie ukrywam :).

Nie chcę bawić się w hejtera Kawerny i robić tu jakiejś krucjaty przeciwko tej grze, ale coś mnie od niej odpycha. Po zapoznaniu się z Agricolą chyba wiem, co to jest: nadmierne rozdmuchanie i skomplikowanie pewnych mechanizmów, znacznie mniej intuicyjne i nielogiczne akcje, nadmierna swoboda. Coś w ten deseń. W Agricoli ujmuje mnie ta urocza prostota świata gry ;). Widzę cel gry i wiem po co gram. Nic mnie nie rozprasza.
Awatar użytkownika
Bary
Posty: 3064
Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 73 times
Been thanked: 47 times
Kontakt:

Re: Agricola

Post autor: Bary »

romeck pisze:Strasznie mi przykro, że w nowej wersji nie zaimplementowali od razu chociaż kilku elementów z Torfowiska - zwłaszcza konie, opał, predefiniowany układ gospodarstwa z lasami i torfowiskami.
No właśnie też byłem trochę rozczarowany tym faktem. Liczyłem, że przy okazji nowego wydania zintegrują ten dodatek. :/

Ostatnio oglądałem reckę Wookiego dotyczącą nowej wersji i zaskoczyło mnie, że narzekał na Agricolę. Głównie ze względu na fakt, że ponoć wymusza na nas pójście za każdym razem w podobną strategię. Aby wygrać-trzeba mieć każdy rodzaj zwierząt, pięciu członków rodziny, obsiane pola, warzywa itd. Rozumiem, że główny problem jest w tym, że nie można nastawić się na specjalizację z konkretnej dziedziny. Cavernę zaś chwalił, że jest pozbawiona tego problemu. Jaka jest Wasza opinia w tym temacie?
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy

Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Agricola

Post autor: BartP »

Wymuszenie zdobywania wszystkiego po trochę jest dla mnie o tyle lepsze, że jest trudniejsze, bo konkurencja o te dobra jest ciągła. Interakcja wzrasta. W grach sandboksach jak każdy idzie w swoją "strategię", to jest spokojniej. Jeśli ktoś lubi krótką kołdrę i interakcję w eurograch, to Agricola w tym zakresie lepiej się właśnie sprawdza. Z tegoż powodu (i braku kart) Kawerna to dla mnei po prostu spoko tytuł, a Agricola to wybitny.
ODPOWIEDZ