Rycerze Pustkowi

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

Myślę, że to dobry pomysł, ogólnie jak się zrobi baza graczy w Rycerzy na pewno będziemy chcieli zorganizować coś takiego z myślą o dodatkach.

Co do wybuchu - NIE. Wybuch kładziemy wyłącznie na Czerwony Grobowiec i wyłącznie po wykonaniu tego jednego konkretnego zlecenia. W tym wypadku sami mieszkańcy Grobowca dają rycerzowi dostęp do grubszego arsenału niż to, co można odpalić z jednego z zewnętrznych systemów bojowych.
Pozdrawiam,
Marek Mydel
Awatar użytkownika
janekbossko
Posty: 2614
Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 26 times
Been thanked: 27 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: janekbossko »

w scenariuszach 2 os jak zrobię prywatne zlecenie mogę dobrać następne?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2622
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: sqb1978 »

Zarówno z instrukcji jak i odpowiedzi w tym wątku wynika, że nie :)
Awatar użytkownika
Kostaki
Posty: 135
Rejestracja: 20 lis 2010, 09:20
Has thanked: 29 times
Been thanked: 7 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Kostaki »

A ja zadam może głupie pytanie, ale chciałbym uściślić - czy eksplorować można każdy, dowolny heks? Nawet taki z pustkowiem? Chodzi mi o Kartę zadania "Przysługa" czy jakoś tak, ze trzeba eksplorować dowolny heks nie będący miastem, a później przyjść do Alice. Czy "Dowolny" znaczy "dowolny z tych z obrazkiem jako nazwane miejsce", czy dowolny w tym przypadku jest to każdy heks na planszy?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2622
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: sqb1978 »

Eksplorować możesz dowolny. Możesz to znaleźć w słowniku: eksplorowanie hexa to jest coś innego niż akcja eksploracji.
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

Tak jest, jak napisał sbq - na potrzeby tych zleceń to może być nawet pusty heks pustyni lub bagna. Aczkolwiek bardziej się opłaca eksplorować heks specjalny, bo nie dość, że wykonasz zlecenie, to jeszcze sobie zrobisz jakąś fajną akcję specjalną (w najgorszym razie zielona karta sprzętu).
Pozdrawiam,
Marek Mydel
Awatar użytkownika
Kostaki
Posty: 135
Rejestracja: 20 lis 2010, 09:20
Has thanked: 29 times
Been thanked: 7 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Kostaki »

Dzięki wielkie za odpowiedź :)
Awatar użytkownika
orzeh
Posty: 1282
Rejestracja: 04 lut 2015, 10:05
Lokalizacja: Mysłowice
Has thanked: 127 times
Been thanked: 194 times
Kontakt:

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: orzeh »

U mnie gra czeka na kolejne partie, pierwsze dwie niezbyt szczęśliwie się złożyły, z nosem w instrukcji.
Mogę prosić o wyjaśnienie potrzeby "zaznaczania" sprzętu, szczególnie w kontekście "Tekli" (str 31 ramka na dole po lewej):
Uwaga: jeśli jakiś element gry nie wymaga zaznaczenia do użycia, ale z jakichś przyczyn zostanie zaznaczony (np. w wyniku działania karty pustkowi Tekla), działa na normalnych zasadach.
Zaznaczam ale mogę używać ?
i pytanie drugie - Mel ma domyślnie "Obrzyna" - po pierwszym użyciu zaznaczam i do następnej rundy nie mogę strzelać?

Acha - mam dwie sprawy które może nie są szczególnie jakoś straszne ale wymagałoby wyjaśnienia/doprecyzowania:
"naturalna 10" - siedzieliśmy w 4 osoby eurograczy i patrzyliśmy na te d10 .... a tam 0..9, dopiero film na yt wyjaśnił. Może to dla większości z Was oczywista sprawa, my nie graliśmy nigdy takimi kośćmi.
Druga sprawa to książka misji i "Droga do Zgorzel" - czy to jest zapis pierwszej tury? czy wyjątek z gry, jeżeli zapis pierwszej (co sugeruje podpis o pomijaniu fazy przygotowań) jest to chyba trochę niekonsekwentne z tym co jest napisane w instrukcji (str 6 na dole po prawej):
Potem każdy gracz bierze znacznik swojego rycerza, wsuwa go w podstawkę i umieszcza na heksie Zgorzel [1].
Przyznam że "Droga.." nas dość mocno poróżniła, może za mało magnezu mieliśmy?
danyboy
Posty: 10
Rejestracja: 22 wrz 2009, 11:51
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: danyboy »

Wczoraj testowo rozłożyłem grę i przebrnąłem przez kilka rund. I mam pytania :)

1. Przechodząc o tylko jedno pole i np wchodząc na miasto - nadal Padliniarz dociąga i zagrywa kartę (niby oczywiste, że tak, ale to jednak miasto a nie pustkowia)?
2. Jest zlecenie prywatne, które w drugim kroku nakazuje eksplorować Cerbero Tower, po czym następuje reset. Czy najpierw "robi się" eksploracja heksu i wykonanie zlecenia, czy mogę najpierw wykonać akcję specjalną z danego heksu a następnie wykonać zlecenie (i zablokować heks resetem)?
3. Cerbero Towers daje bonus do ataków przeciwko maszynom na tym heksie i sąsiednich. Czy to jest automatyczne i jest zawsze, czy tylko jak ktoś tam jest? Pytam, ponieważ łatwo o tym zapomnieć łażąc po okolicy, może jakoś to oznaczać na mapie gdy ją tworzymy?
Pozdrawiam
Dany
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2622
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: sqb1978 »

Postaram się odpowiedzieć, jeśli coś nie tego to niech mnie autorzy poprawiają ;)

1. przy jakimkolwiek ruchu Padliniarz zawsze dociąga na start 1 kartę (a pozostałe w miarę występowania czaszek na kaflach po drodze). Więc zawsze ma minimalnie 1 kartę, którą może zagrać.
2. Podczas eksploracji kafla możesz zrobić w dowolnej kolejności te 3 rzeczy: pobranie misji (1 krok misji), zakończenie misji (2 krok misji), Akcja specjalna kafla
3. Raczej odwrotnie, to maszyny mają bonus do ataków przeciwko graczom :) działa to cały czas.
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

To od góry.

Orzeh

1. Tekla - tzn. że jak masz zwykłą kartę sprzętu np. Kapelusz Dundee albo Pompkę, to ją zaznaczasz dla porządku (bo inaczej na Tekli by musiało być napisane wypracowanie jakie karty zaznaczać, a jakie nie), ale te przedmioty działają nawet zaznaczone. Natomiast jeśli masz Obrzyna, z którego jeszcze nie strzelałeś, albo Apteczkę, albo Małego rusznikarza, to niestety się zaznaczyły i w tej rundzie nie masz możliwości już ich użyć.

2. Obrzyn - tak, dokładnie. Jest jednostrzałowy de facto. Fajny, bo tani (zielona karta) i wali mocno (wbijasz 3 obrażenia 1 atakiem minimum), ale raz strzela. Jak na filmach Mad Max - albo miał niewypał, albo w ogóle nie chciało strzelać etc.

3. "0" na kości to "10". Dopiszemy to do FAQ skoro jest to niejasne. Ciężko dorwać kości z 10 zamiast 0 i nie było takich w firmie, z której zamawialiśmy kości. Poza tym dość szeroko są stosowane takie kości w różnych grach planszowych i RPG więc w sumie założyliśmy, że to będzie jasne.

4. "Droga do Zgorzel" - tak, to jest zapis 1 rundy, ale z przyczyn klimatycznych gracze zaczynają nie w Zgorzel bo by było nudno - idea jest trochę taka bardziej "jak oni dojechali do tego Zgorzel?". Poza miejscem startu było jeszcze coś niejasnego w przykładzie?

Danyboy

1. Tak, zawsze 1 karta. Miasto to nie pustkowia, ale każdy heks obrazuje kilkaset km2 Australii, a nie 1 punkt na mapie. Heks wskazuje, co jest najciekawszego na danym heksie i po co tam jedziesz np. jak jest pustynią to nie ma tam nic poza pustynią, a np. Pompy to jest potężny węzeł komunikacyjny (kiedyś był) - kilometry autostrad - stąd 0 PR Cię kosztuje wjazd, ale w tym węźle jest sobie jedna miejscówa czyli właśnie Pompy. Ale zanim tam dojedziesz możesz spotkać jakiś gang albo coś.

2. Jak napisał sbq - Ty decydujesz o kolejności, więc możesz łyknąć przedmiot i potem odpalić zlecenie blokując Tower.

3. Jak napisał sbq - to maszyny dostają premię "testy ataku [maszyna]..." - nie testy ataku przeciwko maszynom. I tak, zdolność działa stale (chyba, że zresetujesz Tower to chwilę nie działa) na wszystkie sąsiadujące heksy. A żetonu nie ma, ponieważ by stale leżał na heksie i mieszał się z żetonami, które pojawiają się tylko na chwilę w wyniku działania kart etc. Oczywiście jak jest ciężko to zapamiętać to możecie skorzystać ze znaczników uniwersalnych - po to one są, żeby jakieś różności zaznaczać. Albo jak niedużo heksów jest objętych to znaczniki premii do kości są spoko, bo się ich póki co rzadko używa.

Ponadto w jednym z wątków albo tu wcześniej albo w wątku ogólnym użytkownik Zawias wrzucił link - przygotował fanowskie żetony do oznaczenia działania Tower dla chętnych.
Pozdrawiam,
Marek Mydel
danyboy
Posty: 10
Rejestracja: 22 wrz 2009, 11:51
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: danyboy »

Może już było, ale nie dam rady prześledzić obu wątków.

Oglądam film na youtube: Rycerze Pustkowi - Przykładowa walka 1: Władcy pustkowi:
https://youtu.be/GA6chnSIoh0
Około 3 minuty wróg strzelił do Klechy i rzucił 8,10,4. Czyli trafienie, krytyk i pudło.
W filmie jest wspomniane, że jest to krytyczne trafienie ale nadal odjęte są w sumie tylko 2 rany na karcie Klechy.

"10" traktowana jest jako rana plus dodatkowa rana - za krytyk, tak?
Pozdrawiam
Dany
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2622
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: sqb1978 »

Udany test = 1 obrażenie niezależnie od liczby sukcesów. Do tego dodajemy po 1 obrażeniu za każdą 10-kę. Czyli gdyby wypadły 3 dychy to byłoby 4 obrażenia.
Awatar użytkownika
arturpe
Posty: 469
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: arturpe »

Czyli 1 dycha to dwie rany? Jedna z automatu za sukces a druga za dziesiątkę?
Awatar użytkownika
sqb1978
Posty: 2622
Rejestracja: 18 gru 2013, 16:54
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 41 times
Been thanked: 139 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: sqb1978 »

Yup
danyboy
Posty: 10
Rejestracja: 22 wrz 2009, 11:51
Lokalizacja: Olsztyn

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: danyboy »

Ech, czyli kompletnie nie zrozumałem tej zasady. Myślałem, że każdy sukces to rana.
Czyli np rzuty: 8,8,8,8 spowoduja tylko 1 rane.
A wynik 8,8,10,10 to rana i dwie dodatkowe rany, razem 3.
Dzięki za wyjaśnienie :)
Pozdrawiam
Dany
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

Dokładnie tak. 10 jest sukcesem bo tak (najwyższy poziom trudności testu to 9) i jednocześnie jako krytyk wbija ekstra ranę. Dlatego np. seria jest fajna, bo masz 2 przewagi i właściwie na pewno trafisz, ale wcale nie znaczy, że wbijesz masę ran.

Z drugiej strony najskuteczniejsze na wbijanie ran są akcje Przygotowanie + Atak bo podwajają szansę na krytyka na każdej kości (a ze Snajperą to jeszcze 1 kość więcej, więc nawet marny koleś wyciąga np. 6 kości w ataku, czyli statystycznie zadaje min. 3 obrażenia - za trafienie, krytyka i dodatkową ze Snajpery).
Pozdrawiam,
Marek Mydel
Kal-El83
Posty: 1152
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Kal-El83 »

Prygotowanie + seria + niwelowanie pancerza przeciwnika = 99,9999999999% K.O. :twisted:
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
tr3b0r
Posty: 28
Rejestracja: 13 sty 2015, 17:08
Lokalizacja: Legnica
Been thanked: 1 time

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: tr3b0r »

Można się pogrążyć w diabelskich marzeniach :), niestety skorzystać z efektów przygotowania możesz wyłącznie zwykłym atakiem.
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

Wyjątkiem od powyższego jest postać dodatkowa Łowcy Sylvester Steelone, który może użyć Serii po Przygotowaniu, co okupuje stratą 1 zdrowa przed rozpatrzeniem efektów Serii. A że startuje z Kałachem, to może sporo namieszać.

Natomiast od razu napiszę, że postaci Łowców nie były tak mocno wytestowane jak te z podstawki, są dodatkowe i może być na nich lekki brak balansu. Choć w sumie Najemnik też ma mocną zasadę do walki, ale nie wygrywa nią gry, a Sylvester zna się głównie na waleniu po głowie i trochę na naprawie.
Pozdrawiam,
Marek Mydel
Xawras
Posty: 103
Rejestracja: 01 lut 2015, 11:14
Lokalizacja: Łódź
Has thanked: 5 times
Been thanked: 8 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Xawras »

Witam,
Mam pytanie odnośnie wymiany pojazdów. Instrukcja nie wyczerpała moich pytań i wątpliwości :)
Zacznę od faktów. Każdy Rycerz otrzymuje na początku ŻÓŁTY i NIEUSZKODZONY pojazd (jeden z trzech do wyboru). Jeżeli pojazd ten zostanie uszkodzony, to odwracamy go na drugą, gorszą ZIELONĄ stronę i zaznaczamy go żetonem uszkodzenia. Teraz powstaje kilka pytań odnośnie wymiany kart pojazdów:
1. Czy nieuszkodzony żółty pojazd mogę wymienić na inny nieuszkodzony żółty pojazd, lub na żółtą kartę sprzętu lub na 3 zielone karty sprzętu (nie pojazdy)? Wydaje mi się, że odpowiedź na powyższe to TAK.
2. Czy wobec tego mogę wymienić np. uszkodzonego Turystyka (jest wtedy zielony) na zielonego nieuszkodzonego Turystyka?
3. Co oznacza wymiana na tańszy pojazd nieuszkodzony? Czy to znaczy, że np. uszkodzonego Jeża (jest wtedy żółty ) mogę wymienić na nieuszkodzonego ZIELONEGO Turystyka?
4. Co oznacza wymiana na droższą wersję uszkodzoną? Czy jest to np. wymiana uszkodzonego zielonego Turystyka na żółtego uszkodzonego Jeża?
5. Która strona pojazdu określa jego wartość nominalną?
6. W jakim celu używa się znaczników uszkodzeń, skoro odwrócenie pojazdu na gorszą i tańszą stronę oznacza jego uszkodzenie?

Gdyby pojazdy miały zawsze jeden kolor, to wymiana na inne pojazdy zgodnie z instrukcją nie byłaby problematyczna. A w tym przypadku potrzebuję wyjaśnienia :)
Moja kolekcja, wishlist, na sprzedaż:
https://boardgamegeek.com/collection/user/Xawras
Awatar użytkownika
middlekilla
Posty: 343
Rejestracja: 01 lut 2005, 00:46

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: middlekilla »

Tak, żółty nieuszkodzony.
Tak, zostanie uszkodzony to go odwracamy i żeton kładziemy.

Ogólnie zasada wymiany pojazdu jest taka, jak innych kart sprzętu - masz żółty pojazd to jakbyś miał żółtą kartę sprzętu. Masz czerwony (Jeż) - to czerwona, masz zielony - to zielona. Tylko pamiętajmy o uszkodzeniach.

1. TAK

2. Zielony Turystyk = Uszkodzony Turystyk. Nie ma nieuszkodzonego zielonego Turystyka. Turystyk (a także Ciężarowiec i Gazik) na stronie zielonej jest uszkodzony, stąd jego niższa cena. Vide obrazek również - nie znajdziesz w talii zielonego Turystyka z obrazkiem i statystykami nieuszkodzonego Turystyka.

3. Oznacza, że mógłbyś wziąć uszkodzonego jeża (który w takim stanie jest żółty) i wymienić go na nieuszkodzonego (żółtego) Turystyka powiedzmy. Żółta karta za żółtą kartę, nie żółta na zieloną jak proponujesz. I znów zaznaczam - w grze nie ma zielonego nieuszkodzonego Turystyka.

4. Wymiana taka oznacza NIEUSZKODZONY (żółty) Turystyk / Gazik / Ciężarowiec na USZKODZONY (żółty) Jeż na przykład (chwilowo tylko Jeż bo inne pojazdy są tańsze).

5. Nominalna wartość to żółta - poznasz to po ilustracji i statystykach. Ponadto z kartą o takiej wartości rozpoczynasz grę.

6. Używa się ich bo:

a) jeszcze dobitniej zaznaczają, że pojazd jest uszkodzony, gdyby komuś umknęło że ilustracja to pokazuje
b) zrobiliśmy je też z myślą o dodatku o walce pojazdów, gdzie będzie można zadać więcej uszkodzeń niż 1

Gdyby miały 1 kolor, to by nie było różnicy w cenie między pojazdem uszkodzonym a w pełni sprawnym. Czyli trochę dziwnie. A tak jak stracisz pojazd to sobie w byle mieście kupisz nawet za 1 zieloną kartę zdezelowanego Gazika i działasz dalej.
Pozdrawiam,
Marek Mydel
Matti_C
Posty: 346
Rejestracja: 03 cze 2013, 10:24
Lokalizacja: Włocławek
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Matti_C »

Na początek dziękujemy za świetną grę. Pierwsza partia z nosem w instrukcji ale wszystkim się podobało. Graliśmy na trzech , bo czwarty się nie pojawił (i teraz żałuje :P). W momencie ruchu najemnika miał on zlecenie prywatne (zabij robota) i było dostępne zlecenie ogólne (zabij zwierze) padliniarz znalazł w stosie cichego łowce i zarzucił go na najemnika (bo idealnie pasował do obu misji) - czy padliniarz mógł szukać dalej (miał jeszcze 3 czachy umożliwiające dociąg) ? Czy jeśli znalazłby innego robota nie będącego zwirzęciem lub inne zwierze niebędące robotem mógłby je napuścić na najenmika? Dingo padł po 1 serii i najemnik nieźle się obłowił za obie misje.
Awatar użytkownika
arturpe
Posty: 469
Rejestracja: 12 lis 2014, 21:11
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: arturpe »

Wg mnie mógł szukać na następnych heksach, ale w rezultacie musiał wyrzucić kartę umożliwiająca wypełnienie misji przynajmniej na ostatnim heksie.
Kal-El83
Posty: 1152
Rejestracja: 03 sty 2015, 17:28
Lokalizacja: Kołobrzeg
Has thanked: 243 times
Been thanked: 137 times

Re: Rycerze Pustkowi

Post autor: Kal-El83 »

Pytanie czy jednej misji czy dwóch ... Ja bym zagrał przeciwnika mecha albo zwierzaka ... Nie ma co ułatwiać życia przeciwnikowi ;)
Niegdyś Azazelek, narodzony na nowo jako Kal-El83 ;)
ODPOWIEDZ