Tajemnicze Domostwo / Mysterium (Oleksandr Nevskiy, Oleg Sidorenko)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Tajemnicze Domostwo
Moim zdaniem w tym przypadku to nie jest jakiś fluff czy tematyczny komentarz, to po prostu pozwala lepiej zrozumieć mechanikę i zasady gry i nie powinno mieć charakteru zajawki. Nie widzę mieszania reguł z klimatem.
Sprawdziłem i te informacje są na miejscu, w sekcji opisującej dany etap rozgrywki, ale zasady są na tyle szczegółowo opisane, że łatwo zgubić ich cel, skupiając się na tym, żeby nic nie pomylić. Może to tylko moje wrażenie. Jak widać więcej osób się zastanawia, czemu nie tylko sprawcę trzeba odgadnąć i po co ten wcześniejszy etap gry, ale być może gra była im wytłumaczona przez kogoś innego, a instrukcja jest wystarczająco zrozumiała.
Jest faza rekonstrukcji wydarzeń, czyli właśnie kto, gdzie, czym. Dopiero po ustaleniu wszystkich faktów szuka się rzeczywistego sprawcy. To jest dosyć zrozumiałe i sądzę, że istotne nie tylko dla klimatu, ale także mechaniki. Takie są po prostu zasady. Sądzę, że główny problem wziął się stąd, że to duch wybiera, co mają odgadnąć gracze, a ostateczny sprawca wybierany jest losowo już po odgadnięciu podejrzanych. Przez to trochę nie ma poczucia, że od początku szuka się mordercy, chociaż zbrodnia się dokonała już dawno temu i nie może się to zmienić. Dla czystej mechaniki to nie ma znaczenia, ale dla lepszego jej zrozumienia może mieć. Pewnie da się temu jakoś zaradzić, może np. losując początkowe postacie (czemu to duch je wybiera, przecież fakty nie powinny być zmienne, a nie ma to znaczenia dla rozgrywki), a morderca mógłby być od początku wskazany dla ducha przez wylosowaną kartę w kolorze danego gracza. W ten sposób nie ma przypadku i jakieś rozwiązanie jest ustalone od początku, a nie kreuje się w trakcie, a jednocześnie nie wpływa to w ogóle na mechanikę.
Sprawdziłem i te informacje są na miejscu, w sekcji opisującej dany etap rozgrywki, ale zasady są na tyle szczegółowo opisane, że łatwo zgubić ich cel, skupiając się na tym, żeby nic nie pomylić. Może to tylko moje wrażenie. Jak widać więcej osób się zastanawia, czemu nie tylko sprawcę trzeba odgadnąć i po co ten wcześniejszy etap gry, ale być może gra była im wytłumaczona przez kogoś innego, a instrukcja jest wystarczająco zrozumiała.
Jest faza rekonstrukcji wydarzeń, czyli właśnie kto, gdzie, czym. Dopiero po ustaleniu wszystkich faktów szuka się rzeczywistego sprawcy. To jest dosyć zrozumiałe i sądzę, że istotne nie tylko dla klimatu, ale także mechaniki. Takie są po prostu zasady. Sądzę, że główny problem wziął się stąd, że to duch wybiera, co mają odgadnąć gracze, a ostateczny sprawca wybierany jest losowo już po odgadnięciu podejrzanych. Przez to trochę nie ma poczucia, że od początku szuka się mordercy, chociaż zbrodnia się dokonała już dawno temu i nie może się to zmienić. Dla czystej mechaniki to nie ma znaczenia, ale dla lepszego jej zrozumienia może mieć. Pewnie da się temu jakoś zaradzić, może np. losując początkowe postacie (czemu to duch je wybiera, przecież fakty nie powinny być zmienne, a nie ma to znaczenia dla rozgrywki), a morderca mógłby być od początku wskazany dla ducha przez wylosowaną kartę w kolorze danego gracza. W ten sposób nie ma przypadku i jakieś rozwiązanie jest ustalone od początku, a nie kreuje się w trakcie, a jednocześnie nie wpływa to w ogóle na mechanikę.
- kdsz
- Posty: 1401
- Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 456 times
- Been thanked: 303 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Na profilu na BGG widnieje polski tytuł i wydawca. Brakuje jedynie wydania PL w zakładce Versionsveljarek pisze:Czy polskie wydanie gry będzie dodane do BGG ?
- veljarek
- Posty: 1189
- Rejestracja: 07 sty 2009, 19:50
- Lokalizacja: Warszawa - Ochota
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 23 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Dla niektórych "jedynie", dla innych "aż"kdsz pisze:Na profilu na BGG widnieje polski tytuł i wydawca. Brakuje jedynie wydania PL w zakładce Versionsveljarek pisze:Czy polskie wydanie gry będzie dodane do BGG ?
_______________
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
Nie wystarczy grać w gry, trzeba jeszcze grać we właściwe gry
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Jak rozumiem "Tajemnicze Domostwo" jest polską edycją ukraińskiej gry "Mysterious Signs" z roku 2011. Wczoraj miałem okazję zagrać w grę i zwróciłem uwagę, ze karty postaci są jakby narysowane inną nieco kreską. Jakby bardziej bajkową czy komiksową w porównaniu do kart lokacji czy przedmiotów. Z tego co zobaczyłem na BGG wydaje mi się że Portal przy polskiej edycji zmienił karty postaci. Na BGG znalazłem takie zdjęcia postaci:
http://boardgamegeek.com/image/1327268/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1327267/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1327269/ ... e=original
i to są chyba oryginalne karty postaci z ukraińskiego wydania. Te od Portalu nie zawierają opisu samej profesji, ale w tle pojawiają się rozmaite elementy powiązane z profesją danej postaci:
http://boardgamegeek.com/image/1870312/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1870313/ ... e=original
Muszę jednak przyznać że karty od Portala, choć nakreślone nieco inną kreską, są dużo lepsze, bo zawierają różne elementy powiązane z daną postacią i jej profesją, które można kojarzyć z elementami pojawiającymi się w snach.
http://boardgamegeek.com/image/1327268/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1327267/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1327269/ ... e=original
i to są chyba oryginalne karty postaci z ukraińskiego wydania. Te od Portalu nie zawierają opisu samej profesji, ale w tle pojawiają się rozmaite elementy powiązane z profesją danej postaci:
http://boardgamegeek.com/image/1870312/ ... e=original
http://boardgamegeek.com/image/1870313/ ... e=original
Muszę jednak przyznać że karty od Portala, choć nakreślone nieco inną kreską, są dużo lepsze, bo zawierają różne elementy powiązane z daną postacią i jej profesją, które można kojarzyć z elementami pojawiającymi się w snach.
Re: Tajemnicze Domostwo
Te pierwsze zdjęcia pochodzą prawdopodobnie z jakiejś wersji prototypu i chyba nie były nigdy zawartością wydanej gry.
W trakcie szlifowania gry pewnie grafiki uległy zmianom, w przypadku tej gry każdy obrazek jest istotny dla rozgrywki.
W trakcie szlifowania gry pewnie grafiki uległy zmianom, w przypadku tej gry każdy obrazek jest istotny dla rozgrywki.
Re: Tajemnicze Domostwo
Wesołych świąt!
Grafiki na BGG pochodzą z wczesnych prototypów.
Nie mniej, faktycznie Portal Games dodało nieco materiałów do gry - Mysterious Signs, w wersji jaką otrzymaliśmy do wydania miało 84 karty snów oraz po 9 kart przedmiotów, lokacji i postaci. Poprosiliśmy IGames o możliwość dodania do polskiego wydania większej ilości kart (by zwiększyć regrywalność) i uzyskaliśmy zgodę, stąd wśród ilustratorów znaleźli się rodzimi autorzy, Karolina Wecka oraz Mariusz Gandzel. W ten sposób do gry trafiło znacznie więcej kart.
IGames zdecydowało się wykorzystać te ilustracje w oryginalnym wydaniu, tak więc wszystkie wydania będą wzbogacone o 'polskie karty', choć o ile wiem, nie wszystkie. Wydanie Portal Games ma najwięcej kart spośród wszystkich innych edycji zapowiedzianych na rok 2014.
Ponadto polskie wydanie ma unikalne plansze graczy (sześć planszek z portretami bohaterów namalowanymi przez Mateusza Bielskiego). Tego materiału także nie będzie w międzynarodowym wydaniu gry, które trafi na rynek w 2014 roku.
Grafiki na BGG pochodzą z wczesnych prototypów.
Nie mniej, faktycznie Portal Games dodało nieco materiałów do gry - Mysterious Signs, w wersji jaką otrzymaliśmy do wydania miało 84 karty snów oraz po 9 kart przedmiotów, lokacji i postaci. Poprosiliśmy IGames o możliwość dodania do polskiego wydania większej ilości kart (by zwiększyć regrywalność) i uzyskaliśmy zgodę, stąd wśród ilustratorów znaleźli się rodzimi autorzy, Karolina Wecka oraz Mariusz Gandzel. W ten sposób do gry trafiło znacznie więcej kart.
IGames zdecydowało się wykorzystać te ilustracje w oryginalnym wydaniu, tak więc wszystkie wydania będą wzbogacone o 'polskie karty', choć o ile wiem, nie wszystkie. Wydanie Portal Games ma najwięcej kart spośród wszystkich innych edycji zapowiedzianych na rok 2014.
Ponadto polskie wydanie ma unikalne plansze graczy (sześć planszek z portretami bohaterów namalowanymi przez Mateusza Bielskiego). Tego materiału także nie będzie w międzynarodowym wydaniu gry, które trafi na rynek w 2014 roku.
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Dzięki za informację. Te planszetki graczy są bardzo fajne, chociażby z tego powodu żeby nikt nie zapomniał jakim kolorem gra. Mój egzemplarz przez dwa dni był grany 8 razy, więc niewątpliwie trzeba będzie zakoszulkować karty, a szczególnie karty snów. Tym bardziej że czuję że często będzie gra wracać na stół. Jakie koszulki będą pasować do tego formatu?
Re: Tajemnicze Domostwo
Wystarczy trochę poszukać
Jan Madejski pisze:Na obrazku ze spisem komponentów są podane wymiary:
http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModProduc ... 920&y=1200
44x68 - wymiary kart przedmiotów - pewnie pasują koszulki Mini European
80x120 - pozostałe karty (czy mi się wydaje, czy takie same wymiary mają karty od Dixita? ) - koszulki Magnum Gold
- Rocy7
- Posty: 5456
- Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
- Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
- Been thanked: 5 times
Re: Odp: Tajemnicze Domostwo
Przyznam ze ciekawi mnie ta gra. Martwi mnie jednak regrywalnosc, jak wrazenia w tej kwestii po paru-parunastu partiach? Przewrotnie zapytam tez jakie sa najwieksze wady tej gry?
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Po 8 partiach problemu z regrywalnoscia nie ma. Kart postaci, lokacji i przedmiotów jest na tyle dużo że zawsze wychodzą inne kombinacje. Część kart jeszcze się w ogóle nie zdążyła pojawić. Myślę że o regrywalnosc za bardzo nie ma się co martwić.
Re: Tajemnicze Domostwo
Wiecie gdzie mozna dostac koszulki Magnum Gold? Wyglada na to, ze sa dosc trudno dostepne...
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Dzięki Scott - jak wszystkie inne metody zawiodą najlepiej przeczytać instrukcję obsługiScott pisze:Wystarczy trochę poszukaćJan Madejski pisze:Na obrazku ze spisem komponentów są podane wymiary:
http://www.rebel.pl/e4u.php/1,ModProduc ... 920&y=1200
44x68 - wymiary kart przedmiotów - pewnie pasują koszulki Mini European
80x120 - pozostałe karty (czy mi się wydaje, czy takie same wymiary mają karty od Dixita? ) - koszulki Magnum Gold
Są w 3TrollachHipke pisze:Wiecie gdzie mozna dostac koszulki Magnum Gold? Wyglada na to, ze sa dosc trudno dostepne...
Re: Tajemnicze Domostwo
Ciekawa gra. Grałam kilka razy i niestety muszę stwierdzi, że wolę Dixita. Powód – czas gry. Według mnie najlepiej gra się tylko na cztery osoby + duch a wariant z większa ilością osób dłuży się strasznie zwłaszcza jak duch troszkę gorzej ogarnia. Dodatkowa wada zajmuje sporo miejsca. W sumie to takie połączenie gier Cluedo i Dixita.
Re: Tajemnicze Domostwo
U nas pierwsza partia w max. 7 osób. Było wyśmienicie i niesamowicie ciężko, kiedy duch miał 6 kart snów dla 6 graczy i nijak nie szło wszystkich dopasować Im więcej graczy tym lepiej, a dla mnie dixit to przy tym nuuuudy
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
My w 7 graczy jeszcze nie graliśmy, do tej pory graliśmy na 2, 3 i 4 niemniej jednak w ciągu 4 dni ponad 20 rozgrywek o czymś świadczy. W większej grupie gra się ciekawiej, choć też jest trochę trudniej, no i niestety rzadziej jest się duchem.Misio205 pisze:U nas pierwsza partia w max. 7 osób. Było wyśmienicie i niesamowicie ciężko, kiedy duch miał 6 kart snów dla 6 graczy i nijak nie szło wszystkich dopasować Im więcej graczy tym lepiej, a dla mnie dixit to przy tym nuuuudy
Re: Tajemnicze Domostwo
Wczoraj pierwszy raz zagrałem w Tajemnicze domostwo w 4 osoby. Gra jest świetna, zagraliśmy od razu 6 partii bo każdy chciał być duchem. Gra nie zajmuje wcale aż ta dużo miejsca, zmieściliśmy się na malutkim stoliczku i nikt nie narzekał. Co do rozgrywki gra bardzo spodobała się zarówno mojej dziewczynie oraz młodszemu rodzeństwu. Dziś zagrałem w 2 osoby z mamą i także gra jak najbardziej spodobała się.
Jak dla mnie wadą jest zbyt mała ilość kart . Czekam na jakieś dodatki rozszerzające ilość przedmiotów, postaci czy snów. Wykonanie na plus, zasady bardzo proste i przejrzyste.
Jak dla mnie wadą jest zbyt mała ilość kart . Czekam na jakieś dodatki rozszerzające ilość przedmiotów, postaci czy snów. Wykonanie na plus, zasady bardzo proste i przejrzyste.
- janekbossko
- Posty: 2614
- Rejestracja: 09 lut 2006, 21:44
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 27 times
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Tajemnicze Domostwo
Od 3 osób bardzo dobrze się gra. W 2 jest tak sobie. Trudno spodziewać się, że jedna osoba dokładnie podchwyci wszystkie nasze skojarzenia.
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
- kdsz
- Posty: 1401
- Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 456 times
- Been thanked: 303 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Wiem, że nie jest to wątek z pytaniami o zasady, ale zaryzykuję. Mieliśmy taką sytuację w grze dwuosobowej, że po 5 rundzie były znane dwa przedmioty, dwie lokacje i dwójka podejrzanych. Uznaliśmy więc, że nawet jeśli w rundzie 6 nie trafimy dobrze sprawcy, to musi to nastąpić ostatniego dnia śledztwa, choćby drogą eliminacji. Dalsza gra nie miała więc sensu i skończyliśmy partię przed czasem. Wydaje mi się, że albo zagraliśmy nie do końca w zgodzie z regułami, albo sam etap ujawnienia sprawcy jest nie do końca doszlifowany (zbyt łatwo na 2 osoby, zbyt trudno na 7)
- adam_k27
- Posty: 721
- Rejestracja: 28 cze 2013, 10:07
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 19 times
Re: Tajemnicze Domostwo
My wczoraj graliśmy w 4 osoby (trudność normalna) i była raz też taka sytuacja, ze już po czwartej nocy mieliśmy kompletną rekonstrukcję wydarzeń. Było 3 podejrzanych i 3 noce na zgadniecie co dawało już pewność wygranej. Do głowy nam jednak nawet nie przyszło aby w tym momencie, gdy już wiadomo było że wygramy, kończyć grę. W końcu cała frajda jest w odnajdowaniu ukrytych powiązań i odgadywaniu co duch miał na myśli niezależnie od tego czy uda się wygrać czy nie. Analogicznie gdy wiadomo już było, że nie uda nam się znaleźć sprawcy bo np po pięciu nocach brakowało jednego sprawcy i miejsca, to i tak graliśmy dalej dla samej frajdy i żeby chociaż sprawdzić czy uda się przeprowadzić chociaż pełną rekonstrukcję wydarzeń.
- kdsz
- Posty: 1401
- Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 456 times
- Been thanked: 303 times
Re: Tajemnicze Domostwo
Oczywiście masz rację. My zakończyliśmy grę w ramach dbania o regrywalność. Liczba kart jest ograniczona, więc woleliśmy zacząć nową partię, niż kończyć taką, która nie wzbudziłaby emocji. W każdym razie wygląda na to, że graliśmy dobrze, a w fazie ujawnienia sprawcy jest chyba lekki bug.adam_k27 pisze:My wczoraj graliśmy w 4 osoby (trudność normalna) i była raz też taka sytuacja, ze już po czwartej nocy mieliśmy kompletną rekonstrukcję wydarzeń. Było 3 podejrzanych i 3 noce na zgadniecie co dawało już pewność wygranej. Do głowy nam jednak nawet nie przyszło aby w tym momencie, gdy już wiadomo było że wygramy, kończyć grę. W końcu cała frajda jest w odnajdowaniu ukrytych powiązań i odgadywaniu co duch miał na myśli niezależnie od tego czy uda się wygrać czy nie.
Re: Tajemnicze Domostwo
Pierwszy raz zagrałem w 7 osób na imprezie, gra bardzo mi się spodobała jednak przy takiej ilości graczy standardowa liczba 7 rund nie wystarczyła aby wszyscy odgadli swój "zestaw" - 2 osoby odgadły wszystko, 3 doszły do miejsc a jedna jeszcze przy narzędziach się męczyła... Aby nie psuć rozgrywki i tak staraliśmy się wybrać zabójcę ale z 7 postaci było to prawie nie możliwe.
Innym razem zagraliśmy w 3 osoby i sytuacja odwróciła się, moi współgracze odgadli wszystko już w 3 albo 5 turze.
Myślę że gra na większą ilość osób powinna mieć o 1,2 rundy więcej. Grając w 7 osób nie ma znaczenia czy jest to wariant łatwy czy normalny i tak jest 9 kart. Analogicznie może dla mniejszej ilości graczy rund powinno być mniej (?).
A wszystkim tym którzy i tak zgadują wcześniej niż powinni dawać bonus w postaci dodatkowej karty którą duch może pobrać na samym końcu rozgrywki (?)
reasumując - gra bardzo mi się podoba ale zmienił bym w jakiś sposób system rozgrywki w zależności od liczby graczy
Innym razem zagraliśmy w 3 osoby i sytuacja odwróciła się, moi współgracze odgadli wszystko już w 3 albo 5 turze.
Myślę że gra na większą ilość osób powinna mieć o 1,2 rundy więcej. Grając w 7 osób nie ma znaczenia czy jest to wariant łatwy czy normalny i tak jest 9 kart. Analogicznie może dla mniejszej ilości graczy rund powinno być mniej (?).
A wszystkim tym którzy i tak zgadują wcześniej niż powinni dawać bonus w postaci dodatkowej karty którą duch może pobrać na samym końcu rozgrywki (?)
reasumując - gra bardzo mi się podoba ale zmienił bym w jakiś sposób system rozgrywki w zależności od liczby graczy
- pan_satyros
- Posty: 6133
- Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
- Lokalizacja: Siemianowice
- Has thanked: 652 times
- Been thanked: 513 times
- Kontakt:
Re: Tajemnicze Domostwo
Moja recenzja: http://pelnapara.znadplanszy.pl/2013/12 ... -zbrodnia/
Censor emeritus podcastu ZnadPlanszy: Pełną parą
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi
Nasze półki, szafy, regały i spory kawałek podłogi