Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
rhcorvin
Posty: 249
Rejestracja: 10 mar 2008, 09:33
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 1 time

Carcassonne the castle - pytania i wątpliwości

Post autor: rhcorvin »

Mam carcassonne the castle. I moje pytania brzmi:
1.Czy po wylosowaniu płytki z drogą muszę ją dołozyć do innej drogi już na planszy ? Jeśli nie to czy może być ta płytka położona w taki sposób że zamyka inną drogę a nie staje się jej przedłużeniem ?
2. Czy mając płytkę bez drogi mogę ją połozyć na końcu dowolnej drogi zamykając ją z tej strony w ten sposób?
3. Czy mając płytkę z drogą mogę ją połozyć w taki sposób że staje się ona przedłużeniem istniejącej drogi ale jednocześnie drugi koniec z mojej płytki zatrzymuje się na murze zamku, lub na innej płytce nie posiadającej drogi przez co staje się ona zamkniętą drogą ?
rhcorvin
Grać czy nie grać oto jest pytanie. OCZYWIŚCIE GRAĆ!!!
Awatar użytkownika
garg
Posty: 4486
Rejestracja: 16 wrz 2009, 15:26
Lokalizacja: Warszawa/Zielonka
Has thanked: 1445 times
Been thanked: 1103 times

Re: Carcassonne the castle

Post autor: garg »

O ile różne tereny w Carcassonne the Castle mogą się dotykać w sposób dowolny (to jest główna różnica w dokładaniu kafelków w stosunku do podstawowej wersji), o tyle w przypadku dróg ma zastosowanie zasada z podstawki - wolno dokładać tylko drogę do drogi tzn. musi zostać zachowana ciągłość. Nie pamiętam, jak to jest w przypadku drogi do muru, ale chyba analogicznie.
Mam / Sprzedam/wymienię
(Może nie wystawiłem, ale też chętnie wymienię)

Najstarszy offtop świata: Ceterum censeo Carthaginem esse delendam ;-)
SolusLupus
Posty: 122
Rejestracja: 02 lut 2010, 17:49
Lokalizacja: Gdynia

Re: Carcassonne the castle

Post autor: SolusLupus »

Z tego co pamiętam, a nie mam instrukcji przy sobie, to drogi mogą się kończyć na murze zewnętrznym, natomiast wewnątrz droga do drogi.
Awatar użytkownika
Arkadiusz
Posty: 1289
Rejestracja: 23 lis 2010, 08:54
Lokalizacja: Toruń

Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Arkadiusz »

Otworzyłem sobie dzisiaj grę, zapoznałem się z instrukcją, faktycznie zapowiada się wspaniale. Jednak instrukcja pl nie jest zbyt precyzyjna i mam kilka wątpliwości :

- na każdym skrzyżowaniu dróg widzę albo domki albo lasy, czyli rozumiem, że skrzyżowanie kończy ostatecznie dany fragment drogi? np jak są dwa segmenty prostej drogi, ktoś dokłada skrzyżowanie i ten odcinek uważa się za zakończony?

- pytanie o klasztor, w instrukcji na jednym z przykładów widzę jeden segment w którym jest droga wiodącą do prawego boku, do tego boku przyłożony jest klasztor, bez żadnej drogi na swoim żetonie, czy takie ułożenie jest prawidłowe?

- tarcza na żetonie - tarcze dają dodatkowy punkt podczas podliczania, to się tyczy tylko miasta, czy dróg i łąk także?
Ostatnio zmieniony 25 lis 2010, 12:10 przez Arkadiusz, łącznie zmieniany 1 raz.
"Those who don't believe in magic, will never find it."

BGG
Awatar użytkownika
sheva
Posty: 890
Rejestracja: 22 lis 2008, 09:10
Lokalizacja: Zabrze

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: sheva »

Ad1 tak takie "skrzyżowanie" kończy drogę.
Ad2 klasztor jak reszta budynków musi pasować do reszty kafelków. Nie mam instrukcji żeby sprawdzić Twój przykład ale wygląda jak chochlik drukarski.
Ad3 tarcze znajdują się na miastach i to miastom dają dodatkowy pkt w czasie liczenia.
pozdrawiam :)
Posiadam kuku na muniu, poszukuje wspólnika z fiksum dyrdum ;)
Awatar użytkownika
Arkadiusz
Posty: 1289
Rejestracja: 23 lis 2010, 08:54
Lokalizacja: Toruń

Re: Carcassonne - nieprecyzyjna instrukcja

Post autor: Arkadiusz »

dzięki :) z tym klasztorem to faktycznie błąd w instrukcji, w tej kolorowej po niemiecku, widać, że klasztor ma drogę

Rozegrałem już kilka partii z żoną i wszystko było jasne, czasami miałem pewne wątpliwości podczas łączenia żetonów z fragmentami miasta (z powodu murów) ale to jest do opanowania.
"Those who don't believe in magic, will never find it."

BGG
olku
Posty: 74
Rejestracja: 27 lip 2010, 11:16

Re: Carcassonne

Post autor: olku »

mam pytanie o połączenie dwóch dodatków - wieża oraz kupcy i budowniczowie - co się dzieje z architektem, kiedy przeciwnik porywa mojego piona z miasta w którym mam architekta. to samo dotyczy świnki na łące.

sama sobie odpowiem, bo już doczytałam w annotated rools (architekt i śiwnka nie moga być porywane i po porwaniu ostatniego piona przez przeciwnika wraca do właściciela(bo może się zdażyć że na danym obszarze np. na łące gracz miał więcej niż jednego piona i wtedy świnka jak najbardziej zostaje)

zrodziły się jednak nowe pytania. czy ktoś mógłby mi wyjaśnić, jak należy rozumieć następujące zdanie (dotyczy wymiany porwanych pionków)

If one of the players has several prisoners belonging to the other player, the owner may decide which prisoner
should be returned.

jaka jest różnica, który pionek odda mi przeciwnik, skoro on nie wraca na obszar z którego został zabrany? no chyba, że wraca, ale nigdzie nie widziałąm takiej uwagi...

i jeszcze jedno:

Furthermore, during their turn a player may decide to pay the ransom134 and buy back
one prisoner from one opponent. In this case, the player should move their scoring
marker on the scoreboard back three spaces, and the marker of the opponent forward
three. This follower may then be deployed in the same turn.

czyli rozumiem, że kolejnośc ruchu jest następująca najpierw ciągnę z woreczka swój klocek i dopiero wtedy decyduję o wykupie (równie dobrze może uda mi się dobudować gdzieś kawałek wieży i porwać piona przeciwnika - na wymianę. czy tak? A jeśli już go wykupię, to w tym samym ruchu mogę go postawić na dowolnym obszarze jaki akurat się znalazł na moim klocku (miasto, klasztor łąka etc.
Ostatnio zmieniony 12 gru 2010, 17:56 przez olku, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: WRS »

Ponieważ budowniczy i świnka nie są traktowani(e?) w grze jako meeple - a jedynie pomocnicy - nie mogą być zamknięci w wieży. Wracają do właściciela.
Ale taki wózek (tudzież gruby ;), szerokospodniasty ;) ) są już meeplami i tych wieże haresztują.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: abadura »

olku pisze:jaka jest różnica, który pionek odda mi przeciwnik, skoro on nie wraca na obszar z którego został zabrany? no chyba, że wraca, ale nigdzie nie widziałąm takiej uwagi...
Różnica może się objawiać, gdy porwane są różne rodzaje pionów: zwyłky, duży, burmistrz lub wóz.
olku pisze:czyli rozumiem, że kolejnośc ruchu jest następująca najpierw ciągnę z woreczka swój klocek i dopiero wtedy decyduję o wykupie (równie dobrze może uda mi się dobudować gdzieś kawałek wieży i porwać piona przeciwnika - na wymianę. czy tak? A jeśli już go wykupię, to w tym samym ruchu mogę go postawić na dowolnym obszarze jaki akurat się znalazł na moim klocku (miasto, klasztor łąka etc.
Tak.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Carcassonne

Post autor: KubaP »

Drodzy,
na Gwiazdkę dostaliśmy wymarzonego Big Boxa i mamy 5 dodatków, z których 4 ogarniamy, ale do piątego instrukcja jest wyłącznie auf Deutsch a mój Deutsch zakurzony już na tyle, że ni cholery nie rozumiem, o co biega. Czy ktoś ma linka do instrukcji po polsku albo angielsku do dodatku Bridges, Castles and Bazaars (Mosty, zamki i bazary)?
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: makoleon »

KubaP pisze:Drodzy,
na Gwiazdkę dostaliśmy wymarzonego Big Boxa i mamy 5 dodatków, z których 4 ogarniamy, ale do piątego instrukcja jest wyłącznie auf Deutsch a mój Deutsch zakurzony już na tyle, że ni cholery nie rozumiem, o co biega. Czy ktoś ma linka do instrukcji po polsku albo angielsku do dodatku Bridges, Castles and Bazaars (Mosty, zamki i bazary)?
Rebel.pl publikuje instrukcje do gier po polsku w pdf'ach. Patrzyłem, do Grodów, Mostów też jest. Swoja drogą, bardzo fajny dodatek moim zdaniem.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Carcassonne

Post autor: KubaP »

Znalazłem! (słowem kluczem były "grody"). Wielkie dzięki!
Awatar użytkownika
Kasper
Posty: 210
Rejestracja: 04 gru 2010, 00:04
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: Kasper »

Witam!
W dodatku "Grody, mosty i bazary" napisano: "gracz otrzymuje punkty dopiero, gdy w następnym ruchu zostanie ukończona pierwsza budowla w sąsiedztwie grodu (...) gród zostaje ukończony. Właściciel tej budowli oraz właściciel grodu otrzymują po pełnej liczbie punktów przysługujących za budowlę."
Moje pytanie brzmi: Jak podliczyć punkty w sytuacji gdy właścicielem grodu i pierwszej ukończonej budowli w jego sąsiedztwie jest ten sam gracz? Czy otrzymane punkty za ukończenie budowli liczą się podwójnie? Czy też właściciel grodu otrzymuje punkty tylko za nie swoją pierwszą ukończoną budowlę?
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: makoleon »

Nie ma znaczenia czyja jest pierwsza ukończona budowla w sąsiedztwie grodu, może równie dobrze być niczyja (czyt. np. zamknięte miasto, gdzie nikt pionka nie postawił), chodzi po prostu o pierwszą ukończoną budowlę. W tej sytuacji punkty będą więc za budowlę plus tyle samo za gród.
Awatar użytkownika
KubaP
Posty: 5834
Rejestracja: 22 wrz 2010, 15:57
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 137 times
Been thanked: 409 times

Re: Carcassonne

Post autor: KubaP »

idąc dalej - "w następnym ruchu" - czyli gród działa tylko w następnym ruchu, a potem to zmarnowany żeton? Czy to już nadgorliwość interpretacyjna?
makoleon
Posty: 181
Rejestracja: 22 kwie 2010, 12:52
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 1 time

Re: Carcassonne

Post autor: makoleon »

nadgorliwość :wink: aczkolwiek wynika z niezbyt trafionego polskiego tłumaczenia instrukcji
Makos
Posty: 19
Rejestracja: 25 kwie 2010, 23:32

Re: Carcassonne

Post autor: Makos »

Hej,

Mam nastepujace pytanie ,dotyczace podstawki. Chodzi o liczenie łąk, Czy jeśli miasto dotyka drogi to rozdziela łąke, czy nie?

pozdrawiam

Makos
Awatar użytkownika
abadura
Moderator
Posty: 6538
Rejestracja: 07 gru 2009, 10:22
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 28 times
Been thanked: 9 times
Kontakt:

Re: Carcassonne

Post autor: abadura »

Makos pisze:Hej,

Mam nastepujace pytanie ,dotyczace podstawki. Chodzi o liczenie łąk, Czy jeśli miasto dotyka drogi to rozdziela łąke, czy nie?

pozdrawiam

Makos
Tak.
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: zio »

Witam serdecznie i proszę o pomoc:

1. Połączyły się 2 pola: ze stodołą i z 2 farmerami. Farmerzy dostali po 1 pkt/miasto i wypadli z planszy. Czy w następnej i kolejnych kolejkach właściciel stodoły może kłaść farmera i punktować po 1 pkt/miasto oczywiście dokładając kolejny fragment pola. Jeżeli tak, to farmerzy punktują, schodzą z planszy i w następnej kolejce ten sam gracz może dokładając kolejny kafelek zrobić to samo, tak?

2. Podliczamy na zakończenie gry pola. Na farmie są 3 rolnicy gracza A, 2 gracza B i jeden gracza C. Punktuje tylko gracz A, czy też gracz A x3, gracz B x2 i gracz C x1.

3. Gród z pionem podwójnym (grubasem) punktuje zawsze podwójnie za np. nowopowstałe miasto przylegające do niego? Czy to miasto może należeć do tego samego gracza?

4. Czarodziejska ścieżka - czy można postawić na niepunktowanym jeszcze otoczonym ze wszystkich stron klasztorze? Analogicznie po zapunktowaniu wozu, czy można postawić go na niepunktowanym jeszcze otoczonym ze wszystkich stron klasztorze?

5. Wyciągam kartę ze smokiem. Smok od razu startuje, czy też mogę nie wykładać pionka, przejąć wróżkę, czy też skończyć budowlę i dopiero wystartować smoka?

Z góry dziękuję
Senthe
Posty: 1719
Rejestracja: 21 kwie 2009, 16:14
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 3 times
Been thanked: 3 times

Re: Carcassonne

Post autor: Senthe »

2. Tylko gracz A.

Odpowiedzi na resztę pytań nie jestem pewna, więc powstrzymam się od wprowadzania w błąd :)
BGG
Będę ubierać się w jasne i wesołe kolory, aby wprawić mych wrogów w konfuzję.
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Carcassonne

Post autor: watman »

zio pisze: 1. Połączyły się 2 pola: ze stodołą i z 2 farmerami. Farmerzy dostali po 1 pkt/miasto i wypadli z planszy. Czy w następnej i kolejnych kolejkach właściciel stodoły może kłaść farmera i punktować po 1 pkt/miasto oczywiście dokładając kolejny fragment pola. Jeżeli tak, to farmerzy punktują, schodzą z planszy i w następnej kolejce ten sam gracz może dokładając kolejny kafelek zrobić to samo, tak?
nie moze - dlatego, ze do pola ze stodola nie mozna dostawiac meepli - taka sytuacja (dochodza meeple) moze wystapic tylko przy polaczeniu pol...
2. Podliczamy na zakończenie gry pola. Na farmie są 3 rolnicy gracza A, 2 gracza B i jeden gracza C. Punktuje tylko gracz A, czy też gracz A x3, gracz B x2 i gracz C x1.
tylko A

3. nie wiem, nie mam jeszcze 'grodow...'
4. Czarodziejska ścieżka - czy można postawić na niepunktowanym jeszcze otoczonym ze wszystkich stron klasztorze? Analogicznie po zapunktowaniu wozu, czy można postawić go na niepunktowanym jeszcze otoczonym ze wszystkich stron klasztorze?
co rozumiesz przez 'czarodzoejska sciezka'? woz nie moze wjechac na zamkniety obszar...
5. Wyciągam kartę ze smokiem. Smok od razu startuje, czy też mogę nie wykładać pionka, przejąć wróżkę, czy też skończyć budowlę i dopiero wystartować smoka?
smok najpierw ma swoje 6 ruchow, potem nastepuje normalna tura gracza ktory wyciagnal kafelek ze smokiem...
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: zio »

Dzięki za dotychczasowe odpowiedzi i już doprecyzowuję:

Ad1. W instrukcji jest napisane, że nie można kłaść farmera na czyjąś stodołę, więc zrozumiałem, że na pole ze swoją mogę. Ale rozumiem, że na 100% nie mogę, tak?

Ad4. Czarodziejska ścieżka (tunel) z dodatku ze smokiem. Umożliwia położenie piona na dowolnym części planszy.
Awatar użytkownika
watman
Posty: 809
Rejestracja: 22 kwie 2010, 14:33
Lokalizacja: Tychy

Re: Carcassonne

Post autor: watman »

zio pisze:Ad1. W instrukcji jest napisane, że nie można kłaść farmera na czyjąś stodołę, więc zrozumiałem, że na pole ze swoją mogę. Ale rozumiem, że na 100% nie mogę, tak?
ja mam w instrukcji 'a player may not place a follower on a farm segment connected to the junction witha a barn', co jest zgodne z regulami ogolnymi (na zajety teren nie mozna w ogole dostawiac meepli - wyjatki: swinka, budowniczy i wlasnei stodola)...
Ad4. Czarodziejska ścieżka (tunel) z dodatku ze smokiem. Umożliwia położenie piona na dowolnym części planszy.
aaaa, tunel :D
trzeba tak bylo od razu :)
nie, nie mozna dostawic meepla na zaden zamkniety obszar, niezaleznie od tego, czy zapunktowal, czy zostal zamkniety bez punktow :)

EDYCJA: calkowicie niezwiazane z pytaniem, ale tylko wrzuce wtreta, ze my gramy w ogole bez stodol, bo dobrze polozona stodola 'robi' gre, i mozna wtedy spokojnie przerwac w polowie partii... to chyba jedyny przypadek w tej grze, kiedy ktorys z meepli jest szczegolnie przegiety - tak jakby troche jednak niedotestowany :(
Sepelite me facie versa in terram, osculetur me mortuum mundus in culum... | In omnia pericula tasta testicula
BGG | Piwo i Planszówki Blog | Fanpage na FB
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: zio »

5. Wyciągam kartę ze smokiem. Smok od razu startuje, czy też mogę nie wykładać pionka, przejąć wróżkę, czy też skończyć budowlę i dopiero wystartować smoka?
smok najpierw ma swoje 6 ruchow, potem nastepuje normalna tura gracza ktory wyciagnal kafelek ze smokiem...
No właśnie doszedłem, że chyba nie do końca; z ang. kompletnej instrukcji:

125 Question: If you place a dragon tile and add a piece to a tower, what happens first: follower capture by the
tower, or dragon movement? Answer: Prisoners are taken first; placing a tower piece is an alternative to
deploying a follower, so occurs before dragon movement.

Oznacza to chyba również, że kładąc kafelek, który zamyka miasto, ale ma także fundament pod wieżę, pozwala nam usunąć rycerza przeciwnika z zamku - najpierw wieża -> później podliczanie miasta.
zio
Posty: 29
Rejestracja: 14 sty 2011, 20:20
Has thanked: 2 times

Re: Carcassonne

Post autor: zio »

3. Gród z pionem podwójnym (grubasem) punktuje zawsze podwójnie za np. nowopowstałe miasto przylegające do niego? Czy to miasto może należeć do tego samego gracza?
Doszedłem - nie, nigdy nie punktuje podwójnie, nawet za drogi, miasta etc. Wynika z ogólnych zasad, które błędnie zinterpretowałem.
ODPOWIEDZ