Carnegie (Xavier Georges)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
-
- Posty: 3474
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 571 times
- Been thanked: 1355 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Dwaj najwięksi narzekacze na forum się zgadzają, to musi być zła gra!
Ostatnio zmieniony 20 lut 2021, 09:47 przez Fojtu, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Oj tam, na pewno nie powiedziałbym, że jest zła. Tutaj już bardziej chodzi o same gusta graczy. Ja np nie cierpię gier Lacerdy, bo są przekombinowane (szczególnie Lisboa i On Mars) ale mają one rzesze fanów.
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Znów zagrałem z botem na BGA i tym razem intencjonalne spróbowałem innej strategii niż szybki rozwój technologii i tańsza budowa, czyli nie brałem departamentów dających bonusy do nauki i pozwalających taniej realizować projekty. W puli nie było też Nowego Lobby, co również wymusiło inne podejście i de facto ograniczyło sens szybkiej rozbudowy firmy.
Poszedłem więc w dwa depertamenty, których funkcje się wzajemnie zazębiały, tj. jeden dający kostkę zasobu za dolara, a drugi: dający 3$ +1PZ za kostkę zasobu. Inaczej rozwinąłem też projekty, idąc głównie w te tańsze (bo generowałem mniej nauki, a była ona potrzebna do rozwoju torów transportu).
Przy okazji dopiero teraz odkryłem, że już drugi projekt "mieszkaniowy" pozwala otrzymać dodatkowego pracownika za każdym powrotem mepla z misji (nb. czemu "misji", a nie "delegacji", która by bardziej odpowiadała tematowi gry??). Super sprawa! Niestety brak cholernego drugiego lobby ograniczył możliwości korzystania z dużej liczby pracowników, a wydaje się to kolejną fajną strategią rozwoju. Mając ich dużo (i drugie lobby) można by np. skuteczniej korzystać z departamentów HRowych, które wymagają wysłania mepla na misję (żeby z nich korzystać na maxa, trzeba mieć na nich drugiego ziutka w odwodzie, który od razu zastąpi tego katapultowanego na planszę regionów).
Generalnie wygrałem z botem, ale bez szału (nie wykorzystałem mocy kosteczek zasobów, mogłem postawić jeszcze ze 2 departamenty, a najlepiej jeszcze z nich skorzystać), nie udało mi się też włączyć stolicy Zachodu do mojej sieci transportu (stawiałem projekty w innych częściach USA, kierując się kolejnymi aktywacjami regionów, żeby korzystać z dochodu).
Poniżej wklejam zrzuty ekranu z tej rozgrywki: punktacja, sytuacja na planszy, depertamenty:
A tu wyniki wcześniejszej rozgrywki, w której poszedłem mocno w naukę i tańszą budowę, miałem też Nowe Lobby:
Za pomocą tej drugiej strategii łatwiej natrzaskać dużo punktów (przećwiczyłem też w rozgrywce na 3 graczy). Ta pierwsza, czyli bez szybkiego rozwoju nauki, jest natomiast bardziej wymagająca, ciaśniejsza i trzeba się więcej naużerać, stąd i wynik punktowy wyraźnie niższy.
Obecnie wydaje mi się, że - niezależnie od obranej strategii - kluczowe wydaje się posiadanie departamentów wysyłających ludzi na "misje" (żeby generować dochód) i kwestia dostępu do takich kafelków ma żywotne znaczenie. Gdy dodamy do tego potencjalnie bardziej wymagającą obsługę takich dep. z dziedziny HR (o czym pisałem wyżej), to zakres możliwego wyboru na początek się zawęża (biorąc pod uwagę aktywność współgraczy).
Nawiasem mówiąc, gra z botem wydaje mi się dość łatwa i tak naprawdę dopiero konfrontacja z żywym i ogranym przeciwnikiem (a najlepiej kilkoma) daje jakąś satysfakcję
Poszedłem więc w dwa depertamenty, których funkcje się wzajemnie zazębiały, tj. jeden dający kostkę zasobu za dolara, a drugi: dający 3$ +1PZ za kostkę zasobu. Inaczej rozwinąłem też projekty, idąc głównie w te tańsze (bo generowałem mniej nauki, a była ona potrzebna do rozwoju torów transportu).
Przy okazji dopiero teraz odkryłem, że już drugi projekt "mieszkaniowy" pozwala otrzymać dodatkowego pracownika za każdym powrotem mepla z misji (nb. czemu "misji", a nie "delegacji", która by bardziej odpowiadała tematowi gry??). Super sprawa! Niestety brak cholernego drugiego lobby ograniczył możliwości korzystania z dużej liczby pracowników, a wydaje się to kolejną fajną strategią rozwoju. Mając ich dużo (i drugie lobby) można by np. skuteczniej korzystać z departamentów HRowych, które wymagają wysłania mepla na misję (żeby z nich korzystać na maxa, trzeba mieć na nich drugiego ziutka w odwodzie, który od razu zastąpi tego katapultowanego na planszę regionów).
Generalnie wygrałem z botem, ale bez szału (nie wykorzystałem mocy kosteczek zasobów, mogłem postawić jeszcze ze 2 departamenty, a najlepiej jeszcze z nich skorzystać), nie udało mi się też włączyć stolicy Zachodu do mojej sieci transportu (stawiałem projekty w innych częściach USA, kierując się kolejnymi aktywacjami regionów, żeby korzystać z dochodu).
Poniżej wklejam zrzuty ekranu z tej rozgrywki: punktacja, sytuacja na planszy, depertamenty:
Spoiler:
Spoiler:
Obecnie wydaje mi się, że - niezależnie od obranej strategii - kluczowe wydaje się posiadanie departamentów wysyłających ludzi na "misje" (żeby generować dochód) i kwestia dostępu do takich kafelków ma żywotne znaczenie. Gdy dodamy do tego potencjalnie bardziej wymagającą obsługę takich dep. z dziedziny HR (o czym pisałem wyżej), to zakres możliwego wyboru na początek się zawęża (biorąc pod uwagę aktywność współgraczy).
Nawiasem mówiąc, gra z botem wydaje mi się dość łatwa i tak naprawdę dopiero konfrontacja z żywym i ogranym przeciwnikiem (a najlepiej kilkoma) daje jakąś satysfakcję
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Stork Games, odpowiedzialne za polską dystrybucję Carnegie, zostało przejęte przez Portal Games.
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... -R&paipv=0
Ciekawe, czy będzie to miało wpływ na kształt polskiej instrukcji i wsparcie klienta polskiego?
(To NIE jest zaproszenie do wypisywania złośliwości pod adresem PG).
https://m.facebook.com/story.php?story_ ... -R&paipv=0
Ciekawe, czy będzie to miało wpływ na kształt polskiej instrukcji i wsparcie klienta polskiego?
(To NIE jest zaproszenie do wypisywania złośliwości pod adresem PG).
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- seki
- Moderator
- Posty: 3430
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1162 times
- Been thanked: 1328 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Ja nie przewiduje żadnych negatywnych skutków przejęcia. Prawdopodobnie pan Filip, właściciel Stork Games dalej będzie odpowiedzialny za wprowadzenie Carnagie na rynek. Podobne przejęcie mieliśmy planszóweczka.pl. przejęte i zatrudnione przez większą Lacerte. Mniejszym wydawcom łatwiej gdy mogą skorzystać z większych kanałów dystrybucji i większego zespołu pracowników.
- Dr. Nikczemniuk
- Posty: 2821
- Rejestracja: 19 paź 2016, 13:39
- Has thanked: 446 times
- Been thanked: 318 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
I tak oto pożegnaliśmy Zamki Szalonego Króla Ludwika.
Kto nie widzi ciemności, nie będzie szukał światła.
- seki
- Moderator
- Posty: 3430
- Rejestracja: 04 gru 2016, 12:51
- Lokalizacja: Czapury/Poznań
- Has thanked: 1162 times
- Been thanked: 1328 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
To akurat nie z powodu przejęcia. I tak byśmy pożegnali i tak.
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Na podstawie kolejnych testów i rozgrywek online, na BGA pojawiły się zmiany w niektórych regułach (głównie koszt i akcje departamentów, ale nie tylko).
Więcej o tym na BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/268029 ... e-out-beta
Więcej o tym na BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/268029 ... e-out-beta
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
-
- Posty: 3474
- Rejestracja: 10 maja 2014, 14:02
- Has thanked: 571 times
- Been thanked: 1355 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Ciekawe czy te zmiany wejdą też do fizycznej wersji. W sumie używają bga do otwartych testów.Bruno pisze: ↑21 cze 2021, 17:58 Na podstawie kolejnych testów i rozgrywek online, na BGA pojawiły się zmiany w niektórych regułach (głównie koszt i akcje departamentów, ale nie tylko).
Więcej o tym na BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/268029 ... e-out-beta
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Zakładam, że to są zmiany docelowe - testy to już się powinny kończyćFojtu pisze: ↑21 cze 2021, 19:43Ciekawe czy te zmiany wejdą też do fizycznej wersji. W sumie używają bga do otwartych testów.Bruno pisze: ↑21 cze 2021, 17:58 Na podstawie kolejnych testów i rozgrywek online, na BGA pojawiły się zmiany w niektórych regułach (głównie koszt i akcje departamentów, ale nie tylko).
Więcej o tym na BGG:
https://boardgamegeek.com/thread/268029 ... e-out-beta
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Wersja przedprodukcyjna (aktualności # 19 i 20):
https://www.kickstarter.com/projects/ca ... tion/posts
Niestety, z komentarzy Quined Games wynika, że dostawy należy spodziewać się dopiero w styczniu (oby przed chińskim nowym rokiem...).
https://www.kickstarter.com/projects/ca ... tion/posts
Niestety, z komentarzy Quined Games wynika, że dostawy należy spodziewać się dopiero w styczniu (oby przed chińskim nowym rokiem...).
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie Deluxe Edition (Xavier Georges)
Jest już polska instrukcja
https://boardgamegeek.com/filepage/2350 ... h-rulebook
https://boardgamegeek.com/filepage/2350 ... h-rulebook
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Carnegie. Jak wrażenia?
Hejka. Czy ktoś grał już? Czekam z niecierpliwością na jakieś wrażenia. Cały czas bije się z myślami czy ją kupić. Napiszcie chociaż trochę o swoich pierwszych przemyśleniach po zagranej partii/partiach.
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie. Jak wrażenia?
Jeszcze za wcześnie na wrażenia z gry na fizycznym egzemplarzu, bo statek z grą dopiero dotarł na Litwę, skąd ma iść dalsza dystrybucja na dużą część Europy, w tym Polskę.
Ale w wątku znajdziesz opisy wrażeń z rozgrywek online!
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
-
- Posty: 336
- Rejestracja: 26 lis 2016, 14:09
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 35 times
- Been thanked: 45 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Polecam zajrzeć na kanał Heavy Cardboard, mają partię na 3 graczy oraz solo, można sobie wyrobić opinię.
-
- Posty: 131
- Rejestracja: 14 mar 2022, 08:12
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 48 times
- Bruno
- Posty: 2081
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1529 times
- Been thanked: 1185 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Stork Games był odpowiedzialny za stworzenie polskiej instrukcji i tak "spolonizowaną" wersję można było zamówić bezpośrednio na KS lub za pośrednictwem polskich sklepów, które wsparły tę kampanię.
Być może Portal będzie dystrybuował jakąś górkę (?) z nakładu PL, wyprodukowanego na potrzeby KS, ale o niezależnym od kampanii wydaniu polskiej wersji tej gry nic nie słyszałem.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Zagrałem już 4 razy we wszystkich wariantach 2,3,4 osobowych. To jest naprawdę bardzo dobra gra. Wykonanie wersji retail jest prawie na poziomie KSów Lacerdy. Ma bardzo czyste zasady. Mega przyjemna rozgrywka. Takie hardcorowe euro TTR Bardzo polecam , wszystkim współgraczom się podobała.
- karmazynowy
- Posty: 1081
- Rejestracja: 15 lut 2011, 18:26
- Lokalizacja: Gdynia
- Has thanked: 197 times
- Been thanked: 470 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Czy w jakimś konkretnym składzie osobowym działa zauważalnie lepiej/gorzej? Interesuje mnie szczególnie 2 os.Mario_Max pisze: ↑18 cze 2022, 05:33 Zagrałem już 4 razy we wszystkich wariantach 2,3,4 osobowych. To jest naprawdę bardzo dobra gra. Wykonanie wersji retail jest prawie na poziomie KSów Lacerdy. Ma bardzo czyste zasady. Mega przyjemna rozgrywka. Takie hardcorowe euro TTR Bardzo polecam , wszystkim współgraczom się podobała.
Na półce | Na stole | Na sprzedaż i zamianę (Gdynia) | Podzielę się rabatem: Grybezpradu.eu - 5% | Planszostrefa.pl - 11%
- Ardel12
- Posty: 3594
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1152 times
- Been thanked: 2365 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Strasznie cicho o tej grze u nas, a wersja KS już chyba wszyscy otrzymali. Ja zagrałem 2 partie w 4os gronie i muszę przyznać, że jest dobrze. Grałem na wersji retail i wykonanie faktycznie jest na wysokim poziomie. Nie jest to poziom Lacerdy(ten osiąga wersja KS), ale bliziutko i dla mnie wystarczająco. Szata graficzna jest schludna i przejrzysta. Wszystko dobrze się ze sobą komponuje.
Sama gra oferuje 4 akcje, które wskazują jakie działy odpalą się na planszetkach wszystkich graczy. Wszystkie akcje działów są proste i bardzo łatwo załapać w jakiej kolejności potrzebujemy je wykonać by osiągnąć dany efekt. Akcje dzielą się na:
- HR, w których przesuwamy swoje meple po naszej planszetce do danych działów. Bez pracowników działy nie będą się odpalać.
- Zarządzanie - tutaj początkowe działy pozwalają nam zdobyć kasę, kostki surowca oraz dobudować nowe działy
- Budowa - stawianie budynków na planszy
- Rozwój - podbijanie się na torach danych obszarów oraz odblokowywanie kolejnych budowli na naszej planszetce
Do tego dochodzą dodatkowe działy, które głównie ulepszają opisane akcje i mechanicznie nie wywracają niczego do góry nogami(nagle w akcji HR nie zbudujesz budynku, ale możesz otrzymać dodatkową kasę).
Przyjemne, ale po 2 partiach nie widzę wielu opcji względem rozwoju swojej planszetki o nowe działy. Ot dobrze załatwić sobie dodatkowy kafelek do każdej z akcji, ale jak pominiemy 1 to tyłka nam nie urwie. To czy wybierzemy słabszy dział, który nie wymaga po użyciu odesłania mepla czy lepszy z odesłaniem to już część przyjętej strategii. Meple należy na planszę wysyłać w celu zebrania później bonusów, które w późniejszej fazie gry potrafią nam dać sporo kasy/surowców/PZ, więc dla mnie posiadanie budynków z odesłaniem wygląda na całkiem sensowną zagrywkę(tylko nie możemy dopuścić do posiadania w danej akcji tylku takich).
Różnorodność setupu moim zdaniem ma mizerny wpływ na nasze poczynania. Może przy skrajnym przypadku, gdy odpadną 4 działy jednego typu będzie to miało faktyczne przełożenie, ale jakie na to mamy szansę przy bodaj 16 rodzajach po 2 sztuki każda. Raczej mizernie niskie. Sam rozkład bonusów rzutuje, gdzie pójdziemy w pierwszej kolejności swoimi meplami i w jakie tory zainwestujemy. Tory dają nam głównie kasę oraz surowce. Jedne mniej, drugie więcej. Do tego jeden z torów może nam dać punkty rozwoju a inny dodatkowego mepla w bonusie. Każdy z torów na swoich ostatnich polach daje także PZ. Niestety ja nie odczułem tego jako składnika mojej strategii a zwykły wymóg gry mówiący, ej chcesz bonus, to musisz tu pójść. Dochodzi do tego też element, że 4 akcje często są mielone jedna za drugą, więc łatwo przewidzieć kto co odpali. Najczęściej tak wygląda początek i ulega to odchyłom wraz z kolejnymi rundami.
Stawianie budynków na planszy w celu połączenia miast jest prościutkie, ale oferuje parę twistów. Po pierwszy możemy zblokować przeciwników uniemożliwiając im połączenie wymaganych miast do finalnej punktacji. Może to zaboleć, gdyż do uzyskania jest nawet 36PZ. Dodatkowo każdy postawiony budynek na koniec gry może przynieść nam dodatkowe PZ, jeśli postawiliśmy go w odpowiednim mieście. Finalnie są jeszcze jednorazowe bonusy, które odpalają przychód z toru przynależnego do regionu, w którym postawiliśmy budynek. Jest nad czym myśleć i dodaje to przyjemną warstwę do gry.
Finalnie pozostają jeszcze cele na koniec gry, do których możemy się przypisać. Do każdego celu może przypisać się tylko jeden gracz(chyba, że ma specjalny dział). Cele pozwolą nam zapunktować praktycznie za wszystko co w grze robimy. Od obecności w danych obszarach, przez liczbę działów danego typu, po posiadanie określonej liczby kasy/surowców.
Podsumowując, grało mi się przyjemnie i w 4os zmieściliśmy się poniżej 2h. Moim zdaniem świetny czas jak na ten poziom skomplikowania. Grałem dzień po dniu i znużenia nie odczułem. Mógłbym spokojnie zagrać kolejnego dnia jeszcze jedną partię i sprawdzić trochę inną zagrywkę. Największy minus jaki mam to niski poziom interakcji i zależności między graczami. To całe sprawdzanie, kto gdzie wysłał meple, by stwierdzić co odpali w swojej turze dla mnie nie istnieje, gdyż w grze mamy pętlę, z której ciężko się wyrwać. Chcemy stawiać budynki, ale aby stawiać budynki musimy mieć na nie surowce, więc potrzebujemy akcji zarządzania, ale też rozwoju by je odblokować w piewszej kolejności. Z kolei podstawowa akcja budowania wymusza wysłanie mepli na planszę, więc potrzebujemy akcji HR i tak w kółko. Oczywiście nowe działy mogą pozwolić nam się uniezależnić w jakimś stopniu, ale nie zrobi tego każdy gracz, więc pętla finalnie i tak będzie. U mnie w obu partiach najszybciej odpadała akcja zarządzania, gdyż bonusy z planszy załatwiały nam spory dochód kasy i surowców. Chcę jeszcze zagrać i posprawdzać kilka opcji. Podabał mi się też szybki przeskok, który osiągnąłem w punktacji. W pierwszej partii 105, a w drugiej 159 pz. Obecnie daję 8, bo gra się przyjemnie i chcę jeszcze pograć.
Sama gra oferuje 4 akcje, które wskazują jakie działy odpalą się na planszetkach wszystkich graczy. Wszystkie akcje działów są proste i bardzo łatwo załapać w jakiej kolejności potrzebujemy je wykonać by osiągnąć dany efekt. Akcje dzielą się na:
- HR, w których przesuwamy swoje meple po naszej planszetce do danych działów. Bez pracowników działy nie będą się odpalać.
- Zarządzanie - tutaj początkowe działy pozwalają nam zdobyć kasę, kostki surowca oraz dobudować nowe działy
- Budowa - stawianie budynków na planszy
- Rozwój - podbijanie się na torach danych obszarów oraz odblokowywanie kolejnych budowli na naszej planszetce
Do tego dochodzą dodatkowe działy, które głównie ulepszają opisane akcje i mechanicznie nie wywracają niczego do góry nogami(nagle w akcji HR nie zbudujesz budynku, ale możesz otrzymać dodatkową kasę).
Przyjemne, ale po 2 partiach nie widzę wielu opcji względem rozwoju swojej planszetki o nowe działy. Ot dobrze załatwić sobie dodatkowy kafelek do każdej z akcji, ale jak pominiemy 1 to tyłka nam nie urwie. To czy wybierzemy słabszy dział, który nie wymaga po użyciu odesłania mepla czy lepszy z odesłaniem to już część przyjętej strategii. Meple należy na planszę wysyłać w celu zebrania później bonusów, które w późniejszej fazie gry potrafią nam dać sporo kasy/surowców/PZ, więc dla mnie posiadanie budynków z odesłaniem wygląda na całkiem sensowną zagrywkę(tylko nie możemy dopuścić do posiadania w danej akcji tylku takich).
Różnorodność setupu moim zdaniem ma mizerny wpływ na nasze poczynania. Może przy skrajnym przypadku, gdy odpadną 4 działy jednego typu będzie to miało faktyczne przełożenie, ale jakie na to mamy szansę przy bodaj 16 rodzajach po 2 sztuki każda. Raczej mizernie niskie. Sam rozkład bonusów rzutuje, gdzie pójdziemy w pierwszej kolejności swoimi meplami i w jakie tory zainwestujemy. Tory dają nam głównie kasę oraz surowce. Jedne mniej, drugie więcej. Do tego jeden z torów może nam dać punkty rozwoju a inny dodatkowego mepla w bonusie. Każdy z torów na swoich ostatnich polach daje także PZ. Niestety ja nie odczułem tego jako składnika mojej strategii a zwykły wymóg gry mówiący, ej chcesz bonus, to musisz tu pójść. Dochodzi do tego też element, że 4 akcje często są mielone jedna za drugą, więc łatwo przewidzieć kto co odpali. Najczęściej tak wygląda początek i ulega to odchyłom wraz z kolejnymi rundami.
Stawianie budynków na planszy w celu połączenia miast jest prościutkie, ale oferuje parę twistów. Po pierwszy możemy zblokować przeciwników uniemożliwiając im połączenie wymaganych miast do finalnej punktacji. Może to zaboleć, gdyż do uzyskania jest nawet 36PZ. Dodatkowo każdy postawiony budynek na koniec gry może przynieść nam dodatkowe PZ, jeśli postawiliśmy go w odpowiednim mieście. Finalnie są jeszcze jednorazowe bonusy, które odpalają przychód z toru przynależnego do regionu, w którym postawiliśmy budynek. Jest nad czym myśleć i dodaje to przyjemną warstwę do gry.
Finalnie pozostają jeszcze cele na koniec gry, do których możemy się przypisać. Do każdego celu może przypisać się tylko jeden gracz(chyba, że ma specjalny dział). Cele pozwolą nam zapunktować praktycznie za wszystko co w grze robimy. Od obecności w danych obszarach, przez liczbę działów danego typu, po posiadanie określonej liczby kasy/surowców.
Podsumowując, grało mi się przyjemnie i w 4os zmieściliśmy się poniżej 2h. Moim zdaniem świetny czas jak na ten poziom skomplikowania. Grałem dzień po dniu i znużenia nie odczułem. Mógłbym spokojnie zagrać kolejnego dnia jeszcze jedną partię i sprawdzić trochę inną zagrywkę. Największy minus jaki mam to niski poziom interakcji i zależności między graczami. To całe sprawdzanie, kto gdzie wysłał meple, by stwierdzić co odpali w swojej turze dla mnie nie istnieje, gdyż w grze mamy pętlę, z której ciężko się wyrwać. Chcemy stawiać budynki, ale aby stawiać budynki musimy mieć na nie surowce, więc potrzebujemy akcji zarządzania, ale też rozwoju by je odblokować w piewszej kolejności. Z kolei podstawowa akcja budowania wymusza wysłanie mepli na planszę, więc potrzebujemy akcji HR i tak w kółko. Oczywiście nowe działy mogą pozwolić nam się uniezależnić w jakimś stopniu, ale nie zrobi tego każdy gracz, więc pętla finalnie i tak będzie. U mnie w obu partiach najszybciej odpadała akcja zarządzania, gdyż bonusy z planszy załatwiały nam spory dochód kasy i surowców. Chcę jeszcze zagrać i posprawdzać kilka opcji. Podabał mi się też szybki przeskok, który osiągnąłem w punktacji. W pierwszej partii 105, a w drugiej 159 pz. Obecnie daję 8, bo gra się przyjemnie i chcę jeszcze pograć.
- JimmyPL
- Posty: 266
- Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 53 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
No i wreszcie dzisiaj udało się odpalić.
Bardzo dobre Euro, średniej ciężkości.
Na plus zdecydowanie fakt że te pudełkowe 220 minut bezproblemowo idzie ogarnąć. Stała liczba rund dużo tutaj daje.
Z wartych uwagi duża interakcja, tutaj faktycznie nieraz nie gra się najbardziej optymalnie św swojego punktu widzenia, byle przeciwnik miał pusty przebieg w turze. I tutaj dwojako, albo z powrotu z misji wyzerować go z dochodu, albo pusta akcja bo akurat pracownicy na misji.
Wydaje się że donacje stanowią dużą część punktów końcowych - to póki co jedynie spostrzeżenie i do sprawdzenia po większej ilości partii jak to wpływa na rozgrywkę.
Regrywalnosci bardzo duża, bo setup jest jednak znacząco odmienny a wersja z KS jeszcze to pogłębia.
Na minus póki co, że trudno połapać w trakcie kto tak naprawdę prowadzi. Czyli kogo spróbować złapać na pustej akcji. Wspomnę tylko ze w 3/4 rozgrywki wynik byl zero punktów.
Wstępnie 8/10 z dużą szansa wskoczenia 0.5 do 1 punktu wyżej.
Osobiście bardzo się dziwię że Portal odpuścił wydanie.
Bardzo dobre Euro, średniej ciężkości.
Na plus zdecydowanie fakt że te pudełkowe 220 minut bezproblemowo idzie ogarnąć. Stała liczba rund dużo tutaj daje.
Z wartych uwagi duża interakcja, tutaj faktycznie nieraz nie gra się najbardziej optymalnie św swojego punktu widzenia, byle przeciwnik miał pusty przebieg w turze. I tutaj dwojako, albo z powrotu z misji wyzerować go z dochodu, albo pusta akcja bo akurat pracownicy na misji.
Wydaje się że donacje stanowią dużą część punktów końcowych - to póki co jedynie spostrzeżenie i do sprawdzenia po większej ilości partii jak to wpływa na rozgrywkę.
Regrywalnosci bardzo duża, bo setup jest jednak znacząco odmienny a wersja z KS jeszcze to pogłębia.
Na minus póki co, że trudno połapać w trakcie kto tak naprawdę prowadzi. Czyli kogo spróbować złapać na pustej akcji. Wspomnę tylko ze w 3/4 rozgrywki wynik byl zero punktów.
Wstępnie 8/10 z dużą szansa wskoczenia 0.5 do 1 punktu wyżej.
Osobiście bardzo się dziwię że Portal odpuścił wydanie.
-
- Posty: 35
- Rejestracja: 10 lip 2022, 10:56
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 15 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
jakim cudem w 3/4 rozgrywki mieliscie 0 pkt? przeciez sa punkty z powrotow z misji jako dochod z ludzi, jako premia z projektow, do tego sa dzialy, ktore w trakcie gry daja punkty. Jak wy to zrobiliscie:)
Ostatnio zmieniony 01 sie 2022, 00:13 przez Curiosity, łącznie zmieniany 1 raz.
Powód: cytowanie
Powód: cytowanie
- JimmyPL
- Posty: 266
- Rejestracja: 30 sty 2013, 19:11
- Lokalizacja: Tarnowskie Góry
- Has thanked: 53 times
- Been thanked: 53 times
Re: Carnegie (Xavier Georges)
Mosty dopiero pod koniec budowaliśmy, a na transporcie też nikt na punkty nie szedł, dodatkowo dzialy punktującą w trakcie nie cieszyły się zainteresowaniem i tak to wyglądało...darekdawiec pisze: ↑01 sie 2022, 00:00
jakim cudem w 3/4 rozgrywki mieliscie 0 pkt? przeciez sa punkty z powrotow z misji jako dochod z ludzi, jako premia z projektow, do tego sa dzialy, ktore w trakcie gry daja punkty. Jak wy to zrobiliscie:)
Pierwsza gra czasem takie uroki