Dokładnie. Np. ja jestem taki początkujacy. Szukam Dominion.Pierwszy strzal na jednym z portali aukcyjnych i cena 449zł za karcianke z drugiej ręki Dopszsz.... juz jestem do planszówek zachęcony
mini kolekcja must have
Re: mini kolekcja must have
-
- Posty: 2587
- Rejestracja: 27 kwie 2018, 15:18
- Has thanked: 1233 times
- Been thanked: 1449 times
Re: mini kolekcja must have
Początkującej grupie poleciłbym np zestaw Concordia/Agricola + Cyklady/Mare Nostrum + Aeon's End/Pandemic. Tylko 3 łatwo dostępne (?) i niedrogie (???) gry a oferują dobrą gamę różnorodnych doznań planszówkowych bardzo dobrej jakości. Gry, które spokojnie mogą być ogarnięte przez początkujących a zarazem zostać w kolekcji na zawsze.
Lubię TĘ grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem TĘ grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w TĘ grę. (a nie "tą grę")
Kupiłem TĘ grę. (a nie "tą grę")
Wygrałem w TĘ grę. (a nie "tą grę")
Re: mini kolekcja must have
To co się dzieje od roku z tym tą grą jest jakaś paranoja. Ja po raz kolejny wyznam moje zaskoczenie i zdziwienie, że żadne wydawnictwo nie skusi się na ten tytuł, a szkoda, bo nowe dodatki w wersji pl chętnie bym kupił.
- Mortinista
- Posty: 362
- Rejestracja: 17 wrz 2019, 23:57
- Has thanked: 243 times
- Been thanked: 158 times
Re: mini kolekcja must have
Ile osób tyle opinii, jednak bazując na doświadczeniu postanowiłem zastosować się do kilku kryteriów, które będą b. praktycznym "must have" :
- gry w większości nadające się do grania w 2 osoby (jak się sprawdzą na więcej to lepiej) - większość rozgrywek to te 2-osobowe
- gry dla początkujących/średnio zaawansowanych
- gry ze średniej półki cenowej (do 200 zł)
- gry, gdzie rozgrywka nie przekracza raczej 2 h
- gry z łatwymi/niewymagającymi długiego tłumaczenia zasadami
Podzieliłem je na najpopularniejsze kryteria :
1. Gra 2-osobowa - Mr. Jack
2. Gra imprezowa - Sushi Go Party!
3. Gra rodzinna - Wsiąść do pociągu
4. Gra worker placement - Everdell
5. Gra area control - Small World
6. Gra deckbuildingowa - Brzdęk!
7. Gra przygodowa - Wyprawa do El Dorado
8. Gra kooperacyjna - Załoga - W poszukiwaniu 9 planety
9. Gra pojedynkowa - Hero Realms
10. Gra abstrakcyjna - Azul
- gry w większości nadające się do grania w 2 osoby (jak się sprawdzą na więcej to lepiej) - większość rozgrywek to te 2-osobowe
- gry dla początkujących/średnio zaawansowanych
- gry ze średniej półki cenowej (do 200 zł)
- gry, gdzie rozgrywka nie przekracza raczej 2 h
- gry z łatwymi/niewymagającymi długiego tłumaczenia zasadami
Podzieliłem je na najpopularniejsze kryteria :
1. Gra 2-osobowa - Mr. Jack
2. Gra imprezowa - Sushi Go Party!
3. Gra rodzinna - Wsiąść do pociągu
4. Gra worker placement - Everdell
5. Gra area control - Small World
6. Gra deckbuildingowa - Brzdęk!
7. Gra przygodowa - Wyprawa do El Dorado
8. Gra kooperacyjna - Załoga - W poszukiwaniu 9 planety
9. Gra pojedynkowa - Hero Realms
10. Gra abstrakcyjna - Azul
-
- Posty: 432
- Rejestracja: 18 lis 2018, 22:34
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 158 times
- Been thanked: 113 times
Re: mini kolekcja must have
Ja dodam parę tytułów od siebie, od których sam zaczynałem lub kogoś tym wprowadzałem. wszystkie cenowo < 100 PLN, bo uważam, że bez sensu jest inwestowanie więcej na początku (osobiście polecam szperać po używanych grach, bo można czasem coś w naprawdę dobrej cenie wyhaczyć)
1. Wsiąść do Pociągu: Europa (chociaż która to będzie wersja dokładnie nie ma znaczenia) - budujemy trasy kolejowe na mapie, w 3 lub 5 graczy może być ciasno i większa rywalizacja
2. Neuroshima Hex - strategia, walka dwóch armii (lub więcej, ale zdecydowanie najlepiej działa na dwóch graczy) o różnych jednostkach, co tym idzie, różną strategia
3. Hero Realms / Star Realms - deckbuilding, próbujemy zejść życie przeciwnika do 0 szybciej niż on zejdzie nas, właściwie ta sama gra w wersji fantasy / sci-fi (hero realms chwilo niedostępny, ale ma być dodruk)
4. Splendor - budowa silniczka
5. Tajniacy - gra imprezowa, zgadujemy hasła z planszy na podstawie podpowiedzi lidera, trzeba uważać, żeby nie trafić w hasła przeciwnika
6. Wyspa Skye - układanie kafelków + prosta ekonomia (wycena kafelkow), dla mnie dużo lepsze niż carcassone
7. Miasto szpiegów - gra z niepełną informacją, budujemy swoją siatkę szpiegowską, dużo główkowania
8. Zamki Burgundii - już trochę cięższa gra, ale wciąż relatywnie przystępna, zapełnianie swojej mapki z ograniczoną losowością (rzuty kostką)
9. Dolina kupców - świetny deckbuilding gdzie zależnie od wybranych talii nabiera różnych cech (np. losowość, negatywna interakcja, hand management)
10. Red7 - mała prosta gierka gdzie zaczynając z 7 kartami musisz jak najdłużej móc dokładać karty - budowanie swojego setu + zmiana reguł (flux)
Wydaje mi się, że wszystkie te gry można kupić nawet nowe poniżej 100 PLN (pociągi w jakiejś mniejszej wersji bo europa kosztuje ~120), natomiast przeglądając czy to forum czy olx to wiele z tych gier można dostać poniżej 50 PLN (Red7, Star Realms, Dolina kupców, miasto szpiegów, Tajniacy)
1. Wsiąść do Pociągu: Europa (chociaż która to będzie wersja dokładnie nie ma znaczenia) - budujemy trasy kolejowe na mapie, w 3 lub 5 graczy może być ciasno i większa rywalizacja
2. Neuroshima Hex - strategia, walka dwóch armii (lub więcej, ale zdecydowanie najlepiej działa na dwóch graczy) o różnych jednostkach, co tym idzie, różną strategia
3. Hero Realms / Star Realms - deckbuilding, próbujemy zejść życie przeciwnika do 0 szybciej niż on zejdzie nas, właściwie ta sama gra w wersji fantasy / sci-fi (hero realms chwilo niedostępny, ale ma być dodruk)
4. Splendor - budowa silniczka
5. Tajniacy - gra imprezowa, zgadujemy hasła z planszy na podstawie podpowiedzi lidera, trzeba uważać, żeby nie trafić w hasła przeciwnika
6. Wyspa Skye - układanie kafelków + prosta ekonomia (wycena kafelkow), dla mnie dużo lepsze niż carcassone
7. Miasto szpiegów - gra z niepełną informacją, budujemy swoją siatkę szpiegowską, dużo główkowania
8. Zamki Burgundii - już trochę cięższa gra, ale wciąż relatywnie przystępna, zapełnianie swojej mapki z ograniczoną losowością (rzuty kostką)
9. Dolina kupców - świetny deckbuilding gdzie zależnie od wybranych talii nabiera różnych cech (np. losowość, negatywna interakcja, hand management)
10. Red7 - mała prosta gierka gdzie zaczynając z 7 kartami musisz jak najdłużej móc dokładać karty - budowanie swojego setu + zmiana reguł (flux)
Wydaje mi się, że wszystkie te gry można kupić nawet nowe poniżej 100 PLN (pociągi w jakiejś mniejszej wersji bo europa kosztuje ~120), natomiast przeglądając czy to forum czy olx to wiele z tych gier można dostać poniżej 50 PLN (Red7, Star Realms, Dolina kupców, miasto szpiegów, Tajniacy)