Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Cześć, jestem tu po raz pierwszy, więc jeśli temat się powielił - odeślijcie mnie we właściwe miejsce.
Mam do Was pytanie - stworzyłem grę, jestem po testach:
Czy ktoś wie, jak założyć własne wydawnictwo, by gra mogła trafić do obrotu?
Czy i co musi gra posiadać, by spełniać wymogi i móc ją legalnie sprzedawać?
Pomóżcie proszę.
Przekopałem cały Internet i albo jestem kiepski w szukaniu, albo pozostały gdzieś nieodkryte przestrzenie.
3majcie się!
Mam do Was pytanie - stworzyłem grę, jestem po testach:
Czy ktoś wie, jak założyć własne wydawnictwo, by gra mogła trafić do obrotu?
Czy i co musi gra posiadać, by spełniać wymogi i móc ją legalnie sprzedawać?
Pomóżcie proszę.
Przekopałem cały Internet i albo jestem kiepski w szukaniu, albo pozostały gdzieś nieodkryte przestrzenie.
3majcie się!
- Hardkor
- Posty: 4509
- Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 1365 times
- Been thanked: 863 times
- Kontakt:
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Z tego co kojarzę był na forum wątek dla osób, które chcą założyć grę. Poszukaj.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Hardkorze - dziękuję za informację.
Szukam, ale każdy mówi, że chciałby, a ja potrzebuję step by step, co należy zrobić, by to zrobić.
Najlepiej od kogoś, kto tę drogę już przeszedł...
Szukam, ale każdy mówi, że chciałby, a ja potrzebuję step by step, co należy zrobić, by to zrobić.
Najlepiej od kogoś, kto tę drogę już przeszedł...
- Kwestor
- Posty: 250
- Rejestracja: 13 lis 2019, 14:38
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 90 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Jeżeli chcesz założyć wydawnictwo, to musisz mieć wystarczająco samozaparcia, żeby to samemu znaleźć.
Jeżeli chcesz wydać grę, to nie chcesz zakładać wydawnictwa, tylko zgłosić się do istniejącego wydawcy i podpisać z nim umowę, chyba, że lubisz oprócz projektowania gier być też księgowym, marketerem, magazynierem, specjalistą od produkcji, reklamacji i kto wie czego jeszcze.
Jeżeli chcesz wydać grę, to nie chcesz zakładać wydawnictwa, tylko zgłosić się do istniejącego wydawcy i podpisać z nim umowę, chyba, że lubisz oprócz projektowania gier być też księgowym, marketerem, magazynierem, specjalistą od produkcji, reklamacji i kto wie czego jeszcze.
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 508 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Prawdopodobnie musisz zacząć od zgłoszenia działalności gospodarczej w urzędzie gminy/dzielnicy (albo o rozszerzenie, gdy już jakąś działalność prowadzisz). Dalej musisz założyć rachunek bankowy i zarejestrować firmę we właściwym terytorialnie urzędzie skarbowym.
Jeszcze zanim zaczniesz produkcję pudełek, powinieneś zamówić w firmie GS1 kod kreskowy, bo bez tego sklepy nie będą chciały wziąć gry do sprzedaży.
Jeszcze zanim zaczniesz produkcję pudełek, powinieneś zamówić w firmie GS1 kod kreskowy, bo bez tego sklepy nie będą chciały wziąć gry do sprzedaży.
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat...
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Poczytaj o tym, czym jest CE. Czy to DEKLARACJA czy to CERTYFIKACJA. Reszte wnioskow wyciagniesz juz samodzielnie.watch4u pisze: ↑24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat...
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
To samo z kodami kreskowymi. 2 sekundy z google zaprowadza Cie w odpowiednie miejsce.
Ogólnie- dwa razy sie zastanów. Może część procesów można "wypchnąć" poza swoją strukturę i nie babrać się właśnie magazyny, reklamacje, skład plików, redakcje, korekty.... etc. Przemyśl sobie PO CO Ci to wydawnictwo tak generalnie.
-
- Posty: 72
- Rejestracja: 18 lut 2021, 17:49
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 42 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
To forum w 99% składa się z graczy, którzy nigdy własnego wydawnictwa nie zakładali. Myślę, że lwia część osób pracujących w wydawnictwach i udzielających się tutaj, również nigdy takowego nie zakładała. Bardzo mądrze, że chcesz unikać kar i błędów. Pytając jednak o takie rzeczy anonimowe osoby na forum, sam narażasz się na niebezpieczeństwo . Skorzystaj z jakiegoś doradztwa związanego z branżą zabawkarską. Jeżeli chodzi o CE, to punktem wyjścia powinna być dla Ciebie lektura dyrektywy zabawkowej.watch4u pisze: ↑24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat...
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
- MichalStajszczak
- Posty: 9473
- Rejestracja: 31 sty 2005, 19:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 508 times
- Been thanked: 1449 times
- Kontakt:
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Skoro prowadzisz działalność, to masz lepszą orientację w kwestii wydawania gier niż zdecydowana większość osób na forum (przynajmniej w podstawowych kwestiach administracyjnych).
Urzędowo gry dzielą się na 3 kategorie:
- dla osób w wieku 0-3 - w tym przypadku niezbędne jest uzyskanie ekspertyzy od uprawnionego laboratorium
- dla osób w wieku 3-14 - obowiązują zasady zawarte w "DYREKTYWIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY 2009/48/WE
z dnia 18 czerwca 2009 r. w sprawie bezpieczeństwa zabawek" (ze zmianami, wprowadzonymi ostatnio w roku 2014)
- dla osób powyżej 14 lat - takie gry nie są zabawkami i w związku z tym nie dotyczy ich dyrektywa, nie muszą mieć oznaczenia CE
Jeżeli więc gra jest dla osób 14+ to wystarczy umieścić na opakowaniu taką informację i masz sprawę z głowy.
Jeżeli jednak wiek graczy może być niższy, to musi być na pudełku informacja o tym, że zabawka nie jest przeznaczona dla dzieci poniżej 3 lat z odpowiednim uzasadnieniem tzn. niebezpieczeństwami, jakimi takim osobom zagraża. Zazwyczaj chodzi tu o małe elementy, które mogą zostać połknięte lub wchłonięte, co może doprowadzić do uduszenia. Inne zagrożenia to np. "ostre krawędzie" albo sznurki, które też grożą uduszeniem.
O tym, że zabawka wymagania dyrektywy spełnia informuje napis CE (który musi mieć odpowiednie rozmiary i krój czcionki). Symbol ten umieszcza producent, deklarując przy tym, że jego produkt spełnia wszystkie określone w dyrektywie warunki, a są wśród nich ograniczenia związane z alergenami, migracją metali itp.
O kod kreskowy trzeba wystąpić do GS1, bo to chyba jedyna w Polsce firma tym się zajmująca.
- Kwestor
- Posty: 250
- Rejestracja: 13 lis 2019, 14:38
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 186 times
- Been thanked: 90 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Możesz też spróbować opisać swoją sytuację nieco lepiej niż w pierwszym poście (np tak jak w tym ) i wysłać maila do Portalu/Lucrum/Ogrów etc, to jest mała branża, jest spora szansa, że Ci ktoś odpisze. Albo da namiary na zamknięte forum/grupę FB dla wydawców, takie rzeczy często istnieją jak się popyta po branży.watch4u pisze: ↑24 kwie 2023, 14:01 Prowadzę działalność, więc samozaparcia wystarczy mi na następne 20 lat...
Szpilek nie wbijajcie, pytam Was jako doświadczonych.
Mam przetestowaną grę, pudełka, grafikę.
Pytam o dokumenty, CE, 0-3 lat, kody kreskowe (w książkach isbn), gdzie co zgłaszać.
Płacę już wystarczająco podatków, by chcieć uniknąć kar (które mogą się pojawić bez Waszej wiedzy i pomocy)
- VivoBrezo
- Posty: 785
- Rejestracja: 11 sie 2019, 10:56
- Has thanked: 156 times
- Been thanked: 534 times
- Kontakt:
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Z tego co pamiętam z wywiadów z twórcami gier, dużo lepiej przy pierwszych krokach z wydawaniem planszówki, oprzeć się o jakieś bardziej doświadczone wydawnictwo. Pomoże w marketingu, produkcji, ma kontakty w fabrykach, wie jaki temat i grafiki dobrać do gry, żeby ta miała większe szanse na sprzedaż i sukces.watch4u pisze: ↑24 kwie 2023, 12:04 Cześć, jestem tu po raz pierwszy, więc jeśli temat się powielił - odeślijcie mnie we właściwe miejsce.
Mam do Was pytanie - stworzyłem grę, jestem po testach:
Czy ktoś wie, jak założyć własne wydawnictwo, by gra mogła trafić do obrotu?
Czy i co musi gra posiadać, by spełniać wymogi i móc ją legalnie sprzedawać?
Pomóżcie proszę.
Przekopałem cały Internet i albo jestem kiepski w szukaniu, albo pozostały gdzieś nieodkryte przestrzenie.
3majcie się!
Wiem, że produkcja własnym sumptem może być kusząca, jednak bez doświadczenia w wydawaniu gier (nie wiem jaką działalność prowadzisz, może faktycznie w Twoim wypadku ma to sens) w mojej ocenie jest duża szansa się wykopyrtnąć na którymś z etapów.
W kwestiach wydawniczych, spróbuj napisać do Łukasza Makucha ze Smart Flamingo. Może Ci pomoże. On faktycznie praktycznie jednoosobowo prowadzi wydawnictwo, sam wydał swoją grę, a teraz pomaga z sukcesami wydawać gry innych twórców
Powodzenia!
Cześć! Nie widzicie nas, ale możecie nas usłyszeć w podcaście Kości, Piony i Bastiony. Rozmawiamy o grach, które lubimy, bo życie jest za krótkie, na te słabe.
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
Kości, Piony i Bastiony Youtube
Kości, Piony i Bastiony Spotify
- Curiosity
- Administrator
- Posty: 8763
- Rejestracja: 03 wrz 2012, 14:08
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 2677 times
- Been thanked: 2359 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Jesteś tu od niedawna? Masz pytania co do funkcjonowania forum? Pisz.
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
Regulamin forum || Regulamin podforum handlowego
-
- Posty: 1433
- Rejestracja: 29 wrz 2018, 20:27
- Lokalizacja: Szczecin/Tanowo
- Has thanked: 95 times
- Been thanked: 320 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Oj już się rozrastają mocno. Wbijaj na Designer Campa jesiennego, będzie międzynarodowy, więc prototyp najlepiej przygotować po angielsku. Jest na nim match making z wydawcami i są porządne testy.
- walkingdead
- Posty: 2074
- Rejestracja: 06 lut 2013, 19:57
- Has thanked: 140 times
- Been thanked: 370 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Może warto pomyśleć o wspieraczce albo umowie z innym wydawnictwem?
Wiem, że to pewnie wpłynie na samodzielność i zarobek, ale z drugiej strony to będzie rewelacyjna opcja, aby poznać ten rynek i działanie wydawnictw od podszewki.
No i oprócz know how, dostaniesz też pewnie reklamę i marketing (i zasięgi), które ciężko zbudować samemu dopiero startując.
Tutaj część wydawnict zasadniczo prowadzi wątki własnych gier albo samego wydawnictwa, rzadko albo wcale udzielają się w innych tematach, więc myślę, że możesz nie otrzymać odpowiedzi w tym temacie. Pewnie łatwiej byłoby uderzać bezpośrednio do wydawnictw, ale...wiele pewnie zależy od podejścia czy zechcą dzielić się własnymi doświadczeniami.
Możesz też spróbować uderzyć do Planszowe Newsy. Jeśli dobrze kojarzę to organizują często jakieś Q&A z wydawnictwami/osobami z branży,więc może istnieje opcja na zadanie pytań przed nagraniem takiego materiału.
No i wspomniany wyżej Designer Camp to też dobra opcja (jest też jakaś grupa na FB dla twórców gier- może warto tam też uderzyć).
Wiem, że to pewnie wpłynie na samodzielność i zarobek, ale z drugiej strony to będzie rewelacyjna opcja, aby poznać ten rynek i działanie wydawnictw od podszewki.
No i oprócz know how, dostaniesz też pewnie reklamę i marketing (i zasięgi), które ciężko zbudować samemu dopiero startując.
Tutaj część wydawnict zasadniczo prowadzi wątki własnych gier albo samego wydawnictwa, rzadko albo wcale udzielają się w innych tematach, więc myślę, że możesz nie otrzymać odpowiedzi w tym temacie. Pewnie łatwiej byłoby uderzać bezpośrednio do wydawnictw, ale...wiele pewnie zależy od podejścia czy zechcą dzielić się własnymi doświadczeniami.
Możesz też spróbować uderzyć do Planszowe Newsy. Jeśli dobrze kojarzę to organizują często jakieś Q&A z wydawnictwami/osobami z branży,więc może istnieje opcja na zadanie pytań przed nagraniem takiego materiału.
No i wspomniany wyżej Designer Camp to też dobra opcja (jest też jakaś grupa na FB dla twórców gier- może warto tam też uderzyć).
♀
-
- Posty: 1331
- Rejestracja: 11 mar 2017, 14:51
- Lokalizacja: Gliwice/Katowice
- Has thanked: 410 times
- Been thanked: 565 times
- Kontakt:
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Można też zrobić kampanię np. na czymś takim jak GameCrafter https://www.thegamecrafter.com/
Ty dostarczasz pliki i organizujesz kampanię i klientów a produkcją i logistyką zajmują się oni.
Ty dostarczasz pliki i organizujesz kampanię i klientów a produkcją i logistyką zajmują się oni.
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Dziękuję Wam bardzo za bezcenne rady.
Jak ze wszystkim - trochę roboty będzie.
Jeśli się uda, pochwalę się Wam moim pomysłem.
Jak ze wszystkim - trochę roboty będzie.
Jeśli się uda, pochwalę się Wam moim pomysłem.
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Spodobał mi się ten topic, a szczególnie podejście założyciela tematu. W odróżnieniu od innych - od razu konkret. Zakładam, naklejam oznaczenia i kody, wydaję, sprzedaję w sklepach. Proszę o radę, bo chcę zacząć działać. Odważnie i konkretnie. Bez zbędnych ceregieli.
Tacy ludzie podbili Amerykę albo... ogłoszali bankructwo. Powodzenia!
Tacy ludzie podbili Amerykę albo... ogłoszali bankructwo. Powodzenia!
-
- Posty: 55
- Rejestracja: 06 mar 2021, 23:34
- Has thanked: 3 times
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
To prawda, rozrastamy się i Łukasz już nie działa w pojedynkę
Tak jak tu napisało kilka osób - temat nie jest łatwy, platformy crowdfundingowe są bardzo dobrym pomysłem na początek, bo pomaga to sprawdzić realne zainteresowanie naszą grą, itp.
-
- Posty: 2
- Rejestracja: 04 kwie 2024, 01:12
- Been thanked: 1 time
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
A tak też w temacie opisów na pudełku, jakie adresy i kiedy są wymagane prawnie?
Z tego co widzę podaje się Twórce/Studio, Producenta, Importera, Dystrybutora, Wydawce - część z pełnymi adresami oraz email.
Pytanie co powinno się umiescic na pudełku gry sprzedając grę przez crowdfunding KS/Gamefound, np produkując w Chinach przez Pośrednika LLC w USA/Kanadzie wydając samodzielnie w Polsce.
Kto wtedy jest producentem, importerem, dystrybutorem, wydawcą i jakie dokładnie dane muszą się znaleźć na pudełku?
Poniżej przykłady jak inne firmy dziwnie opisują bo np Tee Turtle czy Exploding Kittens na pewno tego samemu nie produkowali, jakaś firma to robiła dla nich, a są podani jako producenci.
Niektórzy pośrednicy wymagają podawania ich adresu jako producenta, ale np PandaGM tego nie robi w grach Stonemaier Games.
Z tego co widzę podaje się Twórce/Studio, Producenta, Importera, Dystrybutora, Wydawce - część z pełnymi adresami oraz email.
Pytanie co powinno się umiescic na pudełku gry sprzedając grę przez crowdfunding KS/Gamefound, np produkując w Chinach przez Pośrednika LLC w USA/Kanadzie wydając samodzielnie w Polsce.
Kto wtedy jest producentem, importerem, dystrybutorem, wydawcą i jakie dokładnie dane muszą się znaleźć na pudełku?
Poniżej przykłady jak inne firmy dziwnie opisują bo np Tee Turtle czy Exploding Kittens na pewno tego samemu nie produkowali, jakaś firma to robiła dla nich, a są podani jako producenci.
Niektórzy pośrednicy wymagają podawania ich adresu jako producenta, ale np PandaGM tego nie robi w grach Stonemaier Games.
Np "To ja go tnę" Rebela ma:
- Producent: Tee Turtle, Hazelwood, MO 63042 USA
- Importer: Asmodee Partners - Asmodee Group - 18, rue Jacqueline Auriol - Quartier Villaroy - BP.40119 78041 Guyancourt Cedex - Francja
- Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk, wydawnictwo@rebel.pl, www.wydawnictworebel.pl
- unstablegames.com
- Wyprodukowano w Shanghaju, Chiny
"Eksplodujące Kotki" Rebela mają:
- (c) Exploding Kittens. Wyprodukowano w Polsce.
- Producent: Exploding Kittens, 7162 Beverly Blvd #272, Los Angeles, USA
- Importer na UE: Exploding Kittens, 10 Rue Pergolese, 75116 Paryż, Francja
- Imported into the UK by: Exploding Kittens, Oceana House, 1st Flr, 39-49 Commercial Rd, Southampton, Hampshire, SO15 1GA, UK
- Dystrybucja w Polsce: Rebel Sp. z o.o., ul. Budowlanych 64c, 80-298 Gdańsk, wydawnictwo@rebel.pl, www.wydawnictworebel.pl
- support@explodingkittens.com, www.explodingkittens.com
"Expedycyje" mają:
- Stonemaier Games, stonemaiergames.com, Autonoma Factory, 4690 Tradeport Industrial Ct. Suite 900 Hazelwood. MO 63042, (c) Stonemaier Games LLC.
- Wersja PL, Vetima Sp. z.o.o., Aleja Przyjaźni 59L/7, 45-573 Opole, phalanxgames.pl
- Dystrybucja, Vetima Sp. z o.o., Aleja Przyjaźni 59L/7, 45-573 Opole, www.vertima.trade
- Imported and Principal Distributed in the Uk by (...) Asmodee UK
- Imported (...) in the EU by (...) (swiatło na zdjęciu zasłania)
- Made in China (jest logo PandyGM na kodzie kreskowym, ale nie ma adresu Pandy
"Catan Edycja 3D" Galakty ma:
- Autor: Klaus Teuber, Licencja: CATAN GmbH (c) 2021 catan.de, Ilustracje: Michael Menzel, Edycja Michaela Kienle, Projekt pół terenu: Klaus Teuber, Projekt figurek: Andreas Klober
- (c) 2021 KOSMOS Verlag, Pfizerstr.5-7, 70184 Stuttgart
- Wyprodukowano w Chinach. Made in China
- GALAKTA ul. Łagiewicka 39, 30-417 Kraków, tel. 12 656 34 89, www.Galakta.pl
Re: Chcę założyć własne wydawnictwo. Jakie kroki?
Panda to chińska fabryka, która drukuje gry Stonemaier Games. Czesto na pudełkach w ogóle te firmy nie są wspomniane.goldenferret pisze: ↑04 kwie 2024, 02:25 Niektórzy pośrednicy wymagają podawania ich adresu jako producenta, ale np PandaGM tego nie robi w grach Stonemaier Games.
W praktyce to jest tak. Grę wymyślił Stonemaier, ustawili produkcję z Panda w Chinach etc. Potem Phalanx (Vetima) kupili od nich licencję na PL, zrobili tłumaczenie plików i ugadali się na nakład (z reguły wydawcy wcześniej kontaktują się z lokalnymi partnerami, że planują druk lub dodruk i pytają czy dołączają do niego). Potem przychodzi to z Chin do dystrybucji w Polsce. W praktyce wiele polskich wydawnictw, to tak naprawdę w większości dystrybutorzy.
Wszystkie przykłady gier, które podałeś w PL dotyczą tylko dystrybucji gier na licencji stworzonych prze kogoś innego.
Na pudlach własnych gier raczej widzę tylko wydawce/twórcę i kraj, w którym wydrukowano. Jeśli dystrybucje/import robi ktoś inny to jest jeszcze wzmianka o nim, np w przypadku Frostpunk wydawca jest GCU a dystrybutorem Rebel. Grę wyprodukowano w Chinach.
Przy okazji polecam tą lekturę: https://stonemaiergames.com/board-game- ... in-basics/
sprzedam / bgg contribs / “an’ it harm none, do what ye will”