18xx na początek
- Galatolol
- Posty: 2329
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 570 times
- Been thanked: 918 times
18xx na początek
W klasycznym stylu o prostych zasadach:
- 18Chesapeake
- 1836jr - będzie nowe wydanie
- 1889 - potrafi się "zaciąć" (nie wszystkie rdzewiejące pociągi zardzewieją)
- 1888 Lonny'ego - powinien być niedługo kickstarter; klon 18Chesapeake
- 1830 - najdłuższe z tej grupy, ale i największy klasyk
Bardziej "Run good companies (RGC)" (dbaj o swoją firmę):
- 1846
(Podobno) działające na 2 osoby:
- 1846
- 18CZ - stosunkowo złożone zasady
- 1860 - większość reguł wyraźnie inna niż w innych 18xx
Gry drugiego kroku (zasady jak te z pierwszej grupy plus coś):
- 1848
- 18MEX
- 1882
Inne gry drugiego kroku:
- 1849
- 18Chesapeake
- 1836jr - będzie nowe wydanie
- 1889 - potrafi się "zaciąć" (nie wszystkie rdzewiejące pociągi zardzewieją)
- 1888 Lonny'ego - powinien być niedługo kickstarter; klon 18Chesapeake
- 1830 - najdłuższe z tej grupy, ale i największy klasyk
Bardziej "Run good companies (RGC)" (dbaj o swoją firmę):
- 1846
(Podobno) działające na 2 osoby:
- 1846
- 18CZ - stosunkowo złożone zasady
- 1860 - większość reguł wyraźnie inna niż w innych 18xx
Gry drugiego kroku (zasady jak te z pierwszej grupy plus coś):
- 1848
- 18MEX
- 1882
Inne gry drugiego kroku:
- 1849
Ostatnio zmieniony 07 mar 2022, 15:23 przez Galatolol, łącznie zmieniany 3 razy.
- Xenir
- Posty: 354
- Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 150 times
- Been thanked: 304 times
- Abizaas
- Posty: 1046
- Rejestracja: 13 wrz 2020, 14:03
- Lokalizacja: Poznań
- Has thanked: 615 times
- Been thanked: 757 times
Re: 18xx na początek
Ja np mam problem znalezc chętnych na 18xx a jako ze wiem jak dobre sa to gry, to tez szukałem pierwszego 18xx pod dwie osoby. Wybór padł na Shikoku jako krótszego klona 1830 z odświeżona grafika (wersja ks) no i czekamy.
- Otorek
- Posty: 661
- Rejestracja: 25 maja 2020, 18:00
- Lokalizacja: Wrocław
- Has thanked: 242 times
- Been thanked: 358 times
Re: 18xx na początek
To dobra gra na początek, sam zamówiłem to na KS-ie, ale na 2 osoby? Próbowałem grać tłumacząc zasady do 18Chessie, który ma bardzo podobne zasady i mogę powiedzieć, że 18xx na 2 osoby dla mnie nie mają sensu.
- Elros.
- Posty: 166
- Rejestracja: 01 lis 2020, 16:55
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 165 times
- Been thanked: 134 times
Re: 18xx na początek
Cześć, zastanawiam się nad dwiema grami 1882 i 1849.
Którą byście polecili bardziej?
Więcej pozytywnych opinii słyszałem o 82. Natomiast 49 to wyspa Sycylia, do której mam ogromny sentyment.
Którą byście polecili bardziej?
Więcej pozytywnych opinii słyszałem o 82. Natomiast 49 to wyspa Sycylia, do której mam ogromny sentyment.
- Galatolol
- Posty: 2329
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 570 times
- Been thanked: 918 times
Re: 18xx na początek
Jeśli macie 1848 i 1830, 1849 będzie lepszym uzupełnieniem kolekcji, bo się bardziej różni od nich niż 1882.
- Ardel12
- Posty: 3360
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1041 times
- Been thanked: 2024 times
Re: 18xx na początek
Nigdy nie grałem w żadne 18XX. Mam grupę 4-5 ludków, która spokojnie radzi sobie ze Splotterem i ciężkimi euro(Lacerda, Pfisner itd.). Gramy spokojnie 2-3h partie, ale nie chciałbym przeginać ponad to. Lubimy wredne gry i interakcja jest dla nas na plus. Psucie planów w FCM czy TGZ nam nie przeszkadza. Zainteresowały mnie dwa poniższe.
Gdzie to w ogóle kupić? Jak 1830 widzę w sklepach, tak 18Chesapeake jest nie do dostania.
Z chęcią bym dał więcej informacji co do wymagań, ale totalnie nie wiem czego mam się po 18XX spodziewać xD coś tam pooglądałem i poczytałem, ale akcje, giełdy i budowa linii mi się jeszcze w całość nie poukładały.
Mógłby ktoś przybliżyć jakimi cechami się różnią? Czy na 4 graczy dobrze działają czy może lepiej poszperać za innymi tytułami?
Gdzie to w ogóle kupić? Jak 1830 widzę w sklepach, tak 18Chesapeake jest nie do dostania.
Z chęcią bym dał więcej informacji co do wymagań, ale totalnie nie wiem czego mam się po 18XX spodziewać xD coś tam pooglądałem i poczytałem, ale akcje, giełdy i budowa linii mi się jeszcze w całość nie poukładały.
- Elros.
- Posty: 166
- Rejestracja: 01 lis 2020, 16:55
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 165 times
- Been thanked: 134 times
Re: 18xx na początek
Moim zdaniem powinno się zaczynać od 1830. To jest absolutna baza całego systemu, esencja. Do tego gra wybitna.
Pierwsza rozgrywka będzie po omacku, ale z każdą kolejną będziecie odkrywać nowe rzeczy i niuanse.
Po Czokapika nawet bym się nie schylał. Kosztuje 500 zł i jest okrojoną i ugrzecznioną wersją 1830, może i fajna na start, ale gdyby kosztowała 150 zł.
My gramy głównie na 4 i działa dobrze.
Pierwsza rozgrywka będzie po omacku, ale z każdą kolejną będziecie odkrywać nowe rzeczy i niuanse.
Po Czokapika nawet bym się nie schylał. Kosztuje 500 zł i jest okrojoną i ugrzecznioną wersją 1830, może i fajna na start, ale gdyby kosztowała 150 zł.
My gramy głównie na 4 i działa dobrze.
- Bruno
- Posty: 2022
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1498 times
- Been thanked: 1151 times
Re: 18xx na początek
Nie chcę wychodzić przed szereg, bo na forum są inni, dużo lepsi znawcy tematu 18xx, ale w kilka tych tytułów miałem okazję zagrać i kluczowa - z punktu widzenia nowych graczy - wydaje mi się ta informacja, którą przekazałeś:
Ale tak naprawdę w grę wchodzi dużo więcej czynników, jeśli idzie o wybór konkretnego tytułu, bo wiele z tych gier potrafi się od siebie znacząco różnić (oczywiście poznanie klasycznych zasad, np. z 1830, znacząco ułatwia przyswajanie reguł kolejnych tytułów).
Upraszczając, można podzielić te gry na tzw. operacyjniaki i na gry bardziej giełdowe (choć niektórzy się na taki podział zżymają, ale potraktujmy go czysto technicznie, jako punkty skrajne na skali zróżnicowania). Te pierwsze mogą nieco bardziej przypominać klasyczne euro - prowadzisz przedsiębiorstwo kolejowe, które ma się rozwijać i przynosić dochód. Trzon gry ma miejsce na planszy - rozbudowa intratnych połączeń, blokowanie przejazdów konkurencji itp. Aspekt giełdowy jest w tych grach zwykle nieco uproszczony. Natomiast gry "giełdowe" (i to jest główny nurt wśród 18xx) największy nacisk kładą na możliwość robienia machlojek na giełdzie, stąd jej mechanika jest zwykle rozbudowana, abyś mógł np. wcisnąć nieświadomemu udziałowcowi jedną z twoich spółek, tyle że uprzednio ogołoconą przez ciebie z kasy i z pociągów... Tak, żeby on - już z własnej, prywatnej kasy (czyli płacąc "punktami zwycięstwa") - musiał ją zaopatrzyć w nowy, i zwykle drogi!, pociąg. Tego rodzaju numery to sól klasycznych gier typu 18xx. Niestety oznacza to też, że - o ile szybko ktoś nie zostanie puszczony w skarpetkach (co automatycznie oznacza koniec gry) - w mniej doświadczonym składzie mogą się one ciągnąć niemiłosiernie.
Kwestia dostępności tych gier w Polsce to osobny temat. Wybrane tytuły są dostępne w kilku sklepach, ale większość trzeba zamawiać z zagranicy. Chyba w Planszostrefie można wziąć w przedsprzedaży Shikoku 1889, przez wielu polecane na start. Z drugiej strony kilka klasycznych tytułów jest legalnie do ściągnięcia w wersji PnP z BGG (m.in. stara wersja 1889), można więc niewielkim kosztem sprawdzić, czy taka gra Wam pasuje.
Być może warto też rozważyć partyjkę online z bardziej zaawansowanymi w temacie kolegami z forum (np. piton), którzy do takich rozgrywek kilkukrotnie zapraszali, aby szerzyć kult 18xx... i uczyć młodych na ich własnych (tej właśnie młodzieży) błędach
Aha, sporo informacji znajdziesz też w wątku na forum! (zarówno polecanki, opisy wrażeń, jak i informacje o planowanych zamówieniach zbiorowych na niektóre tytuły).
Rozgrywka w większość z "osiemnastek" w nowej ekipie łatwo może się przeciągnąć na grubo ponad 3h. Jeśli więc czas jest dla Was istotnym czynnikiem, to proponowałbym zacząć od tytułu, w którym jest z góry ustalona liczba rund, np. 18MS.
Ale tak naprawdę w grę wchodzi dużo więcej czynników, jeśli idzie o wybór konkretnego tytułu, bo wiele z tych gier potrafi się od siebie znacząco różnić (oczywiście poznanie klasycznych zasad, np. z 1830, znacząco ułatwia przyswajanie reguł kolejnych tytułów).
Upraszczając, można podzielić te gry na tzw. operacyjniaki i na gry bardziej giełdowe (choć niektórzy się na taki podział zżymają, ale potraktujmy go czysto technicznie, jako punkty skrajne na skali zróżnicowania). Te pierwsze mogą nieco bardziej przypominać klasyczne euro - prowadzisz przedsiębiorstwo kolejowe, które ma się rozwijać i przynosić dochód. Trzon gry ma miejsce na planszy - rozbudowa intratnych połączeń, blokowanie przejazdów konkurencji itp. Aspekt giełdowy jest w tych grach zwykle nieco uproszczony. Natomiast gry "giełdowe" (i to jest główny nurt wśród 18xx) największy nacisk kładą na możliwość robienia machlojek na giełdzie, stąd jej mechanika jest zwykle rozbudowana, abyś mógł np. wcisnąć nieświadomemu udziałowcowi jedną z twoich spółek, tyle że uprzednio ogołoconą przez ciebie z kasy i z pociągów... Tak, żeby on - już z własnej, prywatnej kasy (czyli płacąc "punktami zwycięstwa") - musiał ją zaopatrzyć w nowy, i zwykle drogi!, pociąg. Tego rodzaju numery to sól klasycznych gier typu 18xx. Niestety oznacza to też, że - o ile szybko ktoś nie zostanie puszczony w skarpetkach (co automatycznie oznacza koniec gry) - w mniej doświadczonym składzie mogą się one ciągnąć niemiłosiernie.
Kwestia dostępności tych gier w Polsce to osobny temat. Wybrane tytuły są dostępne w kilku sklepach, ale większość trzeba zamawiać z zagranicy. Chyba w Planszostrefie można wziąć w przedsprzedaży Shikoku 1889, przez wielu polecane na start. Z drugiej strony kilka klasycznych tytułów jest legalnie do ściągnięcia w wersji PnP z BGG (m.in. stara wersja 1889), można więc niewielkim kosztem sprawdzić, czy taka gra Wam pasuje.
Być może warto też rozważyć partyjkę online z bardziej zaawansowanymi w temacie kolegami z forum (np. piton), którzy do takich rozgrywek kilkukrotnie zapraszali, aby szerzyć kult 18xx... i uczyć młodych na ich własnych (tej właśnie młodzieży) błędach
Aha, sporo informacji znajdziesz też w wątku na forum! (zarówno polecanki, opisy wrażeń, jak i informacje o planowanych zamówieniach zbiorowych na niektóre tytuły).
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Ardel12
- Posty: 3360
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1041 times
- Been thanked: 2024 times
Re: 18xx na początek
Pytanie jak szybko grupa lvl do poziomu, że rozgrywka spada do 3h? Można spaść poniżej 3h?
Bardziej mnie nęci giełdówka. Operacyjne brzmią jak typowe suchary, a tego mamy sporo.
Nowa wersja też będzie na to podatna?
Przeglądalem, ale opisy na razie są dla mnie abstrakcyjne. Liczba tytułów mnie przytłacza. Różnice wydają niejasne.
- Bruno
- Posty: 2022
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1498 times
- Been thanked: 1151 times
Re: 18xx na początek
Podstawowe ogranie powinno przyjść stosunkowo szybko, a tak naprawdę dużo zależy od sprawności ekipy (czyli jej ogólnej szybkości podejmowania decyzji) i doboru tytułu, bo są krótsze i dłuższe. W tych krótszych podobno możliwe jest zejście poniżej 3h (i nie mówię tu o grach z określoną liczbą rund, tylko o tych "otwartych").
Trochę z innej beczki: warto też, żeby ktoś z Was poznał możliwe triki gier giełdowych i przedstawił je kolegom, bo bez tego rozgrywka może się Wam wydać nudna.
Grałem w 1846 (operacyjniak), w którym jak najbardziej możesz brzydko oddziaływać na konkurencję (blokowanie tras, obniżanie wartości akcji), ale oczywiście co kto lubi i w giełdówkach tych trików jest dużo więcej.Bardziej mnie nęci giełdówka. Operacyjne brzmią jak typowe suchary, a tego mamy sporo.
Z tego co wiem, to też. Zresztą to zjawisko może też wystąpić w innych tytułach, zależnie od ogrania i temperamentu graczy. Bodajże w Chesapeake rozwiązano ten problem poprzez mechanikę "eksportu" pociągów.Nowa wersja też będzie na to podatna?
W takim razie słuchaj Dżentelmenów przy stole na jutubie!Przeglądalem, ale opisy na razie są dla mnie abstrakcyjne. Liczba tytułów mnie przytłacza. Różnice wydają niejasne.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Ardel12
- Posty: 3360
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1041 times
- Been thanked: 2024 times
Re: 18xx na początek
Odpaliłem ten 3h filmik i kto tyle jest w stanie o pociągach i akcjach słuchać...Znalazłem za to materiały Ambie z DT w kampanii 1889 i ona świetnie tłumaczy. 1889 wygląda na najbardziej sensowną dla mojej grupy. Jest krótsza. da się zamknąć w 3h. Dobrze działa w 3-4os(a najczęściej w takim gronie pykam) i ma nowe wydanie, które nie wygląda źle(szkoda, że przyjdzie poczekać mi do końca roku). Na drugim miejscu rozważam 18Chesapeake i 3 zostawiłem dla 1830.
- Bruno
- Posty: 2022
- Rejestracja: 27 lip 2017, 19:13
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1498 times
- Been thanked: 1151 times
Re: 18xx na początek
Tak, 1889 to podobno "krótszy" tytuł.
Warto też zaglądać od czasu do czasu tutaj:
https://www.railsonboards.com/
- sporo opisów różnych osiemnastek,
- informacje o aktualnych kampaniach, planach wydawniczych,
- sklepik z bardzo fajnymi gadżetami do 18xx.
Warto też zaglądać od czasu do czasu tutaj:
https://www.railsonboards.com/
- sporo opisów różnych osiemnastek,
- informacje o aktualnych kampaniach, planach wydawniczych,
- sklepik z bardzo fajnymi gadżetami do 18xx.
Jesteś szczęśliwym posiadaczem np. Gloomhaven? Masz więc egzemplarz tej gry, a nie jej kopię. To znacząca różnica ;-)
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
Druga edycja GWT: pacholęta wznoszą domy w krainie My little pony.
Kupię kryształy many ze starej edycji Mage Knighta!
- Koziełło
- Posty: 905
- Rejestracja: 13 cze 2018, 13:11
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 234 times
- Been thanked: 315 times
Re: 18xx na początek
3 godziny to naprawdę bardzo szybko na 18xx i niewiele jest tytułów, które na stole zejdą poniżej tej granicy (przy założeniu, że nie ma bankruta i gramy do końca). Nieco przyspiesza sprawę policzenie 1-2 ostatnich rund na kartce / w Excelu, przyjmując stałe dochody z przejazdów, ale na początku na zejście poniżej 3 godzin bym nie liczył.
- Galatolol
- Posty: 2329
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 570 times
- Been thanked: 918 times
Re: 18xx na początek
Tak, nie licząc zdolności firm prywatnych (ale to jest na dobrą sprawę częścią instrukcji).
- Galatolol
- Posty: 2329
- Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 570 times
- Been thanked: 918 times
Re: 18xx na początek
Stawiałbym na 1849. Nie za skomplikowane i nie za długie, działa na 3 i pasuje mi do podanych preferencji.Lehu89 pisze: ↑25 paź 2022, 12:20 Chciałbym kupić jedną z poniższych gier (wybrałem tu oczywiście tylko te, które można na dzień dzisiejszy gdzieś dostać) i teraz pytanie do bardziej obcykanych - czy to co wybrałem ma wgl sens w kolekcji początkującego i co z doświadczenia byście mogli polecić, a co odradzić?
Zastanawiam się nad (kolejność nieprzypadkowa):
- 1849
- 1846
- 1862
- 1882
- 1822
Nie wymieniłem tu specjalnie 1830, bo to wjedzie do kolekcji na pewno
Podpowiadajka preferencji - z gier, w które zagrałem na konwencie i najbardziej mi się spodobały (kolejność nieprzypadkowa):
- 1830
- 18CO
- 1850
- 1836JR
- Ardel12
- Posty: 3360
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1041 times
- Been thanked: 2024 times
Re: 18xx na początek
No i finalnie kupiłem 1830, a kierowałem się finalnie...kasą. Dorwałem za mniej niż 150zł nówkę
Teraz pytanie, może nie do tego wątku, ale może mnie ktoś przekieruje, czy ktoś we Wro uczy 18XX? Z tego co słyszałem to znacząco lepiej tak wychodzi nauka tej serii.
Teraz pytanie, może nie do tego wątku, ale może mnie ktoś przekieruje, czy ktoś we Wro uczy 18XX? Z tego co słyszałem to znacząco lepiej tak wychodzi nauka tej serii.
- mckil
- Posty: 598
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:44
- Lokalizacja: Ostrołęka
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 57 times
- Ardel12
- Posty: 3360
- Rejestracja: 24 maja 2006, 16:26
- Lokalizacja: Milicz/Wrocław
- Has thanked: 1041 times
- Been thanked: 2024 times
Re: 18xx na początek
Zamówienie z https://www.spiele-offensive.de/index.php?cmd=start i ich promka z okazji Essen Udało mi się załapać, ale wymagało to sprawdzania strony co 2-3h przez te kilka dni.
- Mankoslaw
- Posty: 92
- Rejestracja: 30 sie 2017, 09:43
- Lokalizacja: Pszczyna
- Has thanked: 187 times
- Been thanked: 29 times