KonradT pisze: ↑19 sty 2020, 13:02
Maland pisze: ↑18 sty 2020, 19:13
Hej. Dopiero zaczynam przygodę z Carcassone.
Szukałem w google ale nie znalazłem odpowiedzi, czy te małe elementy na płytkach jak: rabuś, chlew, obora, zagroda czy wieża ciśnień mają jakieś znaczenie w grze czy to element ozdobny. Bo nie znalazłem żadnej informacji
Jeśli masz tylko grę podstawową, to są to tylko ozdobniki. Kojarzę, że jeden dodatek promocyjny wykorzystywał je jako element gry.
Jeżeli wykorzystujemy do gry mini-dodatek Targi w Lipsku (z ang. The Markets of Leipzig/z niem. Die Märkte zu Leipzig) (dodatek wydany w 2017, przygotowany dla drugiej edycji), wówczas są brane pod uwagę elementy:
chlew, obora, zagroda, gospodarstwo. Krótkie objaśnienie poniżej.
Dodatek składa się z 4 podwójnych kafelków, które odpowiednio ułożone tworzą obszar miasta Lipsk. Podzielone jest ono na 4 części, w każdej jest brama, do której prowadzi droga. Każda droga połączona z drogą rozpoczynającą się w bramie dają możliwość wysłania jednego podwładnego do Lipska. Nie musi to być droga bezpośrednio prowadząca do Lipska, ale prowadzona np. przez wioski.
Jeśli ukończysz budowę drogi prowadzącej do Lipska i masz na tej drodze przewagę w podwładnych (zbójcach), to masz do wyboru dwie akcje:
- podliczasz punkty za drogę wg. normalnych zasad;
- wysyłasz podwładnego z drogi do Lipska i dostajesz 0 punktów za drogę. Jeśli masz kilku podwładnych na drodze możesz wysłać tylko jednego z nich do Lipska. Większość w podwładnych na drodze jest liczona przed ewentualnym wysłaniem do miasta Lipsk. Więc nawet jeśli utraci po wysłaniu do Lipska utracisz przewagę, to dzięki pozostałym na drodze zbójcom, podliczasz punkty za drogę.
Po wysłaniu podwładnego do Lipska, decydujesz, do której ćwiartki/kwarty ma on trafić. W każdej ćwiartce każdy z graczy może umieścić tylko jednego podwładnego. W jednej ćwiartce mogą być umieszczani podwładni różnych graczy; pionki układa się w stos. Podwładny umieszczony w Lipsku pozostaje tam do końca gry.
Gdy masz umieszczonego podwładnego w Lipsku podliczasz dodatkowe punkty w odpowiednich fazach gry - podczas trwania lub na końcu gry. Wszystko zależy od tego co jest punktowane, ukończona droga, miasto, klasztor, pole; czyli do której ćwiartki miasta jest odniesienie oraz czy w tej ćwiartce jest nasz podwładny. W zależności od ćwierci miasta: punkty może otrzymać ten kto ma przewagę (zbójcy na drogach), wystarczy twój podwładny i możesz, ale nie musisz mieć przewagi aby otrzymać punkty bonusowe (rycerze w miastach) lub budowa klasztoru zostanie ukończona (przez ciebie lub innego gracza lub klasztor zostanie obudowany bez mnicha czy opat w klasztorze).
Na koniec rozgrywki tradycyjnie podlicza się punkty za pola, biorac pod uwagę przewagę w chłopach leżących na polu, sumując ilość miast na danym polu + ewentualnym bonusie punktowym za świnię na polu. Jedną z ćwiartek/części miasta Lipsk jest ćwiartka garbarzy/skórników (z ang. Tanners quarter, z niem. Gerber-Viertel). Jeśli posiadasz w tej ćwiartce Lipska podwładnego, to przy podliczaniu punktów za pola, na których masz przewagę chłopów, otrzymujesz dodatkowo 2 punkty za każdą oborę (ang. Cowshed/niem. Kuhstall), chlew (ang. Pigsty/niem. Schweinestall), stajnię dla osłów (ang. Donkey stable/niem. Eselstall) czy gospodarstwo (ang. Farmhouse/niem. Bauernhof) znajdujące się na podliczanym polu.