Root - pytania i wątpliwości
- siekan
- Posty: 425
- Rejestracja: 28 gru 2014, 09:47
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 10 times
- Kontakt:
Root - pytania i wątpliwości
Kilka pytan przed pierwsza rozgrywka:
1) gdzie wracaja budynki po ich zniszczeniu przez przeciwnika? Na plansze czy poza gre?
2) jezeli np koty wybuduja budynek dajacy im 2 pkt zwyciestwa, ten budynek zostaje zniszczony i wroci na plansze kotow, to po jego ponownym wybudowaniu znowu dostaja 2 pkt?
3) w dodatku jest nowa plansza vagabundy - bez mozliwosci punktowania za questy. Czy z ta plansza mozna tez grac w podstawce, nie zaburzy to balansu gry? I czy mozna grac na 2 vagabundow?
4) czy karta Ambush moze zniszczyc tez budynki?
1) gdzie wracaja budynki po ich zniszczeniu przez przeciwnika? Na plansze czy poza gre?
2) jezeli np koty wybuduja budynek dajacy im 2 pkt zwyciestwa, ten budynek zostaje zniszczony i wroci na plansze kotow, to po jego ponownym wybudowaniu znowu dostaja 2 pkt?
3) w dodatku jest nowa plansza vagabundy - bez mozliwosci punktowania za questy. Czy z ta plansza mozna tez grac w podstawce, nie zaburzy to balansu gry? I czy mozna grac na 2 vagabundow?
4) czy karta Ambush moze zniszczyc tez budynki?
- ZygfrydDeLowe
- Posty: 497
- Rejestracja: 17 sty 2017, 13:47
- Has thanked: 953 times
- Been thanked: 215 times
Re: Root
Ad 1.
Na planszę gracza. Są wyjątki, np Twierdza kotów (ale to jest "token", a nie "building"). Warto się w razie wątpliwości posiłkować instrukcją.
Ad 2.
Tak, za ponowne odkrycie pola pod wybudowanym budynkiem dostaje się ponownie ten bonus (+VP i ew +karta).
Ad 3.
Nie posiadam dodatku, ale wariant na 2 Wędrowców/Vagabonds figuruje w oficjalnym Learn to Play, w zależności od ilości graczy jest to nawet wariant polecany (z ikoną pochodni).
Ad 4.
W zasadach nie widzę przeciwwskazań. Ale taka sytuacja może zaistnieć tylko jeśli atakujący posiada jednego wojownika i jeden budynek w danej polanie.
Na planszę gracza. Są wyjątki, np Twierdza kotów (ale to jest "token", a nie "building"). Warto się w razie wątpliwości posiłkować instrukcją.
Ad 2.
Tak, za ponowne odkrycie pola pod wybudowanym budynkiem dostaje się ponownie ten bonus (+VP i ew +karta).
Ad 3.
Nie posiadam dodatku, ale wariant na 2 Wędrowców/Vagabonds figuruje w oficjalnym Learn to Play, w zależności od ilości graczy jest to nawet wariant polecany (z ikoną pochodni).
Ad 4.
W zasadach nie widzę przeciwwskazań. Ale taka sytuacja może zaistnieć tylko jeśli atakujący posiada jednego wojownika i jeden budynek w danej polanie.
siekan pisze: ↑08 kwie 2019, 19:37 Kilka pytan przed pierwsza rozgrywka:
1) gdzie wracaja budynki po ich zniszczeniu przez przeciwnika? Na plansze czy poza gre?
2) jezeli np koty wybuduja budynek dajacy im 2 pkt zwyciestwa, ten budynek zostaje zniszczony i wroci na plansze kotow, to po jego ponownym wybudowaniu znowu dostaja 2 pkt?
3) w dodatku jest nowa plansza vagabundy - bez mozliwosci punktowania za questy. Czy z ta plansza mozna tez grac w podstawce, nie zaburzy to balansu gry? I czy mozna grac na 2 vagabundow?
4) czy karta Ambush moze zniszczyc tez budynki?
Re: Root
Ad 1bis. Wracają na planszetke jak wspomniane wyżej. Jeśli jest inaczej to jest na planszetce informacja. Na przykład Riverfolk Company traci bezpowrotnie budynki.
Ad 3bis. Zalecane w dodatku jest Kot, Ptaki, Wooden alliance i Riverfolk company na 4 osoby. Można grać zawsze z jakąkolwiek konfiguracją ale nie zawsze będzie to "satysfakcjonujące".
Ad 3bis. Zalecane w dodatku jest Kot, Ptaki, Wooden alliance i Riverfolk company na 4 osoby. Można grać zawsze z jakąkolwiek konfiguracją ale nie zawsze będzie to "satysfakcjonujące".
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Root
W instrukcji jest napisane, żeby po rozstawieniu planszy przejść do setupu frakcji w kolejności Marquise, Eyrie, Alliance i Vagabond. Instrukcja na dwie rundy dla początkujących też trzyma się takiej kolejności więc kolejność nie jest losowa
A ja mam pytanie czy Vagabonda wchodząc na wybudowanie w którym jest sympatia do Alliance musi płacić kartą odpowiedniego koloru do stosu Supporters?
Zwykły marsjanin
kolekcja na BGG https://boardgamegeek.com/collection/user/kitzhubsch
kolekcja na BGG https://boardgamegeek.com/collection/user/kitzhubsch
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
Re: Root
Obawiam się, że bazujesz na Learn to Play, a nie na Law of Root. Proponowana w tutorialu kolejność ma pomóc nowym graczom w rozgrywce. Jednak pełne zasady z Law or Root mówią:
Assign one faction to each player using any method [...] Determine the starting player and seating order randomly.
oraz:
Each player’s turn consists of three phases: Birdsong, Daylight, and Evening. After a player completes all three phases, the next clockwise player begins their turn.
Czyli w skrócie: Rozsadamy się losowo, losujemy pierwszego gracza; dalej zaczynamy rozgrywać tury od pierwszego gracza i kontynuujemy zgodznie z ruchem wskazówek zegara.
Pionek wagabundy to nie wojownik, więc nie uruchamia zdolności WA Outrage, która wymaga przesunięcia wojownika na sympatyzującą polanę.
Woodland Aliance:
Whenever another player removes a sympathy token or moves any warriors into a sympathetic clearing, they must add one card matching the affected clearing from their hand to the Supporters stack.
Vagabund:
Lone Wanderer. The Vagabond pawn is not a warrior [...].
Natomiast gdy usunie żeton sympatii, wtedy musi już oddać kartę.
Ostatnio zmieniony 22 paź 2019, 10:00 przez donmakaron, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Root
Dzięki za wyczerpujące objaśnienie sprawy kolejności i pionków Wagabundy. Stawiam piwo
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy w przypadku nierozstrzygniętej bitwy można wykorzystać kolejną akcję/kartę z dekretu na ponowne wojowanie na tym samym wybudowaniu?
Mam jeszcze jedno pytanie. Czy w przypadku nierozstrzygniętej bitwy można wykorzystać kolejną akcję/kartę z dekretu na ponowne wojowanie na tym samym wybudowaniu?
Zwykły marsjanin
kolekcja na BGG https://boardgamegeek.com/collection/user/kitzhubsch
kolekcja na BGG https://boardgamegeek.com/collection/user/kitzhubsch
- Chaaber
- Posty: 1054
- Rejestracja: 29 sty 2014, 22:03
- Lokalizacja: Łódź
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 10 times
Re: Root
Bitwa zawsze jest rozstrzygnięta, tylko czasami nie tak jak byś tego oczekiwał. Jeśli chodzi o Markiza, możesz się bić za każdą akcję jaką posiadasz, miejsce bitwy nie ma tu znaczenia. Jeśli chodzi o ptaki, to możesz się prać w tych kolorach, które masz w dekrecie, może to być kilka razy na jednym polu. Jeśli chodzi o Alliance, to możesz walczyć tyle razy ile chcesz, o ile masz dość oficerów i chcesz tak wykorzystać swoje akcje. Ponownie, miejsce jest dowolne. Jeśli chodzi o Vagabonda, to możesz się prać w dowolonym miejscu, tak długo jak za każdą bitwę wyczerpiesz młotek. Ponownie lokacja może być ciągle ta sama.
- donmakaron
- Posty: 3523
- Rejestracja: 16 kwie 2009, 09:33
- Has thanked: 198 times
- Been thanked: 646 times
-
- Administrator
- Posty: 4716
- Rejestracja: 21 lip 2019, 11:10
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 1235 times
- Been thanked: 1453 times
Re: Root
Chciałbym się upewnić:
1. Ptaki => jeśli nie mogę werbować nowych wojowników, bo skończyły się figurki, albo nie mogę budować bo skończyły się gniazda; to również dochodzi do przewrotu?
2. Ptaki i Koty => zniszczone budynki wracają na planszetki graczy (a nie do pudełka)? wyjaśnione we wcześniejszym pytaniu.
1. Ptaki => jeśli nie mogę werbować nowych wojowników, bo skończyły się figurki, albo nie mogę budować bo skończyły się gniazda; to również dochodzi do przewrotu?
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 338 times
Re: Root
Tak jest. Jeśli nie możesz wykonać jakiejś akcji, dochodzi do zamieszek. Dlatego albo trzeba odpowiednio zarządzać swoimi gniazdami i wojownikami, żeby do tego nie doszło, albo po zamieszkach wybrać przywódcę, dla którego lojalni wezyrzy nie są w kolumnie budowa/werbunek i potem nie dokładać tam kart (przynajmniej do momentu, w którym ktoś zniszczy gniazdo lub pokona wojownika, w zależności od sytuacji ).
-
- Posty: 426
- Rejestracja: 28 kwie 2012, 08:07
- Lokalizacja: Słupsk/ Gdańsk
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 2 times
Re: Root
1.Vagabond jeśli ma z kimś wojnę to za budynek otrzymuje 1 pkt zwycięstwa, czy 2 (1 jak wszyscy + 1 z planszetki wojny)?
2. Sojusz umieszczając oficera z rozmieszczenia ściąga wojownika z planszy czy kładzie z rezerw?
Z góry dziękuję
2. Sojusz umieszczając oficera z rozmieszczenia ściąga wojownika z planszy czy kładzie z rezerw?
Z góry dziękuję
Re: Root
Dzień dobry,
Pytanie o jedną z zasad dla Sojuszu Leśny Stworzeń.
Paragraf 8.4. Świt w Księdze Praw/Zasad.
1. Chcę wzniecić Rewoltę, i nie mam już wolnej bazy w konkretnym kolorze/ symbolu danej polany.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję, pomijając samo postawienie/ ujawnienie bazy?
2. Wzniecam Rewoltę, mam wolną bazę w konkretnym kolorze/ symbolu ale nie mam wolnych mepli wojowników.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję?
Z góry dziękuje za wyjaśnienie.
Pytanie o jedną z zasad dla Sojuszu Leśny Stworzeń.
Paragraf 8.4. Świt w Księdze Praw/Zasad.
1. Chcę wzniecić Rewoltę, i nie mam już wolnej bazy w konkretnym kolorze/ symbolu danej polany.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję, pomijając samo postawienie/ ujawnienie bazy?
2. Wzniecam Rewoltę, mam wolną bazę w konkretnym kolorze/ symbolu ale nie mam wolnych mepli wojowników.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję?
Z góry dziękuje za wyjaśnienie.
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 338 times
Re: Root
Nie można. W Księdze Praw Krok 1 (paragraf 4.3.1) mówi, że obrońca może rzucić Zasadzkę, atakujący może ją anulować i potem przechodzi się do rzutu kośćmi.
1. Otrzymuje dwa punkty zwycięstwa.
2. Sojusz umieszcza oficera z rezerw. W Księdze Praw o Wojownikach piszą tak (2.5.1)
A o szkoleniu tak (8.5.3.)Wojownicy. Jeżeli gracz ma rozmieścić wojownika, musi użyć wojownika ze swojej puli. Gdy któryś z wojowników gracza zostaje usunięty, gracz zwraca go do swojej puli.
Kluczowe jest tu słowo "rozmieścić". Jeśli nie jest napisane inaczej, gracz bierze wojownika z własnej puli.Szkolenie. Gracz wydaje z ręki kartę o symbolu odpowiadającym wybudowanej Bazie, aby rozmieścić wojownika na polu Oficerów.
1. Nie możesz. Kluczowy jest w tym względzie opis wyboru polany (8.4.1), w którym jest napisane, że wybierasz polanę o symbolu odpowiadającym niewybudowanej jeszcze bazy. Zatem przy wszystkich wybudowanych bazach, nie jesteś w stanie wybrać żadnej polany.Lambrso pisze: ↑21 paź 2019, 09:16 Dzień dobry,
Pytanie o jedną z zasad dla Sojuszu Leśny Stworzeń.
Paragraf 8.4. Świt w Księdze Praw/Zasad.
1. Chcę wzniecić Rewoltę, i nie mam już wolnej bazy w konkretnym kolorze/ symbolu danej polany.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję, pomijając samo postawienie/ ujawnienie bazy?
2. Wzniecam Rewoltę, mam wolną bazę w konkretnym kolorze/ symbolu ale nie mam wolnych mepli wojowników.
Czy mimo to mogę aktywować tą akcję?
Z góry dziękuje za wyjaśnienie.
2. Tu już możesz, bo spełniasz wymaganie do zrobienia tej akcji, tylko nie masz wystarczającej liczby komponentów względem efektu. Tutaj z pomocą przychodzi paragraf 2.5:
Zatem dajesz tylu wojowników, ile jesteś w stanie.Za każdym razem, gdy gracz ma rozmieścić, dobrać lub usunąć komponenty, jednak nie jest w stanie tego zrobić w całości, musi rozmieścić, dobrać lub usunąć maksymalną możliwą liczbę komponentów
Re: Root
Kolejna rozgrywka i kolejne pytanie.
Sojusz Leśny w wyniku walki traci wojownika i znacznik Sympatyków, na polanie pozostaje znacznik "tajnej" bazy.
Polana ta zostaje odcięta od innych polan kontrolowanych przez Sojusz.
Czy w swojej turze o świcie, z odciętej polany z bazą, Sojusz Leśny będzie mógł wykonać akcje Zdobywanie Sympatyków?
Nie ma na niej żetony Sympatyków, więc zgodnie z zasadą 8.4.2 założyliśmy, że NIE MOŻE.
Proszę o potwierdzenie, z góry dziękuje za odpowiedź.
Sojusz Leśny w wyniku walki traci wojownika i znacznik Sympatyków, na polanie pozostaje znacznik "tajnej" bazy.
Polana ta zostaje odcięta od innych polan kontrolowanych przez Sojusz.
Czy w swojej turze o świcie, z odciętej polany z bazą, Sojusz Leśny będzie mógł wykonać akcje Zdobywanie Sympatyków?
Nie ma na niej żetony Sympatyków, więc zgodnie z zasadą 8.4.2 założyliśmy, że NIE MOŻE.
Proszę o potwierdzenie, z góry dziękuje za odpowiedź.
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 338 times
Re: Root
Potwierdzam Tak samo jak nie można dawać żetonu Sympatyków na polanie sąsiadującej jedynie z wojownikiem Sojuszu, tak samo nie można tego zrobić na polanie sąsiadującej jedynie z żetonem Bazy. Poza pierwszym żetonem Sympatyków (lub w sytuacji, gdy przeciwnicy wyczyścili wszystkie z mapy), który można niemal wszędzie (bo nie można dać go na polanie z twierdzą Markizy), cała reszta musi być dawana w sąsiadujących polanach.
- PytonZCatanu
- Posty: 4545
- Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
- Has thanked: 1691 times
- Been thanked: 2128 times
Re: Root
Mam kilka wątpliwości po przeczytaniu instrukcji:
1. karty, które chcemy przekuć, mają koszt. Jak opłacić ten koszt? Np. 2 lisy? (2 lisy: wydaje mi się, ze muszę mieć dwa komponenty (Warsztat/Gniazdo/Sojusznik) na lisiej polanie, ale nie jestem pewien. I co z Włóczykijem? Jak młotek może być na lisiej polanie? Czy to zależy GDZIE jest Włóczęga (par. 9.5.8?))
2. Czy może być więcej niż 1 żeton sympatyków na danej polanie? (CHYBA nie, ale nie jestem pewien)
3. Jak przekazywać przedmioty Włóczędze? Wyłącznie on o tym decyduje, jeśli spełni warunki swojej akcji Pomoc?
4. Jak gracz wybiera misje? Wszystkie misje są od razu dla niego dostępne i może sobie wybrać?
5. Kiedy Włóczęga może wejść do lasu? Tylko podczas akcji zakradania się? Rozumiem, ze jeśli to zrobi, to w tej rundzie nie będzie mógł się potem dalej ruszyć? Po co więc chciałby wchodzić do lasu?
6. Rozumiem, że twierdza Kotów nie zajmuje pola na budynki?
7. Używamy karty dominacji i zmieniamy warunek zwycięstwa dla siebie. Kiedy sprawdzamy, czy go spełniamy? Zawsze, od razy czy w jakimś momencie (np. na początku fazy ŚWIT swojej frakcji)?
Dzięki za pomoc!
1. karty, które chcemy przekuć, mają koszt. Jak opłacić ten koszt? Np. 2 lisy? (2 lisy: wydaje mi się, ze muszę mieć dwa komponenty (Warsztat/Gniazdo/Sojusznik) na lisiej polanie, ale nie jestem pewien. I co z Włóczykijem? Jak młotek może być na lisiej polanie? Czy to zależy GDZIE jest Włóczęga (par. 9.5.8?))
2. Czy może być więcej niż 1 żeton sympatyków na danej polanie? (CHYBA nie, ale nie jestem pewien)
3. Jak przekazywać przedmioty Włóczędze? Wyłącznie on o tym decyduje, jeśli spełni warunki swojej akcji Pomoc?
4. Jak gracz wybiera misje? Wszystkie misje są od razu dla niego dostępne i może sobie wybrać?
5. Kiedy Włóczęga może wejść do lasu? Tylko podczas akcji zakradania się? Rozumiem, ze jeśli to zrobi, to w tej rundzie nie będzie mógł się potem dalej ruszyć? Po co więc chciałby wchodzić do lasu?
6. Rozumiem, że twierdza Kotów nie zajmuje pola na budynki?
7. Używamy karty dominacji i zmieniamy warunek zwycięstwa dla siebie. Kiedy sprawdzamy, czy go spełniamy? Zawsze, od razy czy w jakimś momencie (np. na początku fazy ŚWIT swojej frakcji)?
Dzięki za pomoc!
Garść statystyk z BGG | Moje TOP 100 - stan na 1.01.2024
- Nidav
- Posty: 704
- Rejestracja: 14 sty 2016, 19:33
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 91 times
- Been thanked: 338 times
Re: Root
Dokładnie, jeśli są dwa lisy, to należy posiadać odpowiednie komponenty na lisich polanach. Przy czym warto wspomnieć, że komponenty te mogą być w rundzie wykorzystane tylko raz do przekuwania, tj. jeśli będąc Dynastią Orlich Gniazd przekułeś kartę, która w wymaganiach ma dwie lisie polany, bo na dwóch posiadasz Gniazda, to jeśli masz kolejną kartę z dwoma lisimi polanami, to żeby ją przekuć, potrzebujesz kolejnych dwóch Gniazd na dwóch innych lisich polanach (bo nie można postawić dwóch Gniazd na jednej polanie). Młotki Włóczęgi odpowiadają polanie, na której się znajduje. W efekcie nie może on przekuwać kart, które mają różne polany w wymaganiach.PytonZCatanu pisze: ↑22 paź 2019, 10:44 1. karty, które chcemy przekuć, mają koszt. Jak opłacić ten koszt? Np. 2 lisy? (2 lisy: wydaje mi się, ze muszę mieć dwa komponenty (Warsztat/Gniazdo/Sojusznik) na lisiej polanie, ale nie jestem pewien. I co z Włóczykijem? Jak młotek może być na lisiej polanie? Czy to zależy GDZIE jest Włóczęga (par. 9.5.8?))
Nie może. Zawsze maksymalnie jeden żeton (podobnie jak z Gniazdami zresztą).2. Czy może być więcej niż 1 żeton sympatyków na danej polanie? (CHYBA nie, ale nie jestem pewien)
On decyduje kiedy, od kogo i co bierze.3. Jak przekazywać przedmioty Włóczędze? Wyłącznie on o tym decyduje, jeśli spełni warunki swojej akcji Pomoc?
Paragraf 9.3.3. z Księgi Praw - w trakcie przygotowania rozgrywki gracz tasuje swoją talię misji, dobiera 3 karty i trzyma je odkryte w pobliżu mapy. Potem spójrz na 9.5.5. - gracz po wykonaniu misji dobiera nową i umieszcza w pobliżu mapy (czyli zawsze ma 3 możliwe misję do realizacji).4. Jak gracz wybiera misje? Wszystkie misje są od razu dla niego dostępne i może sobie wybrać?
Po to, żeby w fazie Wieczoru naprawić wszystkie uszkodzone przedmioty, które potem odkryte lądują do jego plecaka. Czyli gdyby zdarzyło się, że wszystko zostało mu uszkodzone, może on sobie w pewien sposób odpuścić jedną rundę, żeby w lesie wszystko naprawić.5. Kiedy Włóczęga może wejść do lasu? Tylko podczas akcji zakradania się? Rozumiem, ze jeśli to zrobi, to w tej rundzie nie będzie mógł się potem dalej ruszyć? Po co więc chciałby wchodzić do lasu?
Nie zajmuje. W zasadzie wszystkie okrągłe żetony (Sympatycy, drewno, twierdza, faktorie frakcji z dodatku) nie zajmują miejsca na budynki. Jedynie kwadratowe budynki zajmują, a liczba pól jest ograniczona - tu najłatwiej kojarzyć po kształcie. Okrągłe możesz dokładać i nie zajmujesz nimi pól na polanie, do kwadratowych potrzebujesz kwadratowego pola.6. Rozumiem, że twierdza Kotów nie zajmuje pola na budynki?
Sprawdzasz to w trakcie Świtu swojej tury i jeśli dalej spełniasz warunek, to wygrywasz. Czyli jeśli zagrasz kartę Dominacji w fazie Dnia, spełnisz warunek wygranej, to potem jeszcze współgracze mają całą turę, żeby Ci przeszkodzić Względem tego zobacz paragraf 3.3.1, a dokładnie podpunkty I i II.7. Używamy karty dominacji i zmieniamy warunek zwycięstwa dla siebie. Kiedy sprawdzamy, czy go spełniamy? Zawsze, od razy czy w jakimś momencie (np. na początku fazy ŚWIT swojej frakcji)?
Ostatnio zmieniony 22 paź 2019, 12:14 przez Nidav, łącznie zmieniany 1 raz.