Strona 1 z 15

Wojna o Pierścień - pytania i wątpliwości

: 16 paź 2010, 11:35
autor: Sandking
Znajomy podrzucił mi ostatnio starą Wojnę o Pierścień wydaną przez Encore daaaaaawno temu. Przebrnąłem przez podstawową wersję zasad i ogólnie raczej da się ogarnąć na pierwszy rzut oka poza jedną sprawą. Jednostki przymierza poruszają się zakryte (do momentu odnalezienia), ale zastanawiam się jak gracz grający Sauronem ma mieć pewność, czy gracz naprzeciwko nie oszukuje? W końcu na planszy jest sporo jednostek i jeden ruch więcej w tą, czy w drugą jest niemożliwy do zauważenia chyba, że Sauron będzie notował przebieg rozgrywki (a to i tak zadziała jeśli postacie będą szły osobno). Więc jak to jest? Jest dość rygorystyczna zasada odnośnie przekroczenia liczby punktów cienia, z której wynika, że jeśli to się zdarzy, to do końca gry Sauron nie dostanie więcej punktów. Jednak tak oczywista sprawa jak ruch ukrytą jednostką już nie jest monitorowany. Nie wiem, może jest jakaś oczywista oczywistość, która wychodzi w graniu, ale póki co dla mnie to sensu nie ma.

Re: Wojna o Pierścień

: 17 paź 2010, 08:52
autor: Sandking
Co jest, na serio jest taki kult nowości, że w stare gry już nikt nie pogrywa? :]

Re: Wojna o Pierścień

: 17 paź 2010, 09:25
autor: farmer
Nie grałem, ale na pierwszy rzut oka wydaje mi się, że to tylko kwestia zaufania i honoru.
W wielu grach wojennych występuje mgła wojny i przeciwnik nie ma szans sprawdzać naszych ruchów - sami musimy być dla siebie sędziami.

Trzeba wyjść z prostego założenia - siadam do gry, żeby zmierzyć się z przeciwnikiem w uczciwym pojedynku i zrobić wszystko, na co zezwalają zasady, aby go pokonać.
Słowa "oszukiwanie" nie powinno być w słowniku gracza.

Inną rzeczą są pomyłki, które mogą zajść, a których nie zauważysz - w takim przypadku polecam po prostu, by stroną zakrytą grał bardziej doświadczony gracz, który tychże pomyłek uniknie :).

pozdr,
farm

Re: Wojna o Pierścień

: 18 paź 2010, 08:02
autor: Sandking
Z jednej strony tak, z drugiej mimo wszystko to jest gra, która powinna mieć spójne zasady. Poza tym jest pewna niekonsekwencja - jedną stronę się karze za pomyłki, a drugiej daje się fory w tym przypadku - to mnie męczy. Poza tym gry, w którym gra się na zaufanie nie są najlepszym pomysłem wg. mnie :] Taki Fury of Dracula ma dość konkretne rozwiązanie w tej sprawie :]

Re: Wojna o Pierścień

: 13 lip 2012, 10:52
autor: Kajak
Nie mogę się doczekać na stronie producenta odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
Więc zapodam i tu:

I powiedział Pan w rozdziale WYPAD WOJSK OBLĘŻONYCH
Atakująca oblężona armia może wycofać się do wolnego
sąsiedniego regionu.
Jeśli atakująca armia wygra wypad wojsk oblężonych, nie
może opuścić regionu, w którym znajduje się twierdza.

A ludność miejscowa nie rozumiała tych słów, czy mogę prosić o rozjaśnienie tematu.
Gdyż jakowąś sprzeczność tu odnalazłszy frasunek odczuwam.No chybaż że błąd zakradłszy się sens wypowiedzi zmienił i winno być sens następujący : Oblężony atakujący jeśli wygra do twierdzy wraca ,a przegrany oblegający może się wycofać do wolnego regionu.

Re: Wojna o Pierścień

: 13 lip 2012, 14:59
autor: Lothrain
Naprawdę takie bzdury tam wypisano? Spojrzę w domu i może mi się rozjaśni, bo wprowadzałem kiedyś poprawki do instrukcji.

Re: Wojna o Pierścień

: 14 lip 2012, 02:14
autor: zephyr
Jak robisz wypad z oblężonej twierdzy to nie możesz sobie pobiec tą armią gdzieś dalej "wycofując się" tylko jak się wycofasz wracasz do twierdzy. Przynajmniej ja tak to rozumiem.

Re: Wojna o Pierścień

: 07 paź 2012, 20:54
autor: grymir
W instrukcji napisano że po wejściu drużyny pierścienia do mordoru tworzymy NOWĄ PULĘ POSZUKIWAŃ z wcześniej wylosowanych żetonów z symbolem oka i żetonów z wydarzeń czerwonych i niebieskich .

Ale coś mi tu nie pasuje bo gdyby wylosowanych żetonów z symbolem oka wcześniej nie było i nikt nie zagrał wydarzenia dodającego żetony to by oznaczało że puli poszukiwań nie ma

???? Może tak ma być ?

Re: Wojna o Pierścień

: 07 paź 2012, 22:20
autor: zbajszek
grymir pisze:W instrukcji napisano że po wejściu drużyny pierścienia do mordoru tworzymy NOWĄ PULĘ POSZUKIWAŃ z wcześniej wylosowanych żetonów z symbolem oka i żetonów z wydarzeń czerwonych i niebieskich .

Ale coś mi tu nie pasuje bo gdyby wylosowanych żetonów z symbolem oka wcześniej nie było i nikt nie zagrał wydarzenia dodającego żetony to by oznaczało że puli poszukiwań nie ma

???? Może tak ma być ?
Wylosowane wcześniej żetony wrzucasz do już będących w puli, tak samo jak żetony z kart. My w sumie graliśmy że wszystkie żetony wracały do puli.

Re: Wojna o Pierścień

: 05 sty 2013, 13:55
autor: ronczi
Ma ktoś może skany kart 2 edycji PL.

Ewentualnie chętnie odkupie zestaw kart 2 edycji.

Ewentualnie 2: czy ktoś może słyszał gdzie można takie nabyć?

Re: Wojna o Pierścień

: 14 lip 2013, 12:03
autor: adi
Sa moze zasady gry dla jednego gracza?

Re: Odp: Wojna o Pierścień

: 14 lip 2013, 16:43
autor: djedi gamer
Sam kiedyś szukałem, ale nie znalazłem. Gra raczej solo nie pójdzie, chyba, że stworzy się losowe wydarzenia danej ze stron.
Mimo wszystko jak coś znajdziesz, to daj znać.
może się przyda:
http://www.boardgamegeek.com/filepage/1 ... rative-doc

Wojna o Pierścień II edycja - pytania i wątpliwości

: 18 gru 2013, 00:07
autor: klpt12
Witam mam 2 pytania odnośnie zasad.
1. jak jest z wchodzeniem drużyny do mordoru? W instrukcji jest napisane, że jeżeli wchodzi sie do/przez/z twierdzy należy wylosować żeton poszukiwań. Jest napisane, że trzeba ujawnić drużynę w mordorze na początku rundy w etapie druzyny. i teraz moje wątpliwości
Czy ujawniamy sie w mordorze i od razu wskakujemy na tor?
czy czekamy w moranon lub minas morgul do następnej tury i dopiero wtedy wskakujemy?
czy tak jak pisałem należy wylosować żeton.
Najlepiej, jakby ktoś napisał całą procedurę

I moje drugie pytanie. Czy można rekrutować jednostki kartą wydarzenia w regionie, który nie jest pod naszym władaniem?
Według mnie, jeżeli w danej prowincji nie ma jednostek, to taka karta mogłaby być traktowana jako bunt i wyzwolenie prowincji. Pozdrawiam

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 18 gru 2013, 18:13
autor: Yavi
Jeśli podczas fazy Drużyny Pierścienia, Drużyna znajduje się w Minas Morgul lub Morannon, gracz Wolnych Ludów może zdecydować się wejść do Mordoru. W takim wypadku natych-miast stosuje się do następujących poleceń(jeśli to konieczne, po całkowitym rozpatrzeniu ujawnienia miejsca pobytu Drużyny Pierścienia):
1) Gracz umieszcza figurkę Powierników Pierścienia na pierw-szym polu toru Mordoru (oznaczonym elfiącyfrą„0”). Odtego momentu uważa się,że Drużyna Pierścienia znajdujesię„na torze Mordoru”. Gracz nie będzie jużprzesuwałznacznika postępów na torze Drużyny Pierścienia, ale na-dal służy on do zaznaczania, czy Drużyna jest ukryta czyteżzostała odkryta.
2) Gracze tworząnowąpulęposzukiwań– wszystkie wcze-śniej wylosowane żetony z symbolem „Oka”, a także spe-cjalneżetony wprowadzone do gry za pośrednictwem kartWydarzeńnależy umieścićw puli. Do puli nie należy doda-waćżetonów, które zostały trwale usunięte z gry.
Jeśli drużyna jest w Minas Morgul lub Morannon (jej figurka stoi na tym polu) możesz zdecydować się na wejście do Mordoru. Jeśli się zdecydujesz figurkę przestawiasz na tor Mordoru.
Jeśli drużyna jest ukryta, to możesz ją ujawnić (przejść tyle pól ile masz na torze pierścienia aby zakończyć ruch w MM albo Morannon), rozpatrzyć akcje wynikające z ujawnienia (czyli przemieszczanie przez twierdze, Nazgule jeśli dobrze pamiętam itp)i wtedy zdecydować się wstawić ją na tor Mordoru.

2. Strona 27 instrukcji:
Kiedy gracz rekrutuje jednostki za pośrednictwem efektukarty Wydarzenia, musi sięstosowaćdo wszystkichnormalnych ograniczeń, z poniższymi wyjątkami:— Jeśli karta pozwala graczowi rekrutowaćwojskadanego Narodu, to może on je rekrutowaćnawet,jeśli Naród ten nie znajduje sięjeszcze w „staniewojny”.— Jeśli karta pozwala graczowi rekrutowaćwojskaw regionie zawierającym twierdzę, to może on jerekrutowaćnawet, jeśli twierdza ta jest oblężona. Tojedyny taki wyjątek – w pozostałych przypadkach,jeśli karta Wydarzenia pozwala graczowi rekrutowaćjednostki w konkretnym regionie (lub regionach),gracz podlega normalnym ograniczeniom i nie możedokonaćrekrutacji, jeśli dany region nie jest wolny.
Odpowiadając - nie możesz rekrutować jednostek w regionie pod kontrolą wroga, bo nie pozwalają na to warunki rekrutacji:
Gracz nie może rekrutowaćjednostek w osadzie,która została przejęta przez wroga (tj. obecnieznajdująsięw niej jednostki wroga lub w jej regioniespoczywa wrogi znacznik kontroli)

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 21 gru 2013, 03:49
autor: klpt12
Dzięki wielkie Właśnie zrozumiałem to. Jeżeli sami się ujawniamy, możemy przejść przez twierdzę bez żądnych konsekwencji. Jeżeli natomiast zostaliśmy odkryci, musimy wyciągnąć żeton poszukiwań

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 lut 2014, 13:40
autor: Einar
W jaki sposób tworzycie pulę poszukiwań po wejściu powierników na tor Mordoru?

Instrukcja strona 43:

"Gracze tworzą nową pulę poszukiwań - wszystkie wcześniej wylosowane żetony z symbolem Oka, a także specjalne żetony wprowadzone za pośrednictwem kart wydarzeń należy umieścić w puli. Do puli nie należy dodawać żetonów które zostały trwale usunięte z gry."

Na pewno w puli znajdą się specjalne żetony (niebieskie i czerwone), wprowadzone dzięki kartom. Ale czy:

a) do specjalnych żetonów dodaje tylko wylosowane wcześniej zwykłe (beżowe) żetony z symbolem "oka"

b) do specjalnych żetonów dodaje wylosowane wcześniej zwykłe (beżowe) żetony z symbolem "oka" oraz wszystkie nie wylosowane wcześniej zwykłe (beżowe) żetony).


Wczoraj miałem grę w której powiernicy wchodząc na tor Mordoru mieli cztery punkty zepsucia, a wśród wylosowanych żetonów było tylko jedno "oko". Sauron nie dorzucił jeszcze żadnego specjalnego żetonu, a Wolne Ludy dodały jeden (-2 punkty zepsucia).

W przypadku wariantu "a", w puli byłyby tylko dwa żetony ("oko" oraz "-2) co oznacza automatyczne zwycięstwo Wolnych Ludów pod warunkiem, że Sauron nic nie dorzuci. A pula skończyłaby się po drugim ruchu.

Zagraliśmy wariant "B", a Sauron zaczął wrzucać w pulę poszukiwać po 3-4 kości w każdej rundzie. Unieruchomiłem więc Froda tracąc co rundę jeden punkt zepsucia i po 2-3 wygrałem na punkty zdobywając Umbar, Harad i Angmar dzięki większej liczbie kości akcji :)

Ale ten tor Mordoru mnie męczy, pomóżcie.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 lut 2014, 14:48
autor: Yavi
Strona 40 instrukcji (Pula poszukiwań) mówi, ze w momencie wylosowania ostatniego żetonu do puli wracają wszystkie wykorzystane zwyczajne żetony (beżowe). W momencie wejścia na Tor Mordoru do puli dodajemy wylosowane wcześniej żetony "Oka" i żetony specjalne (nie dodajemy żetonów usuniętych na stałe z gry).

Pula poszukiwań składała się będzie z:
- beżowych żetonów, które nie zostały wylosowane
- żetonów "Oka"
- specjalnych żetonów
Jeśli pula się skończy, to wrzucamy do niej ponownie beżowe żetony.
W Waszym przypadku powinniście zagrać w wariant B.

Jakby ktoś potwierdził, to byłoby fajnie, bo zawsze mogę się mylić ;)

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 08 lut 2014, 15:10
autor: Einar
Dzięki.

Też skłaniam się ku wariantowi B, czyli że do istniejącej już puli dorzucamy wszystkie specjalne żetony oraz wszystkie wylosowane wcześniej zwykłe (beżowe) żetony z symbolem "oka".

Nie dorzucamy natomiast żetonów usuniętych trwale z gry oraz wylosowanych wcześniej zwykłych (beżowych) żetonów z liczbami.


W instrukcji mylące jest sformułowanie: "gracze tworzą nową pulę poszukiwań" - co może sugerować utworzenie nowej puli tylko z wylosowanych wcześniej "oczu" oraz żetonów specjalnych. Ale to jest niezbyt sensowne.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 16 mar 2014, 21:57
autor: Einar
Na karcie postaci Gandalfa Białego jest napisane:
Jeśli Gandalf Biały bierze udział w bitwie, na początku tej bitwy możesz poświęcić jego zdolności przywódcze, aby w czasie tej bitwy zanegować zdolności przywódcze wszystkich Nazguli (w tym Czarnoksiężnika z Angmaru
Czy ta zdolność pozwala także zanegować zdolności przywódcze Nazguli w czasie zagrywania kart bitwy? Cień ma sporo kart, które wykorzystują obecność Nazguli w czasie bitwy, np.
Bezlitosne jak sama śmierć: zagraj jeśli suma zdolności przywódczych Nazguli wynosi dwa lub więcej. Odejmij dwa od sumy zdolności przywódczych Nazguli, aby dodać jeden do wyników wszystkich kości podczas swojego rzutu bitwy

Nie ten dział w sumie, ale przy okazji zapytam też czy modyfikujecie zdolności specjalne Sarumana?

Sama rekrutacja regularnych jednostek w każdej osadzie Isengardu (są trzy) oraz możliwość zamiany dwóch regularnych na elitarne jest w normie. Ale już traktowanie na potrzeby bitwy i ruchu jednostek elitarnych jako jednostek i jednocześnie dowódców jest bardzo mocne.

Sarumanowi łatwo jest mieć dużo jednostek elitarnych, czyli nawet bez Nazguli ma sporo przerzutów oraz przemieszcza armie także na kości postaci.

Bez sporego szczęścia Rohan nie ma większych szans skutecznie się bronić. Już w drugiej turze całkiem realny jest mocny atak na brody na Isenie i następnie Helmowy Jar. Rohan nie ma za bardzo czasu przy czterech kościach na mobilizację i przemieszczenie armii do któregoś z tych dwóch regionów.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 16 mar 2014, 22:16
autor: Yavi
Wydaje mi się, że pozwala. Głowy nie dam, ale wg mnie zdolność zagrywa się zaraz po rozpoczęciu bitwy, dopiero później nadchodzą jej fazy.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 20 lip 2014, 15:53
autor: Stephan
Wiem, że kwestia poruszana była tysiąc razy, ale nadal mam jedną wątpliwość. Jeżeli w fazie Drużyzny Pierścienia ujawniam drużynę w Morannon/Minas Morgul to mogę przesunąć ją na Tor Mordoru w TEJ SAMEJ fazie DP, czy dopiero w NASTĘPNEJ?

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 20 lip 2014, 18:26
autor: Yavi
Wg mnie w tej samej, szczególnie, że w instrukcji jest dopisek "jeśli to konieczne, po całkowitym rozpatrzeniu ujawnienia miejsca pobytu Drużyny Pierścienia".
Czyli ujawniasz drużynę w odpowiedniej lokacji i od razu przesuwasz na Tor Mordoru.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 06 sie 2014, 20:50
autor: Stephan
A taka sytuacja. Drużyna startuje z Rivendell, jest na 4ym polu postępu. Próbuje iść dalej i w wyniku udanych poszukiwań zostaje odkryta. Gracz FP decyduje się na ścieżkę przez Morię, tym samym losując dodatkowy żeton poszukiwań; losuje '1' i postanawia stracić losowego towarzysza. Pada na Pippina, zaś w wyniku zdolności hobbita zostaje on odłączony od drużyny. Moje pytanie brzmi: gdzie? Czy w punkcie startowym (Rivendell), czy też tam, gdzie nastąpiło losowanie żetonu - w Morii? I jaki jest wtedy postęp drużyny: 5 czy 0?

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 06 sie 2014, 21:17
autor: DarkBogas
Stephan pisze:A taka sytuacja. Drużyna startuje z Rivendell, jest na 4ym polu postępu. Próbuje iść dalej i w wyniku udanych poszukiwań zostaje odkryta. Gracz FP decyduje się na ścieżkę przez Morię, tym samym losując dodatkowy żeton poszukiwań; losuje '1' i postanawia stracić losowego towarzysza. Pada na Pippina, zaś w wyniku zdolności hobbita zostaje on odłączony od drużyny. Moje pytanie brzmi: gdzie? Czy w punkcie startowym (Rivendell), czy też tam, gdzie nastąpiło losowanie żetonu - w Morii? I jaki jest wtedy postęp drużyny: 5 czy 0?
Wg mnie Pipin powinien odłączyć się w tym wypadku w Morii. A postęp oczywiście 5, najpierw przesuwasz marker postępu, dopiero potem gracz cienia próbuje odkryć drużynę, taka jest kolejność działań. A to czy w Morii losowałeś dodatkowy żeton nie ma wpływu na postęp drużyny.

Re: Wojna o Pierścień II edycja.

: 06 sie 2014, 21:23
autor: Stephan
Czyli mogę odłączyć Pippina i przesunąć o 6 prowincji (5 postęp drużyny + 1 poziom Pippa) od Morii, tak?