Clash of Cultures (Christian Marcussen)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
przemoo99
Posty: 310
Rejestracja: 26 gru 2010, 14:08
Lokalizacja: Sheffield/UK

Re: Clash of Cultures

Post autor: przemoo99 »

Dzięki wielkie :)
Planszówkowy maniak... :)
omam
Posty: 287
Rejestracja: 08 wrz 2005, 10:34
Lokalizacja: Katowice
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: omam »

kawał dobrej roboty :shock: ,
uszanowanie
xelos80
Posty: 669
Rejestracja: 15 lis 2013, 17:33
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: xelos80 »

Super robota :) A czy jest szansa na pełną planszę gracza tak żeby wydrukować ją jako całość i sobie np nakleić na jakąś tekturę ?
Awatar użytkownika
melusina
Posty: 561
Rejestracja: 23 sty 2013, 22:16
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 12 times
Been thanked: 51 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: melusina »

Wstawiłam plik na BGG - wersja v.2 - ale na razie tylko jeden kolor:
https://boardgamegeek.com/filepage/1206 ... sza-gracza
Awatar użytkownika
melusina
Posty: 561
Rejestracja: 23 sty 2013, 22:16
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 12 times
Been thanked: 51 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: melusina »

Są już wszystkie kolory planszy gracza - wersja 2.1 - ten sam link
Awatar użytkownika
gafik
Posty: 3649
Rejestracja: 25 lip 2011, 14:59
Lokalizacja: pole, łyse pole... ale mam już plan!
Has thanked: 55 times
Been thanked: 119 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: gafik »

Zagraliśmy 2 razy. Raz na 3 os, innym razem w pełnym składzie. Gra okazuje się długa i męcząca choć bardzo ciekawa. Jednak chyba na 3 osoby odrobinę lepiej ok 3h. Przy 4 osobach od połowy rozgrywki okrutny downtime - 4,5h. Opcje czasem przytłaczają. Pamiętać trzeba o wielu własnościach (ciągłe przeglądanie swoich technologii oraz zgromadzonych kart) i sprawdzać co robią inni. Gra, jak TtA, ciekawa do grania ze zgranym towarzystwem.

Gra blisko mechanicznie do Eclipse i Civ FFG. Lepsza od Cywilizacji Sida Mayera, gorsza od TtA.
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: kamron6 »

Nie porównywałbym do TtA, bo to całkowicie inny gatunek. Ta gra, aż prosi się o własne warianty, jak darmowa akcja ruchu co turę czy przyśpieszony start (nabiera dynamiki). Dodatek bardzo przydatny. Po kilkunastu grach technologie zna się na pamięć, a downtime dość mały, choć czas trwania nadal dość duży z powodów wszystkich dyskusji, kto kogo i gdzie ma zaatakować (3 osoby).
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

Przeciez jest wariant z przyspieszonym startem w zasadach opcjonalnych ;)
Awatar użytkownika
Zet
Posty: 1358
Rejestracja: 26 paź 2006, 00:08
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 160 times
Been thanked: 160 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Zet »

Nie wiecie pewnie nic o dodruku dodatku? :(
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: kamron6 »

Wolę swój wariant :wink: , masz już małą cywilizację, a nie ma krótszej gry, jest więc mniej rutynowego rozwoju, a więcej akcji (od zmian kulturowych, przez walki do handlu ;) )
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Bea »

W jednym z komentarzy na stronie pewnego sklepu można przeczytać:
Bez stosowania homerulers początek gry może być schematyczny.
Gracze którzy będą grali w "optymalizowanie ruchów" będą zawiedzeni, bez wojen gra się nudzi,
Prawda to?
O jakie tu homerule może chodzić i dlaczego niby gra ma być schematyczna? Czy gra nie ma szans się spodobać eurograczom, którzy optymalizują? (Cyklady mi się bardzo podobały). Jak z dwuosobową rozgrywka? Zupełnie do bani? Bardzo wysoki próg wejścia?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

Bea pisze:W jednym z komentarzy na stronie pewnego sklepu można przeczytać:
Bez stosowania homerulers początek gry może być schematyczny.
Gracze którzy będą grali w "optymalizowanie ruchów" będą zawiedzeni, bez wojen gra się nudzi,
Prawda to?
O jakie tu homerule może chodzić i dlaczego niby gra ma być schematyczna? Czy gra nie ma szans się spodobać eurograczom, którzy optymalizują? (Cyklady mi się bardzo podobały). Jak z dwuosobową rozgrywka? Zupełnie do bani? Bardzo wysoki próg wejścia?
Komentarz mówił o schematycznym początku a nie schematycznej grze. Tylko, że ten zarzut można postawić każdej strategii cywilizacyjnej. Opłaca się po prostu jak najszybciej postawić 2 miasto. Homeluje jest w zasadach zaawansowanych polega na tym, ze kazdy ma 1 szcześliwe miasto i zbudowanego 1 dodatkowego osadnika.

Nie widzę zaś schematycznego początku w grze, bo nie da sie grać na automacie, gdy sens pewnych zagrań wyznacza losowa mapa. Po prostu strategia początkowa nastawiona na port i nawigacje nie pomoże jak nie będzie w okolicy wody.

Optymalizacja jest bardzo ważna w tej grze. Całe drzewko technologii to swoista "budowa silniczków" i umiejetnosc ich optymalnego użycia. Nie jest to ciezkie euro, ale sa silniczki wymagajace 4-5 akcji by je odpalić.

Losowość jest w walce i nawracaniu, ale to też częściowo można zoptymalizować.

Nie grałem 2 osobowo, kolega, który grał skarżył się na mało interakcji zwlaszcza negatywnej w tym wariancie ;) Więc zależy co lubisz. Po prostu na 2 graczy dłużej jest to wyścig, kto zbuduje lepiej działająca Cywilizacje, na 3 szybciej dochodzi do kontaktu cywilizacji i wojny kultur.

Gra nie jest trudna określiłbym ją jako bardziej złożoną od Cyklad, ale mniej od Chaosu w Starym Świecie.
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: kamron6 »

Mój komentarz to może się wypowiem, na dwie osoby po odkryciu możliwości gra się znudzi dość szybko, wyborów jest mnóstwo, ale nie jest to euro gra bo ... jest zbyt rzeczywista ;) Możesz mieć świetny silniczek, ale ktoś zrobi Ci najazd morski to i tak przegrasz, jeśli będzie jedynym graczem grającym kulturowo i uda Ci się wybronić to wygrać masz szanse duże etc. Gra się raczej intuicyjnie, bo jest zbyt wiele niewiadomych (nie tylko losowość), więc wybierasz styl imperium i korzystasz z nadarzających się okazji, trochę dyplomacji i masz małą symulację cywilizacji. Mnie bardzo to przypomina "piaskownicę", zgrane mechaniki, jakiś tam system punktowy, ale ogarniasz w najlepszym wypadku 2 ruchy do przodu, to raczej nie jest gra w której można się spotkać z wyzwaniem umysłowym (zasady są w miarę proste, na początku tylko jest ich dużo).
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

kamron6 pisze:Możesz mieć świetny silniczek, ale ktoś zrobi Ci najazd morski to i tak przegrasz
przeciez dosc łatwo można sie zabezpieczyć przed atakiem.

Dodatek zwiększa ilość strategii zwlaszcza jeśli wezmiemy pod uwage liderów, nowe budynki i unikalne zdolności cywilizacji.
mrozy16
Posty: 292
Rejestracja: 10 paź 2014, 19:01
Has thanked: 11 times
Been thanked: 8 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: mrozy16 »

Od niedawna jestem posiadaczem, a od wczoraj, po pierwszej rozgrywce, szczęśliwym posiadaczem tej gry. Świetna gra - trzy rozgrywki pod rząd. Skończyliśmy po trzeciej w nocy. Na razie bez dodatku i na dwóch. Raz wariant przyspieszony, dwa razy normalny. Wcale się nie dłużyło - nawet nie wiem, kiedy ten czas minął. Jestem bardzo zadowolony. O plusach nie będę pisał, bo tych dużo, może podzielę się wątpliwościami:
- losowość - statystycznie, powinno być podobnie, jednakże 3 razy pod rząd wyciągnąłem dobry rok, a kolega jakieś choroby, głód itp. ;)
- Gra nie bardzo wybacza błędy - były momenty, że nie miałem żadnego planu i akcje robiłem po omacku. Za każdym razem kolega to wykorzystał - ale może to kwestia bardzo inteligentnego i bystrego współgracza
-w nawiązaniu do poprzedniego - ciężko nadgonić (myślę, że ten problem się zmniejszy przy 3 graczach, bo wtedy występuje tendencja do atakowania silniejszego)
-schematy - bazowaliśmy na edukacji... boję się , że to będzie się powtarzało, ale tyle technologii jest do wyboru, że mam nadzieję, że znajdziemy inne drogi.
-wpływ kulturowy - po prostu nie bardzo nam się to wpasowuje w klimat - wiemy co i jak, ale ta akcja wydaje nam się nieklimatyczna. Tylko raz to zrobiliśmy, żeby spełnić cel.
- podobnie w pełni nie wykorzystaliśmy szlaków handlowych i statków, ale to pewnie kwestia ogrania, mapy.

Poza tym Gra fantastyczna i na pewno jest na dzień dzisiejszy moim numerem jeden. Myślę, że część powyższych wątpliwości zniknie przy grze z dodatkiem i po dołączeniu trzeciego gracza.

UWIELBIAM TĘ GRĘ!
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

mrozy16 pisze: Jestem bardzo zadowolony. O plusach nie będę pisał, bo tych dużo, może podzielę się wątpliwościami:
- losowość - statystycznie, powinno być podobnie, jednakże 3 razy pod rząd wyciągnąłem dobry rok, a kolega jakieś choroby, głód itp. ;)
- Gra nie bardzo wybacza błędy - były momenty, że nie miałem żadnego planu i akcje robiłem po omacku. Za każdym razem kolega to wykorzystał - ale może to kwestia bardzo inteligentnego i bystrego współgracza
-w nawiązaniu do poprzedniego - ciężko nadgonić (myślę, że ten problem się zmniejszy przy 3 graczach, bo wtedy występuje tendencja do atakowania silniejszego)
-schematy - bazowaliśmy na edukacji... boję się , że to będzie się powtarzało, ale tyle technologii jest do wyboru, że mam nadzieję, że znajdziemy inne drogi.
-wpływ kulturowy - po prostu nie bardzo nam się to wpasowuje w klimat - wiemy co i jak, ale ta akcja wydaje nam się nieklimatyczna. Tylko raz to zrobiliśmy, żeby spełnić cel.
- podobnie w pełni nie wykorzystaliśmy szlaków handlowych i statków, ale to pewnie kwestia ogrania, mapy.
Po kolei

1) losowość eventy jest wariant w instrukcji ograniczający ich losowość jak też technologie zabezpieczajace przed nimi
2) combeback zalezy od poziomu reszty graczy, jesli nie robia bledow to wtedy jest trudniej
3) schematy tez na poczatku bazowalismy na edukacji, ale sa inne sciezki, na wiecej graczy oplaca sie isc w autorytaryzm dla szybkiej produkcji wojska, my czesto gralismy ze najpierw w demokracja dla ekonomii a potem autorytaryzm dla wojska
4) wplyw kulturowy ma wiekszy sens jak idzie sie w teokracje i dla czesci frakcji z dodatku (Persowie moga wplywac kulturowo na Armie)
5) szlaki handlowe sa podstawa dla mnie w szczegolnosci w polaczeniu z zyskiwaniem z nich zlota, jednak szansa ich uzycia z nawigacja zalezy od mapy. Sa dobre bo moga dawac automatycznie + 4 złota bez akcji. Czesto tez szedłem w ekonomie dla podatkow choc wtedy trzeba miec kombo dajace nastrój.
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Bea »

Chciałam zapytać o różnice między pierwszym wydaniem (2012) a drugim (2013). BBG mówi że drugie wydanie posiada:
Plastic cubes, black dice, glossy box finish
Jak to wygląda w praktyce? Są jeszcze jakieś inne różnice?
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

Bea pisze:Chciałam zapytać o różnice między pierwszym wydaniem (2012) a drugim (2013). BBG mówi że drugie wydanie posiada:
Plastic cubes, black dice, glossy box finish
Jak to wygląda w praktyce? Są jeszcze jakieś inne różnice?
Z tego co pamietam to nie.
Bardok pisze: Clasha graliśmy na 4 osoby - daliśmy jej 3 szanse, ale za każdym razem sprowadzało się to do wykupowania technologii, bo to się najbardziej opłacało. Plansza była zbędna praktycznie. No ale tak, to zależy od preferencji.
Z drugiej strony sam się pozbyłeś Clasha ;)

U nas na 3 plansza w Clashu decydowala czesto o wygranej, pare VP za cele, albo zdobyte miasto przeciwnika bylo decydujace z tym, ze my agresywnie gralismy.

Sprzedalem Clasha tak jak PLO i pare innych bardzo dobrych gier, w ktore nie miałem z kim grac.
Awatar użytkownika
kamron6
Posty: 1106
Rejestracja: 23 sty 2010, 20:57
Has thanked: 49 times
Been thanked: 66 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: kamron6 »

Dokładnie, gram na 3 osoby i większość gier wygrywała się przez najazdy ... lub ich próby. Jednak gramy z własnym wariantem przyśpieszonego startu, bez niego faktycznie drogą lądową może być za daleko, co może spowodować jedynie ulepszanie technologii.

W takich grach jak CoC zachowanie graczy ma duże znaczenie, bo jeśli za najazd gracze rzucają fochy, zamiast kombinować na różne sposoby to gra może być nudna, tak jak pisałem ta gra to raczej piaskownica niż dopracowany mechanizm, tu nie ma mechanizmów które by coś wymuszały lub sugerowały, dlatego granie na dwóch jest uważane za słabsze, bo niemożna stosować balansu gry poprzez graczy, wygrywa pierwszy kto rzuci piaskiem w oczy przeciwnikowi (lub inna analogia z piaskownicy).
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Bea »

Jakie jest tempo tej gry, czy nie dłuży się trochę? jest dynamiczna? Niestety np Cywilizacja Sida Meiera czasami ciągnie się jak flaki z olejem.
No i ile jest negatywnej interakcji? Często wchodzimy sobie w drogę, jest to wiele drobnych potyczek czy raczej raz a porządnie taż że gracz staje sie warzywem do końca gry? A moze autystycznie każdy się rozwija na swoim poletku? Jak to jest?
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2391
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 790 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures

Post autor: vinnichi »

Początek zazwyczaj każdy u siebie marchewkę skrobie, a dalej to już tylko zależy od intensywności/agresywności graczy. W mojej ostatniej partii walka pojawiła się na samym końcu, bo dzięki nawigacji i kartografii mogłem w każdej chwili wypłynąć ze swojej wody pod główne miasto przeciwnika, więc trwało takie zimnowojenne napięcie :-). Zarzut jaki pojawiaja się odnośnie tej gry to zbyt wysoka punktacja za poznane technologie, co ma rzekomo wykluczać sens walki i eksplorację. Nie mam dużo partii rozegranych ale jakoś nie chciałoby mi się grać w partie które polegałyby na ciułaniu technologii. A gra nie jest długa i nie ma zastojów, nigdy nie nudziłem się przy stole w trakcie tej gry.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Bea
Posty: 4478
Rejestracja: 28 lis 2012, 10:51
Lokalizacja: Skawina k/Krakowa
Been thanked: 6 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Bea »

vinnichi pisze:Zarzut jaki pojawiaja się odnośnie tej gry to zbyt wysoka punktacja za poznane technologie, co ma rzekomo wykluczać sens walki i eksplorację.
A nie jest to tak, że jak ktoś się skoncentruje na technologiach to jest łatwym łupem dla przeciwnika?
Awatar użytkownika
AkitaInu
Posty: 4047
Rejestracja: 12 lut 2012, 12:43
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 6 times
Been thanked: 23 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: AkitaInu »

Bea pisze:
vinnichi pisze:Zarzut jaki pojawiaja się odnośnie tej gry to zbyt wysoka punktacja za poznane technologie, co ma rzekomo wykluczać sens walki i eksplorację.
A nie jest to tak, że jak ktoś się skoncentruje na technologiach to jest łatwym łupem dla przeciwnika?
Według mnie jest. U nas Żona na początku grała na technologię i cuda ale jak jej jeden raz i drugi te cuda zabrali to zaczęła nawet atakować i nadal się jej bardzo podoba :)
Awatar użytkownika
vinnichi
Posty: 2391
Rejestracja: 17 sty 2014, 00:16
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 1300 times
Been thanked: 790 times
Kontakt:

Re: Clash of Cultures

Post autor: vinnichi »

Na samej technologii się jechać nie da ale ponieważ łatwiej jest się bronić w miastach jak mamy fortyfikacje, więc teoretycznie można by się obwarować, zebrać trochę armii i pobierać surowce tylko na rozwój technologii. Ta gra jednak zachęca do wyjścia poza mury miast :-) i na szczęście nie tylko technologią człowiek żyje, bo są jeszcze cuda, wydarzenia, cele do realizacji, tam się po prostu zbyt dużo dzieje ciekawego żeby tylko skupiać się na technologiach.
kręcimy wąsem na dobre gry
you tube
discord
Awatar użytkownika
Rocy7
Posty: 5456
Rejestracja: 05 maja 2013, 14:10
Lokalizacja: Warszawa / Kobyłka
Been thanked: 5 times

Re: Clash of Cultures

Post autor: Rocy7 »

Bea pisze:
vinnichi pisze:Zarzut jaki pojawiaja się odnośnie tej gry to zbyt wysoka punktacja za poznane technologie, co ma rzekomo wykluczać sens walki i eksplorację.
A nie jest to tak, że jak ktoś się skoncentruje na technologiach to jest łatwym łupem dla przeciwnika?
Jak mówili przedmówcy na samej technologii nie da się jechać;) Same technologie nie obronią miast, trzeba mieć jakieś wojska. Oczwyiście niektórych układach mapy trochę czasu zajmie wrogowi dotarcie do Ciebie, ale w końcu dotrze. Technologie nie dają za dużo VP u nas to tajne cele i budynki najbardziej punktowały.

Dodatkowo by móc budować większe miasta trzeba budować ich więcej (maksymalna wielkość miasta=ilość Twoich miast), co wymusza ekspansje.
ODPOWIEDZ