Kolejna gra którą ukończyłem w ostatnim czasie. Tak wiem, że "ukończyłem" w przypadku C&C brzmi trochę dziwnie, to tak jakby ukończyć szachy.
Ale wszytko zależy od przyjętych założeń:
-grałem solo czyli z najlepszym (dostępnym) przeciwnikiem, na podręcznikowych zasadach, nie w trybie solo dostępnym na BGG
-z talii kart wyrzuciłem kartę "first strike"
-każdy scenariusz grałem, do 3 wygranych bitew na na stronę (czyli maksymalnie do pięciu bitew na scenariusz)
-nie przerywałem gry po tym jak jedna ze stron uzyska warunki zwycięstwa, tylko dokańczałem turę (dlatego niektóre wyniki są wyższe, niż przyjęte w scenariuszu, co jeszcze bardziej obrazuje przewagę danej strony konfliktu)
Łącznie rozegrałem 108 bitew + kilka treningowych, poza bitwami z podstawki grałem też bitwy dostępne na BGG.
Zalety:
-proste, ale nie prostackie zasady, po kilku partiach nie trzeba zerkać do instrukcji
-sporo dodatkowych bitew na BGG
-krótka jak na grę wojenna, scenariusze gdzie dominuje konnica można rozegrać w kilkanaście minut, przeciętny czas gry to 1-1:15h
-dostępne jest spolszczenie, zarówno instrukcji jak i kart (nie otworzyłem nawet decku z pudełka, grałem wydrukowanymi kartami)
-pomimo prostych zasad typy jednostek w grze dobrze oddają ich charakter- słonie są nieprzewidywalne, mogą przebić się przez dwie linie ciężkiej piechoty, innym razem wystraszone tratują własne jednostki, harcownicy (lekka piechota) dobrze sprawdzają się w pierwszym etapie bitwy, za to są mało przydatne ciężkich walkach itp
-oddanie skuteczności dowodzenia przez ilość dostępnych kart (i nie tylko ilości kart, ale ich działania- ilości "aktywacji" jednostek)
-przez nakładki terenowe na mapę można odzwierciedlić dowolny teren na którym toczyła się bitwa
-wizualny efekt gry, rozstawione bloczki wyglądają naprawdę kozacko
-dokładne opisy bitew, dla chcących poznać jej rys historyczny (a raczej to co o bitwie przetrwało do dzisiejszych czasów)
-gra posiada sporo dodatków, posiadając je możemy wcielić się w dowolną starożytna armie, np: sprawdzić swoich sił w bitwie pod Termopilami dowodząc Spartanami lub Persami (tak, sławne perskie jednostki "nieśmiertelnych" też są), czy prowadzić epickie bitwy na powiększonych mapach
Wady:
-niektóre bitwy, zwłaszcza z udziałem dużej ilości jazdy są krótsze niż ich setup!
-losowość w doborze kart - jak nie masz odpowiednich kart, to możesz tylko patrzeć jak przeciwnik demoluje Ci skrzydło
-losowość w kostkach
-dość długi setup - łącznie ustawienia terenu i jednostek mogą zająć kilkanaście minut (polecam zrobić insert dzielący jednostki na różne typy, bez tego setup to mordęga)
-dodatki do gry w cenie podstawki
Dla fanów polecam kanał YT "Almost Solitaire", sporo bitew wraz z wyjaśnieniem historycznym jak i mechanicznym. Poniżej tabelka z wynikami moich bitew z gry podstawowej jak i z BGG.