Wikingowie - pytania o zasady

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6129
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 644 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Wikingowie

Post autor: pan_satyros »

Pytanko:
Mając 1 żeglarza i odpowiednio 2 czarnych, 1 żółtego, 1 zielonego, 1 czerwonego ilu mogę przewieść skoro jednego czerwonego nie mam gdzie położyć ?
Awatar użytkownika
folko
Posty: 2442
Rejestracja: 23 wrz 2004, 13:26
Lokalizacja: Wodzisław Śl.
Kontakt:

Re: Wikingowie

Post autor: folko »

pan_satyros pisze:Pytanko:
Mając 1 żeglarza i odpowiednio 2 czarnych, 1 żółtego, 1 zielonego, 1 czerwonego ilu mogę przewieść skoro jednego czerwonego nie mam gdzie położyć ?
Mówimy o zasadach podstawowych...

żeglarz pozwala Ci wziąć 2 czarnych
lub
1 czarnego, 1 żółtego, 1 zielonego i 1 czerwonego... tego ostatniego jeśli nie masz gdzie położyć to nie zabierasz ze sobą, czeka na kolejną wysyłkę i okazję ;-)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6129
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 644 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Wikingowie

Post autor: pan_satyros »

Nie byłem po prostu pewien, czy skoro pisze z 'każdego koloru po jednym', to jeśli nie mogę zabrać z każdego koloru jaki mam (bo nie jest możliwe ustawienie), to może w ogóle nie mogę go użyć w ten sposób.
saturus69
Posty: 3
Rejestracja: 08 gru 2010, 12:22

Wikingowie - pytania o zasady

Post autor: saturus69 »

Witam

Zakupiłem Grę Wikingowie, w środku znajduje się jedna 6 -cio stronicowa instrukcja do gry. Wynika jednak z tej instrukcji, że w pudełku z gra powinna znajdować się instrukcja osobna, ktora sluży do gry zaawansowanej.

Gdzie mogę znaleźć taka instrukcje?

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Ryu »

To w zasadzie nie instrukcja a kartka z opisem.
Jeśli czegoś Ci brakuje pisz do MINDOK - przyślą brakujące elementy.
Ja tak miałem z tymi małymi podliczeniami punktów - miały być 4, miałem 1. Po 1 mailu otrzymałem wszystko pocztą.

Pozdrawiam
saturus69
Posty: 3
Rejestracja: 08 gru 2010, 12:22

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: saturus69 »

Dziękuję, za naprowadzenie do rozwiązania tematu mam nadzieję:)

Maila już wysłałem.

Ryu skoro posiadasz styczność z ta grą, to pozwolę sobie zapytać w sprawie pewnych reguł w grze, które nie są dla mnie do końca jasne :)

Po rozstawieniu stosu żetonów na kole, a wokół żetonów losowo wybranych wikingów, kręcimy kołem.
I teraz:

-tam gdzie wypadnie zero na cześć wyspy i wikinga, to można dopiero wziąć tą wyspę i wikinga gdy zgodnie z ruchem wskazówek zegara są dwa wolne pola? (czyli ktoś wcześniej w losowaniu zakupił te pola)

-kiedy gracz zakręci kołem, może zakupić dowolną wyspę z wikingiem za dowolna kwotę, na którą go stać?

Pozdrawiam serdecznie
Palmer
Posty: 1270
Rejestracja: 13 mar 2010, 15:24
Lokalizacja: Chorzów
Has thanked: 120 times
Been thanked: 192 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Palmer »

NIe kręcimy żadnym kołem :mrgreen:
Bierzesz to co chcesz i na co Cię stać, trzymaj się zasady, że nie możesz zabrać najtańszego, chyba że jest ostatni w swoim kolorze lub na innego nie masz kasy.
Koło przesuwamy gdy schdzą wikingowie najtańsi. Wtedy przesuwamy koło, aby pierwszy dostępny wiking kosztował 1 czy 0, nie pamiętam ile jest najmniej.
Przyda się jeszcze jedna lektura instrukcji :wink:
maciek_slon
Posty: 20
Rejestracja: 28 lis 2010, 23:13

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: maciek_slon »

saturus69 pisze: Maila już wysłałem.
A mogę spytać na jaki adres, i czy doszedł? Bo ja dzisiaj próbowałem na info@mindok.cz, ale za każdym razem wiadomość byłą odrzucana przez ich serwery, a próbowałem z różnych kont...
saturus69
Posty: 3
Rejestracja: 08 gru 2010, 12:22

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: saturus69 »

Palmer, faktycznie kołem nie kręcimy ;) doczytałem instrukcję. Jednak faza przesuwania koła nadal prosi o to by nim kręcić na wysokich obrotach ;)


maciek_slon dziś wysłałem na dokładnie taki adres: info@mindok.cz, na razie zwrotu wiadomości nie dostałem, więc raczej doszło. Możliwe , że masz problemy z pocztą, oby chwilowe :)

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Ryu »

Ale ja jestem głupek jednak... :| Miałem napisać Albi napisałem Mindok. Wielkie sorki ale pisałem z pamięci (byłem w pracy) i nie sprawdziłem na instrukcji...
Piszcie proszę na: office@albipolska.pl
bądź bezpośrednio do: anna.rutkowska@albipolska.pl

Nie będzie problemu.
Sorki jeszcze raz za zamieszanie...

BTW: ja kółkiem nie kręcę choć też miałem ochotę :lol: :wink:
maciek_slon
Posty: 20
Rejestracja: 28 lis 2010, 23:13

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: maciek_slon »

Ryu pisze:Ale ja jestem głupek jednak... :| Miałem napisać Albi napisałem Mindok. Wielkie sorki ale pisałem z pamięci (byłem w pracy) i nie sprawdziłem na instrukcji...
Piszcie proszę na: office@albipolska.pl
bądź bezpośrednio do: anna.rutkowska@albipolska.pl

Nie będzie problemu.
Sorki jeszcze raz za zamieszanie...
No ja ostatecznie w końcu do Albo napisałem i dostałem nawet odpowiedź błyskawicznie :-) Teraz czekam na rozwiązanie :-)
maciek_slon
Posty: 20
Rejestracja: 28 lis 2010, 23:13

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: maciek_slon »

Dobra, pytanie do zasad (przewożenie wikingów przy użyciu żeglarza) - jeśli mam 2 zwiadowców, 2 rybaków i jednego złotnika czekających na przewóz na wyspy, a na wyspach mam miejsce tylko dla 1 zwiadowcy i 1 rybaka, to z tego co zrozumiałem nie mogę nikogo przewieźć. Nie mam miejsca ani na przewiezienie wszystkich w jednym kolorze, ani na przewiezienie po jednym z kadego. Dobrze myślę?
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Ryu »

Z tego co pamiętam to przewozisz zwiadowcę i rybaka. Na złotnika nie ma miejsca to nie przewozisz ale pozostałych możesz.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: kdsz »

Ja również dołączam się do pytania: czy można przenosić dowolną ilość wikingów różnych profesji, czy też musimy mieć wszystkie kolory i dopiero wówczas jest możliwość przeniesienia?
I drugie pytanie... Taka sytuacja - w górnym rzędzie mamy np. 5 statków a w drugim dwie wyspy dla strażników w takim układzie:
X X X X X
X X
X X X

czy mogę dołożyć wyspę w drugim rzędzie w następujący sposób:

X X X X X
X X X X X

?
Awatar użytkownika
Kmet
Posty: 168
Rejestracja: 12 wrz 2006, 11:04
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 10 times
Been thanked: 3 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Kmet »

kdsz pisze:Ja również dołączam się do pytania: czy można przenosić dowolną ilość wikingów różnych profesji, czy też musimy mieć wszystkie kolory i dopiero wówczas jest możliwość przeniesienia?
I drugie pytanie... Taka sytuacja - w górnym rzędzie mamy np. 5 statków a w drugim dwie wyspy dla strażników w takim układzie:
X X X X X
X X
X X X

czy mogę dołożyć wyspę w drugim rzędzie w następujący sposób:

X X X X X
X X X X X

?
odp. 1 - nie musisz czekać na zebranie "kompletu" wszystkich. Chodzi po prostu o to, że każdy musi być innego koloru (albo wszyscy tacy sami).

odp.2 tylko pod warunkiem że pod dolną wyspą, poziom niżej będzie inna - dla ciągłości lądu.
Awatar użytkownika
cboot
Posty: 323
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: cboot »

Kmet pisze:odp.2 tylko pod warunkiem że pod dolną wyspą, poziom niżej będzie inna - dla ciągłości lądu.
Dodam tylko, że chociaż nie wynika to z instrukcji (przynajmniej polska instrukcja mówi ogólnie o dokładaniu do żetonów, czyli wywnioskować, że można dołożyć do statku), to wywnioskować to można z przykładowego rysunku na marginesie.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: kdsz »

Dzięki.

To jeszcze dwie sprawy.

Załóżmy taką sytuację. Mamy końcowe podliczanie punktów, konkretnie początek, czyli statki odparte/nieodparte. Jeden z graczy posiada walutę w wysokości trzech jednostek. Jednak nieodparte statki wymagają oddania do kasy ośmiu jednostek. Brakuje więc "piątaka" żeby wyjść na czysto. Co wtedy? Czy:
1. cofamy się o pięć Punktów Zwycięstwa na zasadzie wymiany PZ na kasę w stosunku 1:1
2. zapamiętujemy stratę pięciomonetową i o tyle pomniejszamy zysk uzyskany za złotników.

Jest to o tyle istotne, że w ostatecznym rozrachunku za kasę kupujemy PZ w stosunku 5:1 czyli zupełnie niewspółmiernie do wymiany w odwrotnym kierunku.


Druga sprawa, już zresztą podnoszona na tym forum. Może się zdarzyć, że ma znaczenie kolejność w jakiej gracze przenoszą wikingów z wykorzystaniem żeglarzy po ostatniej rundzie. Załóżmy taką sytuację: gra dwuosobowa, gracz nr 1 ma dwóch żeglarzy i musi ich wykorzystać do przeniesienia swoich meepli. Wówczas gracz nr 2, posiadający pięciu żeglarzy, może nieekonomicznie gospodarować swoimi żeglarzami np. przenosząc wikingów kolorami a nie zestawami, dzięki czemu na koniec gry będzie miał tylko jednego żeglarza niewykorzystanego. Zyskuje 10 PZ za żeglarzy i kilka punktów za zasoby. Jak rozwiązujecie ten problem?
Awatar użytkownika
Ryu
Posty: 2750
Rejestracja: 28 gru 2009, 19:58
Lokalizacja: Gliwice
Has thanked: 83 times
Been thanked: 161 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: Ryu »

kdsz pisze:Załóżmy taką sytuację. Mamy końcowe podliczanie punktów, konkretnie początek, czyli statki odparte/nieodparte. Jeden z graczy posiada walutę w wysokości trzech jednostek. Jednak nieodparte statki wymagają oddania do kasy ośmiu jednostek. Brakuje więc "piątaka" żeby wyjść na czysto. Co wtedy? Czy:
1. cofamy się o pięć Punktów Zwycięstwa na zasadzie wymiany PZ na kasę w stosunku 1:1
2. zapamiętujemy stratę pięciomonetową i o tyle pomniejszamy zysk uzyskany za złotników.
Z tego co pamiętam to pkt 1
kdsz pisze: Druga sprawa, już zresztą podnoszona na tym forum. Może się zdarzyć, że ma znaczenie kolejność w jakiej gracze przenoszą wikingów z wykorzystaniem żeglarzy po ostatniej rundzie. Załóżmy taką sytuację: gra dwuosobowa, gracz nr 1 ma dwóch żeglarzy i musi ich wykorzystać do przeniesienia swoich meepli. Wówczas gracz nr 2, posiadający pięciu żeglarzy, może nieekonomicznie gospodarować swoimi żeglarzami np. przenosząc wikingów kolorami a nie zestawami, dzięki czemu na koniec gry będzie miał tylko jednego żeglarza niewykorzystanego. Zyskuje 10 PZ za żeglarzy i kilka punktów za zasoby. Jak rozwiązujecie ten problem?
Jak gram z żoną nie patrzymy jak każde z nas przenosi wikingów. Każde z nas przenosi wg swojego uznania czyli robi tak, żeby mu zostało ich najwięcej.
Awatar użytkownika
cboot
Posty: 323
Rejestracja: 17 lut 2007, 14:28
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 4 times
Been thanked: 18 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: cboot »

kdsz pisze:Załóżmy taką sytuację. Mamy końcowe podliczanie punktów, konkretnie początek, czyli statki odparte/nieodparte. Jeden z graczy posiada walutę w wysokości trzech jednostek. Jednak nieodparte statki wymagają oddania do kasy ośmiu jednostek. Brakuje więc "piątaka" żeby wyjść na czysto. Co wtedy? Czy:
1. cofamy się o pięć Punktów Zwycięstwa na zasadzie wymiany PZ na kasę w stosunku 1:1
2. zapamiętujemy stratę pięciomonetową i o tyle pomniejszamy zysk uzyskany za złotników.
Taki problem w grze nie występuje, gdyż najpierw jest ostatnie duże podliczanie, a dopiero potem końcowe podliczanie. Tak więc złotnicy zarabiają najpierw, a potem się płaci za nieobronione statki. Po zapłaceniu za nieobronione statki nie zarabia się już później żadnych monet, którymi mógłbyś "odrobić" dług. Tak czy siak, trzeba zapłacić za brakującą kasę punktami zwycięstwa.
kdsz pisze:Druga sprawa, już zresztą podnoszona na tym forum. Może się zdarzyć, że ma znaczenie kolejność w jakiej gracze przenoszą wikingów z wykorzystaniem żeglarzy po ostatniej rundzie. Załóżmy taką sytuację: gra dwuosobowa, gracz nr 1 ma dwóch żeglarzy i musi ich wykorzystać do przeniesienia swoich meepli. Wówczas gracz nr 2, posiadający pięciu żeglarzy, może nieekonomicznie gospodarować swoimi żeglarzami np. przenosząc wikingów kolorami a nie zestawami, dzięki czemu na koniec gry będzie miał tylko jednego żeglarza niewykorzystanego. Zyskuje 10 PZ za żeglarzy i kilka punktów za zasoby. Jak rozwiązujecie ten problem?
Zasady mówią jasno, że podczas podliczania kolejne akcje wykonuje się kolejno rozpoczynając od pierwszego gracza. Tak więc ten, kto ma znacznik pierwszego gracza musi pierwszy rozdysponować swoich żeglarzy, a drugi może tę wiedzę wykorzystać.
Awatar użytkownika
espresso
Posty: 1559
Rejestracja: 22 lut 2010, 12:00
Lokalizacja: poznań
Has thanked: 40 times
Been thanked: 103 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: espresso »

cboot pisze:
kdsz pisze:Druga sprawa, już zresztą podnoszona na tym forum. Może się zdarzyć, że ma znaczenie kolejność w jakiej gracze przenoszą wikingów z wykorzystaniem żeglarzy po ostatniej rundzie. Załóżmy taką sytuację: gra dwuosobowa, gracz nr 1 ma dwóch żeglarzy i musi ich wykorzystać do przeniesienia swoich meepli. Wówczas gracz nr 2, posiadający pięciu żeglarzy, może nieekonomicznie gospodarować swoimi żeglarzami np. przenosząc wikingów kolorami a nie zestawami, dzięki czemu na koniec gry będzie miał tylko jednego żeglarza niewykorzystanego. Zyskuje 10 PZ za żeglarzy i kilka punktów za zasoby. Jak rozwiązujecie ten problem?
Zasady mówią jasno, że podczas podliczania kolejne akcje wykonuje się kolejno rozpoczynając od pierwszego gracza. Tak więc ten, kto ma znacznik pierwszego gracza musi pierwszy rozdysponować swoich żeglarzy, a drugi może tę wiedzę wykorzystać.
dokładnie tak jest, pierwszy gracz rozwozi pierwszy. z tym, że ponieważ trzeba rozwieźć wszystkich wikingów, dla których mamy miejsce, to nawet będąc pierwszym graczem można łatwo wyliczyć ilu minimalnie żeglarzy musi zużyć drugi gracz, a więc wiemy, czy jest szansa na bonusowe pkt, czy lepiej pozbyć się wszystkich żeglarzy i zyskać więcej pkt za rybaków.
uwielbiam tę grę :)
Awatar użytkownika
pan_satyros
Posty: 6129
Rejestracja: 18 maja 2010, 15:29
Lokalizacja: Siemianowice
Has thanked: 644 times
Been thanked: 513 times
Kontakt:

Re: Wikingowie

Post autor: pan_satyros »

Kolejna rozgrywka i mam ten sam problem:
Szary może przewieźć wszystkich jednego koloru lub po jednym z każdego dostępnego koloru.
Powiedzmy, że jest taka sytuacja: mam 3 niebieskich, 1 zielonego i 2 żółtych.
Czy mogę przewieźć wszystkich żółtych skoro mam miejsce tylko na jednego (tzn przewożę tylko 1 żółtego)? lub np przewieść z każdego po 1, nie mają miejsca na zielonego (czyli przewieźć tylko 1 niebieskiego i 1 żółtego).
Awatar użytkownika
idha
Posty: 404
Rejestracja: 04 sty 2009, 00:17
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 2 times
Been thanked: 36 times

Re: Wikingowie

Post autor: idha »

Możesz przewieźć zarówno tylko 1 żółtego (mimo że masz 2 żółtych), jak i 1 niebieskiego i 1 żółtego (mimo że masz dodatkowo 1 zielonego).
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Wikingowie

Post autor: WRS »

Generalnie wg zasad podstawowych (i zaawansowanych z kaflem czółna) szary może przewieźć wszystkich w jednym kolorze albo grupę - każdy w innym kolorze.
Oznacza to, że po zajęciu miejsc w łodzi żeglarz wysadza pasażerów na wolnych kaflach.
Ci, dla których brakło miejsc, wracają po spacerku na nabrzeże.

Tak, dlatego szarzy są tak cennym zasobem.
Tak, dlatego trzeba często poświęcić coś, by uzyskać co innego - np. miejsce na transportowanego wikinga.
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
gumpiarz
Posty: 9
Rejestracja: 12 paź 2009, 10:49

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: gumpiarz »

Nie bardzo rozumiem, o co chodzi z tym kombinowaniem z żeglarzami po ostatniej rundzie.
Ja zawsze grałem, że żeglarze muszą przewieźć wszystkich Wikingów z podstawki, niezależnie czy jest na nich miejsce na wyspach czy nie (w takiej sytuacji po prostu ci Wikingowie przepadają, co w sumie ma sens, ponieważ płaci się za wcześniejsze błędy). Gdyby nie trzeba było przewozić Wikingów, na których nie ma miejsca na wyspach, to premiowałoby to słabszą grę we wcześniejszych etapach.
Awatar użytkownika
kdsz
Posty: 1401
Rejestracja: 17 gru 2010, 13:06
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 455 times
Been thanked: 303 times

Re: Wikingowie, instrukcja do gry bardziej zaawansowanej

Post autor: kdsz »

Chodzi o to, że gracz kończący, wiedząc ile pozostałym graczom zostało żeglarzy, mógłby tak "nieracjonalnie" przewozić swoich wikingów, żeby zgarnąć bonus 10 pkt. ale żeby zostało mu jak najmniej szarych do wyżywienia. Ponieważ wikingów trzeba wyżywić, więc nie ma takiej opcji, że "przepadają", jak napisałeś, tylko pozostają na podstawce.

Dla przykładu - mam sześciu do przewiezienia: 2 zielonych, 1 czarnego, 1 czerwonego i 1 niebieskiego. Mogę to zrobić w ten sposób, że jednym żeglarzem przewożę zestaw zielony-czarny-czerwony-niebieski, a drugim ostatniego zielonego. Ale mogę również przenosić wikingów kolorami, wówczas "zużyję" czterech żeglarzy. Jeśli i tak zdobędę bonus, będzie to dla mnie korzystne, bo mam mniej wikingów do wyżywienia.
ODPOWIEDZ