18xx

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Awatar użytkownika
Xenir
Posty: 354
Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 150 times
Been thanked: 304 times

Re: 18xx

Post autor: Xenir »

obo_bb pisze: 20 sie 2021, 12:25 1. Miałeś dodatkowy kolor na dla 50'tki? bo pięćdziesiątki faktycznie by się przydały!
Nie, nie, nie. Tylko tak Wam się wydaje. Nie ma co mnożyć mnóstwa pośrednich nominałów. Każdy nominał powinien być 4-5x wyższy od poprzedniego, bo inaczej jest za dużo rozmieniania i zabawy z zamianą na wyższe nominały. Poza tym mniej nominałów = mniej kolorów = mniej zbliżone kolory*

Grałem już z różnymi rozkładami i najlepszy jest 1-5-20-100-500 (plus opcjonalnie 2000, chociaż tych prawie się nie używa i można zakończyć spokojnie przy 500). Nie ma zbędnych nominałów pomiędzy i ma ich na tyle mało, że ich kolory są do rozróżnienia bez problemu
Inne, z którymi miałem nieprzyjemność obcować:
- 1-5-25-100-500 - jedyny minus to te 25tki - są wygodne może w 5% gier
- 1-5-10-20-100-500 - 10tki wywalić i jest dobry zestaw. Ten konkretny którym grałem miał chyba za mało 5 i 20, co wymuszało grę 10tkami (było to dość upierdliwe)
- 1-5-10-25-100-500 - jak punkt wyżej, ale gorzej, bo 25... (wymiana 10tek na pojedyncze 25 jest upierdliwa)
- 1-5-10-50-100-500 - niestety jest to drugi najczęściej używany rozkład w kręgach w których grywam w 18xx. Nie umiem uargumentować w żaden sposób przydatności tego rozkładu. Wzrost nominałów jest tak bardzo w kratkę jak się tylko da i przez to irytujący do grania - x5, x2, x5, x2, x5. Dodatkowo zestaw, który mam konkretnie na myśli ma strasznie słaby design kolorystyczny. Każdy żeton jest czarny z szaro-białą naklejką, a kolor, który powinien być głównym kolorem, jest zaznaczony tylko po obwodzie. Dodatkowo 50tki są w dwóch odcieniach jasnoniebieskich (wyraźnie od siebie odstających), a 10tki również są niebieskie, ale ciemniejsze.
- 1-5-10-25-50-100-500 - to już mnie całkiem złamało psychicznie. Przynajmniej ten konkretny zestaw którym graliśmy. Niektórych nominałów (głównie 5) było po prostu za mało więc ciągle trzeba było wymieniać na wyższe. 7 nominałów to o 2 za dużo na przedziale 1-500. Ktoś mógłby powiedzieć, że wystarczyłoby dodać 5tek i by było ok. To na pewno, ale po co w ogóle mieć te wszystkie 10 i 50, jak zamiast nich można mieć więcej bardziej przydatnych nominałów?

*I tutaj przychodzą Iron Claye, które walą w pysk wszystkiemu co piszę o kolorach. 1-5-20 to biało-szary, błękitny (morski?) i ciemnoniebieski
Sir_Yaro pisze: 20 sie 2021, 13:24 Razem bank jest monstrualny (cos w okolicach 1 000 000) ale chciałem mieć możliwość łatwego dostosowywania banku do potrzeb gry. Plus w niektórych tytułach gdzie nie ma ograniczenia kasy nie trzeba się zastanawiać czy starczy kasy czy nie... :P
Suma nie ma takiego znaczenia jak ilość poszczególnych nominałów. Tak na prawdę to w prawie wszystkich grach jakie do tej pory rozgrywałem na żywo wystarczał nam bank o sumie 12000 złożony z dokładnie 300 żetonów (+/- 500tki w zależności od banku w danej grze). Czasem (rzadko) brakowało (dosłownie kilku) w 1817 i w Harzbahnie (tutaj więcej 500 albo nominałów wyższych od 500 - wtedy nie miałem jeszcze moich żetonów*).

*Po około 160 każdego z: 1, 5, 20, 100; koło 40-50x 500 i kilkanaście 2000. Z tego mam zrobiony zestaw przenośny (trochę ponad 300 szt.), a reszta leży w drugiej walizce w domu. Razem jest tego ok. 700 szt.
foxikos
Posty: 489
Rejestracja: 16 kwie 2020, 18:40
Lokalizacja: Rzeszów
Has thanked: 134 times
Been thanked: 245 times

Re: 18xx

Post autor: foxikos »

Miałem podobne podejście do banku - bez 10
Gramy w większości Iron Clays'ami ale też posiadam te żetony co Sir_Yaro pokazywał.
Dodam że gram bez 10 w banku, odbija się echem bo reszta graczy chciała mieć 10 w banku.

Sprawa banku jest dla mnie bardzo indywidualna, mnie nie przeszkadza że nie mam 10, innym przeszkadzało bo np. mieli dużo 1 i 5.
Moja kolekcja
Potrzebujesz insertu - zaglądnij https://insertme.pl/
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 1649
Rejestracja: 21 cze 2014, 18:00
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 47 times
Been thanked: 362 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Sir_Yaro »

foxikos pisze: 20 sie 2021, 14:36 Miałem podobne podejście do banku - bez 10
Gramy w większości Iron Clays'ami ale też posiadam te żetony co Sir_Yaro pokazywał.
Dodam że gram bez 10 w banku, odbija się echem bo reszta graczy chciała mieć 10 w banku.

Sprawa banku jest dla mnie bardzo indywidualna, mnie nie przeszkadza że nie mam 10, innym przeszkadzało bo np. mieli dużo 1 i 5.
Ja to widzę trochę tak jak z normalnymi pieniędzmi. Jakby wszystkim wystarczało 1-5-20-100-500 to byśmy nie mieli monet/banknotów pośrednich.

Wg mnie to kwestia gustu i nie ma się co nad tym za bardzo rozwodzić. Jeden woli mieć 8 różnych nominałów i wziąć jeden żeton 50, a drugi woli 5 nominałów, ale musi wziąć w to miejsce 4 żetony. Kwestia wyboru i co komu bardziej pasuje...
Awatar użytkownika
michaldz1
Posty: 274
Rejestracja: 18 paź 2011, 11:36
Has thanked: 80 times
Been thanked: 103 times

Re: 18xx

Post autor: michaldz1 »

GMT zapowiedziało 18 India. Autorzy Anthony Fryer, Michael Carter, Nick Neylon. Gra operacyjna dla 2-5 graczy.
https://www.gmtgames.com/p-948-18-india.aspx
W ogłoszeniu chwalą sie kilkoma twistami:
- "Dwójki nie rdzewieja". Mogą być częścią zapłaty za nowsze pociągi.
- Jest przewożenie towarów jakieś ograniczone
- Zawsze jakaś dywidenda jest wypłacana, nawet jeśli nie ma zysków.
- Jakieś akcje są losowane na poczatku gry (nie do końca chciało mi się czytać o co chodzi)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 921 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Już na starcie jestem uprzedzony, bo to będzie ósma osiemnastka Tony'ego w dwa lata. Nie bardzo mnie to napawa zaufaniem.
kamilpr
Posty: 375
Rejestracja: 05 maja 2015, 19:48
Has thanked: 25 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: kamilpr »

Jestem po drugiej grze w 1846. Przez cała grę w 1846 nikt nie zrobił innego podziału dystrubucji zysku niż 100% do udziałowców. Jednak każdy chciał żeby kasa w jak największej części szła do prezesa no i żeby akcje jak najbardziej rosły. To normalne ?
Również gra skończyła się gdy kupiliśmy raptem 1 pociąg z ery 4. U Was tez tak szybko się kończy? Pytam żeby może wypalać jakiś błąd w zasadach.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 921 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Za mało informacji, by móc wyłapać ewentualny błąd w zasadach :P

Wstrzymywanie jako równorzędny wybór względem wypłacania całości to raczej rzadkość w osiemnastkach.

W 1846, jeśli ma się jeden pociąg, ale trasy na dwa, to pewnie warto wstrzymać na drugi, bo wielokrotne skoki na giełdzie zrekompensują cofnięcie się (tylko pytanie, czy to nas nie pozostawi w tyle, jeśli chodzi o liczbę udziałów, bo to udziałami się wygrywa – oczywiście z uwzględnieniem ich jakości).
kamilpr pisze: 22 sie 2021, 07:23 Jednak każdy chciał żeby kasa w jak największej części szła do prezesa no i żeby akcje jak najbardziej rosły. To normalne ?
To tak jakby powiedzieć "Jednak każdy chciał mieć jak najwięcej punktów zwycięstwa. To normalne?" :wink:
Awatar użytkownika
obo_bb
Posty: 139
Rejestracja: 18 sie 2017, 15:23
Lokalizacja: Zabrze
Has thanked: 254 times
Been thanked: 76 times

Re: 18xx

Post autor: obo_bb »

kamilpr pisze: 22 sie 2021, 07:23 Przez cała grę w 1846 nikt nie zrobił innego podziału dystrubucji zysku niż 100% do udziałowców.
W 1846 zyski z dywidendy idą do spółki za każdą niesprzedaną akcję którą jeszcze posiada i to dość skutecznie zasila skarbiec spółki.
W rodzinie 183x akcje muszą byc w banku, żeby tak sie działo, więc trudniej w ten sposób dofinansować.
Jak napisał Galatolol, decyzja będzie zależała najczesciej od sytuacji. Dużo zależy też od designe'u gry, na co jest nacisk (koszty i ilość pociągów, koszty terenu, przychody z miast), u nas jak gralismy w 1882 to nie było sytuacji, by któreś ze spolek nie musiały zostawiac zysku dla siebie.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 921 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Generalnie (oczywiście każdy może grać, jak chce) w 1830 się wstrzymuje jedynie, jeśli ma to umożliwić zakup permanentnego pociągu (albo jeśli się robi jakieś konkrente manipulacje). Wstrzymanie to jest bycie dwa pola bardziej w lewo względem wypłacenia i po prostu rzadko się opłaca (dlatego wielokrotne skoki na giełdzie zmieniają postać rzeczy).

W 1830 te dwa pola to na koniec gry będzie różnica wartości wynosząca mniej więcej 30, czyli przy sześciu udziałach mamy wartość prezesa mniejszą o 180 + 60% wstrzymanej wypłaty. Załóżmy, że jechało się dobrze, np. za 200, jesteśmy więc wtedy 300 (180 + 120) do tyłu. Czy na pewno opłacało się wstrzymać to 200? Nie lepiej je dopłacić z kieszeni i być 100 do przodu? Już nie wspominając o tym, że wypłaconą gotówkę potencjalnie możemy zainwestować w coś, co zdąży wypłacić i wzrosnąć, zanim ewentualnie będziemy musieli sprzedać, by ratować firmę; albo w nową spółkę.
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

Dzisiaj graliśmy po raz pierwszy w 18DO w pełną wersję piwną - HSB (Heat, Sweat and Beer). W stosunku do wersji kolejowej (TRG - The Railway Game) jest to gra całkowicie inna.

W HSB, poza częścią kolejową (klasyczną, na ile rozumiem system 18xx) funkcjonują też browary - działają bardzo podobnie do spółek kolejowych (founding, floating, dywidendy, tor wartości, etc.). W części operacyjnej poza częścią kolejową wykonuje się dodatkowo operacje na piwie - głównie sprzedaż na lokalny rynek. Piwo produkuje się w rzeczonych browarach. Odpowiednikiem lokomotywy w browarach jest sprzęt warzelniczy. Występuje on w cenach takich samych jak lokomotywy, bo są to są te same karty (z jednej strony lokomotywa, z drugiej - kadzie). Tworzą one rynek CAPEXowy. Podobnie tym CAPEXem płaci się za budowę połączeń do kopalni i hut, co zwiększa wartość połączeń ORAZ tworzy dodatkowy popyt na piwo. Gra się pełnym bankiem, bo gra działa przez określoną liczbę tur - jest po prostu ileś akcji do wykonania, przesuwa się znacznik i jest koniec gry.

Jak wspomniałem, gra się zupełnie inaczej niż na wersji podstawowej. Gra jest dużo szybsza (my we dwóch ogarnęliśmy się na poziomie nieco ponad 3 godzin z tłumaczeniem) oraz z zupełnie zmienioną dynamiką. Pieniędzy jest dużo więcej (sporo spływa z browarów). Rozbudowa browarów mocno podraża też rynek lokomotyw, a przez wsteczne odliczanie do końca gry, bardzo trudno jest dociągnąć do ich wyższych modeli. W naszej grze najwyższa lokomotywa to była 5 - mocno poszliśmy w browary i nie było z czego inwestować w pociągi. Osobiście miałem odczucie, że gra skończyła się zdecydowanie za szybko, ale to może dlatego, że poprzednie były po prostu dłuższe. Mieliśmy obaj po jakieś 60% kasy, z którą kończyliśmy poprzednie gry. Różnica pomiędzy nami była na poziomie 5-7%.
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: shaggy92 »

Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
pasza_sadyka
Posty: 194
Rejestracja: 11 lis 2017, 19:52
Lokalizacja: Ùlëniô
Has thanked: 55 times
Been thanked: 65 times

Re: 18xx

Post autor: pasza_sadyka »

Pewnie jak wydadzą kolejną falę i tytuły trafią do magazynu w EU to pojawią się chętni.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 986
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 362 times
Been thanked: 777 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Apos »

shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 09:17 Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
Hej,
wraz ze znajomym jesteśmy w podobnej sytuacji zainteresowani zakupem: 18Chesapeake oraz 1882 (i może jeszcze 1 tytuł na zapas).
pasza_sadyka pisze: 26 sie 2021, 09:29 Pewnie jak wydadzą kolejną falę i tytuły trafią do magazynu w EU to pojawią się chętni.
Pisząc "kolejną falę", masz na myśli tytuły, które dopiero zostaną wydane?
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 09:17 Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
Napisałem do nich z pytaniem, czy będą na Essen. Wczoraj bilety kupiłem 8)
BTW, kogo polecilibyście tam odwiedzić "po linii" kolejowej? Jak zacząłem śledzić temat, to rynek osiemnastek jest - jakby to ująć - specyficzny (?).
_leigam_
Posty: 948
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 112 times
Been thanked: 197 times

Re: 18xx

Post autor: _leigam_ »

shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 09:17 Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
Duże zamówienia z tego co się orientuje średnio mają sens bo przesyłka jest chyba do 6 kg a później jest naliczana od nowa. jak coś to można się dogadać, szczególne jeśli jesteś z krk. Też chce mieć 1882.
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D
Niezwiązany z branżą.


NA SPRZEDAŻ Dice Settlers +promka Wyspa dinozaurów Calico+promka Twisted Fables ALL-IN + mata i inne
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

mistrz_yon pisze: 26 sie 2021, 10:06 Napisałem do nich z pytaniem, czy będą na Essen. Wczoraj bilety kupiłem 8)
BTW, kogo polecilibyście tam odwiedzić "po linii" kolejowej? Jak zacząłem śledzić temat, to rynek osiemnastek jest - jakby to ująć - specyficzny (?).
Jak będzie Wolfram to z nim możesz pogadać o Dortmundzie i innych jego starszych produkcjach. Pewnie będzie też Lonny - on też robi eurowate 18xx więc może to dobry kierunek po Dortmundzie (1840, 18Mag, wcześniejsze oczywiście też). Gadałem z nim tylko internetami przy graniu, ale chłop wydaje się spoko :)
Reszta - zdecydowana większość - środowiska jest w USA, a tam rynek "kolejowy" jest pewnie 5 razy większy niż cały świat razem wzięty.
AAG - czyli Scott - na pewno się tam nie zjawi, bo nie ma w tym biznesu. Jemu wystarczą magazyny w DE do wysyłki.
Apos pisze: 26 sie 2021, 09:57 Pisząc "kolejną falę", masz na myśli tytuły, które dopiero zostaną wydane?

obecnie produkowane są tytuły z 4 fali, "wave 4" - w listopadzie/grudniu pewnie będą rozsyłane po świecie i wtedy trafią na magazyn do Niemiec, powiększą katalog i pewnie też grono chętnych.
Ceny wysyłek to normalne ceny wysyłki DHLem z DE do PL, nie poradzimy nic na to.
Awatar użytkownika
Apos
Posty: 986
Rejestracja: 12 sie 2007, 14:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Has thanked: 362 times
Been thanked: 777 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Apos »

_leigam_ pisze: 26 sie 2021, 10:11
shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 09:17 Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
Duże zamówienia z tego co się orientuje średnio mają sens bo przesyłka jest chyba do 6 kg a później jest naliczana od nowa. jak coś to można się dogadać, szczególne jeśli jesteś z krk. Też chce mieć 1882.
Sprawdziłem i nie. Próg to 20kg
Flat Rate Shipping (up to 20kg) $17.21
_leigam_
Posty: 948
Rejestracja: 25 kwie 2018, 20:19
Has thanked: 112 times
Been thanked: 197 times

Re: 18xx

Post autor: _leigam_ »

Apos pisze: 26 sie 2021, 11:07
_leigam_ pisze: 26 sie 2021, 10:11
shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 09:17 Czy ktoś coś słyszał może o nadchodzącym zamówieniu zbiorowym z AAG? Czaję się na 1882 ale kupując samemu za przesyłkę płaci się jakieś absurdalne pieniądze ;O
Duże zamówienia z tego co się orientuje średnio mają sens bo przesyłka jest chyba do 6 kg a później jest naliczana od nowa. jak coś to można się dogadać, szczególne jeśli jesteś z krk. Też chce mieć 1882.
Sprawdziłem i nie. Próg to 20kg
Flat Rate Shipping (up to 20kg) $17.21
Coś dzwoniło, coś dzwoniło...

Może to chodziło o to że się 6 gier w tej wadze mieści? Pamięć bywa zawodna.
Preferuje: średnie/ciężkie euro, rywalizacja. Gram we wszystko :D
Niezwiązany z branżą.


NA SPRZEDAŻ Dice Settlers +promka Wyspa dinozaurów Calico+promka Twisted Fables ALL-IN + mata i inne
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: shaggy92 »

Czy "automatyczny" export pociągów występuje jedynie w 18Chesapeake?

Zastanawiam się czy nie jest to mechanika must have w tego typu grach?
Teoretycznie w każdej z nich train-rush może się "zaciąć" bez takiej mechaniki?
(na razie moje doświadczenie to 4 gry w 18Chesapeake na 18xx.games)
pasza_sadyka
Posty: 194
Rejestracja: 11 lis 2017, 19:52
Lokalizacja: Ùlëniô
Has thanked: 55 times
Been thanked: 65 times

Re: 18xx

Post autor: pasza_sadyka »

Jest też obecny w 1888.
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

shaggy92 pisze: 26 sie 2021, 20:34 Czy "automatyczny" export pociągów występuje jedynie w 18Chesapeake?

Zastanawiam się czy nie jest to mechanika must have w tego typu grach?
Teoretycznie w każdej z nich train-rush może się "zaciąć" bez takiej mechaniki?
(na razie moje doświadczenie to 4 gry w 18Chesapeake na 18xx.games)
jest jeszcze w kilku grach, to nie ewenement, po prostu lekki "twist". np. mój faworyt -Lonny - wrzucał to w swoje gry.
Eksport pojawia się tam, gdzie jest więcej niż zwykle pociągów. Przy mniejszej liczbie lokomotyw zakupy graczy doskonale zastępują eksport. Zobacz, że w Czokapiku jest więcej o 1 pociąg niż w pozostałych grach z rodziny 1830

Jak ludzie wiedzą o co w tych grach chodzi, to gra (prawie) nigdy się nie zatnie. Zawsze wygrywa jedna osoba, nawet o $1, jak reszta nic z tym nie robi to przegrywa. Wesołe puszczanie dwójek czemu nie (zdecydowanie nie), ale w tych grach bardziej chodzi o utopienie konkurencji. A jak kogoś przybliżyć do bankruta to wszyscy wiedzą ;)
Rush (nomen-omen) napędza te gry i jak ktoś zasmakował rdzy to będzie się działo, już zawsze :) Z ogranymi ludźmi ewentualna "stagnacja" zdarza się przed permanentnym, ale to stały punkt programu i nie wynika ze złej mechaniki / wad gry, tylko planu graczy.
Nie przypominam sobie ze swoich rozgrywek, żeby z ludźmi co już "coś" pograli gra stała w miejscu. Takie sytuacje to raczej początkujący mają i to jedna z rzeczy, która ludzi odpycha od tych gier - grają 4 godziny na 2T i 3T i biedne te gry... Dlatego zawsze rekomendujemy granie z kimś ogranym. (No i dlatego też Czesapik ma ten eksport)
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

piton pisze: 26 sie 2021, 21:09 Nie przypominam sobie ze swoich rozgrywek, żeby z ludźmi co już "coś" pograli gra stała w miejscu. Takie sytuacje to raczej początkujący mają i to jedna z rzeczy, która ludzi odpycha od tych gier - grają 4 godziny na 2T i 3T i biedne te gry...
Rozumiem, że mówimy o sytuacji, w której nie następuje dynamiczne przejście do wyższych lokomotyw, tylko gracze ciułają kasę na krótkich trasach, tak? Bo u nas to jest wręcz wyścig, żeby szybko zebrać kasę i przyciąć drugiego na odrzuceniu niskich numerów. Już kilka razy wyszło to całkiem złośliwie.
Awatar użytkownika
shaggy92
Posty: 140
Rejestracja: 25 mar 2012, 22:42
Lokalizacja: Czechowice-Dziedzice
Has thanked: 18 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: shaggy92 »

Szybko zebrać kasę = nie wypłacac dywidendy?
Czy np wymusić wymuszone kupno pociągu za własną kasę poprzez oddanie ostatniego do innej spółki.

W pierwszym wypadku tracimy na wartości akcji + sama kasę z dywidendy. W drugim również tracimy bo w turze bez pociągu spółka nie zarobi i również spadnie ;p

O ile to są 2 i 3 to nie są duże koszty ale czy takie 1830 nie ma tendencji do zatrzymania się na 4 i 5?
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3417
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1163 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

mistrz_yon pisze: 26 sie 2021, 23:32 Rozumiem, że mówimy o sytuacji, w której nie następuje dynamiczne przejście do wyższych lokomotyw, tylko gracze ciułają kasę na krótkich trasach, tak? Bo u nas to jest wręcz wyścig, żeby szybko zebrać kasę i przyciąć drugiego na odrzuceniu niskich numerów. Już kilka razy wyszło to całkiem złośliwie.
No to odkryliście sedno tych gier ;) i tak właśnie działa train rush

shaggy92 pisze: 27 sie 2021, 07:36 (...) czy takie 1830 nie ma tendencji do zatrzymania się na 4 i 5?
to już herezje piszesz . A ile razy grałeś w 1830 i miałeś takie sytuacje ;)
1830 zatrzymuje się na bankrucie jak ktoś diesla kupi :lol:
Awatar użytkownika
mistrz_yon
Posty: 705
Rejestracja: 26 kwie 2005, 11:46
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 158 times
Been thanked: 252 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: mistrz_yon »

shaggy92 pisze: 27 sie 2021, 07:36 Szybko zebrać kasę = nie wypłacac dywidendy?
Czy np wymusić wymuszone kupno pociągu za własną kasę poprzez oddanie ostatniego do innej spółki.

W pierwszym wypadku tracimy na wartości akcji + sama kasę z dywidendy. W drugim również tracimy bo w turze bez pociągu spółka nie zarobi i również spadnie ;p
U nas - ale zastrzegam, graliśmy dosłownie kilka razy - chwilowo działa taki schemat:
1. Dokapitalizować spółkę do granic swoich możliwosci (realnie schodząc do zera własnej kasy).
2. Uważając jednakże, żeby nie kupić za dużo, żeby coś tam początkowo chociaż wpadało do budżetu spółeczki.
3. Podbić cenę wypłacając dywidendy kilka razy z rzędu.
4. Kilkukrotnie nie wypłacać dywidendy i za to kupić najlepszą możliwą lokomotywę.

Standardem jest skupowanie akcji przeciwnika, ale tylko na niskich wartościach. Powody są dwa: (1) odcięcie spółki od możliwości czerpania zysków z dywidendy, (2) niskie dokapitalizowanie zakupem. Trzeci (długoterminowy) to zysk na wydanej na to kasie już na sam koniec gry.

Z jakiegoś powodu przegapiliśmy możliwość sprzedaży pociągów pomiędzy spółkami, a to będzie ogromne ułatwienie. Dopiero teraz sprawdziłem zasady, gdzie jest to szczegółowo opisane. Więc będzie się działo.
ODPOWIEDZ