Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)
: 16 lip 2023, 22:00
Czkałem na tę grę gdyż lubię cywilizacyjny klimat. Czy to jest gra cywilizacyjna? Moim zdaniem tak - jest to rozbudowa swojej frakcji na mapie oraz w technologiach więc temat cywilizacyjny jest - nie jest to po prostu taka gra cywilizacyjna jak Clash of Cultures, Nations czy Cywilizacja Poprzez Wieki.
Ładne wykonanie - plansza jest fajna - nie mieliśmy problemów z rozróżnianiem kolorów żetonów. Ładne grafiki na kartach. Ładne żetony - kupowaniem wersji z plastikiem jest całkowicie zbędne.
Ekonomia gry działa aczkolwiek graliśmy na przelicznik pieniędzy 3:1 - przelicznik 2:1 psuje ekonomią oraz mocno faworyzuje pieniądze oraz liderów dających monety - do, moim zdaniem, poziomu braku balansu. Niski wpływ na grę niepokojów oraz ich brak przy wyczerpaniu kart Podatków i Cła jest kiepskim rozwiązaniem faworyzującym pieniądze.
Przyjemnie pozyskuje się surowce oraz populację wraz z żetonami handlu i symbolami nauki. Rozbudowa na planszy jest też przyjemna.
Wady:
- gra się ciągnie - przyjmuje do wiadomości, że stosowanie przelicznika 3:1 wydłuża grę jednak nadal uważam, że długość gry źle skaluje się na mniejszą ilość graczy. Przy 6 graczach na pewno idzie szybciej - przy dwóch graczach dłuży się.
- niekonsekwencje na kartach i instrukcji - jest to irytujące - "farmy" na żetonach a "wioski" w instrukcji; niektóre karty są niejasne - brakuje im wydaje się wymaganego tekstu - nie jest to psujące rozgrywkę ale irytuje;
- nie do końca precyzyjnie zaprojektowana plansza - tor budów "domyślnych" powinien być zaprojektowany inaczej - niejasne jest zwłaszcza kiedy dodaje się pieniądze do rezerwy "Cła i Podatki" a kiedy nie - jednak po paru rozgrywkach jest to nieistniejący problem.
- mam wrażenie, że niektóre karty są zbyt mocne - zwłaszcza te które dają stałe efekty w grze - plus 1 do mobilizacji, Pancerz, machiny oblężnicze;
Werdykt - nie chcę tej gry w kolekcji - po kilku rozgrywkach widziałem wszystko - mogę zagrać jak ktoś kiedyś zaproponuje lub raz na rok z półki w klubie planszówkowym mogę rozłożyć.
EDYCJA PO ZAGRANIU NA WIĘCEJ OSÓB
Ocena gry podwyższyła się po zagraniu na więcej osób (w tym wypadku 5 osób). Zdecydowanie zyskuje element area control - trzeba bardziej kombinować gdzie umieścić swoje elementy aby zapunktować - dodaje to przyjemną warstwę i kolejne decyzje - skupiać się na wystawianiu elementów na planszę czy jednak kupowanie kart punktujących. Gra również nie dłuży się na więcej osób - kolejne punktowania przychodzą szybciej i nie ma już tak wiele czasu na dorzucanie kolejnych kart do swojego stosu - trzeba bardziej kombinować co się opłaca a co nie. Mam wrażenie, że gra jednak została zaprojektowana i policzona na 4-6 graczy niż na 2-3 - mechanizmy skalujące na mniejszą ilość graczy działają słabo.
Co do minusów - więcej osób grało więc więcej dostrzegliśmy błędów na kartach (np lider Kapłanka) - wstyd dla Portalu za takie pomyłki. Wychodzą też niejasności niektórych kart - zwłaszcza kiedy "Miasta" liczymy zarówno zwykłe i portowe a kiedy tylko zwykłe - widziałem, że jest to wyjaśnione na forum BGG. Podobnie sporo wątpliwości budzą karty, które odnoszą się do elementów tylko jednego gracza a kiedy do wszystkich - czasem da się to wywnioskować w miarę jednoznacznie a czasem nie.
Ogólnie myślę jednak nad zakupem na większa ilość graczy. Szkoda jednak, że gra ma tyle irytujących błędów - widziałem, że jest dodatek, który wprowadza nieco asymetrii do frakcji co jest zawsze mile widziane - może zdecyduję się na zakup jakiejś poprawionej wersji z dodatkiem.
Ładne wykonanie - plansza jest fajna - nie mieliśmy problemów z rozróżnianiem kolorów żetonów. Ładne grafiki na kartach. Ładne żetony - kupowaniem wersji z plastikiem jest całkowicie zbędne.
Ekonomia gry działa aczkolwiek graliśmy na przelicznik pieniędzy 3:1 - przelicznik 2:1 psuje ekonomią oraz mocno faworyzuje pieniądze oraz liderów dających monety - do, moim zdaniem, poziomu braku balansu. Niski wpływ na grę niepokojów oraz ich brak przy wyczerpaniu kart Podatków i Cła jest kiepskim rozwiązaniem faworyzującym pieniądze.
Przyjemnie pozyskuje się surowce oraz populację wraz z żetonami handlu i symbolami nauki. Rozbudowa na planszy jest też przyjemna.
Wady:
- gra się ciągnie - przyjmuje do wiadomości, że stosowanie przelicznika 3:1 wydłuża grę jednak nadal uważam, że długość gry źle skaluje się na mniejszą ilość graczy. Przy 6 graczach na pewno idzie szybciej - przy dwóch graczach dłuży się.
- niekonsekwencje na kartach i instrukcji - jest to irytujące - "farmy" na żetonach a "wioski" w instrukcji; niektóre karty są niejasne - brakuje im wydaje się wymaganego tekstu - nie jest to psujące rozgrywkę ale irytuje;
- nie do końca precyzyjnie zaprojektowana plansza - tor budów "domyślnych" powinien być zaprojektowany inaczej - niejasne jest zwłaszcza kiedy dodaje się pieniądze do rezerwy "Cła i Podatki" a kiedy nie - jednak po paru rozgrywkach jest to nieistniejący problem.
- mam wrażenie, że niektóre karty są zbyt mocne - zwłaszcza te które dają stałe efekty w grze - plus 1 do mobilizacji, Pancerz, machiny oblężnicze;
Werdykt - nie chcę tej gry w kolekcji - po kilku rozgrywkach widziałem wszystko - mogę zagrać jak ktoś kiedyś zaproponuje lub raz na rok z półki w klubie planszówkowym mogę rozłożyć.
EDYCJA PO ZAGRANIU NA WIĘCEJ OSÓB
Ocena gry podwyższyła się po zagraniu na więcej osób (w tym wypadku 5 osób). Zdecydowanie zyskuje element area control - trzeba bardziej kombinować gdzie umieścić swoje elementy aby zapunktować - dodaje to przyjemną warstwę i kolejne decyzje - skupiać się na wystawianiu elementów na planszę czy jednak kupowanie kart punktujących. Gra również nie dłuży się na więcej osób - kolejne punktowania przychodzą szybciej i nie ma już tak wiele czasu na dorzucanie kolejnych kart do swojego stosu - trzeba bardziej kombinować co się opłaca a co nie. Mam wrażenie, że gra jednak została zaprojektowana i policzona na 4-6 graczy niż na 2-3 - mechanizmy skalujące na mniejszą ilość graczy działają słabo.
Co do minusów - więcej osób grało więc więcej dostrzegliśmy błędów na kartach (np lider Kapłanka) - wstyd dla Portalu za takie pomyłki. Wychodzą też niejasności niektórych kart - zwłaszcza kiedy "Miasta" liczymy zarówno zwykłe i portowe a kiedy tylko zwykłe - widziałem, że jest to wyjaśnione na forum BGG. Podobnie sporo wątpliwości budzą karty, które odnoszą się do elementów tylko jednego gracza a kiedy do wszystkich - czasem da się to wywnioskować w miarę jednoznacznie a czasem nie.
Ogólnie myślę jednak nad zakupem na większa ilość graczy. Szkoda jednak, że gra ma tyle irytujących błędów - widziałem, że jest dodatek, który wprowadza nieco asymetrii do frakcji co jest zawsze mile widziane - może zdecyduję się na zakup jakiejś poprawionej wersji z dodatkiem.