Osadnicy: Narodziny Imperium (Ignacy Trzewiczek)
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Ja bym grał tak, że można obcą kartę wybudować jako własną lokację. Skoro przejęcie przez Egipcjan karty Szlaku handlowego pozwala Egiptowi podpisać umowę zaznaczając ją kartą japońską (bo taki zwrot jest na karcie Szlaku), to nie widzę przeciwwskazań, żeby Negocjatora użyć do wybudowania lokacji z obcej karty, skoro tekst Negocjatora nakazuje po prostu wyłożyć jedną z naszych umów jako lokację. W instrukcji jedyne uściślenie mówi o umowie spod naszej karty frakcji i chyba chodzi tu tylko o zaznaczenie różnicy między normalnymi umowami, a umowami zawartymi dzięki Szlakowi, które są w gruncie rzeczy czyjąś lokacją, a tej zabrać nam nie wolno.Bary pisze:Już tłumaczę, na czym oparłem swoją tezę. Twój cytat informuje gracza, że nie może użyć negocjatora na umowie z lokacji przeciwnika. W podstawce tylko szlak handlowy umożliwiał podpisanie takiej umowy (stąd tekst w nawiasie, który w mojej opinii nakierowuje użytkownika na konkretną kartę). W dodatku doszła także dama. Rozumiem, że ten tekst w nawiasie może być zrozumiany dwuznacznie. Jeśli traktować go jako uszczegółowienie tego co przed nawiasem to faktycznie, racja jest po Twojej stronie. Ja natomiast traktuję go jedynie jako przykład karty, który umożliwia takie działanie (w podstawce była jedna, w dodatku doszła druga). Oczywiście nie dam głowy, że mam w 100% rację, ale taką pewność da nam jedynie odpowiedź autora.morte8807 pisze: @Bary, czy mógłbyś przytoczyć fragment z instrukcji który tego zabrania?
Przy samym opisie karty Damy Szpieg (w instrukcji z KPP), nie widzę żadnych ograniczeń.
Natomiast widzę tylko (instrukcja O:NI, strona 11):
"Jeśli posiadasz Umowy z Lokacjami przeciwnika (dzięki karcie Szlak handlowy), to nie możesz użyć takiej Umowy, kiedy aktywujesz Akcję negocjatora".
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Tak jak pisałem - wydaje mi się, że wymienione w instrukcji doprecyzowanie tyczy się tylko Szlaku Handlowego.
Ja to widzę w ten sposób - Szlak Handlowy co prawda podpisuje umowę, ale na nieco innych zasadach niż Dama. Nasza karta zostaje wsunięta pod kartę frakcyjną przeciwnika. Gdybyśmy mogli teraz Negocjatorem zabrać komuś sprzed nosa jego własną kartę frakcyjną, to byłoby to trochę za mocne. Otrzymalibyśmy potwora, który jest w stanie najpierw "wczepić" się w dowolną budowlę frakcyjną przeciwnika, a w kolejnej turze przyciągnąć ją do siebie.
Dama Szpieg natomiast działa zupełnie inaczej. Podpisuje umowę na normalnych zasadach - bierzemy kartę frakcyjną i dodajemy ją do umów. Jedyną różnicą tutaj jest to, że zabieramy ją z talii przeciwnika. Dodatkowo, opieramy się w dużej mierze na losowości i ograniczonym wyborze, gdyż wybrać musimy jedną z dwóch losowych kart. Możemy trafić coś fajnego, albo możemy trafić na śmieci.
Dodatkowo, wydaje mi się, że gdyby istniałyby jakieś ograniczenia związane z kartą Damy, to autor gry podkreśliłby to w ulotce z opisem kart, dołączonej do KPP.
Chociaż kto tam wie, kombo na nieskończoność punktów japońcami przeszło i nikt na to przez jakiś czas nie zwracał uwagi
Na pierwszy rzut oka kuszące działanie, ale po chwili namysłu - szkoda złota, którego i tak często brakuje do punktowania na koniec
Ja to widzę w ten sposób - Szlak Handlowy co prawda podpisuje umowę, ale na nieco innych zasadach niż Dama. Nasza karta zostaje wsunięta pod kartę frakcyjną przeciwnika. Gdybyśmy mogli teraz Negocjatorem zabrać komuś sprzed nosa jego własną kartę frakcyjną, to byłoby to trochę za mocne. Otrzymalibyśmy potwora, który jest w stanie najpierw "wczepić" się w dowolną budowlę frakcyjną przeciwnika, a w kolejnej turze przyciągnąć ją do siebie.
Dama Szpieg natomiast działa zupełnie inaczej. Podpisuje umowę na normalnych zasadach - bierzemy kartę frakcyjną i dodajemy ją do umów. Jedyną różnicą tutaj jest to, że zabieramy ją z talii przeciwnika. Dodatkowo, opieramy się w dużej mierze na losowości i ograniczonym wyborze, gdyż wybrać musimy jedną z dwóch losowych kart. Możemy trafić coś fajnego, albo możemy trafić na śmieci.
Dodatkowo, wydaje mi się, że gdyby istniałyby jakieś ograniczenia związane z kartą Damy, to autor gry podkreśliłby to w ulotce z opisem kart, dołączonej do KPP.
Chociaż kto tam wie, kombo na nieskończoność punktów japońcami przeszło i nikt na to przez jakiś czas nie zwracał uwagi
Co do basenu zawsze graliśmy tak, że mogą się wzajemnie odświeżać.Bary pisze:Dorzuciłbym jeszcze pytanko o kartę Egiptu: Królewski Basen. Czy mając wybudowane 2 takie karty, można użyć jedną, aby oczyścić drugą? Na karcie jest napisane, że można za jej pomocą usunąć dobra z innej kary, jednak nie wiem czy słowo "inna" oznacza jedynie inny egzemplarz, czy też inny typ karty.
Na pierwszy rzut oka kuszące działanie, ale po chwili namysłu - szkoda złota, którego i tak często brakuje do punktowania na koniec
Ostatnio zmieniony 10 cze 2015, 22:01 przez morte8807, łącznie zmieniany 2 razy.
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Na BGG padło podobne pytanie, gracze twierdzili, że nic tego nie zabrania, więc akcja jest dozwolona.
Bary, pisz do Portalu/Trzewika, Ciebie tam znają, to nie nakrzyczą i odpowiedzą
Bary, pisz do Portalu/Trzewika, Ciebie tam znają, to nie nakrzyczą i odpowiedzą
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
-
- Posty: 187
- Rejestracja: 22 sty 2013, 19:00
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
W tym filmiku jest troszkę o Atlantydach do Osadników. Po angielsku, ale myślę, że to nie problem
https://www.youtube.com/watch?v=vMPXE29STCU
https://www.youtube.com/watch?v=vMPXE29STCU
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Odpowiedź jest już w wątku z zasadami.Yavi pisze:Na BGG padło podobne pytanie, gracze twierdzili, że nic tego nie zabrania, więc akcja jest dozwolona.
Bary, pisz do Portalu/Trzewika, Ciebie tam znają, to nie nakrzyczą i odpowiedzą
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Wczoraj rozgrywka Japonią z nastawieniem na wystawianie kart frakcyjnych przyniosła 105 punktów. To mój rekord, ale i tak jestem zawiedziony, bo szczęście sprzyjało w dociągu (mnóstwo kart, lokacje bonusujące itp. - fuks za fuksem po prostu), a wynik nie przekroczył moich najlepszych osiągnięć pozostałymi frakcjami. Wszędzie ugrzązłem ciut poniżej 110 punktów (podstawka only).
Z innej beczki - czy Portal planuje zamieścić małe FAQ w instrukcji do Atlantydów? Na pewno znalazłoby się kilka kwestii, które warto zawrzeć w oficjalnej książeczce, zamiast szukać po forach itp.
Moje propozycje:
- napisać o nie przetasowywaniu wyczerpanego stosu frakcyjnego (oficjalna zmiana)
- kombo Negocjator + Dama
- dwie akcje za 1 punkt to nie to samo co jedna akcja za 2 punkty (Sfinks)
Z innej beczki - czy Portal planuje zamieścić małe FAQ w instrukcji do Atlantydów? Na pewno znalazłoby się kilka kwestii, które warto zawrzeć w oficjalnej książeczce, zamiast szukać po forach itp.
Moje propozycje:
- napisać o nie przetasowywaniu wyczerpanego stosu frakcyjnego (oficjalna zmiana)
- kombo Negocjator + Dama
- dwie akcje za 1 punkt to nie to samo co jedna akcja za 2 punkty (Sfinks)
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
To jest chyba oczywiste?tomb pisze: - dwie akcje za 1 punkt to nie to samo co jedna akcja za 2 punkty (Sfinks)
-
- Posty: 202
- Rejestracja: 15 lut 2014, 21:21
- Lokalizacja: Oława / Drzemlikowice
- Been thanked: 1 time
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Jeśli na forum notorycznie pada to pytanie to raczej nie jest. Są gracze, którzy nie czytają tego forum więc tym bardziej mogą mieć problem z interpretacją.Pixa pisze:To jest chyba oczywiste?tomb pisze: - dwie akcje za 1 punkt to nie to samo co jedna akcja za 2 punkty (Sfinks)
Stowarzyszenie Planszoaktywni- Tak działamy z grami planszowymi w Oławie.
---
Profil osobisty na BGG
---
Profil osobisty na BGG
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Pojawił się pierwszy mini dodatek do Osadników: http://portalgames.pl/sklep/pl/osadnicy ... 206.p.html
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
- Wspieram.to
- Posty: 675
- Rejestracja: 07 lut 2013, 12:00
- Lokalizacja: Szczecin
- Been thanked: 16 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Są gdzieś widoczne wszystkie żetony eksploracji? W sensie teksty na nich?
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Kiedyś był przerabiany temat żetonu obrony, który można położyć dopiero w swojej rundzie, czyli przeciwnicy grający przed nami w danej rundzie mają większe szanse na spalenie nam ważnej lokacji. Czy ktoś z was omija ten przepis i dopuszcza wyłożenie żetonu obrony wcześniej np. w fazie produkcji?
Od razu dopowiem, że wiem, co powiedział na ten temat Trzewiczek, rozumiem, na czym polegają konsekwencje takiego rozwiązania itd., ale u mnie gra się z domową zasadą, że gracz ma wybór, czy w fazie produkcji wykłada żeton na z góry bronioną kartę, czy jednak zostawia go do późniejszego użycia.
Dlaczego tak? Ano z dwóch przyczyn:
a) to jest gra strategiczna i jeśli uważam, że mam na stole ważną kartę, to nie powinno mi się zabierać szans obrony tej lokacji przypadkową kolejnością rozgrywania tur;
b) w trakcie pięciorundowej rozgrywki rozłożenie między graczami kolejności rozgrywania tury jest nierównomierne, czyli niesprawiedliwe, a zasada o żetonie obrony dodatkowo wzmacnia pozycję gracza rozpoczynającego całą grę.
(Po cichu chciałbym, aby w oficjalnych zasadach moja (lub podobna) modyfikacja znalazła się choćby jako wariant.)
Od razu dopowiem, że wiem, co powiedział na ten temat Trzewiczek, rozumiem, na czym polegają konsekwencje takiego rozwiązania itd., ale u mnie gra się z domową zasadą, że gracz ma wybór, czy w fazie produkcji wykłada żeton na z góry bronioną kartę, czy jednak zostawia go do późniejszego użycia.
Dlaczego tak? Ano z dwóch przyczyn:
a) to jest gra strategiczna i jeśli uważam, że mam na stole ważną kartę, to nie powinno mi się zabierać szans obrony tej lokacji przypadkową kolejnością rozgrywania tur;
b) w trakcie pięciorundowej rozgrywki rozłożenie między graczami kolejności rozgrywania tury jest nierównomierne, czyli niesprawiedliwe, a zasada o żetonie obrony dodatkowo wzmacnia pozycję gracza rozpoczynającego całą grę.
(Po cichu chciałbym, aby w oficjalnych zasadach moja (lub podobna) modyfikacja znalazła się choćby jako wariant.)
Może być fajny, ale widzę po widocznym tekście, że nie nadaje się do wariantu z draftem. Trudno, dostosuję się.Bary pisze:Pojawił się pierwszy mini dodatek do Osadników: http://portalgames.pl/sklep/pl/osadnicy ... 206.p.html
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Gram zgodnie z zasadami i uwielbiam minę narzeczonej, gdy w pierwszym ruchu niszczę jej jakąś lokację. Swoją drogą zarzut b) jest niesłuszny (przynajmniej w odniesieniu do obrony), bo w pierwszej turze nie ma czego niszczyćtomb pisze:Kiedyś był przerabiany temat żetonu obrony, który można położyć dopiero w swojej rundzie, czyli przeciwnicy grający przed nami w danej rundzie mają większe szanse na spalenie nam ważnej lokacji. Czy ktoś z was omija ten przepis i dopuszcza wyłożenie żetonu obrony wcześniej np. w fazie produkcji?
Od razu dopowiem, że wiem, co powiedział na ten temat Trzewiczek, rozumiem, na czym polegają konsekwencje takiego rozwiązania itd., ale u mnie gra się z domową zasadą, że gracz ma wybór, czy w fazie produkcji wykłada żeton na z góry bronioną kartę, czy jednak zostawia go do późniejszego użycia.
Dlaczego tak? Ano z dwóch przyczyn:
a) to jest gra strategiczna i jeśli uważam, że mam na stole ważną kartę, to nie powinno mi się zabierać szans obrony tej lokacji przypadkową kolejnością rozgrywania tur;
b) w trakcie pięciorundowej rozgrywki rozłożenie między graczami kolejności rozgrywania tury jest nierównomierne, czyli niesprawiedliwe, a zasada o żetonie obrony dodatkowo wzmacnia pozycję gracza rozpoczynającego całą grę.
(Po cichu chciałbym, aby w oficjalnych zasadach moja (lub podobna) modyfikacja znalazła się choćby jako wariant.)
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Wątpię w jakieś zmiany, bo jednak zasady dot. żetonu obrony w swym obecnym kształcie trzymają się pryncypium KISS Ale prawdą jest, że sporo goryczy nieraz powodują. Przykładowo, jeśli sowicie wyposażony w miecze, mało który przeciwnik odpuści sobie szansę spalenia Wieży. Czyli bycie pierwszym nie tylko daje przywilej pierwszeństwa w akcjach czy w drafcie, ale też właśnie takie smaczne bonusy. Co czyni budową wieży strażniczej efektywnie bezsensowne, no chyba że ktoś jest Barbarzyńcą i sam ją Hołotą spali jeszcze w tej rundzie.
Zasada "zostaw albo zresetuj" jest dobra i sam nad nią się zastanawiałem. No ale nie widzę dla niej innej przyszłości jak tylko home rule...
Zasada "zostaw albo zresetuj" jest dobra i sam nad nią się zastanawiałem. No ale nie widzę dla niej innej przyszłości jak tylko home rule...
- Backero
- Posty: 392
- Rejestracja: 31 maja 2015, 21:34
- Lokalizacja: Rzeszów
- Has thanked: 146 times
- Been thanked: 84 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
My ze znajomymi także wprowadziliśmy ten wariant z dokładnie tego samego powodu. Nie lubię "domowych" wariantów i lubię grać w gry w pełni zgodnie z instrukcją, ale w tej kwestii zrobiłem akurat wyjątek i w pełni popieram wersję z opcjonalnym umiejscowieniem żetonu obrony przed rozpoczęciem pierwszej tury każdej rundy.
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Cieszę się, że nie tylko my dostrzegamy ten problem(ik).
No tak, ale w grze na 3 (tak gram najczęściej) podział nadal jest nierówny.Yavi pisze:Swoją drogą zarzut b) jest niesłuszny (przynajmniej w odniesieniu do obrony), bo w pierwszej turze nie ma czego niszczyć
Może się pokuszę o liścik do autora. A może przedstawiciele Portalu przekażą szefowi? Czy Portal słyszy głos ludu grającego miast i wsi?Dexterus pisze:Zasada "zostaw albo zresetuj" jest dobra i sam nad nią się zastanawiałem. No ale nie widzę dla niej innej przyszłości jak tylko home rule...
"Jak kto ma swój rozum, ten głupi nie jest [...] Głupie są te, co cudzy rozum mają."
- Atamán
- Posty: 1347
- Rejestracja: 13 kwie 2010, 12:42
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 562 times
- Been thanked: 284 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Ja również od pewnego czasu tak gram, jak tomb napisał.
A argumentacja Trzewika nietrafiona, bo dotyczyła obowiązku użycia żetony obrony w fazie produkcji.
A argumentacja Trzewika nietrafiona, bo dotyczyła obowiązku użycia żetony obrony w fazie produkcji.
- Yavi
- Posty: 3186
- Rejestracja: 08 lut 2013, 11:34
- Lokalizacja: Gdańsk
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 40 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
tomb:
Racja, o grze we 3 nie pomyślałem
Racja, o grze we 3 nie pomyślałem
Planszówki we dwoje - blog o grach planszowych nie tylko dla dwojga!
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
Pytania o zasady - grupa na Facebooku
- Bary
- Posty: 3064
- Rejestracja: 18 sty 2015, 14:25
- Lokalizacja: Szczecin
- Has thanked: 73 times
- Been thanked: 47 times
- Kontakt:
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Jakiś czas temu Trzewik zajął juz stanowisko w tej sprawie wiec nie sądzę, żeby mail do redakcji coś zmienił.
Mój blog na ZnadPlanszy
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Recenzja Cooper Island na ZnadPlanszy
Kupię dodatek Hobbit: Na Progu do WP LCG!
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Mam pytanie co do Mrocznej Kaplicy - Czy można jej użyć wielokrotnie podczas jednej rundy?
Pozdrawiam
Pozdrawiam
"Przywódcy zawsze stają w pierwszym szeregu"
Moja skromna kolekcja: http://boardgamegeek.com/collection/user/Zbylut
Moja skromna kolekcja: http://boardgamegeek.com/collection/user/Zbylut
- Trolliszcze
- Posty: 4778
- Rejestracja: 25 wrz 2011, 18:25
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 1037 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Wszystkich akcji można użyć tylko raz na rundę, o ile treść karty nie stanowi inaczej.
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
dzieki
"Przywódcy zawsze stają w pierwszym szeregu"
Moja skromna kolekcja: http://boardgamegeek.com/collection/user/Zbylut
Moja skromna kolekcja: http://boardgamegeek.com/collection/user/Zbylut
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Na stronie Portalu w wersji angielskiej pojawiła się instrukcja do Atlantydów:
http://portalgames.pl/new_en/wp-content ... es_www.pdf
Jest objaśnienie kart, z którego można pozgadywać co będą robiły nowe karty frakcyjne. Zapowiadają się Odległe Kolonie Handlowe dla Rzymu
W sklepiku pojawił się też dodatek do osadników w GenConowym pre-orderze:
http://portalgames.pl/shop/en/gen-con-pre-order-9/
Ciekawe kiedy zacznie się pre-order i jakiekolwiek info nt. polskiej wersji .
http://portalgames.pl/new_en/wp-content ... es_www.pdf
Jest objaśnienie kart, z którego można pozgadywać co będą robiły nowe karty frakcyjne. Zapowiadają się Odległe Kolonie Handlowe dla Rzymu
W sklepiku pojawił się też dodatek do osadników w GenConowym pre-orderze:
http://portalgames.pl/shop/en/gen-con-pre-order-9/
Ciekawe kiedy zacznie się pre-order i jakiekolwiek info nt. polskiej wersji .
- GrzeL
- Administrator
- Posty: 1140
- Rejestracja: 24 paź 2011, 15:13
- Lokalizacja: okolica Warszawy
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 56 times
Re: Osadnicy: Narodziny Imperium (Imperial Settlers)
Z angielskiej instrukcji do dodatku wynika, że do Atlantydów będzie tylko 40 kart.Bary pisze:Wieści z live stream odnośnie Osadników:
[...]
* po wydaniu dodatku Atlantydów każda z frakcji będzie miała 50 kart (30 + 10 z kpp + 10 z drugiego dodatku).