Carcassonne - pytania i wątpliwości

Masz wątpliwości w sprawie zasad jakiejś gry? Zamiast pisać na forum ogólnym, wyszukaj dedykowany wątek na tym podforum i w nim zadaj pytanie.
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

carcassonne - opactwa i burmistrzowie

Post autor: zbazyl86 »

Witam,
Gramy w dwie osoby w carcassonne z wieloma dodatkami w tym opactwa i burmistrzowie. Mam wątpliwości co do punktowania wozu, a instrukcja niewiele wyjaśnia. Sytuacja, do której doszło podczas wczorajszej rozgrywki wyglądała tak:
gracz 1 ma w swoim mieście burmistrza (są w nim dwie tarcze) oraz ma budowniczego
gracz 2 ma w swoim mieście wóz, a w wyniku wcześniejszego połączenia z innym miastem jeszcze jednego rycerza

Po wylosowaniu i dołożeniu nowej płytki przez gracza 1 doszło do połączenie obu miast. Czyli w jedynym mieście są teraz burmistrz gracza 1 (dwie tarcze) oraz wóz i jeden rycerz gracza nr 2. W następnych kolejkach doszło do zamknięcia miasta i podliczenia.

Kto według Was jest właścicielem miasta? Czy gracz 1, bo burmistrz za tarcze liczy się jako dwóch rycerzy? Czy też jest równowaga, tzn. wóz gracza 2 liczyć jako drugiego podwładnego oprócz będącego już tam rycerza i w zestawieniu z dwiema tarczami dla burmistrza jest remis?

P.S. Na marginesie, czy do płytki terenu (np. drogi) na której stoi wóz można dołożyć budowniczego w przypadku jej przedłużenia?
mopeq
Posty: 2
Rejestracja: 21 sie 2014, 15:02

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: mopeq »

Odświeżam wątek następującym pytaniem dotyczącym zasad tego dodatku: losuję kafelek zawierający symbol smoka i jednocześnie zawierający fragment miasta lub traktu inicjując tym samym ruch smoka. Wylosowany kafelek wykładam na stół, lecz nie decyduję się umieszczać na nim podwładnego. Czy oznacza to, że mogę (jeszcze przed ruchem smoka) przejąć wróżkę i umieścić ją na polu zawierającym mojego podwładnego, chroniąc go tym samym przed startującym zaraz smokiem?
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: zbazyl86 »

To jest dylemat, który również mnie trapi.
W sumie nigdzie nie jest zabronione dostawienie wróżki przed ruchem smoka.

Ja grając w dwie osoby zmodyfikowałem zasady w ten sposób, że umówiliśmy się, że w przypadku wylosowania kafelka ze smokiem, aktywny gracz (nawet jak nie stawia żadnego meepla) nie może zabrać wróżki żeby chronić swojego podwładnego. Wprowadza to jasne zasady oraz pozwala unikać kombinowania. Zmieniłem też zasady punktowania samej wróżki (1 pkt na kolejkę), gdyż w rzeczywistości trochę to przeszkadzało, często się zapominało, a na zakończenie przy podliczani całej gry, jak ktoś wygrał o włos to się wracało do tej wróżki, że parę punktów można było dodać a się zapomniało.
mopeq
Posty: 2
Rejestracja: 21 sie 2014, 15:02

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: mopeq »

Otóż to - zabronione wprost nie jest, ale podskórnie wyczuwa się pewną niesprawiedliwość w momencie, w którym gracz inicjujący ruch smoka może tuż przed ochronić się przed jego zgubnymi skutkami. Jednak umieszczona wcześniej w tym wątku kompilacja zasad zdaje się wyjaśniać sprawę w sposób odmienny:
This is a clarification, in accordance with the FAQ. The original rules made no mention of the fairy. The
dragon tile may be placed, no follower deployed, and the fairy moved to protect a follower, before the dragon
actually moves.
Wynika z tego, że można jednak "rzutem na taśmę" ratować podwładnych wróżką.

Jeśli chodzi o doliczanie punktów za wróżkę przy każdej turze to też od tego odstąpiliśmy bo było to zbyt upierdliwe, ze względów o których pisałeś.
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: zbazyl86 »

Całkowicie się zgadzam, zależy co się ustali przed rozpoczęciem rozgrywki :D
Awatar użytkownika
galthran
Posty: 301
Rejestracja: 05 cze 2014, 12:45
Lokalizacja: Poznań
Has thanked: 3 times

Re: CARCASSONNE - księżniczka i smok (pytanie o zasady)

Post autor: galthran »

Sprawa wydaje się dla mnie prosta. Przecież kafelek z ruchem smoka to nic innego jak normalny kafelek, na którym można ludka postawić. Zatem, jeśli nie postawisz swojego ludzika, to możesz przemieścić wróżkę - jak to mam miejsce przy każdym innym kaflu. To, że później jest odrębna zasada co do ruchu smoka to jest już inna sprawa.
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: carcassonne - opactwa i burmistrzowie

Post autor: WRS »

zbazyl86 pisze:Kto według Was jest właścicielem miasta? Czy gracz 1, bo burmistrz za tarcze liczy się jako dwóch rycerzy? Czy też jest równowaga, tzn. wóz gracza 2 liczyć jako drugiego podwładnego oprócz będącego już tam rycerza i w zestawieniu z dwiema tarczami dla burmistrza jest remis?
"Wóz zawsze liczy się jak pion podczas punktowania." - cytat z instrukcji!
Wózek jest podwładnym (meeple). Tyle, że o specjalnych właściwościach - po podliczeniu może przejechać do niepunktowanego, wolnego miasta albo klasztoru albo drogi.
zbazyl86 pisze:Na marginesie, czy do płytki terenu (np. drogi) na której stoi wóz można dołożyć budowniczego w przypadku jej przedłużenia?
Meeple kładzie się wyłącznie na właśnie dołożonym kaflu (o ile jest to możliwe!). W niektórych sytuacjach meeple mogą zostać przeniesione na inne kafle - Latające maszyny, Tunele, Magiczne teleporty...
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: carcassonne - opactwa i burmistrzowie

Post autor: zbazyl86 »

Dzięki za odpowiedź! Wszystko jasne!
WaterbenderGirl
Posty: 3
Rejestracja: 26 sie 2014, 15:57

Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WaterbenderGirl »

Hej, mam kilka pytań co do zasad Carcassone:

- Czy jeżeli do fragmentu miasta, na którym mam już meepla, dokładam nową płytkę z miastem, to mogę na niej również położyć meepla? Instrukcja nijak tego nie zabrania, a zdarzyło mi się właśnie ostatnio zrobić taki ruch, by "ochronić" miasto przed przejęciem. Wiem, że nie można dokładać meepli na miasto innego gracza (chyba, że później połączy się dwa miasta w jedno), ale na swoim mieście chyba mogę ich mieć tyle, ile chcę?

- W dodadku "Mosty, zamki, i bazary" jest kafelek z prostą drogą, na której stoi bazar. Czy on dzieli drogę na dwie części tak jak rozstaje?
(http://www.redmeeple.com/site/images/st ... image2.jpg - drugi rząd, pierwszy z prawej)

- Co się dzieje, gdy gracz po ukończeniu miasta/drogi/klasztoru, nie zorientuje się i zapomni zdjąć z niego meepla i podliczyć punktów? Miałam wczoraj partyjkę, w której siostra dopiero podczas końcowego podliczania punktów, zorientowała się, że ma ukończone miasto. Ostatecznie uznałam jej punkty za to miasto, ale jestem ciekawa, jak robią inni? Bo w innych grach, jak na przykład "Klub biznesmena", gdy zapomnisz w swojej kolejce upomnieć się o pieniądze, one przepadają.

Z góry dziękuję za odpowiedź!:)
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Scott »

ad.1 - nie stawiamy kolejnego meepla w mieście, w którym stoi już jeden.
ad.2 - są to dwie drogi. Jedna droga wiedzie do bazaru, druga się od niego zaczyna.
ad.3 - mamy tak często. Gramy po prostu normalnie, czyli po kapnięciu się, że meeple wciąż stoi w miejscu, gdzie budowa się skończyła, podliczamy punkty i meeple wraca do zasobów gracza. Zdarza się nam, że zapominamy o nim także w zakończonym mieście czy drodze.
WaterbenderGirl
Posty: 3
Rejestracja: 26 sie 2014, 15:57

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WaterbenderGirl »

Dzięki wielkie! :D
Awatar użytkownika
WRS
Administrator
Posty: 2179
Rejestracja: 09 sty 2009, 09:39
Lokalizacja: Ropczyce
Has thanked: 7 times
Been thanked: 96 times
Kontakt:

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WRS »

WaterbenderGirl pisze:- Czy jeżeli do fragmentu miasta, na którym mam już meepla, dokładam nową płytkę z miastem, to mogę na niej również położyć meepla? Instrukcja nijak tego nie zabrania
To nie jest prawda!
Instrukcja na str. 3 pisze:gracz nie może ustawić podwładnego na segmencie traktu, miasta, czy pola, jeśli łączy się on z innym segmentem zawierającym już podwładnego (niezależnie od tego, jaka jest odległość miedzy płytkami i bez względu na przynależność podwładnych – nawet pionek osoby właśnie rozgrywającej turę uniemożliwia ułożenie nowego podwładnego).
podkreślenie moje
Baruk Khazad!
Jak mawia Folko:
gry logiczne to kwintesencja rozrywki, to czysta postać gry: mechanika bez dodatkowej otoczki wnoszącej, lub starającej się coś wnieść do rozgrywki
i ja się (pod) tym podpisuję
WaterbenderGirl
Posty: 3
Rejestracja: 26 sie 2014, 15:57

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: WaterbenderGirl »

Faktycznie! Dzięki, musiałam to przeoczyć:p
Awatar użytkownika
BartP
Administrator
Posty: 4721
Rejestracja: 09 lis 2010, 12:34
Lokalizacja: Gdynia
Has thanked: 384 times
Been thanked: 886 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: BartP »

Ale można obronić swoje miasto poprzez dodanie swojego meeple'a do fragmentu osobnego miasta, a następnie dwa niezależne fragmenty połączyć, tworząc tym samym większe miasto z dwoma własnymi meeple'ami. Widziałem, jak ludzie tak robią ;].
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: zbazyl86 »

Albo dołączenie mini dodatku maszyny latające i niespodziewany wjazd do miasta drugiego gracza 8)
Tomson
Posty: 172
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Tomson »

Wczoraj podczas rozgrywki dwuosobowej wystąpiła szczególna sytuacja. Graliśmy z dodatkiem Karczmy i Katedry oraz Owce i Wzgórza. Podczas punktowaniu chłopów na polach okazało się, że obaj gracze mają na nich po 1 dużym i 3 małe meeple. W przypadku remisu rozstrzygają pionki na wzgórzach. Niebieski miał 1 dużego oraz 1 małego na wzniesieniu, natomiast czerwony 3 małe. Czy w takiej sytuacji nadal utrzymuje się remis? (w instrukcji z dodatku Karczmy i Katedry jest napisane: podczas punktacji duży pionek liczy się jak dwa małe). Tak to rozpatrzyliśmy, ale chciałem się upewnić.

Podobna sytuacja: na drodze gracz niebieski ma 1 dużego zbója, natomiast czerwony 2 małych. Remis?
alagor
Posty: 472
Rejestracja: 17 lis 2012, 11:25

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: alagor »

Tomson pisze:Wczoraj podczas rozgrywki dwuosobowej wystąpiła szczególna sytuacja. Graliśmy z dodatkiem Karczmy i Katedry oraz Owce i Wzgórza. Podczas punktowaniu chłopów na polach okazało się, że obaj gracze mają na nich po 1 dużym i 3 małe meeple. W przypadku remisu rozstrzygają pionki na wzgórzach. Niebieski miał 1 dużego oraz 1 małego na wzniesieniu, natomiast czerwony 3 małe. Czy w takiej sytuacji nadal utrzymuje się remis? (w instrukcji z dodatku Karczmy i Katedry jest napisane: podczas punktacji duży pionek liczy się jak dwa małe). Tak to rozpatrzyliśmy, ale chciałem się upewnić.

Podobna sytuacja: na drodze gracz niebieski ma 1 dużego zbója, natomiast czerwony 2 małych. Remis?
Też bym policzył remis na polach. Chyba, że liczy się liczba wzgórz...

Na drodze na pewno był remis :wink:
zbazyl86
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2014, 09:04

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: zbazyl86 »

Nie jestem przekonany co do tego remisu na polu. W instrukcji jest napisane jedynie o tym, że podwładny na wzgórzu daje przewagę na polu na którym jest równowaga. W opisanym przypadku nie biorąc póki co pod uwagę wzgórz bezspornie jest równowaga. Upraszczając, każdy miałby po 5 podwładnych. Dopiero teraz rozstrzygają wzgórza. Niebieski zajmuje dwa wzgórza, czerwony trzy.

W mojej ocenie fakt posiadania przez niebieskiego dużego meepla na wzgórzu nie jest równoznaczny z tym, że jest on liczony podwójnie (to miałoby jedynie znaczenie przy punktacji w grze bez dodatku owce i wzgórza, a wtedy w takiej konfiguracji na pewno byłby remis na całym polu).

Skoro więc wzgórza dają jedynie przewagę, to wydaje mi się, że punkty za pole otrzymać powinien gracz czerwony, gdyż ma większą przewagę we wzgórzach tzn. 3 podwładnych, a niebieski tylko 2 podwładnych (bez znaczenia że jeden z nich jest dużym meeplem).
Awatar użytkownika
SaszaPL
Posty: 361
Rejestracja: 06 maja 2014, 15:41
Lokalizacja: Warszawa

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: SaszaPL »

Nie zgadzam się. :)
Przewagi są rozpatrywane na bazie liczby (i "siły") meeple.
Wzgórza są formą tie-breaker'a, ale nie powinny zmieniać zasady nadrzędnej.
Moje gry: Board Game Geek.
Poszukuję Kilku tytułów - sprawdź!
S/W:CampRoskilde i inne (chętniej wymienię)

If you don't know where you're going, any road will get you there.
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: martuf »

Dodatek Owce i Wzgórza:
- czy "Pasterze stojący na gospodarstwach na koniec gry nie generują żadnych punktów" oznacza, że jeżeli mamy jakieś owce (niezapędzone) na końcu gry to się ich nie dolicza?

- jak dokładamy płytkę do gospodarstwa, w którym już mamy swojego pasterza i znajduje się na niej fragment łąki, to możemy na niej postawić zwykłego ludzia LUB/I dociągnąć kolejny żeton z woreczka bądź zapędzić stado do zagrody. Pytanie o LUB oraz I. Obstawiamy kafelek i losujemy żeton owiec czy zamiast obstawiać kafelek losujemy żeton owiec?

- co w przypadku, gdy ktoś nam zamknie pole na którym mamy pasterza np. drogą i nie będzie można tym samym dołożyć "nowej" łąki, która to pozwala wykonać: losuj owcę lub zapędź do zagrody.? Taki pasterz jest zablokowany (z owcami, które posiada)?
Tomson
Posty: 172
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Tomson »

1. Tak, nie dają one żadnych punktów.
2. Obstawiasz kafelek (jeśli chcesz oczywiście) i dolosowujesz żeton owcy ewentualnie zapędzasz do zagrody.
3. Ciekawe pytanie. Instrukcja chyba nie przewiduje takiego przypadku, ale nie mam jej pod ręką. Taka sytuacja raczej nie będzie się pojawiać zbyt często (mi nie zdarzyło się to nigdy), ale wydaje mi się, że pasterz jest wtedy zablokowany. Zawsze możecie się dogadać i pozwolić zdjąć (np. bez punktów).
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: martuf »

1. jednym słowem trzeba pamiętać by nie czekać na ostatnią chwilę z zapędzaniem owiec do zagrody, bo można to zrobić tylko jak się rozbudowuje pole, a jak jest mało kafelków do losowania to może się okazać, ze na taki który na to pozwoli już nie trafimy. czy dobrze dedukuję?
3. ja wczoraj miałem taką sytuację, że miałem pasterza na polu z rozwidleniem drogi a moja córka szybko sobie zamknęła drogę z "4 zakrętów" ze mną w środku oczywiście :)
Tomson
Posty: 172
Rejestracja: 04 maja 2014, 18:19
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Carcassonne - kilka pytań :)

Post autor: Tomson »

Dobrze dedukujesz.
martuf
Posty: 6
Rejestracja: 29 wrz 2014, 08:36
Lokalizacja: Wrocław

Re: Carcassonne - BigBox5

Post autor: martuf »

Dodatek: Koło Fortuny.
W instrukcji jest napisane, że można grać w to jako w samodzielną grę, ale poza ty nic więcej, a od razu pod tym opis jak grać jako dodatek. Czy jest gdzieś dostępna bardziej szczegółowa instrukcja dotycząca tego dodatku? Bardzo "skromnie" to opisali: np. przy obstawianiu pól na kole fortuny brak sprecyzowanej informacji czy można obstawiać gdzie się chce czy trzeba wg. jakiegoś klucza. Założyłem, że obstawia się po prostu wolne pole, ale może źle robię. Dodatkowo opis punktowania rycerzy: 1 rycerz i jedna tarcza dają 3 punkty, ale już 2 rycerzy i 2 tarcze 8 punktów.

Przy okazji w wielu sklepach w opisach BigBox5 jest przekłamanie. Przepisali zawartości z dodatków. I tak np.:
Koło fortuny (niedostępne poza zestawem)
72 żetony terenu
40 pionków w 5 kolorach
1 drewniany pionek, który gracze przesuwają po kole fortuny
1 plansza z kołem fortuny
1 tor punktacji, wykorzystywany do obliczania punktów poszczególnych graczy



a w rzeczywistości zawiera:
12 żetony terenu
1 drewniany pionek, który gracze przesuwają po kole fortuny
1 plansza z kołem fortuny
Scott
Posty: 128
Rejestracja: 20 sie 2013, 18:33

Re: Carcassonne - BigBox5

Post autor: Scott »

martuf pisze:W instrukcji jest napisane, że można grać w to jako w samodzielną grę, ale poza ty nic więcej, a od razu pod tym opis jak grać jako dodatek.
Tak, to samodzielna gra, nie wymaga podstawki. U mnie w instrukcji (NL) nic nie pisze, jakoby to był dodatek, choć oczywiście można dołączać do niego wszystkie dodatki jakie wyszły do tej pory. Pisze natomiast, że wszystkie reguły dotyczące Koła Fortuny oznaczone są na czerwono, więc chodziło o dodatkowe reguły tylko dla koła, jako dodatku do podstawki = czyli wbudowane rozszerzenie podstawowej wersji gry.
martuf pisze:Bardzo "skromnie" to opisali: np. przy obstawianiu pól na kole fortuny brak sprecyzowanej informacji czy można obstawiać gdzie się chce czy trzeba wg. jakiegoś klucza. Założyłem, że obstawia się po prostu wolne pole, ale może źle robię.
Mam wersję NL i w instrukcji pisze:
Kiedy gracz wyciągnie kafelek z kolorowym symbolem koła fortuny 1/2/3, kładzie go przed sobą. Następnie:
- przesuwa znacznik świni o tyle miejsc na kole ile jest na wyciągniętym kafelku (zawsze zgodnie z ruchem wskazówek zegara)
- wykonuje opisaną na kole akcję
- należy obliczyć punkty za meepla stojącego na polu z koronami (tylko aktywne pola), później meeple wracają do właścicieli
- dodaje wyciągnięty kafelek do mapy i może położyć na nim swojego meepla bądź położyć meepla ponownie na kole fortuny
martuf pisze:Dodatkowo opis punktowania rycerzy: 1 rycerz i jedna tarcza dają 3 punkty, ale już 2 rycerzy i 2 tarcze 8 punktów.
Jeśli rycerz stał na polu PODATEK na kole fortuny, to oblicza się go tak:
Każdy gracz otrzymuje punkty za swoich rycerzy: za każdego rycerza gracz otrzymuje tyle punktów ile wynosi suma tarcz z ilością własnych rycerzy w mieście.

I przykład z obrazkiem w instrukcji:
Niebieski otrzymuje za każdego rycerza 2 (rycerze) + 2 (tarcze) = 4 punkty, w sumie 2 x 4 = 8 punktów. Czerwony otrzymuje 1 (rycerz) + 2 (tarcze) = 3 punkty.

czyli u niebieskiego mamy 2 rycerzy z 2 tarczami, to 4 punkty (suma). Tę sumę mnożymy przez ilość rycerzy w mieście (w tym przypadku x2) i mamy 8 punktów. Czerwony natomiast ma 1 rycerza co z 2 tarczami daje mu 3 punkty. 3 punkty x 1 rycerz to nadal 3 punkty.


Tłumaczenie własne :)
ODPOWIEDZ