Robinson Crusoe: AotCI - zasady
Robinson Crusoe: AotCI - zasady
Pierwsze pytanko:
Czy po zmianie lokalizacji swojego obozu, schronienie nam się kasuje czy nie? Tzn czy schronienie musimy budować raz jeszcze?
W instrukcji nie raz jest napisane że jak "przeprowadzamy" się na kafelek z ikoną schronienia, to nie znaczy że mamy je wybudowane. To kiedy ono ma znaczenie? Gdy spędzamy noc poza obozem?
EDIT: Już odpowiedź na to mam.
Czy po zmianie lokalizacji swojego obozu, schronienie nam się kasuje czy nie? Tzn czy schronienie musimy budować raz jeszcze?
W instrukcji nie raz jest napisane że jak "przeprowadzamy" się na kafelek z ikoną schronienia, to nie znaczy że mamy je wybudowane. To kiedy ono ma znaczenie? Gdy spędzamy noc poza obozem?
EDIT: Już odpowiedź na to mam.
- Kurczu
- Posty: 373
- Rejestracja: 16 mar 2010, 18:46
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 350 times
- Been thanked: 83 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zaraz idę odebrać swój egzemplarz :] więc być może chciałbym zadać to samo pytanie Mógłbyś napisać jaka jest odpowiedź?
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
To jest tak:
Jak wybudujesz schronienie i przejdziesz na inny kafelek, to schronienie zostaje (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Jeżeli nie masz schronienia i przenosisz się na kafelek ze schronieniem, to dostajesz je tylko na czas pobytu na tym kafelku - wiesz, jest to jakaś grota, jaskinia itd. i nie można jej przenieść
Jak wybudujesz schronienie i przejdziesz na inny kafelek, to schronienie zostaje (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Jeżeli nie masz schronienia i przenosisz się na kafelek ze schronieniem, to dostajesz je tylko na czas pobytu na tym kafelku - wiesz, jest to jakaś grota, jaskinia itd. i nie można jej przenieść
Ostatnio zmieniony 31 paź 2012, 20:11 przez Wassago, łącznie zmieniany 2 razy.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Zależy z której perspektywy mówimy Raczej spada o połowę zaokrąglając w dól. Jeśli mamy na poziome 3, to spadam nam o 1 do 2 (czyli na korzyść gracza).Wassago pisze: (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Co do wybudowanego schronienia jest tak, że nigdy z żadnego powodu gracze nie będą zmuszeni do jego zniszczenia (przerzucenia żetonu na stronę obozowiska).
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Vincent pisze:Zależy z której perspektywy mówimy Raczej spada o połowę zaokrąglając w dól. Jeśli mamy na poziome 3, to spadam nam o 1 do 2 (czyli na korzyść gracza).Wassago pisze: (dach i palisada z tego co pamiętam spada o połowę w zaokrągleniu w górę).
Co do wybudowanego schronienia jest tak, że nigdy z żadnego powodu gracze nie będą zmuszeni do jego zniszczenia (przerzucenia żetonu na stronę obozowiska).
Instrukcja mówi, że zaokrąglamy w dół (1:2=0,5 zaokrąglenie w dół to 0) natomiast przytoczony przykład w instrukcji odnosi się do zaokrąglenia w górę(poziom zostaje bez zmian czyli 1) natomiast dalej ten poziom ma już 0 . Skoro jest to walka z przeciwnościami losu powinno być dla gracza trudniej czyli w dół więc literalnie tak jak w instrukcji a nie w przykładzie. Może autor odpowie jak powinno być.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
jako że ja bardziej czytam obrazki w instrukcjach to został mi w głowie przykład
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Swoją odpowiedź opierałem o zasady jeszcze sprzed wydania instrukcji Wtedy było tak, że zaokrąglało się w górę (na korzyść gracza).
Angielska wersja instrukcji ma tak samo :/ No to ktoś z portalu musi się wypowiedzieć.Instrukcja pisze:Przenoszenie Obozu
Jeśli gracze posiadają wybudowane Schronienie i chcą przenieść
swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół).
Na przykład: poziom Dachu wynosi 2, a Palisady 1. Przenosząc
Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, gracze musza zmniejszyć poziom
Dachu o 1, ale poziom Palisady pozostaje bez zmian (połowa z 1
zaokrągloną w dół wynosi 0).
Ostatnio zmieniony 31 paź 2012, 20:28 przez Wassago, łącznie zmieniany 1 raz.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Według cytatu który dałeś zaokrągla się na korzyść gracza (poziom palisady zaokrągla się w górę, ale liczbę poziomów które kasujesz zaokrągla się w dół.. chodzi mi o to że punkt widzenia zależy od punkty siedzenia).
Palisada pozostaje bez zmian, jak dla mnie z tego cytatu wszystko jest jasne.
Palisada pozostaje bez zmian, jak dla mnie z tego cytatu wszystko jest jasne.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
jak to jasne?
dla mnie to jest sprzeczne 1 jest różne od 0
dla mnie to jest sprzeczne 1 jest różne od 0
Angielska wersja instrukcji ma tak samo :/ No to ktoś z portalu musi się wypowiedzieć.[/quote]Wassago pisze:... poziom Palisady 1. ... poziom Palisady pozostaje bez zmian (połowa z 1
zaokrągloną w dół wynosi 0).
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dla mnie ten fragment też jest sprzeczny ze sobą.
"chcą przenieść swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół)."
Czyli
3/2=1.5 ~ 1
2/2=1
1/2=0.5 ~ 0
"chcą przenieść swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół)."
Czyli
3/2=1.5 ~ 1
2/2=1
1/2=0.5 ~ 0
- Nataniel
- Administrator
- Posty: 5293
- Rejestracja: 03 cze 2004, 20:46
- Lokalizacja: Gdańsk Osowa
- Been thanked: 6 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
W tym niefortunnym fragmencie chodzi chyba o to, że *zmniejszenie* zaokrągla się w dół. Czyli de facto zaokrągla się w górę, a ktoś kto to pisał powinien zostać przykładnie powieszony za jaja na drzwiach u prof. Miodka - ku przestrodze dla przyszłych pokoleń i innych autorów instrukcji.
= Artur Nataniel Jedlinski | GG #27211, skype: natanielx =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
= Festiwal gier planszowych w Gdyni - GRAMY! =
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Tak jak napisałem, zaokrąglamy w dół liczbę poziomów które odejmujemy, czyli zaokrąglamy w górę dostępny poziom palisady.
Źle skonstruowane zdanie, ale po przeanalizowaniu jest jasne.
Źle skonstruowane zdanie, ale po przeanalizowaniu jest jasne.
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jak już wspominałem, w czasie testów było, że zaokrągla się wynik w górę (1/2~1).
Vincent, wystarczyłoby własnie gdyby ktoś tam własnie dopisał "liczbę poziomów które odejmujemy", chociaż i tak lepiej po prostu poprawić na zaokrąglenie w górę i byłoby wszystko jasne. A tak to jest to kwestia sporna.
Vincent, wystarczyłoby własnie gdyby ktoś tam własnie dopisał "liczbę poziomów które odejmujemy", chociaż i tak lepiej po prostu poprawić na zaokrąglenie w górę i byłoby wszystko jasne. A tak to jest to kwestia sporna.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Jak w wyniku jakiegoś wydarzenia musimy na jakiejś akcji położyć żeton "-1... ludzik" (potrzeba jeden więcej pionek gracza na wykonanie tej akcji) to żeton ten odnosi się tylko do najbliższej akcji którą zaplanujemy, czy do wszystkich akcji tego typu w tej rundzie?
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Do wszystkich akcji danego rodzaju, z tego co pamiętam, ale to zależy od zdarzenia. Najlepiej byłoby dla pewności zacytowanie tekstu karty.
Ostatnio zmieniony 01 lis 2012, 14:05 przez Wassago, łącznie zmieniany 1 raz.
- FortArt
- Posty: 2334
- Rejestracja: 28 lis 2010, 21:20
- Lokalizacja: Kraków
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 23 times
- Kontakt:
Re: Robinson Crusoe: AotCI
O tyle zmniejszasz. To teraz policz ile zostaje.Wassago pisze: "chcą przenieść swój Obóz na sąsiedni kafelek Wyspy, powinni zmniejszyć zarówno
poziom Dachu, jak i Palisady o połowę (zaokrąglając w dół)."
Czyli
3/2=1.5 ~ 1
2/2=1
1/2=0.5 ~ 0
Tak, to prawda, że w planszówkach najważniejszy jest klimat - klimat planszy, pionków, żetonów, kart i kostek.
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Pytanie strasznie nieklimatyczne: czy jeśli Piętaszek zginie w fazie Akcji, to zdąży jeszcze wykonać podjęte działanie? W jednym miejscu instrukcji jest zalecana kolejność rozpatrywania akcji: Rany > Sukces > Przygoda, według której Piętaszek zdąży np. dostarczyć drewno ze źródła nawet jeżeli wylosowanie przygody zadaje mu finalną ranę, ale rana z kości Rany już anuluje efekt sukcesu. Jednak jest to tylko zalecana kolejność, a w poprzedzającym ją akapicie znajduje się instrukcja, aby rozpatrywać efekty kości niezależnie.
Dopisek:
Dopisek:
Według instrukcji żeton liczy się wyłącznie w najbliższej akcji danego typu i po rozpatrzeniu efektu należy go odrzucić - efekt jest całorundowy gdy żeton leży na kafelku wyspy.Jak w wyniku jakiegoś wydarzenia musimy na jakiejś akcji położyć żeton "-1... ludzik" (potrzeba jeden więcej pionek gracza na wykonanie tej akcji) to żeton ten odnosi się tylko do najbliższej akcji którą zaplanujemy, czy do wszystkich akcji tego typu w tej rundzie?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Dokładnie, kości rozpatrujesz niezależnie. A kolejność rzucania jest tylko ZALECANA. Możesz równie dobrze rzucać jednocześnie, bądź w kolejności odwrotnej. Dzielny Piętaszek doniesie ostatni kawałek drewna choćby miał umrzeć
- Jan Madejski
- Posty: 736
- Rejestracja: 15 wrz 2011, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 63 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Z gory przepraszam za brak polskich liter.
Mam watpliwosci odnosnie kolejnosci wprowadzania w zycie akcji graczy. Mianowicie: wszystkie wymagania do podjecia akcji musza byc spelnione w momencie deklaracji, a akcje niejako wchodza w zycie rownoczesnie. Czy w zwiazku z tym jesli np. jedna akcja zwiekszy poziom broni, to druga korzysta juz ze zwiekszonej wartosci, czy moze z "zamrozonego" poprzedniego poziomu? Rozsadniejsze sie wydaje korzystanie ze zmienionej wsrtosci, ale czy w takim wypadku jedna akcja moze sprawic, ze druga przestanie byc mozliwa (np. na polu pojawi sie zeton "-1 pionek" uniemozliwiajac drugiemu graczowi zbieranie surowcow w tej rundzie)? Jezeli zas efekty wchodza w zycie jednoczesnie, lub mozna wybrac ich kolejnosc juz po rzucie koscmi, dociagnieciu Przygody etc. to czy dopuszczalna jest przykladowa sytuacja, gdy gracz 1 ginie w swojej akcji, a gracz 2 (kucharz) zdazy jeszcze wykonac akcje dajaca mu zetony Determinacji, dzieki ktorym uzyje zdolnosci specjalnej i uleczy towarzyszowi 2 rany?
Mam watpliwosci odnosnie kolejnosci wprowadzania w zycie akcji graczy. Mianowicie: wszystkie wymagania do podjecia akcji musza byc spelnione w momencie deklaracji, a akcje niejako wchodza w zycie rownoczesnie. Czy w zwiazku z tym jesli np. jedna akcja zwiekszy poziom broni, to druga korzysta juz ze zwiekszonej wartosci, czy moze z "zamrozonego" poprzedniego poziomu? Rozsadniejsze sie wydaje korzystanie ze zmienionej wsrtosci, ale czy w takim wypadku jedna akcja moze sprawic, ze druga przestanie byc mozliwa (np. na polu pojawi sie zeton "-1 pionek" uniemozliwiajac drugiemu graczowi zbieranie surowcow w tej rundzie)? Jezeli zas efekty wchodza w zycie jednoczesnie, lub mozna wybrac ich kolejnosc juz po rzucie koscmi, dociagnieciu Przygody etc. to czy dopuszczalna jest przykladowa sytuacja, gdy gracz 1 ginie w swojej akcji, a gracz 2 (kucharz) zdazy jeszcze wykonac akcje dajaca mu zetony Determinacji, dzieki ktorym uzyje zdolnosci specjalnej i uleczy towarzyszowi 2 rany?
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Z tego co pamiętam, to gdzieś wyczytałem że jesli musisz położyć żeton "-1pionek" to on wchodzi w życie od początku następnej rundy dopiero. Już zaplanowane akcje nie sa przez niego modyfikowane.
Klimatycznie by było że nie, kucharz nie może uleczyć kompana.. bo oni przecież się rozeszli po wyspie i każdy robi co innego
Klimatycznie by było że nie, kucharz nie może uleczyć kompana.. bo oni przecież się rozeszli po wyspie i każdy robi co innego
Re: Robinson Crusoe: AotCI
W czasie pierwszej gry (stąd może instrukcja jeszcze niezbyt dobrze rozpoznana) pojawiła się wątpliwość: czy karty w talii bestii są odkryte czy zakryte, tzn. czy wiem na jakiego zwierza będę polował? Póki nie mam broni przynajmniej +3 trochę za duże ryzyko. Ale jakbym wiedział że będą tam ptaki... W sumie nie trzymałoby to klimatu gdybym od razu wiedział - ostatecznie kto wie co spotkam w dżungli? Mimo to każda okazja na ułatwienie w tym momencie zaawansowania się liczy
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Karty są zakryte, ale zawsze można skorzystać ze zdolności Żołnierza, która pozwala podejrzeć bestię.
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Ja chciałem zapytać o kwestie bonusów do poziomu broni.
Jeśli mam zrobiony łuk, który według instrukcji dodaje +3 do poziomu broni jednorazowo, to czy oznacza to, że mogę skorzystać z tego bonusa np. w trakcie polowania, a potem kładę na karcie łuku jakąś kostkę oznaczając go jako zużyty? Czy za każdym razem gdy poluję mogę sobie doliczyć +3 do broni, ale po polowaniu poziom broni wraca do stałego, oznaczonego na planszy?
Podobnie trochę niejasna jest dla mnie sprawa z bonusami z żetonów odkryć, ale w tym przypadku bardziej mi pasuje jednorazowość:)
Jeśli mam zrobiony łuk, który według instrukcji dodaje +3 do poziomu broni jednorazowo, to czy oznacza to, że mogę skorzystać z tego bonusa np. w trakcie polowania, a potem kładę na karcie łuku jakąś kostkę oznaczając go jako zużyty? Czy za każdym razem gdy poluję mogę sobie doliczyć +3 do broni, ale po polowaniu poziom broni wraca do stałego, oznaczonego na planszy?
Podobnie trochę niejasna jest dla mnie sprawa z bonusami z żetonów odkryć, ale w tym przypadku bardziej mi pasuje jednorazowość:)
- Wassago
- Posty: 919
- Rejestracja: 09 sty 2012, 20:11
- Lokalizacja: Gliwice
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 2 times
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Przedmioty które tworzysz lub znajdziesz, po prostu zwiększają twój poziom broni, np. Zrobił Nóż, to bron wskakuje z 0 na 1. Zrobisz potem łuk, to z 1 wskakuje na 4. W tym wypadku twórcą chodziło o to, że łuk/nóż/itd. podnoszą Poziom Broni jednorazowo, czyli nie jest to jakaś stała wartość (w sensie, że nie może być zmniejszona itd.) i gdyby to było zapisane inaczej, to ktoś mógłby uznać, że pomimo jakieś zdarzenia i obowiązku obniżenia wartości broni, on i tak będzie miał Broń na poziomie 4, bo przecież tyle daje mu łuk i Nóż. Czyli, jak podnosisz wartość Broni, to jest ona na danym poziomie do czasu, gdy nie zdarzy się coś co karze ci ją obniżyć, choćbyś miał i multum broni.
Są skarby i Żetony odkryć, co pozwalają tymczasowo zwiększyć poziom broni (tak jak to robi Żołnierz)
Są skarby i Żetony odkryć, co pozwalają tymczasowo zwiększyć poziom broni (tak jak to robi Żołnierz)
Re: Robinson Crusoe: AotCI
Witam, chciałbym zadać kilka małych pytań:
1. Na jednej z kart wydarzeń bestia z talii polowań atakuje graczy: to obrywają wszyscy, pierwszy gracz czy gracz wybrany ?
2. Ponawiam pytanie o to czy zdarzenia bieżące zmieniają sytuacje bieżącą czy też tylko przyszłą (np. broń zwiększona w wydarzeniu, a następnie walka z bestią)?
3. Można wciskać akcje graczy w każdej chwili?
4. Wygrywa się automatycznie po spełnieniu warunków zwycięstwa czy trzeba jeszcze doczekać np. nocy? (I jak jest z tą rodziną robinsonów - można wygrać scenariusz po prostu robiąc wynalazki i jeszcze nie mieć nawet dzieci?)
5. Jeśli pójdzie dwóch graczy na jakąś misje (powiedzmy odkrywanie) to przykładowo przygoda (nakazana z innych powodów) będzie dotyczyła ich dwóch czy jednego?
6. Otrzymywać żetony powiedzmy determinacji będzie otrzymać osoba w jakimś zadaniu, wszystkie osoby czy dowolny gracz ze wszystkich?
Może troszkę za dużo tych pytań, ale już chcę wszystko wyjaśnić za jednym zamachem.
1. Na jednej z kart wydarzeń bestia z talii polowań atakuje graczy: to obrywają wszyscy, pierwszy gracz czy gracz wybrany ?
2. Ponawiam pytanie o to czy zdarzenia bieżące zmieniają sytuacje bieżącą czy też tylko przyszłą (np. broń zwiększona w wydarzeniu, a następnie walka z bestią)?
3. Można wciskać akcje graczy w każdej chwili?
4. Wygrywa się automatycznie po spełnieniu warunków zwycięstwa czy trzeba jeszcze doczekać np. nocy? (I jak jest z tą rodziną robinsonów - można wygrać scenariusz po prostu robiąc wynalazki i jeszcze nie mieć nawet dzieci?)
5. Jeśli pójdzie dwóch graczy na jakąś misje (powiedzmy odkrywanie) to przykładowo przygoda (nakazana z innych powodów) będzie dotyczyła ich dwóch czy jednego?
6. Otrzymywać żetony powiedzmy determinacji będzie otrzymać osoba w jakimś zadaniu, wszystkie osoby czy dowolny gracz ze wszystkich?
Może troszkę za dużo tych pytań, ale już chcę wszystko wyjaśnić za jednym zamachem.
Osoby z Wrocławia zapraszam do wrocławskiej grupy facebookowej zrzeszającej miłośników gier strategicznych i wojennych