Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
mckeon111
Posty: 18
Rejestracja: 16 gru 2013, 08:48
Has thanked: 2 times
Been thanked: 17 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: mckeon111 »

Czkałem na tę grę gdyż lubię cywilizacyjny klimat. Czy to jest gra cywilizacyjna? Moim zdaniem tak - jest to rozbudowa swojej frakcji na mapie oraz w technologiach więc temat cywilizacyjny jest - nie jest to po prostu taka gra cywilizacyjna jak Clash of Cultures, Nations czy Cywilizacja Poprzez Wieki.
Ładne wykonanie - plansza jest fajna - nie mieliśmy problemów z rozróżnianiem kolorów żetonów. Ładne grafiki na kartach. Ładne żetony - kupowaniem wersji z plastikiem jest całkowicie zbędne.
Ekonomia gry działa aczkolwiek graliśmy na przelicznik pieniędzy 3:1 - przelicznik 2:1 psuje ekonomią oraz mocno faworyzuje pieniądze oraz liderów dających monety - do, moim zdaniem, poziomu braku balansu. Niski wpływ na grę niepokojów oraz ich brak przy wyczerpaniu kart Podatków i Cła jest kiepskim rozwiązaniem faworyzującym pieniądze.
Przyjemnie pozyskuje się surowce oraz populację wraz z żetonami handlu i symbolami nauki. Rozbudowa na planszy jest też przyjemna.
Wady:
- gra się ciągnie - przyjmuje do wiadomości, że stosowanie przelicznika 3:1 wydłuża grę jednak nadal uważam, że długość gry źle skaluje się na mniejszą ilość graczy. Przy 6 graczach na pewno idzie szybciej - przy dwóch graczach dłuży się.
- niekonsekwencje na kartach i instrukcji - jest to irytujące - "farmy" na żetonach a "wioski" w instrukcji; niektóre karty są niejasne - brakuje im wydaje się wymaganego tekstu - nie jest to psujące rozgrywkę ale irytuje;
- nie do końca precyzyjnie zaprojektowana plansza - tor budów "domyślnych" powinien być zaprojektowany inaczej - niejasne jest zwłaszcza kiedy dodaje się pieniądze do rezerwy "Cła i Podatki" a kiedy nie - jednak po paru rozgrywkach jest to nieistniejący problem.
- mam wrażenie, że niektóre karty są zbyt mocne - zwłaszcza te które dają stałe efekty w grze - plus 1 do mobilizacji, Pancerz, machiny oblężnicze;

Werdykt - nie chcę tej gry w kolekcji - po kilku rozgrywkach widziałem wszystko - mogę zagrać jak ktoś kiedyś zaproponuje lub raz na rok z półki w klubie planszówkowym mogę rozłożyć.

EDYCJA PO ZAGRANIU NA WIĘCEJ OSÓB

Ocena gry podwyższyła się po zagraniu na więcej osób (w tym wypadku 5 osób). Zdecydowanie zyskuje element area control - trzeba bardziej kombinować gdzie umieścić swoje elementy aby zapunktować - dodaje to przyjemną warstwę i kolejne decyzje - skupiać się na wystawianiu elementów na planszę czy jednak kupowanie kart punktujących. Gra również nie dłuży się na więcej osób - kolejne punktowania przychodzą szybciej i nie ma już tak wiele czasu na dorzucanie kolejnych kart do swojego stosu - trzeba bardziej kombinować co się opłaca a co nie. Mam wrażenie, że gra jednak została zaprojektowana i policzona na 4-6 graczy niż na 2-3 - mechanizmy skalujące na mniejszą ilość graczy działają słabo.
Co do minusów - więcej osób grało więc więcej dostrzegliśmy błędów na kartach (np lider Kapłanka) - wstyd dla Portalu za takie pomyłki. Wychodzą też niejasności niektórych kart - zwłaszcza kiedy "Miasta" liczymy zarówno zwykłe i portowe a kiedy tylko zwykłe - widziałem, że jest to wyjaśnione na forum BGG. Podobnie sporo wątpliwości budzą karty, które odnoszą się do elementów tylko jednego gracza a kiedy do wszystkich - czasem da się to wywnioskować w miarę jednoznacznie a czasem nie.
Ogólnie myślę jednak nad zakupem na większa ilość graczy. Szkoda jednak, że gra ma tyle irytujących błędów - widziałem, że jest dodatek, który wprowadza nieco asymetrii do frakcji co jest zawsze mile widziane - może zdecyduję się na zakup jakiejś poprawionej wersji z dodatkiem.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2023, 10:20 przez mckeon111, łącznie zmieniany 1 raz.
litk
Posty: 848
Rejestracja: 30 lip 2018, 14:14
Has thanked: 177 times
Been thanked: 125 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: litk »

Zainteresowałem się tytułem, ale patrzę na stronie portalu że na planszy głównej są babole i oczom nie wierzę. Myślicie że lepiej czekać na dodruk, czy dokupić playmatę?
d0man
Posty: 118
Rejestracja: 18 gru 2017, 01:43
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: d0man »

litk pisze: 17 lip 2023, 10:07 Zainteresowałem się tytułem, ale patrzę na stronie portalu że na planszy głównej są babole i oczom nie wierzę. Myślicie że lepiej czekać na dodruk, czy dokupić playmatę?
Gdzie na stronie portalu piszą o tych babolach? Bo jakoś mi nie wpadło w oko jak szukałem...
Awatar użytkownika
Cylon-Toster
Posty: 19
Rejestracja: 02 wrz 2020, 19:43
Has thanked: 14 times
Been thanked: 52 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Cylon-Toster »

litk pisze: 17 lip 2023, 10:07 Zainteresowałem się tytułem, ale patrzę na stronie portalu że na planszy głównej są babole i oczom nie wierzę. Myślicie że lepiej czekać na dodruk, czy dokupić playmatę?
Błędy na planszy, wspomniana wyżej niekonsekwencja nazewnictwa między instrukcją i elementami gry, drewniane tłumaczenie... Ot i cały Portal. Takie babole to niestety typowa rzecz dla nich.
Chcąc uniknąć rozczarowań od dawna nie kupuję polskich wydań, za które się biorą ...
"automatyczne centrowanie tostów, funkcja anulowania, podgrzewanie, regulacja wysokości rusztu"
Awatar użytkownika
Beskid
Posty: 1002
Rejestracja: 29 sie 2021, 21:52
Has thanked: 747 times
Been thanked: 229 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Beskid »

Cylon-Toster pisze: 20 lip 2023, 07:46 Ot i cały Portal. Takie babole to niestety typowa rzecz dla nich.
Chcąc uniknąć rozczarowań od dawna nie kupuję polskich wydań, za które się biorą ...
Ktoś wspominał w tym wątku, każda reklamacja leci w przypadku tej gry przez oryginalnego wydawcę.
Hrosskar
Posty: 356
Rejestracja: 30 cze 2020, 18:36
Has thanked: 76 times
Been thanked: 77 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Hrosskar »

Beskid pisze: 20 lip 2023, 08:53
Cylon-Toster pisze: 20 lip 2023, 07:46 Ot i cały Portal. Takie babole to niestety typowa rzecz dla nich.
Chcąc uniknąć rozczarowań od dawna nie kupuję polskich wydań, za które się biorą ...
Ktoś wspominał w tym wątku, każda reklamacja leci w przypadku tej gry przez oryginalnego wydawcę.
To chyba byłem ja i potwierdzam. Prawie po 1,5 miesiącu otrzymałem matę i plansze xxl, bo Portal nie dostał info od oryginalnego wydawcy, że ma ja wysłać. Brakowało mi też figurki jednego Cudu i wszystko dostałem w tym tygodniu w jednej paczce.

Co do błędów, to oglądając jakiś gameplay, a później czytając instrukcję nie rzuciło mi się w oczy żadne dziwne tłumaczenie itp. a wszystko było dla mnie zrozumiałe po pierwszym czytaniu instrukcji. Później w trakcie gry może ze 2 razy czegoś szukałem, bo nie byłem pewny. Owszem, są błędy w instrukcji, ale nie większe niż w innych grach, a na planszy jest błąd, który łatwo wychwycić i nie przeszkadza w rozgrywce.
Awatar użytkownika
PytonZCatanu
Posty: 4530
Rejestracja: 23 mar 2017, 13:53
Has thanked: 1684 times
Been thanked: 2118 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: PytonZCatanu »

Zagrałem w Mosaic pierwszą partię i….jestem zaskoczony.

Graliśmy tylko 2,5 godziny, a grało nas aż 5 osób! Gra była płynna, downtime minimalny – przy tej ciężkości gry (zaawansowana minus) i tej liczbie graczy to rzecz niespotykana. Zaryzykuje stwierdzenie, że śmiało można próbować zagrać na 6 osób. Jest to cecha niewątpliwie wyróżniająca tę grę – oprócz Smarfona nie znam drugiej takiej (przy 5-6 graczach to już bardziej gry licytacyjne, wyścigowe dadzą radę, ale EURO?). Być może gra może słabo chodzić poniżej 4 graczy, ze względu na ważny element area control (które z definicji są ciekawsze przy większej liczbnie graczy).

Sama rozgrywka to trochę taka Ark Nova w garniturze cywilizacyjnym. Mamy więc elementy dobrze znane z innych gier, ale zgrabnie połączone. Przyswojenie zasad jest bardzo naturalne, brak udziwnień, nie pamiętam, ale chyba nie zaglądaliśmy do instrukcji ani razu w trakcie partii. Sama gra jest niewątpliwie grą euro, jednak posmak cywilizacyjny dla mie jest wyraźnie odczuwalny. Uwaga – nie ma tylko prawdziwej walki (jest taka trochę symulacja jak w Scythe). Sama rozgrywka satysfakcjonująca i cała 5 absolutnie jest chętna zagrać kolejne partie.

Wydanie to odrębny temat. Graficznie gra mi się podoba, karty, plansza – dla mnie wszystko jest w porządku. Natomiast są wydawnicze absurdy. Graliśmy w tę wersję Deluxe i tam liczbę ludności liczy się FIGURKAMI. OMG. WHY, GOD, WHY. Token pierwszego gracza wygląda i ma rozmiar polana z ogniska. WHY. I wiele innych, chorych rozwiązań syndromu „gry z kickstartera”. Chore. Słyszałem, że wydanie retail ma swoje objawy (brak toru punktacji? WTF? W grze są punkty zdobywane na bieżąco!). To już jednak nie wada samej gry sensu stricto, a agresywnego jej zgwałcenia przez marketingowców.

Podsumowując, to dla mnie jednak z ciekawszych gier tego roku. Czuje pod skórą, że nie wolno dać się zwieść jednej partii bo gra może później okazać się powtarzalna, ale pierwsza partia tego nie zdradza i zachęca do kolejnych.

Ostrożne 8/10
Awatar użytkownika
Ciuniek
Posty: 401
Rejestracja: 12 kwie 2012, 18:33
Lokalizacja: Babin k/ Lublina
Has thanked: 2 times
Been thanked: 374 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Ciuniek »

Pograne
Xyhoo
Posty: 185
Rejestracja: 13 lis 2021, 18:34
Has thanked: 323 times
Been thanked: 142 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Xyhoo »

Mnie tylko boli, że gra idzie szybko, a nagle punktowanie imperium i gra umiera na dobre kilka minut. A mogą się trafić trzy takie punktowania nieodległe od siebie w czasie.
Jeszcze sporo wątpliwości jak na tak prosta grę. Na przykład to, że jeden z liderów robi dwie akcje na koniec gry i jeśli wyjdzie po jego ruchu punktowanie imperium to je robimy czy nie dobieramy tej karty, bo juz sie gra skończyła? A jak pomiędzy jego pierwsza a drugą akcją wychodzi ta karta? Przecież inni już skończyli grać.
Awatar użytkownika
Hardkor
Posty: 4498
Rejestracja: 15 paź 2019, 11:20
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1358 times
Been thanked: 861 times
Kontakt:

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Hardkor »

Xyhoo pisze: 31 sie 2023, 10:21 Mnie tylko boli, że gra idzie szybko, a nagle punktowanie imperium i gra umiera na dobre kilka minut. A mogą się trafić trzy takie punktowania nieodległe od siebie w czasie.
Jeszcze sporo wątpliwości jak na tak prosta grę. Na przykład to, że jeden z liderów robi dwie akcje na koniec gry i jeśli wyjdzie po jego ruchu punktowanie imperium to je robimy czy nie dobieramy tej karty, bo juz sie gra skończyła? A jak pomiędzy jego pierwsza a drugą akcją wychodzi ta karta? Przecież inni już skończyli grać.
Zgadzam się, że Empire Scoring mocno wyhamowuje flow gry, ale nie uznaje tego za wadę.

Co do wątpliwości - wtedy się pomija. W instrukcji jest napisane, że jak się odpali trigger końca gry to kończymy koło (i chyba się gra następne, nie pamiętam już) i jeśli w trakcie kończenia (czyli po odpaleniu triggera) pojawi się jakieś Empire Scoring to jest ignorowane. Idąc tym tokiem rozumowania ES w trakcie akcji lidera (pomiędzy jak i po) też powinno być ignorowane.
Posiadam najwyższy (3%) rabat w aleplanszowki - jeśli chce skorzystać to daj znać. Jestem prawie ciągle przy komputerze (praca zdalna), więc szybko odpiszę :)
Skywarden
Posty: 204
Rejestracja: 10 wrz 2013, 11:15
Been thanked: 7 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Skywarden »

Kilka pytań:
Czy Portal się gdzieś już może wypowiedział na temat dodatku?
Czy late pledge dodatku z KSa jest dostępny jeszcze ?
Czy portal dosyła lub zamierza dosłać poprawione karty i płytkę cywilizacji?
Awatar użytkownika
Leviathan
Posty: 2267
Rejestracja: 01 wrz 2009, 13:53
Lokalizacja: Lublin
Has thanked: 396 times
Been thanked: 1044 times
Kontakt:

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Leviathan »

Recenzja gry na Wojennik TV:

Awatar użytkownika
Sikoreczka92
Posty: 23
Rejestracja: 08 sty 2023, 16:27
Has thanked: 40 times
Been thanked: 2 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Sikoreczka92 »

Czy ktoś próbował wsadzić dodatek do podstawki? Mam na myśli wersję colossus. Mieści się, czy muszą stać dwa pudła?
Hrosskar
Posty: 356
Rejestracja: 30 cze 2020, 18:36
Has thanked: 76 times
Been thanked: 77 times

Re: Mosaic: A Story of Civilization (Glenn Drover)

Post autor: Hrosskar »

Sikoreczka92 pisze: 30 sty 2024, 21:15 Czy ktoś próbował wsadzić dodatek do podstawki? Mam na myśli wersję colossus. Mieści się, czy muszą stać dwa pudła?
Mieści się, choć jak masz karty w koszulkach, to trzeba kombinować i leżą luzem od dodatku. Figurki i cała reszta mieści się lepiej lub gorzej.
ODPOWIEDZ