18xx

Tutaj można dyskutować o konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier.
NIE NALEŻY TUTAJ PYTAĆ O ZASADY, MALOWANIE, ROBIENIE INSERTÓW ORAZ KOSZULKI! OD TEGO SĄ INNE PODFORA
Regulamin forum
Na tym podforum można dyskutować konkretnych grach planszowych i karcianych. Każda gra ma swój jeden wątek. W szczególnych przypadkach może być seria gier. Zapoznajcie się z wytycznymi tworzenia tematów.
TU JEST PODFORUM O MALOWANIU FIGUREK I ROBIENIU INSERTÓW
TU JEST WĄTEK, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O KOSZULKI!
TU JEST PODFORUM, W KTÓRYM NALEŻY PYTAĆ O ZASADY GIER!
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

E2MD pisze: 05 cze 2020, 12:29 Po nauczeniu - powiedzmy dwóch rozgrywkach - chciałbym mieć przekonanie, że w (totalnie max) trzy godziny w cztery osoby
skończymy grę.
Wygląda że 18Chesapeake powinno się przyjąć - draft instrukcji (nie umiem znaleźć wersji finalnej) jest też dosyć zrozumiały. Spróbuję podejrzeć na 18xx.games - widzę że jest sporo rozgrywek.

Pytanie super laika - gdzie kupujecie 18xx? Tak bezpośrednio 18Chesapeake to widzę tylko na all-aboardgames (z dostawą sierpień) - w sumie nie problemu żeby tam kupić, ale może któryś sklep w PL jest specjalizowany.

A 1882 wygląda czasowo bardzo spoko - podczas przeglądania gier jakoś mi umknęła ta pozycja.
Imho na początek od czisapika lepsze jest 1889, które też jest dostępne online. Jak masz ochotę, to mogę nauczyć 18xx online.
18xx to są klasyczne gry z gatunku "easy to learn, hard to master", a czas rozgrywki by zejść do 3h to wymaga reżimu wszystkich graczy. Im jesteś bardziej doświadczony, tym więcej "widzisz" możliwości, co nie wpływa korzystnie na czas gry. Ot samo układanie torów, gdzie będąc początkującym budujesz je by pomogły Twojej firmie, a potem kombinujesz by pomagając jednocześnie utrudniały przejazd innym. Potem by oprócz tego, patrzysz, by w ogóle dany kafel zużyć, by ktoś go nie wykorzystał itd itp.

Zakup 18xx to głównie AAG i ich gier nigdzie indziej nie dostaniesz (mówię o nowych sztukach). Te co są masowo produkowane to najczęściej w Planszostrefie się znajdą prędzej, czy później (Adam zawsze sprowadza, również te z KS, które się da - np. będzie po kampanii dostępne 18DO).
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3415
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1161 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

E2MD pisze: 05 cze 2020, 12:29 Poziom trudności nie jest przeszkodą - wszyscy mamy za sobą trudniejsze tytuły (w okolicach 4.0 weight wg BGG).
Propozycja z 18AL wygląda świetnie ale jestem leniem i nie chce mi się drukować 8)

Po nauczeniu - powiedzmy dwóch rozgrywkach - chciałbym mieć przekonanie, że w (totalnie max) trzy godziny w cztery osoby
skończymy grę.
Wygląda że 18Chesapeake powinno się przyjąć - draft instrukcji (nie umiem znaleźć wersji finalnej) jest też dosyć zrozumiały. Spróbuję podejrzeć na 18xx.games - widzę że jest sporo rozgrywek.

Pytanie super laika - gdzie kupujecie 18xx? Tak bezpośrednio 18Chesapeake to widzę tylko na all-aboardgames (z dostawą sierpień) - w sumie nie problemu żeby tam kupić, ale może któryś sklep w PL jest specjalizowany.

A 1882 wygląda czasowo bardzo spoko - podczas przeglądania gier jakoś mi umknęła ta pozycja.
w 18xx poziom trudności to jest na wejściu bgg 4.0+ , no jest kilka wyjątków i "łatwiejszych" gier.
Tutaj trudność nie polega na skomplikowaniu zasad (Są wyjątki typu 1862, 1860...), to nie są euro Lacerdy z milionem mikro reguł. Nauczysz się zasad 1830 potem czytasz różnice pomiędzy 1830 a innym tytułem i po 5 minutach grasz (to jest fenomen tych gier). Tutaj jest tak wielka głębia i ilość potencjalnych zagrań, że człowiek może odkrywać jedną grę przez lata.

Sprawne granie polega na planowaniu w turach innych graczy, przewidzeniu co zrobią inni, szybkim kładzeniu kafli, szybkim przeliczeniu tras. Planowaniu co zrobimy w SR. A nie ktoś położy kafel i następuje 15 minut zamulania bo nie pomyślałem wcześniej. Oczywiście są chwile zawiechy, ale ogólnie trzeba się NAUCZYĆ ( a to nie 3 gry tylko raczej 30) grać sprawnie czyli przewidywać i wyrobić sobie pewien automatyzm grania. To nie jest takie proste jak w euro (jakie by "ciężkie" nie było)
To jest tak rozbudowany system istniejący od kilkudziesięciu lat, że nie sposób tego opisać kilkoma zdaniami albo kilkunastoma stornami forum. Trzeba zagrać i poczuć. Innej opcji nie ma. Jak nie kliknie odradzam granie dalej. Tutaj albo wchodzi od razu i człowiek się zakocha albo totalnie odbije się od tematu.

To już pisano wielokrotnie - najlepiej zagrać z kimś kto zna te gry i on wprowadza innych - wtedy ktoś pokazuje co się tam faktycznie robi, a nie jak wesoło jeździ się jednym pociągiem i zarabia 48 do kieszeni. Bo jak ludzie nie potrafią grać, to te gry są naprawdę nudne i trwają mityczne 6 godzin.
jak chcecie się sami uczyć, to lepiej na 18Chesapeake, 18AL; 1889 jest też do zrobienia (ale to nie jest taki superłatwy tytuł). Trzeba zagrać i zobaczyć, a do tego przestawić myślenie na zupełnie inny charakter rozgrywki - wygrywa gracz, nie jego firma, wygrywają pieniądze, a nie fajne firmy i fajne trasy.

A różnica pomiedzy18Chesapeake a 1882 jest ogroooomna. 18Ches to taki (lajt?)średni poziom, a 1882 trudny(+)
To, że zaawansowani gracze grają z bankrutem 2h to nie znaczy, że nowicjusze tak zagrają - zdecydowanie nie - i u nich gra będzie trwać 4-5 godzin i tak. Naprawdę inaczej grają ludzie znający system i grę, a inaczej nie znający gry, a inaczej nie znający systemu ani gry :P
Każda gra ma cenęęę, trzeba po prostu pytać, a nie czaić się z kwiatami... GrY na SpRZedaŻ

może nie najlepiej, ale jakotako-> YT dżentelmeni przy stole <-czasem cośtam powiem
Awatar użytkownika
E2MD
Posty: 382
Rejestracja: 11 kwie 2017, 12:42
Lokalizacja: 43-518
Has thanked: 53 times
Been thanked: 135 times

Re: 18xx

Post autor: E2MD »

Dzięki wszystkim - jestem pod wrażeniem szybkości i zawartości odpowiedzi.
Widzę, że sporo się dzieje na Śląsku więc pewnie jak się odmrozi to zagram z jakąś ekipą.
Zdążyłem się upewnić że 18Chesapeake jest dobrym początkiem więc zamówię i poczekam te dwa miesiące.
Nie przyszedłem tutaj wygrać
adalbert
Posty: 941
Rejestracja: 02 lis 2009, 14:15
Has thanked: 12 times
Been thanked: 26 times

Re: 18xx

Post autor: adalbert »

Elemele pisze: 05 cze 2020, 14:00 np. będzie po kampanii dostępne 18DO).
To informacja potwierdzona? Co z 1822?
Awatar użytkownika
Arasq
Posty: 77
Rejestracja: 01 wrz 2009, 14:32
Has thanked: 85 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: Arasq »

Chapeau bas piton, lepiej bym tego nie podsumował.

Jedna przestroga o której mało kto pisze. Jak już się wsiąknie w 18tki to jest ryzyko, że inne gry przestaną już tak cieszyć. Za każdym razem pojawia się głos z tyłu głowy "zagrałbym w jakąś 18tkę zamiast tego". Ot ostrzeżenie ;)
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

piton pisze: 05 cze 2020, 14:21Trzeba zagrać i poczuć. Innej opcji nie ma. Jak nie kliknie odradzam granie dalej. Tutaj albo wchodzi od razu i człowiek się zakocha albo totalnie odbije się od tematu.
Tutaj bym trochę ostrożnie podszedł. Najlepiej zagrać z kimś doświadczonym, który powie Ci, czemu rozgrywka była do d***. Bo pamiętam, jak Andrzej z naszej grupki graniowej chyba pierwszy raz się z 18xx zetknął przy 1830 na 5 graczy. Sam wtedy grałem i tak nudnej i fatalnej rozgrywki w 1830 nigdy nie miałem. Aż sam miałem potem przez dłuższy czas awersję do 1830.
Arasq pisze: 05 cze 2020, 15:05 Chapeau bas piton, lepiej bym tego nie podsumował.

Jedna przestroga o której mało kto pisze. Jak już się wsiąknie w 18tki to jest ryzyko, że inne gry przestaną już tak cieszyć. Za każdym razem pojawa się głos z tyłu głowy "zagrałbym w jakąś 18tkę zamiast tego". Ot ostrzeżenie ;)
Cii, po co tak głośno. Kolega z okolic Śląska to byłby kolejny do grania ;)
adalbert pisze: 05 cze 2020, 14:45
Elemele pisze: 05 cze 2020, 14:00 np. będzie po kampanii dostępne 18DO).
To informacja potwierdzona? Co z 1822?
Adam ma dostać wycenę 18DO dopiero PO kampanii na KS jak sobie Wolfram przeliczy słupki. Ale cena na Planszostrefie z uwzględnieniem rabatu nie powinna być większa niż KS (a mniej kłopotu i możliwość zapłaty dopiero jak gra będzie fizycznie w Planszo).
Co do 1822 i generalnie gier od Scotta/AAG to wątpię, by kiedykolwiek Scott był chętny na współpracę ze sklepami. Mu się to po prostu nie kalkuluje, bo ludzie i tak kupią. Teraz Scott miał pytanie od kolesia z UK, który robi zamówienie grupowe na prawie 30 sztuk 1822 i nie widziałem, by Scott był chętny na choćby dolara mniej... ;)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3415
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1161 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Elemele pisze: 05 cze 2020, 15:20
Adam ma dostać wycenę 18DO dopiero PO kampanii na KS jak sobie Wolfram przeliczy słupki. Ale cena na Planszostrefie z uwzględnieniem rabatu nie powinna być większa niż KS (a mniej kłopotu i możliwość zapłaty dopiero jak gra będzie fizycznie w Planszo).
Co do 1822 i generalnie gier od Scotta/AAG to wątpię, by kiedykolwiek Scott był chętny na współpracę ze sklepami. Mu się to po prostu nie kalkuluje, bo ludzie i tak kupią. Teraz Scott miał pytanie od kolesia z UK, który robi zamówienie grupowe na prawie 30 sztuk 1822 i nie widziałem, by Scott był chętny na choćby dolara mniej... ;)
Dzięki za info Elemele!
To na Dortmund spokojnie czekamy, a 1822 to zbiorówka wg planu.

Co do Szkota - to faktycznie kolesia z UK olał, mimo ogrmnego zamówienia. Wcześniej napisał, że jednak powyżej 10 kopii nie ma darmowej wysyłki ...a na początku kampanii napisał co innego. Brzydko. No ma chłop monopol i wszystkie asy w ręku, no kto bogatemu zabroni.
Oby się udało wyhaczyć te gry tanio i jeszcze wave 3 ze zniżką. Bo jak na pudle da się oszczędzić te 30-35 dolców (licząc z dzieloną wysyłką) to jest super deal.
Arasq pisze: 05 cze 2020, 15:05 Jedna przestroga o której mało kto pisze. Jak już się wsiąknie w 18tki to jest ryzyko, że inne gry przestaną już tak cieszyć. Za każdym razem pojawia się głos z tyłu głowy "zagrałbym w jakąś 18tkę zamiast tego". Ot ostrzeżenie ;)
Szczera prawda :D raz - te gry są genialne i to wystarczy w sumie, a dwa - mi imponuje "niski próg wejścia" jak już się zna system.
Czyta się różnice pomiędzy tytułami i można łatwo grać w nowe gry bez konieczności czytania 30 stron zasad i spoglądania co ta ikonka (ze 100) robi. Oczywiście jest gro tytułów z nowymi pomysłami i trzeba sobie poczytać instrukcję, ale rdzeń zawsze pozostaje ten sam. Tak samo tłumaczenie jest o wiele szybsze - opowiada się o różnicach pomiędzy 1830 a tytułemXX i gramy.
Jakoś przyjemniej się gra, jak nie trzeba czytać zawsze 30 stron instrukcji, żeby się dowiedzieć jak tym razem kosteczki zmieniam na pezety :mrgreen:
to jest naprawdę genialne ;)

Ludzie grajcie w 18xx, warto :D
A tak jak pisał Elemele - można pograć online i można wytłumaczyć grę online. My tak gramy regularnie od czasu epidemii i jest wybornie. Live albo turowo. Zachęcam do spróbowania, szczegóły tutaj: viewtopic.php?f=9&t=64949
Awatar użytkownika
Xenir
Posty: 354
Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 150 times
Been thanked: 304 times

Re: 18xx

Post autor: Xenir »

piton pisze: 05 cze 2020, 15:42 A tak jak pisał Elemele - można pograć online i można wytłumaczyć grę online. My tak gramy regularnie od czasu epidemii i jest wybornie. Live albo turowo
Grałem online zanim to było modne :lol: ale polecam, bez tego na pewno nie miałbym aż tylu partii w podobnym czasie ;)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3415
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1161 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Ja jeszcze reklamę pouprawiam.
Trwa zbiórka grupowa na 1822. Szczegóły tutaj viewtopic.php?f=55&t=66878

1822 to nowa i ciekawa mechanika z aukcjami, gierka odbiegająca od innych znanych(nieznanych) Wam 18xx - nowa linia i nowa jakość ;) Bardzo dużo ciekawych firm prywatnych, licencje na otwieranie spółek. Brzmi dobrze co ;)
Można pooglądać stronę kampanii na KS - są tam linki do filmików na YouTubie. Osobiście polecam Heavy Cardboard - fajnie tłumaczą, fajnie grają. Warto się przyjrzeć.
1822 z KS będzie miała 3 plansze - 2 mniejsze i jedną wielką, można grać na mniej / więcej osób - krócej / dłużej - co kto lubi! Istne szaleństwo :D Jakość wydania AAG - jeżeli ktoś jeszcze nie miał styczności z ich masową produkcją - jest wyśmienita, bardzo fajne kafle, plansza, karty.

Warto się pochylić nad tym tytułem, bo cena jest bardzo atrakcyjna. Razem z przesyłką do Polski to $110
- takiej ceny już potem nie uświadczycie bo wydawca dodatkowe plansze będzie sprzedawał osobno. Poza tym niska cena za grę wychodzi tylko przy zakupie 10 sztuk naraz. Do tego obecnie dolar tani, a co bezie na jesień jak zaraza powróci...
Taka okazja pewnie się nie powtórzy. Nawet jak nie zagracie albo zagracie raz, pewnie sprzedacie z zyskiem (patrz KS 18Chesapeake). Jest jeszcze trochę dni kampanii więc polecam się zainteresować.
<to była reklama>
patseb
Posty: 25
Rejestracja: 11 lis 2013, 21:10
Has thanked: 40 times
Been thanked: 1 time

Re: 18xx

Post autor: patseb »

piton pisze: 09 cze 2020, 09:44 1822 z KS będzie miała 3 plansze - 2 mniejsze i jedną wielką, można grać na mniej / więcej osób - krócej / dłużej
Nie mogłem nigdzie znaleźć orientacyjnych czasów rozgrywki dla tych wszystkich wariantów (zakładając doświadczonych graczy, dla uproszczenia). Czy byłbyś w stanie coś o tym więcej napisać?
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 920 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

patseb pisze: 09 cze 2020, 09:50 Nie mogłem nigdzie znaleźć orientacyjnych czasów rozgrywki dla tych wszystkich wariantów (zakładając doświadczonych graczy, dla uproszczenia). Czy byłbyś w stanie coś o tym więcej napisać?
U mnie zazwyczaj to trwało:
"Regional" scenariusze 5 godzin, normalna gra 7 godzin, gra z dodatkiem ("1822+") pewnie 8 godzin.
Awatar użytkownika
Arasq
Posty: 77
Rejestracja: 01 wrz 2009, 14:32
Has thanked: 85 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: Arasq »

patseb pisze: 09 cze 2020, 09:50
piton pisze: 09 cze 2020, 09:44 1822 z KS będzie miała 3 plansze - 2 mniejsze i jedną wielką, można grać na mniej / więcej osób - krócej / dłużej
Nie mogłem nigdzie znaleźć orientacyjnych czasów rozgrywki dla tych wszystkich wariantów (zakładając doświadczonych graczy, dla uproszczenia). Czy byłbyś w stanie coś o tym więcej napisać?
Scott w komentarzach napisał, że jego grupa (ograna) podstawkę kończy w 6h. MRS i NRS w około 3.5h.
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

Przenoszę tutaj, bo w tamtym wątku byłby spory off-top ;)
piton pisze: 09 cze 2020, 11:37 Ale dusi chłop ile wlezie na tych grach. Mogliby się pojawić jeszcze inni mocni gracze w branży. Trzymam kciuki za rozwój GTG
Tak, konkurencja zawsze robi swoje, choć moim zdaniem nie ma co liczyć na jakieś spektakularne przetasowanie.
AAG ma ogromną przewagę nad pozostałymi graczami ze względu na posiadanie (bezpośrednie lub pośrednie przez DTG) licencji na wydawanie wielu uznanych osiemnastek. Cała reszta rynku musi się zadowolić pojedynczymi strzałami, tym bardziej, że dla innych 18xx to jest biznes "na boku" zwykłej pracy (GTG, Marflow, Lonny, pewnie też Aleph Games) albo mała część dużego biznesu (GMT, Lookout). Duże firmy z racji swojej wielkości są ociężałe, i nawet Lookout, które reprint 1830 wyprzedało na pniu nadal nie ogłasza kolejnego tytułu (są tylko plotki o 1880). GMT realizuje swoje projekty wg znanego schematu, czyli ok rok od decyzji gra się ukazuje.
A małe firemki są nieregularne. Co do GTG to kampanię na KSie mieli niezłą, zrobili smaka ludziom tymi zapowiadanymi wypraskami, ale fizycznie gra miała być w czerwcu, będzie (wg ostatnich aktualizacji) w sierpniu. Zobaczymy jak wygląda jakość ich pierwszego tytułu, a potem jak zrobią kampanię 1889. Jeśli dobrze ją poprowadzą, to powinni sukcesem przebić imho nawet czisapika, bo 1889 jest znany od lat. Gdyby jeszcze przy okazji nowego wydania przemyślano jak rozwiązać możliwe zblokowanie gry na limicie pociągów, to byłby hit.
Awatar użytkownika
Xenir
Posty: 354
Rejestracja: 07 cze 2018, 13:42
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 150 times
Been thanked: 304 times

Re: 18xx

Post autor: Xenir »

Elemele pisze: 09 cze 2020, 23:01 Gdyby jeszcze przy okazji nowego wydania przemyślano jak rozwiązać możliwe zblokowanie gry na limicie pociągów, to byłby hit.
Jest na to prosty sposób - zagrać w 1830 :lol: A tak serio, to wątpię, żeby w jakikolwiek sposób (poza graficznym) ingerowali w poprzednie wersje
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 920 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Elemele pisze: 09 cze 2020, 23:01 1889 jest znany od lat. Gdyby jeszcze przy okazji nowego wydania przemyślano jak rozwiązać możliwe zblokowanie gry na limicie pociągów, to byłby hit.
:shock:
Cały sens istnienia 1889 polega na tym możliwym zablokowaniu, co wymusza handel pociągami między gracami, którym status quo nie jest na rękę. Handel na zasadzie "sprzedam ci 3T za 1$, by mieć miejsce na kupno 6T. Co prawda to 3T od razu zardzewieje, ale pchniemy pociągi, co jest jedyną szansą na powstrzymanie lidera (mającego najwięcej 3T czy wręcz 4T)". Takie umowy nie sprawiają mi żadnej przyjemności, dlatego nie cierpię 1889.

Było to wielokrotnie omawiane w środowisku (np. 3. odcinek podkastu Train Shuffling jest temu poświęcony), wielu ludzi sobie ten aspekt ceni:
JCL pisze:I find that train trade and the timing of the question and its execution, one of the more interesting aspects of the game. Ideally it happens just before the 5Ts come out, thus helping flatten the positional playing field.
Taka a nie inna liczba firm i pociągów jest świadomą decyzją projektanta i wymusza inny sposób grania. Gdyby tak nie było, 1889 byłby jedynie gorszym klonem 1830, a tak to oferuje coś innego. To feature, a nie bug ;)

Jeśli ktoś "lubi" 1889, ale nie lubi zacinania się w nim pociągów, to nie lubi 1889 ;) Uświadomiłem to sobie, przemyślałem i będę zadowolony, jeśli nigdy więcej w tę grę nie zagram.
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

Galatolol pisze: 10 cze 2020, 09:51 Jeśli ktoś "lubi" 1889, ale nie lubi zacinania się w nim pociągów, to nie lubi 1889 ;) Uświadomiłem to sobie, przemyślałem i będę zadowolony, jeśli nigdy więcej w tę grę nie zagram.
Hmm, to znaczy, że jestem dziwny, bo ja 89 lubię, ale nie przepadam za zacinaniem się pociągów ;)

Inna sprawa, że moim zdaniem prostszy klon 1830 nie byłby zły, jeśli chodziłoby o grę dla początkujących i wprowadzającą w system.
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 920 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Elemele pisze: 10 cze 2020, 10:08 Inna sprawa, że moim zdaniem prostszy klon 1830 nie byłby zły, jeśli chodziłoby o grę dla początkujących i wprowadzającą w system.
No to takie rzeczy już mamy:

18Chesapeake, 1879, 1836jr, 1857, 18AL i pewnie milion innych
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

Galatolol pisze: 10 cze 2020, 10:14
Elemele pisze: 10 cze 2020, 10:08 Inna sprawa, że moim zdaniem prostszy klon 1830 nie byłby zły, jeśli chodziłoby o grę dla początkujących i wprowadzającą w system.
No to takie rzeczy już mamy:

18Chesapeake, 1879, 1836jr, 1857, 18AL i pewnie milion innych
Tutaj się nie zgodzę. W 89 w zasadzie każda firma oprócz niebieskiej jest w stanie dobrze jeździć już od początku gry, czego nie mogę powiedzieć o 1836jr czy Czisapiku
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 920 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Elemele pisze: 10 cze 2020, 10:19 Tutaj się nie zgodzę. W 89 w zasadzie każda firma oprócz niebieskiej jest w stanie dobrze jeździć już od początku gry, czego nie mogę powiedzieć o 1836jr czy Czisapiku
Nie rozumiem, co to ma do rzeczy. W większości 18xx (z 1830 na czele, a mowa była o jego klonach) firmy nie mają równych startów.

Jeśli zakładamy, że w grze każdy powinien mieć swoją firmę, którą będzie jeździł równie dobrze, co inni, to oddalamy się od pełnego interakcji systemu z żyjącą giełdą, a idziemy w stronę nudnego RGC (run good companies).

Nie sądzę, byśmy potrzebowali jeszcze kolejnej gry wprowadzającej nowych. Zacznijmy myśleć o nowych mechanikach czy wręcz paradygmatach 18xx, zamiast po raz enty rozcieńczać 1830.
Awatar użytkownika
Arasq
Posty: 77
Rejestracja: 01 wrz 2009, 14:32
Has thanked: 85 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: Arasq »

Galatolol pisze: 10 cze 2020, 10:32
Nie sądzę, byśmy potrzebowali jeszcze kolejnej gry wprowadzającej nowych. Zacznijmy myśleć o nowych mechanikach czy wręcz paradygmatach 18xx, zamiast po raz enty rozcieńczać 1830.
No właśnie, co byście chcieli zobaczyć w "nowej generacji" 18tek ? W którym kierunku chcielibyście, żeby twórcy poszli ?
Elemele
Posty: 407
Rejestracja: 13 mar 2006, 11:40
Lokalizacja: Tarnowskie Góry
Has thanked: 28 times
Been thanked: 64 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: Elemele »

Arasq pisze: 10 cze 2020, 11:31
Galatolol pisze: 10 cze 2020, 10:32
Nie sądzę, byśmy potrzebowali jeszcze kolejnej gry wprowadzającej nowych. Zacznijmy myśleć o nowych mechanikach czy wręcz paradygmatach 18xx, zamiast po raz enty rozcieńczać 1830.
No właśnie, co byście chcieli zobaczyć w "nowej generacji" 18tek ? W którym kierunku chcielibyście, żeby twórcy poszli ?
Mi (pomimo wielu różnych błędów z wykonaniem) bardzo podoba się 1883 i następujące elementy:
- duże umiejscowienie historyczne (karty eventów, pociągi grawitacyjnej, magistrala państwowa, firma autobusowa)
- możliwość kradzieży przez prezesa całej dywidendy (dotyczy tej firmy, którą się przez pewien czas wspólnie zarządza)
- metoda kapitalizacji i wypłaty dywidendy za niesprzedane akcje (taki trochę mix 1846 i 1830)
- możliwość zamykania firm (generalnie wydaje mi się, że baronowi kolejowi to byli cwaniacy i wydaje mi się, że o ile ich firmy historycznie bankrutowały, to oni sami wychodzili z tego obronną ręką)
- możliwość scalania firm, odprzedaży stacji
- płynąc dalej to mi się podobało np w komputerowym Railroad Tycoonie możliwość inwestowania w infrastrukturę (np. możliwość kupowania jakichś fabryk w miastach i jeśli przez nie jedziemy, to np +10$ do dochodu, albo nawet kupno ich przez prywatnych inwestorów). Tutaj jestem ciekaw 18DO, ale muszę poczytać sobie zasady do tego). Trochę tutaj pod to podchodzi 1844 z kolejkami górskimi i tunelami, ale ja bym poszedł jeszcze dalej ;)
Awatar użytkownika
Galatolol
Posty: 2331
Rejestracja: 23 mar 2009, 13:03
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 570 times
Been thanked: 920 times

Re: 18xx

Post autor: Galatolol »

Arasq pisze: 10 cze 2020, 11:31 No właśnie, co byście chcieli zobaczyć w "nowej generacji" 18tek ? W którym kierunku chcielibyście, żeby twórcy poszli ?
Ciekawe pytanie. Trudno sobie wyobrazić jakąś konkretną rzecz, która byłaby rewolucyjna, to się wydaje oczywiste dopiero po czasie :)
No ale można spróbować:

Chciałbym bardzo dobrą grę z dwoma płaszczyznami: kolejową i przemysłową. Czymś w tym stylu są na razie 18Ruhr, Harzbahn 1873, 18DO.
Coś ze zmianą epoki jak w Brassie, ale ta zmiana byłaby znacząca, a nie jak w 1761, gdzie faza kanałów jest przerośniętą aukcją o prywatne.
Wykorzystanie krótkiej sprzedaży z 1817 w czymś niebędącym jego klonem/wariantem.
Nowe sposoby robienia sobie krzywdy.

Liczenie tras jest upierdliwe, więc jakiś system planszy/torów/pociągów, który byłby w stanie to upłynnić, niczego nie odbierając, byłby czymś. Zapewne niemożliwe, choć przykładem mogą być pociągi 4D zamiast 8T/D (z tym że ma to efekty ubczone typu trudniej zablokować trasę stacjami, bo jest krótsza).

Bardziej kontrowersyjne:
Coś w rodzaju legacy. Zapewne w stylu Oath, gdzie każde posiedzenie jest niezależną partią (w której każdy zaczyna z równej pozycji), ale ma wpływ na kolejne rozgrywki. Drobne zmiany planszy, może też innych składowych, dzięki którym dwie różne kopie gry po n partiach wyglądałyby znacząco różnie.
Budowa talii pociągów przed grą. Nie sądzę, by to mogło zadziałać, ale chętnie bym zobaczył, bo lubię karcianki.


Wracając do rzeczywistości:

Jeśli ktoś szuka 18xx o (nieco) innym paradygmacie, to powinien sprawdzić UR: 1830 BC, Rolling Stock, Harzbahn 1873 (o ile dwie ostatnie uzna za 18xx...)

Co do działających autorów, to polecam się przyglądać pracom JCLa. Koleś jest często nieznośny, ale kuma bazę i nie bawi się w robienie klonów, bardzo też rzetelnie podchodzi do procesu tworzenia. Zdecydowanie projektant, na którego nowe tytuły czekam najbardziej. Obecnie siedzi nad 1839:
Spoiler:
Gra, gdzie wartości par zaczynają się od 25, ma dobrze działać już na 3 graczy, permanentne pociągi są gorsze od wcześniejszych, państwo przejmie firmy, ale nie bez pociągów (to nie charytatywność), tylko takie, które bez pociągów by się znalazły po kolejnym rdzewieniu i wiele innych interesujących rzeczy. https://www.boardgamegeek.com/geeklist/ ... ent9540922

A także pomaga przy 1871 (bardziej to wygląda, jakby przejął grę i przerobił ;) ):

Brak prostych torów, firmy nierzadko wstrzymują aż do momentu, gdy dorwą permanent, na który trzeba chwilę poczekać:
Spoiler:
https://www.boardgamegeek.com/geeklist/ ... ent9565639
Ostatnio zmieniony 10 cze 2020, 15:08 przez Galatolol, łącznie zmieniany 1 raz.
slawecio cezetka
Posty: 14
Rejestracja: 08 cze 2019, 12:29
Lokalizacja: Zielona Góra
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: 18xx

Post autor: slawecio cezetka »

Witam,
jeżeli o Mnie chodzi to po wielu partiach w 18xx (dokładniej po 1830) chciałbym aplikację na telefon która sczytywała by planszę i zliczała punkty.
Patrząc z boku można by wykorzystać system kodów, który wykorzystuje wiele gier (np. Kroniki zbrodni).
Natomiast tryb Legacy lub fabularny w osiemnastkach grach GMT czy Splottera mógłby być chyba troszkę za rewolucyjny.
Albo Legacy Agricola. Sam czasami się zastanawiałem nad trybem fabularnym, kampanią do Szoguna. :)
Awatar użytkownika
piton
Posty: 3415
Rejestracja: 13 lut 2011, 22:15
Lokalizacja: Opole
Has thanked: 1161 times
Been thanked: 626 times
Kontakt:

Re: 18xx

Post autor: piton »

Ja bym chciał ogarnąć to co poznałem, w sumie to do czego zasady poznałem ;) takie 1817 - można grać i grać... jedyne co bym chciał obecnie to zagrać w to wszystko co jest ;) pograć w takie 1828... Czasu "tylko" potrzeba.

Czego się obawiam :wink:
- powstania więcej gier typu 1862 - dlaczego? bo to sandbox, mix bardzo wielu mechanik, sporo można, właściwie można wszystko. To już dla mnie idzie w złą stronę (dla mnie). Wolałbym rozbicie tego na kilka gier. Oczywiście działa, ale dla mnie jest za dużo i zbyt "pokojowo". Coś nie idzie zamykam firmę. Jak to zamykam?! gdzie bankrut :mrgreen:
- Za dużo chromu :P
- nie chciałbym żeby przyszłość 18xx wyglądała tak - wrzucamy fajne pomysły do jednego wora i coś z tego wyjdzie. Audytorium się stale powiększa wiec robimy "skok na kasę".
- efektu KS :roll: Oby nie powstawały dziwne gry (patrz wyżej) z fantastycznymi plastikowymi lokomotywami, figurką pierwszego gracza ala metrowy Cthulhu i neoprenową matą piknikową. To zbyt poważna i zbyt "elitarna" gałąź gier na takie pomysły, ale biznes to biznes - sorry Winnetou

Co bym chciał zobaczyć:
- BOTA/AUTOME do grania na 2 osoby -coś jak Vaclav w 18CZ. tylko może bardziej "inteligentnego" działającego jeszcze inaczej. Ale pomysł kontrolowania neutralnego gracza na dwie osoby wydaje mi się fajny i do podchwycenia. (wiem jaka jest gra na 2 osoby, ale kto by nie chciał pykać krwawego pojedynku)
- Grę giełdową Lonny'ego :mrgreen: Lonny ma fajne pomysły, ale tłucze te gry operacyjne. zawsze coś fajnego jest, ale zrobiłby chłop coś giełdowego Czytasz Lonny? dajesz ;)
- ewolucja 1817 i gier z fuzjami 1832, 1824, 18Ire, 18 IRePL ;)

A pod tym się podpisuję:
slawecio cezetka pisze: 10 cze 2020, 12:38 chciałbym aplikację na telefon która sczytywała by planszę i zliczała punkty.
Galatolol pisze: 10 cze 2020, 12:25 Nowe sposoby robienia sobie krzywdy.
Awatar użytkownika
Arasq
Posty: 77
Rejestracja: 01 wrz 2009, 14:32
Has thanked: 85 times
Been thanked: 14 times

Re: 18xx

Post autor: Arasq »

Ciekawe koncepty się tutaj wykluwają :D


Żeby nie było, że rzuciłem pytanie i sam nic nie dodałem.

Czego możemy się spodziewać obserwując rynek:

- Więcej hybryd Euro-18tka (coś jak City of Big Sholders, 18DO??)
- Odklejanie kuponów od dobrze sprzedających się 18tek vide 1822 i pochodne (MRS,NRS,1822Mx,1822CA i niedługo pewnie 18US)
- Uproszczenie i skracanie wysoko ocenianych kobył typu 1817,1841

Jakie nowe tytuły chciałbym zobaczyć biorąc pod uwagę dorobek twórców:

- Nowe tytuły od Mika Huttona (1862,1860) facet nie boi się eksperymentować, bierze strukturę 18tek i modyfikuje je w totalnie unikalny sposób.
- Nowe tytuły od Federico Vellani (1849, 1841) świetny design i oryginalne pomysły. Niestety w tym przypadku szanse bliskie zeru.
- Nowe tytuły oparte o system z 1880, po cichu liczę ,że Lonny weźmie to pod uwagę jak dodruk dobrze się sprzeda :)

Co do JCL jego 1828 czeka na sprawdzenie, wtedy będę mógł powiedzieć coś więcej.

Pobożne życzenia:

- Rozwinięcie systemu z 1880 (brak z góry ustalonej kolejności SR/OP, to jak starzeją się pociągi i wiele innych elementów)
- Grę opartą na historii kolejnictwa na Kubie (tutaj czytałem, że JCL coś struga w tym temacie)
- Udane przeniesieniu systemu z 18tek do gry o budowie miasta/zarządzaniu firmami budowlanymi (skupywanie ziemi, budowa, sprzedaż + system giełdowy podobny do tego z 30tki)
ODPOWIEDZ